Pardubice/Hradec Králové — České dráhy kromě nákupu čtyř motorových vozů pro Pardubický kraj v hodnotě 212 milionů korun, plánují pořídit pro propojení Pardubicka se sousedním Královéhradeckým krajem pět nových elektrických jednotek. Mají být koncipovány jako jednopatrové, nízkopodlažní a jednosystémové. Stejně jako u ostatních nových vozidel, budou i tyto jednotky s maximální rychlostí 160 km/h vybaveny klimatizací, uzavřeným systémem WC a dalšími dnes již samozřejmými prvky pro komfortní a bezpečnou jízdu. Cestující tak budou informováni pomocí audiovizuálního informačního systému a bude umožněna přeprava cestujících se sníženou pohyblivostí, cyklistů či rodičů s kočárky.
16.8.2010 - 9:00 - Výběrové řízení na 4 motorové vozy pro ČD
Praha/Pardubice — (Aktualizováno) České dráhy v březnu zveřejnily přehled výběrových řízení na letošní rok. Dnes bylo vyhlášeno další z nich. Po třiatřiceti vozech RegioShuttle RS1 pro Liberecký kraj a Vysočinu jsou předmětem nejnovější poptávky čtyři zbylé nízkopodlažní motorové vozy z původně 37 ohlášených kusů. Nejnověji poptávané vozy budou v budoucnu sloužit v Pardubickém kraji. Stejně jako v předchozích výběrových řízeních jsou vyžadována plně klimatizovaná, nízkopodlažní vozidla s možností přepravy cestujících se sníženou pohyblivostí, včetně uzavřeného WC. Předpokládaná cena za čtyři vozidla je 212 milionů Kč bez DPH (53 milionů Kč za kus). Dodána by měla být do 28 měsíců od podepsání smlouvy a lhůta pro doručování nabídek je 4. října letošního roku. S vozy by se cestující měli svézt na tratích z České Třebové do Lanškrouna a z Pardubic do Hlinska v Čechách.
Zdroj: IS VZ US
10.8.2010 - 6:00 - Výběrové řízení na 50 osobních vozů pro RegioJet prodlouženo
Brno — Minulou sobotu, 7. srpna 2010, se mělo uskutečnit otevírání obálek s nabídkami na 50 osobních vozů pro plánovanou dálkovou dopravu společnosti RegioJet. Potencionální dodavatelé si však vyžádali spoustu dodatečných informací pro zpracování nabídky a společnost RegioJet se rozhodla prodloužit termín pro podávání nabídek do 31. srpna letošního roku. Regiojet potřebuje pro start své první dálkové linky mezi Prahou a Ostravou se zajížděním některých spojů do Třince a Žiliny celkem 30 vozů na sestavení šesti pětivozových souprav. Podle informací provozního ředitele společnosti Jana Paroubka si prozatím vyžádalo zadávací dokumentaci celkem 12 firem. Tento počet ovšem ještě nezaručuje, že stejný počet firem nakonec podá svou nabídku. Například při výběrovém řízení Českých drah na 33 nízkopodlažních motorových vozů nakonec podal svou nabídku jen jediný uchazeč z 11, kteří si zadávací dokumentaci vyzvedli. České dráhy také dnes, podobně jako Regiojet u výběrového řízení na 50 osobních vozů, prodloužily termín jednoho ze svých výběrových řízení. Termín pro odevzdávání nabídek na 8 dvoupodlažních jednosystémových elektrických jednotek byl posunut z 23. srpna letošního roku o zhruba měsíc, na 27. září.
Šumperk/Praha — Dne 14. července 2010 byla Českým drahám předána pantografová jednotka 451.025/026 po velké opravě, kterou provedla šumperská společnost Pars nova. Obdržela při ní také historický nátěr totožný s tím, kterým disponovala první sériová jednotka v roce 1964 při představení na Strojírenském veletrhu v Brně. Nicméně smutným faktem je, že již během prvních jízd po opravě doplatila na vandalismus, kdy lak jednoho z hnacích vozů poničil neznámý vandal svým tagem. Jelikož se turnusová potřeba každým rokem snižuje, jedná se pravděpodobně o poslední stroj této řady, který se podrobil pravidelné opravě v šumperských dílnách. V letošním roce je nasazováno celkem 22 souprav, v návrhu nového jízdního řádu 2010/2011 se počítá se snížením potřeby o další čtyři kusy. V současné době patří tato řada mezi nejstarší provozní vozidla v parku Českých drah, nepočítáme–li úzkorozchodné lokomotivy 705, provozované na trati do Osoblahy. Ačkoliv tuto skutečnost velmi neradi slyší zejména příznivci této neumírající legendy na kolejích, jejich životní éra se nenávratně blíží ke konci.
