Informační systémy - V těchto dnech uvedly Slovenské Železnice do provozu pro cestující informační systém o zpožděních vlaků. Systém najdete na adrese http://pis.zsr.sk/. Systém má oproti "našemu" sledování zpoždění tu výhodu, že zpoždění zjistíte kdykoliv do doby, než vlak znovu opustí výchozí stanici. Sledování zpoždění ČD sleduje vlaky jen 2 hodiny po příjezdu do cíle nebo 2 hodiny po opuštění území ČR.
Pokud chcete znát zpoždění vlaku i několik dní zpátky, doporučujeme Vám stránky Roberta Babilona.
Najdete zde zpoždění všech vlaků EC, IC, Ex, R, Sp a některých Os vlaků.
Dále se Vám může hodit výpočet jízdného.
Pokud si chcete vyhledat výhodné jízdné ve vnitrostátní přepravě, můžete použít vnitrostátní kalkulátor na adrese www.jizdenka.cz.
Pokud chcete vedět, na kolik Vás vyjde cestování do zahraničí, můžete použít kalkulátor na adrese: http://www.jizdenka.cz/IT.aspx.
I pro cestování po území Slovenska existuje tarifní kalkulátor. Najdete jej na adrese www.cestovne.sk.
Přejeme Vám šťastnou cestu co nejlevněji a bez zpoždění.
29.9.2004 - 23:47 - Seifertova ulice v Praze bude zítra slavnostně otevřena pro motoristy a linku135
Praha, Seifertova ul. - Již za několik hodin bude slavnostně otevřena zahloubená a rozšířená Seifertova ulice. Pod novými mosty vedou nyní dva silniční pruhy v každém směru + samostatné těleso tramvajové trati, po kterém se jezdí již od 1.9.2004. Železniční doprava se po novém mostě projede až s novým jízdním řádem v polovině prosince. Nový most nebude sloužit jen vlakům, ale také chodcům, protože zde bude i lávka, po které bude možné nadejít Seifertovu ulici.
Provoz pro automobilovou dopravu bude zahájen 1.10.2004. Tento ten se také vrátí do své původní trasy linka PID 135, která projíždí pod mostem a jezdí z/na Florenc.
Na snímku ze 7.9.2004 je zachycen již plný tramvajový provoz v Seifertově ulici. Snímek pořídil Dejv
Anketa - A jsme opět v Brně, co se tedy novinky týče. Referendum se stále blíží a jelikož jsme již dlouho neměnili anketu, napadlo nás, že můžeme zkusit, jak vidí budoucnost železničního uzlu Brno naši čtenáři.
Ptáme se: "Jaká poloha žst. Brno hl.n. je podle Vás přijatelnější ?". Na výběr máte dvě možnosti - Současná poloha nebo odsunutá poloha. Při odpovídání berte v úvahu jednak dopravní stránku (včetně napojení nádraží na MHD), ale též finanční.
Minulá anketa se zabývala osudem jednotek ř. 680 ČD. Nejvíce (263 hlasů) získala možnost, že se jednotky vrátí výrobci, 218 hlasů je pro možnost, že jednotky vyjedou později, 66 hlasů získala možnost, že jednotky vyjedou již příští rok s cestujícími, 27 lidí si myslí, že se z pendolina stane velmi drahý výstavní exponát a 22 hlasů je pro možnost, že jednotky budou prodány jinému železničnímu podniku.
Brněnské referendum - Již za 11 dní se v Brně uskuteční referendum, ve kterém budou brněnští občané rozhodovat zda zachovat současné hlavní nádraží ve stávající poloze, nebo jej odsunout o osm set metrů jižněji. Vše definitivně rozhodne referendum, pokud se ho zúčastní alespoň polovina brněnských voličů.
Brněnská radnice stále informuje jen o svých plánech na odsun a o možnosti zachování se nezmiňuje a tvrdí, že všechny odborné studie hovoří pro odsun nádraží. To se samozřejmě nelíbí členům Koalice Nádraží v centru.
Plán radnice odsunout nádraží má ale překážky.
Velká rána přišla, když vicepremiér Martin Jahn v Brně informoval, že stát si financování přesunu nádraží nemůže dovolit, což nahrává variantě modernizace ve stávající stopě, která by vyšla levněji. To vyvolalo řadu reakcí a jednu velmi zajímavou pro Koalici Nádraží v centru. Objevily se dvě studie, které doporučují rekonstruovat nádraží v současné poloze. Magistrát však tvrdí, že o těchto studiích nic neví - jsou to studie z roku 2001, které si nechalo zhotovit Ministerstvo dopravy a spojů.
Další PPS - V české železniční síti se objeví další pohraniční přechodová stanice (PPS) do Německa. Na české straně to bude Dolní Poustevna, na straně německé Sebnitz. Poté co jej doporučila zřídit česko-německá komise zbývá jen, aby PPS schválily vlády obou států.
