Bystřice pod Hostýnem — Již od roku 1992 vypravují ČD speciální vlaky na poslední den v roce do Bystřice pod Hostýnem. Vlaky jsou určeny především pro poutníky, kteří chtějí přivítat Nový rok na nejznámějším moravském poutním místě. Na Svatém Hostýně ve výšce 735 metrů stráví poutníci první vteřiny nového roku na slavnostní mši.
Oslava příchodu nového roku nemusí znamenat jen bujaré večírky, alkohol a petardy. Každoročně dají tisíce lidí přednost modlitbám na Svatém Hostýně na Kroměřížsku. Řada poutníků se na místo vypraví již během dne, mnozí však čekají na mimořádně vypravené spoje, které je dovezou z Hodonína, Bojkovic, Bylnice, Olomouce, Brna a dalších měst a obcí až do Bystřice pod Hostýnem bez přestupu. Kdo nechce, příp. nemůže absolvovat pětikilometrovou cestu k mariánské bazilice pěšky, může využít autobus dle jízdního řádu společnosti KRODOS, od 19.30 v návaznosti na příjezdy vlaků na nádraží v Bystřici pod Hostýnem.
Snad každý kluk toužil být strojvedoucím, nebo výpravčím a ani se nemusel moc zajímat o železnici. S vývojem výpočetní techniky se podařilo leckterý klukovský sen převést v realitu, byť jen virtuální. Seriál článků, jehož úvod právě čtete, by měl přinést základní informace o železničních simulátorech strojvedoucího a výpravčího. Zabývat se bude především právě simulátorem s nejširší hráčskou a fanouškovskou základnou – Microsoft Train Simulator, známý také pod zkratkou MSTS. V úvodu seriálu se ale podíváme i na ostatní hry a simulátory. V tomto díle konkrétně na simulátory řízení vlakové dopravy.
Je brzké letní prázdninové ráno, zima se nestydí a snadno si nachází cestu pod modráky, které už dávno nejsou modré. Ale za chvíli to začne, říkám si. Rozdělám si oheň, zahřeju se, dám si kafe, něco zakousnu k snídani a vrhnu se na to. Zacinkám svazkem klíčů, chvíli hledám správný a pak už zápasím se zámky od výtopny. Konečně odemykám, beru za kliku, vcházím do výtopny, za mnou prásknou dveře tím svým charakteristickým rozvrzaným železo-dřeveným zvukem. Klíče pověsím na háček, oči pomalu přivykají šeru výtopny. Konečně vykročím směrem k lokomotivě, letmo jí pohladím po dýmnici a zabručením si pod vousy jí pozdravím. Můj den topiče začíná.
Třetí hodina odpolední je na Štědrý den pro většinu už ve znamení poklidu. Stromeček je nazdoben, asistenti Ježíška mají všechny dárky zabalené, u televizních pohádek se uzobává vánočního cukroví a pravidelně se kontroluje bramborový salát, jestli se náhodou nekazí. Jen ten, kdo má ten den (každoroční) službu v kuchyni začíná finišovat.
Tým ŽelPage vám všem přeje šťastné, klidné a pohodové Vánoce!
Calgary — Přesto, že jsme elektronický magazín o drahách, dovolíme si v čase vánočním malou exkurzi k jiným dopravcům. Pojďte se podívat, co na svoje cestující vymyslela kanadská letecká společnost WestJet, druhý největší letecký dopravce v zemi javorového listu. Dělo se a natáčelo ve čtvrtek 21. listopadu 2013.
Vánoce! Jak já se na ně coby malý těšil! První den zimních prázdnin jsem si mohl postavit kolem psacího stolu okruh v TT a ve skrytu duše jsem doufal, že Ježíšek i letos něco nadělí – mašinku, vagonek, nebo aspoň výhybku. Většinou nezklamal a já pod stromečkem něco našel. Oblíbil jsem si bobinku a nechával ji jezdit s patrovým kloubovým vagónem. Počátkem sedmdesátých let nebyl výběr v Mladém techniku příliš velký, ale z nabídky výrobce z Německé demokratické republiky se vždy něco dalo vybrat. Červené „ferkltaxi“ jezdilo skvěle. Nikdy jsem to ale nedotáhl tak daleko, jako Trainmaniak a v mládí to příležitostně postaveným okruhem skončilo. Nyní odpočívají mašinky v garáži.
