..: All news and reports :..

PF 2017 ŽelPage, foto: Chary, topičVážení cestující a přátelé železnic, milé čtenářky, milí čtenáři,
sotva jsme si začali zvykat na nový jízdní řád, máme nejen na českých i evropských železnicích nový rok a příležitost k bilancování a výhledům. A že to nebyl zrovna rok beze změn. Před několika dny jste mohli zhlédnout výběr fotografií, připomeňme si tedy v malém výběru, u čeho všeho jsme byli na poli osobní dopravy a co nás čeká letos.

DRG steam locomotive Class 01 No 046 at main railway workshop RAW Frankfurt-Nied in Frankfurt-Nied in the year 1938, foto: Urmelbeauftragter Legnica — Není pochyb o největší železniční události tohoto roku v Polsku. Příchod nových nebo rekonstruovaných jednotek, vozů a lokomotiv nebo otevírání modernizovaných tratí a stanic je poměrně běžnou záležitostí, proto je událostí roku jednoznačně hledání vlaku s nacistickým pokladem nevyčíslitelné hodnoty u Valbřichu v Dolním Slezsku.

Ze svitu úplňku; Křižany - Novina, foto: Petr Holub Možná si někdo z vás říká: „Netradiční ohlédnutí za rokem 2015? Vždyť je konec roku 2016. Nemá Vlad před sebou špatný kalendář?“ Ujišťuji, že nemá. Dal jsem si tu práci a podrobně prošel archiv zdejší galerie a vybral si několik desítek fotek z těch, které autoři vložili v roce 2015. Důvody jsem vysvětlil v úvodu 1. části. Když jsem se při brouzdání archivem blížil polovině roku, říkal jsem si, že to byl šílený nápad. Vybírat z velkého množství hezkých fotek jen několik je věru úkol složitý. Uvažoval jsem o tom, že toho nechám – nechci někoho poškodit či zarmoutit tím, že nevyberu zrovna jeho fotku, ale když už jsem byl skoro v půlce, tak bylo zase škoda ten výběr hodit do koše. Tak jsem to dotáhl do konce. Máte-li náladu a chuť, pojďte se podívat, co jsem vybral.

750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub Stálí návštěvníci ŽelPage si zvykli, že zpravidla v 1. čtvrtletí nového roku je vyhlášena anketa „Fotografie roku“. Už má svou tradici – poprvé jste mohli vybírat z fotek nominovaných autory počátkem roku 2007. Postupem času se měnily kategorie, přibylo hodnocení odborné poroty – profesionálních fotografů. Až v letošním roce – nic. Ticho po pěšině. Ale protože nikdo z návštěvníků ŽelPage nepoložil otázku: „Proč,“ nemusím na ni hledat odpověď. Ono vlastně o nic nejde – vítěz v minulosti dostal diplom, někdy třeba i knížku, tričko, koláček nebo láhev dobrého sektu. A trošku ho to zahřálo u srdíčka a možná zase motivovalo vyrazit někam k trati s foťákem. Ale přeci jen soutěž měla velkou vypovídací schopnost – byla rychlým přehledem o těch nejzajímavějších fotkách, které v daný rok zdejší galerií prošly. Navíc fotky vybírali sami autoři. Připomeňte si jednotlivé roky: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 a 2014. Aby nechyběl rok 2015, kdyby se chtěl k němu někdo v budoucnu vrátit a přitom nechtěl „listovat“ v galerii celým rokem jako já, zkusil jsem si sám pro sebe „nominovat“ fotografie do „soutěže“ a vybrat ty, které se mně nejvíce líbí. Berte to tedy, prosím, jako netradiční ohlédnutí za rokem 2015.

Výběr šotoklubu Vážení přátelé, kolegové. Je tomu už půldruhého roku, co jsem přestal aktivně působit na stránkách ŽelPage. O to větší bylo moje překvapení, když jsem obdržel informaci, že jsem byl předchozím autorem vyzván k výběru šotoklubu za uplynulé dva týdny. Překvapení vzápětí vystřídala pochybnost… Je to vůbec vhodné a neměl by tento úkol být svěřen někomu, kdo je aktivní, je zapojen do dění a jak se říká „in?“ Navíc v tomto vánočním období? Byl jsem ujištěn, že to nevadí. Takže mi dovolte, abych vybral a okomentoval několik snímků z galerie, které mne nějakým způsobem oslovily a zaujaly.