Pokud se vše podaří, práce na obnově začnou ještě letos nebo začátkem příštího roku.
O obnovení PPS se obec Dolní Poustevna snaží již dvacet let. Součástí obnovy PPS budou též opravy tratí ve Šluknovském výběžku a nádražní budovy stanice Dolní Poustevna.
Vlaky jezdily přes PPS Dolní Poustevna/Sebnitz od zprovoznění v roce 1905 do ukončení provozu v roce 1945. Na ilustračním snímku Ice-Beara je motorový vůz 810.593 ve stanici Hostivice. Právě motorové vozy řady 810 zajišťují osobní dopravu na tratích ve Šluknovském výběžku.
Praha - Zítra na 9:10 ráno je plánován odjezd zkušební jízdy z žst. Praha Vršovice do Dobříše. Zkušební jízdy pojede lokomotiva 434.2186 s jedním vozem Bmto. Po příjezdu do Dobříše lokomotiva objede a do Prahy pojede tendrem napřed - odjezd do Prahy je plánován na 12.30.
Na snímku je právě lokomotiva 434.2186 při akci Vlak na Dobříš s Vlakem na Dobříš. Tentokrát bude sloužit ke zkoušce způsobilosti obsluhy a řízení HV parní trakce.
Cestování - Během právě uplynulého měsíce nám přišlo několik příspěvků s podtitulem fotografie z cest. Přišlo nám více či méně snímků z Japonska, Indie, Nového Zélandu, Ukrajiny, Lotyšska, Litvy, Estonska, Francie, Holandska a Německa. Fotografie nyní uveřejňujeme i s komentáři, které autoři dodali...
Fotky z cest najdete tady. Na snímku z Nového Zélandu je parní lokomotiva, která se nedávno před zachycením dočkala opravy a nyní slouží jako turistická atrakce. Snímek pořídil Martin Hladík.
Pražský železniční uzel - Zítra 16.9.2004 se v Praze uskuteční propagační jízdy motorovým vozem řady 854 mezi stanicemi Praha hl.n. - Praha Libeň - Praha Masarykovo nádraží a zpět. Jízdy se uskuteční v rámci Evropského týdne mobility, který předchází Dni bez aut (22.9.2004). Během jízdy budou moci cestující sledovat počátky stavby Nového spojení.
Odjezdy z Prahy hl.n. v cca.: 10, 12, 14 a 18 hodin, z Prahy Masarykova nádraží v 11, 13 a 17 hodin.
Propagační jízda bude zdarma a je téměř jisté, že vůz bude velmi rychle naplněn a ne každý se bude moci svézt.
Na snímku je motorový vůz 854.024 v Praze Libni. Autorem snímku je Ice-Bear.
Nová lokomotiva ř. 709.4 - Dnes dopoledne proběhla v žst. Praha hlavní nádraží premiéra a křest lokomotivy s označením 709.401-4, kterou vyrobila firma ČMKS Holding
Předpremiéru si lokomotiva odbyla již při dni otevřených dveří v ČMKS Česká Třebová dne 11.9.2004.
Křestu lokomotivy se zúčastnili Milan Urban MPO, GŘ ČMKS Josef Bárta a premiér Stanislav Gross.
Lokomotiva "Effishunter" byla vyrobena po několikaletém útmulu výroby lokomotiv u nás a pokud se lokomotiva úspěšně podrobí příslušným zkouškám, bude vyráběna sériově. Zatím jsou rozjednány dodávky pro Srbsko a možná i pro ČD, ale ne v nejbližší době.
Po ukončení prezentace odjela lokomotiva jako tažená do Berlína, kde bude vystavena na veletrhu Innotrans 2004, který se koná 21. - 24. září.
Na snímku je zmíněná lokomotiva při předpremiéře v České Třebové dne 11.9.04. Foto: Radek Hořínek
Praha - Již tuto neděli 19.9. se v Praze koná Mattoni Grand Prix jako poslední akce 10.ročníku Prague International Marathon (PIM). České dráhy se k této akci připojily, jako oficiální dopravce a tento den nabízí akviziční slevu. Cestujete-li v neděli do Prahy jako běžec, máte nárok si zakoupit jízdenku se slevou VLAK+. Při cestě do Prahy se nárok neprokazuje (je nutné si o slevu říci), při cestě zpět musíte doložit startovní číslo o rozměrech 200x200 mm. Budete-li v neděli cestovat do Prahy na PIM jako diváci, nebo prostě jen pojedete do Prahy či z Prahy, budete automaticky odbaveni zákaznickým jízdným bez prokazování nároku. Toto platí pouze zní-li jízdenka ze kterékoliv stanice ČD do kterékoliv stanice uzlu Praha či ze kterékoliv stanice uzlu Praha do kterékoliv stanice ČD.
Brno - "Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?" Přesně tak zní otázka referenda, které se uskuteční v Brně již 9. října 2004. Koalice Nádraží v centru navrhla sice termín konaní současně s krajskými volbami, to ale nebylo vyslyšeno a magistrát zvolil datum jiné.
