..: Nachrichten und Artikel :..

Vlak - ilustrační fotoPraha - Prezident republiky Václav Klaus dnes podepsal novelu zákona o drahách a zákon o poskytnutí státní záruky za úvěr pro České dráhy. České dráhy si tak budou moci vzít od sdružení evropských železnic Eurofima úvěr 900 milionů korun na obnovu vozového parku.
Peníze by měly jít na nové příměstské jednotky. Evropská komise proti půjčce nevznesla námitky. Již dříve konstatovala, že současné vagony Českých drah jsou zastaralé a musí být nahrazeny, aby se podařilo zajistit větší dostupnost a bezpečnost železniční dopravy v Česku.
Prezidentem podepsaná novela zákona o drahách počítá například s tím, že Drážní úřad se stane orgánem dozoru nad výrobou zařízení určených pro provozování dráhy a drážní dopravy. Kontrolovat bude také drážní vozidla a provozní subsystémy na drahách.

Zdroj : České noviny (ČTK)

Australská lokomotiva řady 3200Mnichov - 20 nových elektrických nákladních lokomotiv s typovým označením 3800 dodá Siemens australskému dopravci Queensland Rail (QR). Uzavřená smlouva má včetně dodávky náhradních dílů hodnotu téměř 3 miliardy českých korun (97 milionů eur).

Nové lokomotivy vyvine a vyrobí Siemens v Mnichově. Lokomotivy budou dodány v průběhu roku 2008. Jde již o druhou velkou zakázku od Queensland Rail (QR) během tří měsíců. Již v prosinci loňského roku obdržel Siemens od QR zakázku na modernizaci 60 elektrických nákladních lokomotiv typu 3100/3200 v hodnotě 4,5 miliardy českých korun (150 milionů eur).

Queensland Rail je jedním z největších australských železničních dopravců a bude nové lokomotivy používat jako tažná vozidla pro transport uhlí po železnici. Se 157 miliony tun přepraveného uhlí ročně patří QR v této oblasti první příčka na australském trhu. Do roku 2010 QR plánuje zvýšit přepravní kapacitu na 250 milionů tun. V tom by významnou úlohu měly sehrát nové lokomotivy, neboť při jejich trakčním výkonu 4000 kW a vlastní hmotnosti 132 tun bude pro transporty uhlí po železnici nutné nasadit méně lokomotiv než dosud.

Zdroj : Siemens

Záplavy - ilustrační foto (Český Těšín 24.8.2005)Aktualizovaná informace o provozu vlaků na trati Vídeň – Hohenau – (Břeclav) – platnost od 18. 4. 2006

Odjezd vlaku EC 172 (Vídeň – Praha – Berlin – Hamburk) je posunut o 78 minut dříve; na území ČR pojede podle jízdního řádu.

Na rakouských železnicích (ÖBB) trvá z důvodu zatopení tratě zastavení provozu na trati č. 901 (Břeclav – Hohenau - Vídeň) mezi stanicemi Hohenau a Gänserndorf. Přerušení provozu bude dle předběžných zpráv trvat asi do poloviny měsíce května 2006 (bude upřesněno). Z tohoto důvodu jsou zavedena mimořádná opatření v osobní dopravě, u kterých dojde od 18. 4. 2006 k dalším drobným úpravám – včetně posunu odjezdu vlaku EC 172 z Vídně.

Celá tisková zpráva ČD, a.s.

přejezdČeské Budějovice - dnes ve 12.11 hodin se v Českých Budějovicích na železničním přejezdu se světly (bez závor) střetl spěšný vlak jedoucí z Českých Budějovic do Summerau s osobním autem Opel Corsa.
Řidič na přejezd vjel v době, kdy výstražná signalizace byla v činnosti. Vlak narazil do zadní části auta a odhodil ho stranou. 75 letý řidič zranění na místě podlehl. Předběžná škoda na autě byla vyčíslena na 80 tisíc korun, na vlaku 30 tisíc korun a na trati 5 tisíc korun.
Provoz na trati byl přerušen do 13:37 hod.

Drážní inspekce v prvním čtvrtletí roku 2006 zaznamenala další nárůst počtu nehod na železničních přejezdech. Během prvních 90 dní letošního roku došlo celkem k 98 střetům, což je o 25 více než za první čtvrtletí roku 2005. Zemřelo při nich 8 osob a 47 jich bylo zraněno. Počet zraněných se zvýšil o 34 osob. Všechny tyto mimořádné události byly způsobeny účastníky silničního provozu, a to nedovoleným vjezdem na železniční přejezd v důsledku porušení zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.
Celou tiskovou zprávu naleznete na webu DI.