Bratislava/Vrútky — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila výsledky výběrového řízení na dodávku 10 osobních vozů klasické stavby s opcí na dalších 30 kusů. Celková hodnota kontraktu na všech 40 vozů by měla dosáhnout 75 milionů eur (zhruba 1,9 miliardy korun, tj. průměrně 47,5 milionu korun za jeden vůz). Jako dodavatel byla vybrána firma ŽOS Vrútky, která jako jediná podala svou nabídku; podklady k výběrovému řízení si ale vyzvedlo celkem 11 zájemců — 4 ze Slovenska, 3 z Itálie, 2 z Rumunska a po jednom zájemci ze Španělska a České republiky. Žádný z nich však nezaslal svou nabídku. ŽOS Vrútky dodají již třetí sérii osobních vozů klasické stavby pro dálkové spoje. ZSSK již převzalo 10 vozů první třídy řady Ampeer a 27 z 35 vozů druhé třídy řady Bmpeer.
Praha — České dráhy pokračují v sérii vyhlašování výběrových řízení, jejichž seznam zveřejnily v březnu letošního roku. Po výběrovém řízení na nové patrové soupravy z minulého týdne přichází na řadu další z kontraktů na modernizaci stávajících vozidel. Nejnověji tak největší český železniční dopravce poptává rekonstrukci 62 kusů motoráků řady 810 a 62 kusů přípojných vozů řady 010 na dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní motorové jednotky. V současnosti již České dráhy provozují více než 150 takových rekonstruovaných jednotek ve dvou a třívozovém provedení. Typické „žluté vláčky“ dodává drahám na základě 3 dřívějších výběrových řízení šumperská Pars Nova, patřící do holdingu Škoda Transportation. (Nutno však poznamenat, že v době získání prvních 2 kontraktů ještě do plzeňského holdingu nepatřila.) S velkou pravděpodobností lze proto předpokládat, že se zúčastní i této soutěže, ve které bude horkým favoritem na vítěze.
Praha — České dráhy vyhlásily další z v březnu ohlášených výběrových řízení na letošní rok. V nejnovější soutěži se tak na řadu dostala poptávka po 8 dvoupodlažních elektrických jednotkách pro příměstskou dopravu. České dráhy mají v současnosti již 60 ze 75 objednaných souprav obdobné koncepce v podobě řady 471. Celkově by tedy po ukončení dodávek z nejnovějšího tendru měly disponovat 83 moderními klimatizovanými patrovými jednotkami. Odhadovaná cena této osmikusové série je 1,64 miliardy Kč bez DPH, tedy 205 milionů korun za jednu soupravu. Část těchto peněz by měla být čerpána ze strukturálních fondů Evropské unie.
Brno — Společnost RegioJet po nákupu 9 používaných lokomotiv Škoda z Itálie vyhlásila výběrové řízení na dodávku 50 zcela nových osobních železničních vozů. Ty by měly být dodány ve třech etapách a jejich celková cena se má pohybovat kolem 50 milionů eur (1,29 miliardy Kč) bez DPH. Zahájení dodávek je plánováno od 15. prosince tohoto roku, přičemž poslední vůz by měl k dopravci dorazit do konce listopadu roku 2012. V první fázi by se mělo jednat o tři typy vozů; dopravce ale, s ohledem na aktuální vývoj, nevylučuje podstatnější změny v dalších etapách nákupu. Vybavení jako klimatizace či elektrické zásuvky by měly být samozřejmostí. Zajímavější jsou ale základní technické parametry požadovaných vozů.
Česká společnost CZ LOKO spolu s leasingovou společností IMPULS–Leasing–AUSTRIA (součást bankovní skupiny Raiffeisenlandesbank) se staly vítězi výběrového řízení Českých drah na modernizaci a zpětný leasing 19 lokomotiv řady 750, známých pod přezdívkou „brejlovec“. Celková částka, včetně nákladů na finanční služby bude celkem 678 milionů korun. Všechny modernizované lokomotivy by měly vyjet nejpozději do 2 let a budou nasazovány zejména v rychlíkové dopravě z Prahy do Českých budějovic přes Písek, na dálkových i regionálních spojích v okolí Brna a také na tratích z Hradce Králové do Letohradu či Trutnova. Příchod těchto modernizovaných strojů bude znamenat konec provozu starších řad dieselových lokomotiv.
Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.
Praha — České dráhy vyhlásily další 3 výběrová řízení na modernizace, či revitalizace osobních vozů klasické stavby. Tak jak ČD v březnu prezentovaly své plány na výběrová řízení pro tento rok, dochází k jejich postupnému vyhlašování. Po nedávném vypsání soutěže na rekonstrukci 58 vozů pro vlaky vyšší kvality dochází na řadu kromě dalších rekonstrukcí také kontrakt na revitalizaci starých rychlíkových vozů z německého Bautzenu. Kromě upřesnění počtu takto revitalizovaných vozů v první vlně (původní zprávy pouze hovořily o počtu v rozmezí 70 — 120 vozů) dochází také k velké změně u rekonstrukcí starých jídelních vozů oproti dříve prezentovaným záměrům.
Praha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.
Praha — V posledních týdnech proběhlo médii několik zpráv o tom, jak České dráhy hodlají investovat do obnovy svého vozového parku. Jen v letošním roce chtějí České dráhy vypsat výběrová řízení v hodnotě zhruba 16 miliard korun tak, aby v průběhu následujících 4 až 5 let došlo ke znatelnému zvýšení kultury cestování po českých kolejích. Součástí plánu jsou jak nákupy nových vozidel a jednotek, tak především velkorysý plán na modernizace a opravy vozidel stávajících. V tomto článku si tak představíme plán, jak chtějí České dráhy zatraktivnit svůj park osobních vozů klasické stavby a srovnáme ho s vizí, která na ŽelPage vyšla před několika dny. Můžete porovnat, nakolik se tento laický odhad trefil do představ vedení Českých drah.
Jihlava/Liberec — První dva letošní tendry na dodávku nových vozidel pro regionální dopravu v Česku znají své vítěze. V obou výběrových řízeních pod hlavičkou Českých drah uspěl výrobce Stadler Pankow GmbH se svým motorovým vozem Regio–Shuttle RS1. Pro člena švýcarského koncernu Stadler Rail bude tato zakázka premiérou na českém trhu. Stadler byl nakonec jediný, kdo se do soutěže přihlásil s konkrétní nabídkou, ačkoliv zadávací dokumentaci si vyzvedlo celkem 11 zájemců. Hodnota obou zakázek činí 1,776 miliardy korun, a je tedy o něco nižší než stanovený cenový strop 1,8 mld. Vozy pro Vysočinu vyjdou na 898 milionů (52,82 mil. Kč/vůz), přičemž částkou 200 mil. Kč na jejich pořízení přispěje Evropská unie ze strukturálních fondů. Liberecký kraj může naproti tomu očekávat dotaci ve výši zhruba 300 milionů při celkové nákupní ceně 878 mil. Kč za 16 vozů. Cenový rozdíl přes dva miliony korun na kus je v tomto případě důsledkem nutnosti technických úprav pro provoz na sklonově náročných tratích v Libereckém kraji. Nové motorové vozy by se v provozu měly objevit na přelomu let 2011–2012.
16.3.2010 - 6:00 - Přijďte se podívat, jak se budou vyvíjet revitalizace vozů řady B
Praha — Dnes, v úterý 16. března 2010, mají všichni zájemci z řad laické i odborné veřejnosti možnost naživo si prohlédnout návrhy revitalizace vozů Českých drah pro rychlíkovou dopravu. V době od 10.00 do 13.00 hodin na pražském Masarykově nádraží bude k vidění celkem sedm různých návrhů revitalizace starších vozů 2. třídy od jednotlivých firem, které se ucházejí o příští zakázku drah. Cestující veřejnost tak bude moci do jisté míry na místě vyjádřit svůj názor na jednotlivé předváděné varianty, které následně v budoucnu ztělesní nejnovější podobu postupně se vyvíjející vizuální identity ČD. V rámci prezentace bude k vidění i zástupce bistrovozů řady ARmpee832, která vzniká kompletní rekonstrukcí vozů BRm/BRcm. České dráhy před nedávnem převzaly a do testovacího provozu nasadily první dva takto zmodernizované vozy z produkce společnosti ŽOS Vrútky.
Zdroj: České dráhy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