Chicago/Calgary — Vánoce jsou definitivně tady. Ale už nějaký čas na vás „útočí“ vánoční „atmosféra“ ze všech stran. Ti, kdo zažili předvánoční atmosféru v USA, kde jsou vyzdobeny i soukromé domy tisíci žárovičkam, ví, že u nás je to ještě vcelku poklidné. Vyzdobená centra měst, v mnoha z nich u vánočních stromů trhovci nabízejí vše možné – od věci čistě vánočních, jako jsou baňky, jmelí, přes zbytečnosti, které by mohly být užity jako vánoční dárky, až po (různě kvalitní) vánoční punč. Ale i u nás jste se mohli svézt na mnoha Mikulášských jízdách a děti byly jistě rády, že ve vlaku dostaly dárek od Mikuláše, zatím co čerti obsadili lokomotivu. Podobně vánoční jízdy nabízejí malé soukromé železnice v různých částech světa – a v provozu jsou jak velké páry, tak i třeba Tomáš.
Praha — České dráhy vyhlásily již 6. běh stipendijního programu s výstižným názvem ČéDés. Jeho prostřednictvím se největší český železniční dopravce snaží přilákat mladé žáky 9. tříd či studenty vybraných středních škol a reagovat tak na stoupající průměrný věk provozních zaměstnanců, zejména strojvedoucích. Stačí podat řádně vyplněnou přihlášku spolu s motivačním dopisem (nejpozději do 28. února 2014) a absolvovat pohovor včetně zdravotních prohlídek, které uchazeče dostatečně prověří jak fyzicky, tak i psychicky. Těm, kteří ve výběrovém řízení uspějí, je na základě smlouvy přislíbena nejen finanční a materiální podpora, ale také jistota pracovního uplatnění po dobu nejméně pěti let po ukončení studia. Více informací poskytuje web Českých drah v sekci Kariéra.
Astana — Jestliže si kazašské železnice Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) pro spolupráci v oblasti provozu dieselových lokomotiv vybraly americkou společnost General Electric (GE), u elektrických lokomotiv daly přednost Alstomu. V říjnu 2010 podepsaly KTZ, Alstom a ruský Transmashholding (TMH) smlouvu na dodávku 295 lokomotiv. Zakázka má hodnotu 1,3 miliardy, z toho na Alstom připadá asi 800 milionů eur. Za tuto cenu bude dodáno 200 dvoučlánkových nákladních lokomotiv KZ8A a 95 lokomotiv pro osobní dopravu (KZ4A). V obou modelech bude instalována technologie Alstom (jako například trakční systém). Nákladní dvojče BoBo bude patřit mezi nejvýkonnější nákladní lokomotivy na světě. Bude schopno táhnout až 9 000 tun a jet rychlostí 120 km / h. Lokomotivy pro osobní dopravu – poprvé v Kazachstánu – využijí svou maximální rychlost 200 km / h a tím zkrátí jízdní dobu mezi Astanou a Almaty o tři hodiny. Oba typy jsou konstruovány i pro provoz v extrémních kazašských zimách (- 50 °C).
Pardubice — Elektrotechnika je spjatá se železnicí již od doby parního provozu, kdy se elektřina začala požívat k dorozumívání mezi jednotlivými dopravnami, k osvětlení stanic, lokomotiv a podobně. S postupujícím vývojem, tak jako v jiných oblastech, získávala elektrotechnika mnohem dominantnější postavení. Její pole působnosti se začalo rychle rozšiřovat z oblasti sdělovací techniky do zabezpečovacího zařízení a elektronika začala postupně být významnou součástí vozidel a samotné dopravní cesty. Vždyť i oblíbené lokomotivy typu „bardotka“ a „brejlovec“ jsou v principu elektrickými lokomotivami s vlastní elektrárnou v podobě spalovacího motoru a trakčního generátoru. Dnes tvoří elektřina nepostradatelnou součást železnice.