Ročenka 2014, foto: Petr Holub Praha — Rameno mechanického návěstidla, jakožto pamětníka parní trakce, stoupá líně vzhůru a rok 2014 může začít. Na stříbrné rovnoběžky opět vyráží loukoťová kola malých či velkých parních ořů, aby připomněly zašlou slávu železnic a um našich předků. K takovým technickým unikátům se jistě řadí úzkorozchodná malletka z jižních Čech, či na Slovensku právě zprovozněná parní zubačka, jež zatím nejistě okouší ozubnicové pásy na trati vedoucí z Tisovce. Trochu nepochopitelně v Jeseníkách ožívá i legendární, štokr 556.042, s nímž se mnozí rozloučili roku 1980 v Liberci. Poklidný čas adventu nakonec prořízne ostrými výfuky naše nejvýkonnější parní lokomotiva, „albatros“ 498.104. Tak pojeďte s námi, máme „volno“. Vstupte do eShopu ŽelPage.

843 + 810, Semily - Železný Brod, foto: Petr Lux Praha — Poslední dny před vánočními svátky jsou na železnici každoročně ve znamení zvýšeného zájmu o cestování vlakem. Dopravci zvyšují kapacitu svých spojů přidáním posilových vozů na významných linkách dálkové dopravy. České dráhy letos ve své tiskové zprávě uvádí, že k posílení souprav o stovky míst ve dnech 21. – 24. prosince dojde zejména na těchto linkách: Praha – Přerov, Praha – Valašské Meziříčí – Žilina, Praha – Ostrava – Žilina, Praha – Brno a Praha – Košice (noční vlaky).

Stanice Kamenice nad Lipou na začátku 20. století, foto: sbírka JHMDJindřichův Hradec — 23. prosince uplyne přesně 110 let od zprovoznění tratě Jindřichův Hradec – Obrataň. Její historie se ale začala psát přinejmenším o čtvrt století dříve. V tomto článku se dozvíte, co výstavbě trati předcházelo, jaké komplikace potkalo slavnostní zahájení provozu, ale také jak budou probíhat blížící se oslavy tohoto významného výročí.

15.12.2016 - 6:00 - Opět otevřena galerie PF

PF 2014, foto: Johník Blíží se opět konec roku. A s ním je spojena tradice popřát přátelům, kamarádům, známým, obchodním partnerům… vše nelepší do nového roku. (Příznivci genderové politiky si jistě přechýlí sami.) Nejpříjemnější je popřát osobně. To ale není vždy možné, takže se rozesílají přáníčka – novoročenky „Pro štěstí“, a neb jak říkají Francouzi: „Pour féliciter“. Pro vás, návštěvníky ŽelPage, nabízíme možnost popřát ostatním. Své PF máte možnost vystavit ve zdejší galerii a ostatní si je mohou prohlédnout. Přejeme vám příjemný a pokud možno poklidný závěr letošního roku.

749.107-9, foto: Láďa Mlynařík Když jsem byl malý, trávil jsem občas volné chvíle na opavském východním nádraží. Na rozdíl od současné doby, kdy se vlaky před půl sjedou a po půl zase rozjedou (a pak je dlouho klid), se tam pořád něco dělo. Vlaky přijížděly průběžně. Klasická lokomotiva, staré rychlíkové vozy – žádné motorové soupravy s řídicími vozy. Nádraží je koncové, takže lokomotiva musela vlak do Ostravy objet. Vlaky, které skončily na kusých kolejích, zaměstnaly i parní posunovací lokomotivu. (Tehdy s ní jezdili pánové Radovan Urbaník a Jaroslav Uherka. Kde je jim dnes konec?) Odtáhnout vagony, pak mohla odjet vlaková lokomotiva. Zpět s vagony k nástupišti a pak se musel vrátit vlakový stroj. Z Olomouce osobní vlaky vozil papoušek – toho na točně otočili. Krásná lokomotiva, ale měl jsem z ní strach. A pak najednou papoušek zmizel, už nikdy nepřijel. Místo papouška začala jezdit nová motorová lokomotiva – bardotka. Ani nevím, kdy přesně se to stalo.