Zdroj : Drážní inspekce

774.701 CHZ Sokolov, 24.03.2006 - foto Jaroslav NovotnýSokolov - Pokud jezdíte po trati č.140 mezi Novým Sedlem a Sokolovem, možná že jste již zahlédli nápadně červenou lokomotivu. Jedná se dieselelektrickou lokomotivu ř.774.701, patřící Sokolovské uhelné.
Nová lokomotiva byla vyrobena v JLS Jihlava (holding ČMKS) modernizací původního stroje SU, Čmeláka ř.770.512, který byl dodán do Jihlavy počátkem roku 2005. Počátkem tohoto roku se již objevila na zkušebním okruhu v Cerhenicích a nyní zkušebně jezdí po vlečkách SU.
Jedná se o prvního úplně modernizovaného Čmeláka v ČR. Podobně modernizované lokomotivy ř.770 jezdí na Slovensku v US Steel v Košicích (774.502, 503), které modernizovaly ŽOS Zvolen.
Vzhledově lokomotiva připomíná známé modernizované lokomotivy řad 724 / 744. Pro lepší viditelnost má snížené kapoty, na delší straně má navíc instalovanou kameru. Pod kapotou má instalovaný motor Caterpillar 3512B (1455kW), který pohání trakční alternátor. Ten napájí původní trakční mototory TE006 umístěných v šesti nápravách.

Foto : Jaroslav Novotný, Jan Wigh

774.701 Sokolovská uhelná - foto Jan Wigh 774.701 ovládací panel - foto Jan Wigh

EUBrusel - Evropská komise udělila jen dílčí souhlas plánu české vlády podpořit rozvoj kombinované dopravy do konce desetiletí sumou téměř 1,6 miliardy korun. Současně se rozhodla zahájit formální šetření, zda pravidlům Evropské unie odpovídá ta část zamýšlené státní pomoci, která má posloužit k pořízení určitých typů vagonů.

Komise přistupuje opatrně k možnosti povolit státní pomoc pro železniční vozový park. Je třeba potvrdit, že tyto vagony mohou být použity pouze pro kombinovanou dopravu, a ne pro běžnou železniční přepravu. Podle zdrojů z EK zatím nelze přesněji určit, jak velká část státní pomoci byla zpochybněna, protože Praha nahlásila Bruselu program jako celek, a to ve výši 1,58 miliardy Kč pro léta 2006 až 2010.
Program podpory kombinované dopravy, který má pomoci převést část nákladu ze silnic především na koleje, přijala česká vláda loni v říjnu, ale konečnou zelenou může dát až Brusel. Většina financí má podle návrhu jít na investice například do překladišť.

Loni železnice převezla 3,623 milionu tun zboží v kontejnerech. Dalších 256.000 tun zboží přejelo ve výměnných nástavbách. Zhruba 434.000 tun zboží převezly po dráze celé kamiony a asi 2000 tun zboží v kontejnerech převezly lodě. Mimo kontejnery ale všechny druhy dopravy přepravily několikanásobně více zboží. Celková nákladní přeprava na dráze loni dosáhla 88,843 milionu tun a na silnici dokonce 466,034 milionu tun. Lodě přepravily celkem 1,274 milionu tun a letadla 21.450 tun.

Zdroj : České noviny (ČTK)

Přejezd - ilustrační fotoLiberec - dnes v 9.45 hodin se v Ostašově na železničním přejezdu se světly (bez závor) střetl rychlík jedoucí z Liberce do Děčína s osobním autem. Při nehodě byl lehce zraněn 49letý řidič Fiatu Punto, který jel po silnici souběžné s tratí, ve stejném směru jako rychlík. Vlak zřejmě přehlédl, nerespektoval výstrahu na přejezdu a ze silnice odbočil vpravo na přejezd přímo pod přijíždějící rychlík.
Předběžná škoda na autě byla vyčíslena na 50 tisíc korun, na vlaku 5 tisíc korun. Výstražná světelná signalizace na přejezdu byla v době nehody v činnosti.
Provoz na trati měl být obnoven kolem 13. hodiny.

Zdroj : Drážní inspekce

814-914Šumperk - Firma Pars Nova na základě zkušeností se soupravou 814-914 a požadavku Českých drah připravuje projekt nového nízkopodlažního vozu s průchozími oběma čely. Regiony s kopcovitými tratěmi prověřily trakční parametry soupravy 814-914, kde vlastní výkon motoru vozu 814 byl na hranici dynamických požadavků na provoz soupravy a trvalé nasazení vozu na tomto úseku by bylo problematické. Tyto poznatky nedaly dlouho čekat a požadavek ČD, a.s. na vyřešení této problematiky byl na světě.