Koalici teď čeká velmi náročné období, během kterého musí přesvědčit více než 159 tisíc voličů z Brna (zákon stanovuje 50% hranici, pro uznání platnosti referenda), z nichž většina, aby šla k referendu zvolit možnost ANO, která bude znamenat modernizaci nádraží v současné poloze. Možnost NE bude znamenat odsun nádraží. Doufejme, že se koalici podaří přesvědčit alespoň oněch 159 tisíc voličů z Brna a že bude rozhodnuto co nejlépe...
Důležité odkazy:
www.nadrazivcentru.cz - Koalice nádraží v centru - PROTI ODSUNU
www.zeleznicni-uzel-brno.cz - Stránky, které zřídil magistrát podporující odsun nádraží
Na snímku od Ondry Janiše je 754.021 s místní dominantou - vrchem Petrov dne 11.9.2004
Železnice Desná - V sobotu 11.9.2004 se konaly oslavy 100 let trati Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou, na které nyní jezdí vlaky dopravce Connex Morava, dráhu provozuje Stavební obnova železnic a vlastníkem je Svazek obcí údolí Desné. Do majetku Svazku patří též část Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín, ale ta je ještě starší - zde vlaky jezdí již od roku 1871.
Právě tento svazek vznikl po povodních v roce 1997, po kterých byla trať velmi poškozená a MDS nechtělo uvolnit finance na její obnovu.
Svazek vypsal soutěž na realizaci oprav povodněmi poškozených úseků a na provozovatele dráhy a drážní dopravy. Soutěž vyhrála firma Stavební obnova Železnic (SOŽ), která opravila poškozenou trať a dne 1.5.1998 obnovila pravidelnou osobní dopravu v úseku Šumperk - Sobotín, úsek Petrov nad Desnou - Velké Losiny byl zprovozněn 1.12.1998 a Velké Losiny - Kouty nad Desnou byl zprovozněn 30.5.1999. Dopravu na trati zajišťovala a zajišťuje řada 810 s přípojnými vozy 010, které si Svaz pronajal od Českých drah.
SOŽ provozoval drážní dopravu na trati s číslem 293 až do 30.9.2002. Ukončení provozu firmou SOŽ přišlo poté, co firma Subterra převzala hlavní podíl firmy SOŽ a v roce 2002 dospěla k závěru, že již nebude provozovat osobní drážní dopravu - nákladní dopravu na trati provozuje dodnes.
Na jaře 2002 proběhlo výběrové řízení na nového provozovatele drážní dopravy, které vyhrála společnost Connex Morava. Železnice Desná písemně zažádala ČD o souhlas ČD s pronájmem vozidel Connexu Morava. České dráhy nejdříve mlžily, že žádnou žádost neobdržely, později dokonce vypověděly smlouvu o pronájem vozidel, protože prý Svazek dluží nájemné. Nakonec případ dopadl tak, že ČD stáhly zrušení nájemní smlouvy a doslova za minutu dvanáct dovolili pronájem vozidel Connexu Morava. Od 1.10.2002 tak drážní dopravu provozuje právě Connex Morava.
Na přelomu let 2003 a 2004 si nechal Svazek opravit a opatřit svým nátěrem tři motorové vozy řady 810. "Nový kabátek" řadě 810 sluší, což přibližuje i přiložený snímek ze žst. Šumperk.
III.koridor - Dne 8.9. v 18.30 projel první vlak po zprovozněné přeložené 2.TK, která nyní vede novým Krasíkovským tunelem. Po 1.TK projel první vlak (IC 505 Jan Perner) již 23.8.2004 večer. Součástí přeložky není jen tunel Krasíkov (1098,3 m), ale také estakáda mezi nádražím a tunelem Krasíkov, estakáda mezi Krasíkovským a Tatenickým tunelem, na kterém je též nová zastávka Tatenice a také Tatenický tunel (140,65 m). Stará trať částečně sloužila až do půlnoci dne 25.8. a nyní je již vytrhána.
Česka Třebová - Včera se konal den otevřených dveří v DKV Česká Třebová a ve firmě ČMKS, která sídlí taktéž v České Třebové. Mezi DKV, stanicí a ČMKS jezdil motorový vláček - ř. 810, který vozil zájemce o prohlídku zmíněných objektů.
Radek H. akci navštívil a pořídil pro Vás obrazovou reportáž.
Fotografie najdete zde. Děkujeme Radku H. za snímky.
Odložená akce - Oslavy 110. výročí od zahájení provozu na tratích Jablonec n./Nisou - Tanvald a Smržovka - Josefův Důl, které se měly konat tento víkend se odkládají na víkend 9. a 10.10.2004. Důvod přesunutí termínu je nám neznámý...
Podrobnosti ke zvláštním jízdám najdete vždy v sekci nostalgie.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