Jízdenky, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha — Nedělí 11. prosince vstoupil v platnost nový grafikon nejen železniční dopravy, který přinesl kromě jiného také změny v tarifech a cenách. Zatímco změny ve vnitrostátní dopravě majoritní dopravce České dráhy veřejně prezentoval, novinky v tarifech mezinárodních zatím nikde oficiálně předneseny nebyly. Což je však škoda, jelikož se mění mnohé zavedené zvyklosti, na které mohli být cestující po dlouhou dobu zvyklí. Kompletní informace mohou cestující najít v krásném dokumentu s názvem Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu, který čítá celých 139 stran. A co se tedy všechno nakonec mění?

Výběr šotoklubu Děkuji za slovo. Pro mě je výběr nejhezčích fotek dost neobvyklá situace, protože mám pocit, že většinou spíš jen kritizuju. Naprostá absence jakéhokoliv uměleckého cítění mi zas nedovolí poetický popis fotografie, neumím číst gesta, nálady a další vrstvy, které nejsou na první pohled patrné. V podstatě jediná stránka železniční fotografie, do níž si dovolím sem tak kecat, je kompozice, protože tato disciplína má zčásti matematickou povahu. Takže nečekejte prosím žádné sofistikované rozbory a freudovské analýzy. Já si u fotek vystačím s aplikací základní stupnice na kvalitu moravského vína (dá sa, dá sa svařit, nedá sa svařit).

výroční dort byl právě nakrojen, foto: Jan VacekPraha — Již deset let působí na akademické půdě Fakulty dopravní ČVUT v Praze studentský odborný spolek, kde si mohou studenti se zaměřením na železniční a veřejnou dopravu vyměňovat a rozšiřovat odborné poznatky a názory. Drážní společnost funguje jako základna pro nezávislou odbornou diskuzi na základě akademických svobod. Díky podpoře vedení FD má v rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu. Drážní společnost je zastoupena také na Facebooku a návštěvníkům svých akcí v případě zájmu rozesílá newsletter. Studenti mohou získat mnoho cenných informací z vyzvaných či vlastních odborných přednášek, prezentací předmětů či studentských projektů, exkurzí do dopravních provozů v ČR i v zahraničí, a také o možnostech zahraničních odborných stáží. Drážní společnost se za deset let osvědčila především jako platforma pro setkání studentů, kteří se chtějí více rozvíjet ve svém oboru, i jako zprostředkovatel spojení mezi studenty, absolventy a praxí.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Praha (aktualizováno 12.12. 20:07) – Počínaje dneškem jezdí vlaky v České republice podle nového jízdního řádu. Pokud jste si zakoupili knižní jízdní řád vydávaný Českými drahami, možná se vám zdá, že není úplný. Takzvaný národní dopravce si totiž stejně jako loni u Správy železniční dopravní cesty objednal tabulky jízdního řádu bez komerčních vlaků provozovaných jinými dopravci, tudíž v bibli šotoušů spoje RegioJetu, LEO Expressu, Arrivy vlaky a Slezských zemských drah jednoduše nenajdete. Aby byl váš výtisk opět kompletní, připravte si tiskárnu, nůžky, lepidlo a pevné nervy. I letos přinášíme doplnění jízdního řádu, které pro vás tentokrát připravil náš čtenář Jan Táborský. K zaslaným přelepkám dodává: „Vzhledem k tomu, že České dráhy v JŘ 2016/17 nezměnily svůj přístup a nezahrnuly do knižního JŘ soukromé dopravce (a já jim to nezazlívám, jen se s tím nehodlám smířit), vytvořil jsem přelepky pro doplnění těchto dopravců. Tyto přelepky vám nabízím ke zveřejnění na ŽelPage, neboť se domnívám, že se najdou i jiní, kteří by si rádi doplnili soukromníky do KJŘ.“

Setkání osobních vlaků ve stanici Příkosice, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Příkosice — Cestující na trati číslo 175, vedoucí z Rokycan přes Mirošov a Příkosice do Nezvěstic, by mohli mít důvod k oslavám. Po dlouhých měsících totiž skončila revitalizace této trati a na vrátily se na ni v plné míře vlaky. V následujících týdnech a měsících sice ještě budou za provozu probíhat drobné dokončovací práce, hlavní stavební ruch je však již pryč. Jenže již nyní je jasné, že stavební výluky se na trať vrátí i v příštím roce či letech. Důvodem je nestabilita trati v místě jednoho z propustků a také prozatimní absence výstražného zařízení na jednom z důležitých přejezdů v Rokycanech.

« Newer messages | 1 ... 17 18 19 20 21 ... 506 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 08:00
sets at 16:05