20.12.2013 - 17:00 - Finské železnice objednaly Vectrony
Helsinki — Finské železnice VR Group objednaly 80 nových elektrických lokomotiv produktové řady Vectron od výrobce Siemens Mobility. Hodnota tohoto největšího nákupu v historii VR i zároveň největší objednávky lokomotiv Vectron činí 300 milionů eur. Nákup zahrnuje také možnost opce na objednávku dalších 97 lokomotiv. Tyto lokomotivy s maximální rychlostí 200 km/h budou použity jak v osobní, tak i v nákladní přepravě na širokorozchodných tratích. Dohoda mezi VR Group a Siemensem bude dokončena počátkem roku 2014 a první lokomotiva dorazí do Finska v roce 2017. Rok poté začne výroba ve velkém měřítku a všech 80 lokomotiv bude dodáno do roku 2026 a postupně nahradí nejstarší sovětské lokomotivy, které jsou doposud v provozu. Součástí kontraktu je i 10letá údržba.
Zdroj: VR Group, Siemens, railcolor.net
Sofia — Byla dokončena výstavba 18kilometrového úseku železnice mezi městem Svilengrad, ležícím na jihu Bulharska, a tureckými hranicemi, u obce Kapitan Andreevo. Na trať budou moci lokomotivy uzpůsobené pro 25 kV AC 50 Hz. Součástí zakázky byla i výstavba mostu přes řeku Marica o délce téměř 500 m. Stal se tak nejdelším vnitrostátním železničním mostem v Bulharsku. Trať je vybavena ETCS úrovně 1 a je konstruována na rychlost 160 km / h. Zakázku realizovalo OHL ŽS, česká „dcera“ španělské společnosti OHL. Smlouva s investorem NRIC byla podepsána v květnu 2009, stavba byla uvedena do provozu v květnu 2013. Původní plány vlády byly ale optimističtější – ke zprovoznění úseku mělo dojít již v létě 2012.
Berlín/Astana/Plzeň — Výstava InnoTrans přitahuje do Berlína nejen světové výrobce železniční techniky, aby představili jak své osvědčené stroje i novinky, poodhalili roušku z připravovaných konceptů, ale i potencionální kupce. Mnohdy jsou několikaměsíční jednání slavnostně uzavřena právě na takovýchto veletrzích. Jedním z kontraktů, který byl uzavřen na berlínské výstavě v roce 2012, byla i dodávka 110 kusů lokomotiv pro kazašské železnice (KTZ) společností General Eletric (GE). Jedná se o modifikaci nákladních lokomotiv TE33A, odvozených od série Evolution, které se již v Kazachstánu montují. Série 110 lokomotiv bude určena pro osobní přepravu, takže její maximální rychlost bude zvýšena na 160 km/h. Mají to být technologicky nejvyspělejší diesel elektrické lokomotivy pro vozbu těžkých osobních vlaků.
Brno — Změna grafikonu přinesla úpravy nejen ve vnitrostátních tarifech, ale také v těch mezinárodních. Jednou z těchto změn je také vcelku razantní zdražení jízdenky Wien Spezial, která byla zavedena již po pádu železné opony a oproti běžnému kilometrickému tarifu přinášela velké výhody. Kromě příznivé ceny nabízela například také rozšíření o vídeňskou městkou dopravu a její základní cena byla navíc dále snížena pro držitele In-karty. Teď ovšem podraží o desítky procent a zdražení navíc není konečné. „Lze očekávat, že ze strany ÖBB bude tato nabídka v relativně krátké době zcela zrušena a současná úprava je jen přechodný krok k nastolení standardního odbavení, které má ÖBB i s jinými sousedy,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Berlín — Společnost DB Schenker (DB-S) v letošním roce opět rozšířila nabídku svých služeb, kterých může využít každý zákazník, který chce poslat třeba jen jednu velkou bednu, kterou už mu z důvodů váhového limitu nevezme k přepravě pošta, ale může využít i celého kontejnerového vlaku. Na pravidelnou přepravu kontejnerů mezi italským Verona Quadrante Europa Terminal a českým Paskovem, která je v provozu od počátku roku 2012 ve spolupráci se společností Bohemiakombi, navázaly další pravidelné vlaky. Společnost Trenitalia získala kontrakt na dopravu automobilů Fiat z jihopolského města Tychy do Itálie. Ke spolupráci si vybrala právě DB-S, které zajistí pravidelný týdenní provoz ucelených vlaků mezi polskou automobilovou továrnou a Itálií, kde vlaky budou končit v různých destinacích (Boloňa, Verona, Turín…) Vzdálenost 1200 km mezi stanicemi Tychy a Boloňa zvládne vlak za 30 hodin.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