V první polovině února 2006 proběhla jedna z prvních oficiálních schůzek ČD a Pars, na které se začal projednávat první nástin nového projektu, který by řešil splnění technických podmínek pro provoz soupravy s tratěmi v hornatých regionech. Přes první návrhy pouhého zvýšení výkonu motoru se postupně došlo až na variantu řazení jednotlivých vozů tak, aby se dosáhlo možnosti přenášení trakční síly přes více náprav a výrazně lepšímu poměru hmotnost/výkon. Takto nastavené parametry splňuje souprava 814+016+814, kde vůz 016 by byl uvažován jako průchozí s nízkopodlažní částí.

Celý článek na webu Pars Nova

471Praha - Soutěž na název příměstské jednotky řady 471 s inovovaným designem se setkala s velkým zájmem veřejnosti. Do stanoveného termínu přišlo více než 2000 návrhů od přibližně 1200 soutěžících.

Proto se vyhlašovatelé soutěže – České dráhy, a.s., a ČKD Vagonka Ostrava – rozhodli pro vícekolový systém výběru. V měsíci březnu proběhla první část, během níž byl vybrán užší okruh návrhů, konečné výsledky budou známy v průběhu měsíce dubna. Dochází tak k mírnému posunu původně ohlášeného termínu, za což se vyhlašovatelé omlouvají.

Zdroj : České dráhy, a.s.

EUPraha - Horní parlamentní komora nemá výhrady k tomu, aby si České dráhy vzaly od sdružení evropských železnic Eurofima úvěr ve výši 900 milionů korun. Předlohou se Senát na návrh jednoho ze svých výborů nezabýval. V praxi to znamená, že norma putuje k podpisu prezidentovi republiky. Peníze by měly jít na nové příměstské jednotky.

Eurofima poskytla drahám první úvěr 15 milionů eur (asi 450 milionů korun) v roce 2002. Z něho podnik zaplatil zálohy na vagony první a druhé třídy společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků od ČKD Vagónka ve Vítkovicích. Předloni podnik čerpal 45 milionů eur (asi 1,35 miliardy Kč), a tutéž částku získal také loni. Podle mluvčího ČD Aleše Ondrůje je Eurofima důležitým zdrojem prostředků pro obnovu vozového parku drah. Letos peníze půjdou na pět příměstských jednotek. S pěti soupravami, které ČD letos převezmou, by jich měly mít na konci roku již celkem 25. Nové jednotky se zatím objevují hlavně na tratích z Prahy do Roudnice nad Labem, do Berouna, do Kolína a dál do Pardubic. Od letošního roku by se ale první nové jednotky měly začít jezdit také na příměstské dopravě kolem Ostravy.

"Současné železniční vozy Českých drah jsou velmi zastaralé a musí být nahrazeny, aby byla zajištěna větší dostupnost a bezpečnost železniční dopravy v České republice," uvedla 22. února Evropská komise, která proti půjčce nevznesla žádné námitky. Podle zástupců komise nebude mít půjčka žádný dopad na hospodaření českého železničního dopravce.
Dráhy mají asi 4500 osobních vozů, 95 elektrických souprav a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozového parku Českých drah je 25 let.

Zdroj : České noviny (ČTK)

návěstidlaBrusel - Evropská komise ve čtvrtek 30.3. přijala návrh, který má sjednotit železniční návěstidla a některé drážní bezpečnostní systémy v celé Evropské unii. V EU funguje 20 nejrůznějších signalizačních a kontrolních systémů, které komplikují přeshraniční dopravu. Vlaky totiž často musejí zastavit na hranicích a přepřáhnout na jinou lokomotivu.

"Toto rozhodnutí vytváří technické podmínky nutné pro jednotnou evropskou železniční síť," řekl novinářům komisař pro dopravu Jacques Barrot. "Rychlý rozvoj jednotného systému je rovněž důležitý pro lepší hospodářskou soutěž jednotlivých drážních společností a pro zlepšení kvality poskytovaných služeb a bezpečnosti. To by jen mělo potvrdit, že evropský železniční sektor je světovým lídrem," dodal.
Nové opatření by mělo snížit náklady železničních dopravců. V současnosti musí mít totiž každá lokomotiva, která je součástí mezinárodních spojů, zabudováno hned několik speciálních systémů pro každou zemi, jíž projíždí. Tato opatření jsou ale nákladná a v mnoha případech se do lokomotiv nedají přístroje ani zabudovat. Právě proto musí řada z nich zastavit na hranicích a cestující musejí počkat, než bude lokomotiva vyměněna.

Zdroj : České noviny (ČTK)

infoČeské Budějovice - V úterý 28.3. v 15:46 přivezl utajený nákladní vlak do Jaderné elektrárny Temelín další pravidelnou dodávku paliva. Zhruba 23 tun čerstvých palivových souborů je určeno pro výměnu jedné čtvrtiny paliva v druhém bloku. Odstávka bloku je naplánována na léto.

