25.10.2010 - 20:30 - Stávka železničářů v Německu možná naruší provoz vlaků z/do ČR
Berlín — V úterý 26. října 2010 uspořádají němečtí železničáři výstražnou stávku. Důvodem jsou dlouhodobé spory mezi dopravcem a odbory ve věci stanovení tarifních tříd pro platy železničních zaměstnanců. I přes naléhání ze strany Deutsche Bahn (DB), které odborům několikrát nabízely kompromisní řešení, avizovaly dvě největší profesní odborové organizace zastavení provozu, které by se mělo projevit zejména v ranních hodinách. To se pochopitelně odrazí i na vedení mezinárodních spojů. České dráhy proto počítají s možností, že se stávka výrazněji dotkne i vlaků jedoucích mezi Českou republikou a Německem. Z německé strany zatím nejsou známy žádné podrobnější oficiální informace, konkrétní provozní situaci v Česku proto v současnosti nelze odhadovat. Oba národní dopravci proto apelují na všechny cestující, aby se před jízdou dostatečně informovali o případných komplikacích v provozu v důsledku stávky.
Zdroj: České dráhy, Deutsche Bahn
Praha/České Budějovice — Stavba IV. tranzitního koridoru, vedoucího z Prahy do Českých Budějovic, si vyžádá další nepřetržitou výluku. V období od 20. října 2010 do 1. listopadu 2010 tak musí cestující na této trati počítat s různými komplikacemi a zpožděním. Výluka proběhne nepřetržitě v délce třinácti dnů v úseku Olbramovice – Heřmaničky, avšak mezi 8.45 a 15.45 bude prodloužena také o úsek Benešov u Prahy – Olbramovice. Rychlíky budou nahrazeny autobusy mezi stanicemi Olbramovice a Sudoměřice u Tábora (v uvedených dobách již z Benešova), osobní vlaky pak mezi Benešovem u Prahy a Heřmaničkami. Po dobu omezení nepojede v celé trase lůžkový vůz na spojích R 206 a R 207; cestujícím bude v úseku Olbramovice, resp. Benešov u Prahy – Praha hl.n. a opačně zajištěno místo ve voze první třídy. Dráhy doporučují cestujícím, aby plánování své cesty věnovali zvýšenou pozornost.
15.10.2010 - 17:00 - S jízdenkou ČD levněji na výstavu do pražského Veletržního paláce
Praha — Zatímco podle nedávno vyhlášené nabídky lze navštívit se slevou vídeňské muzeum Albertina, nyní přišli na řadu i tuzemští milovníci výtvarného umění. V rámci programu ČD Bonus totiž nově získáte dvacetiprocentní slevu také v pražském Veletržním paláci, kde od 13. října 2010 do 7. ledna 2011 probíhá expozice nazvaná "Monet – Warhol: Mistrovská díla z Albertina Museum a Batlinerovy sbírky". Vystavena je zejména jedna z nejvýznamnějších evropských sbírek manželů Batlinerových, kteří vzácné umění sbírají již téměř půl století. Díky nim budou k vidění tak unikátní obrazy, jako Lekníny C. Moneta nebo práce německých expresionistů E. L. Kirchnera a A. Javlenského. Jedinou podmínkou pro získání slevy je prokázání se jízdním dokladem, jehož stáří nepřesáhne dva kalendářní měsíce, a jehož hodnota přesahuje částku 100 Kč. Namísto dvou set korun tak zaplatíte o čtyřicet korun méně.
Zdroj: České dráhy
Praha — (Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.
(Aktualizováno 11. října 19.47) Vážení čtenáři, zajisté jste si všimli, že i tento měsíc je naše fotogalerie zaměřena opět na stroje určité řady. Zatímco se červenec nesl ve znamení brejlovců, nyní byl prostor věnován řadám 749, 751 a 752. Tyto legendární stroje, známé pod přezdívkami berta, bardotka, zamračená, ceckatá aj., křižují české i slovenské tratě již téměř padesát let. Během této doby si lokomotivy získaly tisíce příznivců nejen z řad železničních nadšenců a fotografů, ale i strojvedoucích. Přestože jejich věk dosahuje úctyhodných hodnot, pokrokové řešení, konstrukce a především spolehlivost umožnily ponechat tyto stroje v provozu až do dnešních dnů. V současné době je lze spatřit především na rychlících z Prahy do Českých Budějovic, kde provoz zajišťují pražské lokomotivy.
Česká republika — Nastal podzim, období plné pestrých barev a radosti, obdivované nejen amatérskými i profesionálními fotografy. Děti vesele skotačí na louce a za nepříliš silného větru pouští vlastnoručně vyrobeného draka. Pro železniční nadšence – cestovatele tato poslední čtvrtina roku znamená, mimo jiné, i již znatelný úbytek akcí a výletů. Tento fakt dozná zlepšení až na začátku studeného prosince, kdy bude vypravena spousta mikulášských vlaků. Naopak narůstá počet výstav a výměnných setkání železničních modelářů, což ocení zejména příznivci této malé železnice. Přinášíme vám proto souhrn vybraných železničních akcí, jejichž kompletní přehled naleznete také v našem kalendáři výletních a zájmových akcí. Již tradičně bude vypraven z Prahy–Bráníka Křivoklátský expres, v jehož čele bude parní lokomotiva 498.022. Výročí padesáti let oslaví vlečka Vápenky Čertovy schody (VČS), kdy bude při této příležitosti nachystán bohatý doprovodný program a několik jízd zvláštních vlaků.