NehodaAdamov - V úterý večer ve 22.19 hodin byli v Adamově elektrickým proudem při přelézání odstavených nákladních vozů těžce zraněni dva mladíci. 23letý muž zranění na místě podlehl, 24letý muž, který byl v šoku, byl převezen do nemocnice.

Letos se jedná už o druhý případ zranění trakčním proudem. První se stal v noci na 11. 2. v Brně-Židenicích. Při přelézání vozu nákladního tam byl smrtelně zraněn 21letý mladík. Tehdy si vzhledem k tomu, že došlo pouze ke krátkodobému výpadku elektrického proudu, žádný z železničářů ničeho nevšiml. Mladík po úrazu spadl na vůz a jeho mrtvé tělo bylo objeveno až v pohraniční přechodové stanici Kúty.

V roce 2005 DI na železnici eviduje 11 případů zranění el. proudem, z toho 8 smrtelných, v roce 2004 celkem 6 případů, z toho 2 smrtelné. Většinou bývají zraněné děti a mladí lidé. Proto především jim je nutné připomenout, že smrtelně nebezpečné je trolejí se nejen dotýkat, ale i se k nim přibližovat.
U střídavé trakce, kde je napětí 25 tisíc voltů, může proud při vhodných atmosférických podmínkách zabíjet i ze vzdálenosti 1 metru od troleje. Neméně nebezpečná je ale také trakce stejnosměrná, kde je napětí 3 tisíce voltů. Ta kromě popálenin může způsobit i rozklad krve.

Zdroj : Drážní inspekce

750.287 na přípřeži 363.086 (Poštovní spořitelna) v Ostrově nad Ohří - 11.2.2006, foto: Jan ŠedivýKarlovy Vary - Stavbu Elektrizace trati Kadaň - Karlovy Vary tvoří dvě souběžně prováděné stavby: předelektrizační úpravy a samotná elektrizace. Elektrizace trati zahrne vedle trakčního vedení a transformoven i montáž sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, elektrické osvětlení stanic a elektrické ohřevy výhybek. V části trati Vojkovice - Karlovy Vary byl elektrický provoz zahájen v prosinci roku 2005, celý elektrizovaný úsek bude zprovozněn v listopadu roku 2006.
V těchto dnech se i dokončuje první část celkové rekonstrukce železniční trati mezi Kadaní a Karlovými Vary. Obnova téměř padesátikilometrového úseku zahrnovala výměnu podloží, štěrku, pražců, kolejnic, rekonstrukci několika mostů, přejezdů a vybudování protihlukových stěn a připravila tuto trať na úplnou elektrizaci.
Stavbu v celkové hodnotě 810 milionů korun provedlo sdružení tří dodavatelů pod vedením společnosti Skanska ŽS od listopadu 2003 do února 2006. Investorem stavby je Stavební správa Plzeň Správy železniční dopravní cesty. Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.

Od prosince jsou na rychlících nasazovány dvousystémové elektrické lokomotivy řady 363, kdy po neelektrifikovaném úseku Ostrov n/O - Kadaň jsou přetahovány za pomocí dieselových lokomotiv. Osobní vlaky mezi Chebem a Chomutovem jsou vedeny střídavou lokomotivou ř. 242 s klasickou soupravou z Chebu do Ostrova, kde se přestupuje na náhradní soupravu (zpravidla 742 nebo 810 + vozy 010). Po dokončení elektrifikace v celém úseku budou i osobní vlaky taženy lokomotivami ř.363.

Zdroj : MD ČR
Foto : Brejlovec na přípřeži Poštovní spořitelny v Ostrově n/O 11.2.2006 - foto Jan Šedivý

NehodaZnojmo - Ve středu 29.3. ve 14.35 hodin v tunelu mezi Znojmem a zastávkou Citonice nákladní vlak společnosti TSS Hulín srazil dva muže, kteří se s největší pravděpodobností pokoušeli společně spáchat sebevraždu. Muži leželi na kolejích, drželi se za ruce a na houkání strojedoucího, který je uviděl ze vzdálenosti 60 metrů, nereagovali. Jednoho z nich vlak přejel, ten zranění na místě podlehl, druhého vlak odhodil a těžce zranil. Totožnost mužů se dosud nepodařilo zjistit. Provoz na trati byl obnoven v 17.02 hodin.

Zdroj : Drážní inspekce

« Neuere Nachrichten | 1 ... 10 11 12 13 14 ... 32 | Ältere Nachrichten »    
ŽelPage - Elektronisches Eisenbahnmagazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Anmeldenopen/close
 
 
  
 
Vergessenes Passwort   
Registrieren   
:. Aktuelle Zugposition CZopen/close
Aktuelle Zugposition CZ
 
:. Suchenopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info für Fotografenopen/close
Bedingungen zum Fotografieren
in der CZ

Sonne
geht auf um 08:00
geht unter um 16:05