Klášterec nad Ohří — České dráhy pokračují v rekonstrukci nádražních budov. Tentokrát prošla komplexní rekonstrukcí budova v železniční stanici Klášterec nad Ohří. Nachází se v Ústeckém kraji, na trati 140 Chomutov – Cheb a je jednou ze zastávek rychlíků z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu. Objekt pochází z 2. pol. 19. století a před rekonstrukcí byl ve velmi špatném stavu. Zejména čekárna pro cestující pak zdaleka neodpovídala požadavkům současného století. Stavební práce za 13,8 milionu korun začaly v prosinci loňského roku, kolaudace stavby proběhla v úterý 14. září 2010. Součástí byly i úpravy bezprostředního okolí budovy. Kromě nové fasády a střechy byla vyměněna také okna a dveře. První nástupiště doznalo celkového zpevnění, byla vybudována nová kanalizace. Rekonstrukcí haly vznikl bezbariérový vstup a nové toalety pro cestující, které byly zařazeny do systému euroklíč pro handicapované.
Praha — České dráhy rozšířily při příležitosti konání Mistrovství světa v basketbalu žen a několika zahraničních výstav spektrum akčních nabídek. Se znatelnou slevou na jízdném tak můžete vyrazit například do galerie Albertina, kde bude připravena velkolepá rozsáhlá expozice dvou skvělých umělců – Pabla Piccasa a Michelangela. Naopak příznivci sportu se mohou vypravit na zápasy v rámci již zmíněného Mistrovství světa v basketbalu žen, a to se zvláštní slevou VLAK+. Ta bude platit ve vybraných dnech z jakékoliv stanice, kde staví vlaky ČD. Cílovou stanicí bude Brno, Ostrava nebo Karlovy Vary. Podmínkou je, aby si všichni cestující nechali v místě konání jízdenku orazítkovat.
Kladno — Po nedávno otevřeném parkovišti P+R v Berouně se nových parkovacích míst možná dočká i Kladno. Město totiž v současné době jedná s Českými drahami a Pozemkovým fondem o převedení pozemků do svého vlastnictví. U kladenského nádraží by kromě otevřeného parkoviště měl vyrůst také parkovací dům se čtyřmi nadzemními patry a s celkovou kapacitou 194 míst. Zahájení stavby je však zatím otázkou budoucnosti. Záleží prý totiž na tom, zda obyvatelé projeví zájem o cestování vlakem – v současné době se do hlavního města dostanou rychleji autobusem. Výstavbu uvažované rychlodráhy Praha – Kladno, o níž se vedou diskuze již několik let, vylučuje naopak nedostatek financí.
10.9.2010 - 14:00 - ČD plánují modernizaci čtyř elektrických jednotek řady 560
Brno — České dráhy pokračují v obnově vozového parku, tentokrát dojde na čtyři příměstské elektrické jednotky řady 560, momentálně umístěné v Brně. Předpokládaná hodnota kontraktu je 240 milionů korun bez DPH, což znamená náklady 60 milionů korun na jednotku. Jednotky mají prodělat generální opravu a následnou modernizaci, při níž bude dosazena nová elektrická výzbroj a rozvody vody, osvětlení a vybavení toalety. Změn dozná samozřejmě i interiér – cestující se dočkají například nových sedaček. Stanoviště strojvedoucího bude dovybaveno klimatizací. Jednotky, jejichž sériová výroba proběhla v letech 1970 až 1971 v počtu sedmnácti kusů, jsou určeny pro provoz pod střídavým napětím 25 kV 50 Hz. Po rozdělení ČSFR v roce 1993 bylo přiděleno osm kusů na Slovensko, avšak v roce 2008 České dráhy odkoupily zpět jednotku 560.015/019. V Brně je tak nyní deponováno celkem deset jednotek, které zde tvoří neodmyslitelnou součást příměstské dopravy v systému IDS JMK.
Zdroj: Informační systém o veřejných zakázkách, Atlas lokomotiv, ČT 24
Vídeň — Výstavba hlavního nádraží je ve Vídni největší stavební investicí. Po počátečních komplikacích s údajně chybně vypsaným výběrovým řízením nebo s nevybuchlou municí z druhé světové války nyní stavba zdárně pokračuje. Postaveno bylo i infocentrum, kde se lze dozvědět vše o tomto obrovském projektu a také jaký vliv na cestující bude mít nádraží po dokončení. Nyní centru dominuje téměř 67 metrů vysoká dřevěná rozhledna. Zhruba 150 tun vážící konstrukce z masivního smrkového dřeva je umístěna na pevném betonovém základu stovkami pevných šroubů. Realizace rozhledny byla velmi náročná nejen proto, že se nachází v hustě zastavěné městské čtvrti. Dva panoramatické výtahy vás vyvezou až na vyhlídkovou plošinu, z níž se vám naskytne jedinečný pohled na rakouskou metropoli.
Moravský Beroun — České dráhy vyhlásily v úterý 31. srpna další zajímavou soutěž. Tentokrát však není hlavní výhrou pobyt na zámku, ale stylové hodinky. Pravidla jsou zcela jednoduchá – stačí si zakoupit v období od 31. srpna do 30. září ve vybraných stanicích, jejichž seznam naleznete níže, jakoukoliv traťovou jízdenku. Po zakoupení obdržíte soutěžní kartičku s unikátním kódem. Ten poté vložíte do příslušného políčka na internetových stránkách soutěže. Zúčastnit se můžete vícekrát, avšak pokaždé s novou jízdenkou. Na soutěžící čeká celkem 321 věcných cen – 20× hodinky, 34× taška přes rameno, 67× termoska a 200 kusů boxů na svačinu. České dráhy chtějí soutěží prezentovat po skončených prázdninách výhodné nabídky pro dojíždění do škol či zaměstnání.
1.9.2010 - 20:00 - Zaměstnanci ČD mohou na Den železnice využít slevové nabídky
Praha — Po prázdninové soutěži připravilo pražské Království železnic další zajímavou nabídku, tentokrát však určenou pro zaměstnance Českých drah. Každý, kdo přijde na Den železnice 25. září shlédnout největší modelové kolejiště u nás a prokáže se zaměstnaneckou In–kartou, získá jednu vstupenku pro dospělého zdarma. V Království železnic, které se rozkládá v areálu o rozloze více než 2 800 metrů čtverečných, lze mimo zmíněného kolejiště spatřit také velkou výstavu současné produkce stavebnice LEGO obsahují veškerý současný sortiment a také několik již nevyráběných modelů a zatím neuvedených novinek. Zejména malým návštěvníkům se bude jistě líbit rozsáhlá expozice lokomotivy Tomáš a připraveno je pro ně i promítání známých LEGO filmů. Generálními partnery tohoto rozpracovaného projektu jsou České dráhy a ČD Cargo, mediálním partnerem pak ŽelPage.
Zdroj: Království železnic
Rokycany/Praha — (Aktualizováno) Dne 1. září ve 4.30 došlo dle vyjádření Českých drah k uváznutí vlaku na výhybkách v žst. Rokycany. Tato mimořádnost značně komplikuje dopravu na trati Beroun – Plzeň, která je součástí III. tranzitního železničního koridoru. Provoz je zastaven obousměrně, vlaky nabírají zpoždění již z Berouna a Plzně. V úseku Chrást u Plzně až Rokycany je zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava. R 752 odjel z plzeňského hlavního nádraží se zpožděním 75 minut, R 965 byl odřeknut v úseku Plzeň – Kařízek. Ze stanice Kařízek pak byla po přestupu cestujících z Os 7803 zřejmě vypravena náhradní souprava. Problémy v okolí Plzně však nebyly jedinými, které železniční dopravu dnes provází. Nehoda provoz komplikuje i v Praze. Prosíme cestující, aby se obrnili trpělivostí.
1.9.2010 - 17:00 - Muzeum Zlonice získá turistickou známku
Zlonice — Turistické známky jsou dřevěné plakety, na nichž je vypálený symbol určitého místa nebo současné události. Prodávají se pouze na určeném prodejním místě, které většinou představuje například pokladna daného památkového objektu. Patří mezi velmi oblíbené a často vyhledávané suvenýry, v České republice jsou vydávány již dvanáct let. Mezi prestižní výletní cíle, které se turistickou známkou mohou pyšnit, se brzy zařadí i Železniční muzeum Zlonice, které se těší velkému zájmu široké veřejnosti. Návrh na její vznik podpořilo více než devadesát procent sběratelů a cestovatelů, kteří byli dotázáni v již ukončeném hlasování. Na známce bude vyobrazena parní lokomotiva někdejšího světového producenta železniční techniky, firmy Orenstein & Koppel. Stroj s továrním číslem 9764 byl vyroben v roce 1921 pro libáňský cukrovar pražského bankéře Davida Blocha. Vozidlo, dnes známé pod jménem Ludvík, následně sloužilo cukrovaru v Kopidlně, aby mohlo v roce 2008 jako první zaujmout místo v novém areálu muzea. Dřevěný suvenýr železničního muzea Zlonice ponese pořadové číslo 1776, které znamená zlomový okamžik technické revoluce, nezbytné pro vznik moderní dopravy. Právě v roce 1776 totiž sestrojila firma Boulton and Watt první parní stroj ke komerčnímu využití a dodala jej do dolů v Cornwallu. Díky novému konstrukčnímu řešení a výkonu brzy získal své místo na slunci. Stroj byl poté dále zdokonalován. Nic již poté nemohlo zabránit dalším průkopníkům k jeho využití v dopravě a následnému vzniku celosvětové železniční sítě.
Zdroj: Železniční muzeum Zlonice
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












