Praha — České dráhy představily základní změny v tarifu, platném od 15. prosince, již během začátku podzimu. Zejména se zmiňovalo plošné zvýšení jízdného v řádu jednotek procent nebo zvednutí ceny Skupinové víkendové jízdenky na 650 korun. Naopak dráhy připravily větší míru zvýhodnění při nákupu traťových jízdenek pro držitele aplikace IN 50 %. Řadu cestujících také překvapila změna ceny i podmínek síťové jízdenky IN 100 %, která bude sice nově stát 19 900,– Kč, ale bude platit jen ve druhé třídě, v té první pouze v kombinaci s časovým doplatkem na kartě. Co však zůstalo až donedávna utajeno, bylo právě zdražení těchto doplatků do 1. třídy. Ten roční podraží o 25 procent z 3 990 na 4 990,– Kč, tedy čtvrtinu nové roční síťové jízdenky. Ke zdražení tohoto produktu přitom došlo i vloni, kdy se cena zvýšila o necelých 500 korun. Jak ale uvádí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, tak podle průzkumů je pro cestující změna přijatelná. Změny jsou ale i jinde, například v přepravě zavazadel nebo u skupin.
Praha — Služba ČD Restaurant s příchodem nového jízdního řádu 2013/2014 změnila menu, ale také ceny některých klasických nabídek. JLV, dodavatel cateringových služeb pro vlaky Českých drah, už přes rok zařazuje do menu sezónní pokrmy. Tentokrát však sáhl i do stálic jídelního lístku a také mírně zvýšil ceny. Od neděle potkáte jídelní či bistro vozy drah na více soupravách, např. mezi Prahou a Žilinou, nově také na EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu. Zatím bez podrobností zůstává asi nejzajímavější novinka — možnost předobjednání jídel do vlaku SC Pendolino v eshopu — která měla být spuštěna už dnes.
Brno — Psal se 10. listopad roku 2009, když došlo na vlečce kamenolomu Zárubka na Skutečsku k vážné dopravní nehodě posunového dílu s nákladním automobilem na nechráněném železničním přejezdu. Následky srážky byly velké - došlo ke smrti řidiče nákladního automobilu a škodám v řádu statisíců. Zdánlivě běžná nehoda však přeci jenom zůstala něčím výjimečná. Drážní inspekce i soudy různých instancí totiž dospěly k závěru, že jednou z hlavních příčin nehody bylo porušení mnoha bezpečnostních předpisů, zákonů či vyhlášek na straně dráhy. Kauza se definitivně uzavírá až v letošním roce, necelé čtyři roky poté, kdy Nejvyšší soud zamítl dovolání hlavního obžalovaného, vedoucího posunu dotčeného vlaku.
Praha — Řekne-li se: „Bardotky v sobotu 14. prosince 2013 skončí v pravidelném provozu u Českých drah,“ asi se najdou i tací, kterým ukápne slza. Podle neoficiálních zdrojů by na trati Posázavského pacifiku měla být ten den vystavena dvojice lokomotiv z depa Vršovice. První bude zařazena na vlaky Os 9055 (Praha hl.n. 8.24 – Čerčany 10.09), Os 9058 (Čerčany 11.18 – Praha hl.n. 13.08), Os 9063 (Praha hl.n. 14.00 – Čerčany 15.39) a Os 9064 (Čerčany 16.48 – Praha hl.n. 18.40); druhá bardotka potáhne vlaky Os 9057 (Praha hl.n. 9.24 - Čerčany 11.09) a Os 9062 (Čerčany 15.48 – Praha hl.n. 17.40). Tato sobota je tedy poslední den pro obdivování úžasné lokomotivy se svým nezaměnitelným bubláním motoru.
Aktobe/Linz — Společnost Siemens Metals Technologies získala zakázku na dodávku technologie – válcovací tratě s roční kapacitou 430 tisíc tun – pro kazašskou společnost Aktobe Rail and Section Works LLP. Nová válcovna bude postavena ve městě Aktobe pod záštitou národní železniční společnosti Kazakhstan Temir Zholy. Bude to vůbec první železniční výrobní závod v Kazachstánu. Produkované kolejnice budou technologicky upraveny na vysokou odolnost proti únavě a opotřebení. Kombinovaná válcovací trať bude schopna vyrobit okolo 200 tisíc tun kolejnic ročně a to v délkách až 120 m. Ty budou použity na vysokorychlostních tratích a tratích s vysokými objemy dopravy. Prodloužená délka snižuje počet svárů, což zvyšuje bezpečnost a umožňuje vyšší rychlostní limity pro kolejová vozidla. Válcovací trať umožní také výrobu úhelníků, I-profilů a U-profilů (až 230 tisíc tun ročně). Produkce by měla pokrýt nejen potřeby kazašských železnic – rekonstrukce stávajících tratí, výstavba vysokorychlostní trati, nové propojení mezi Kazachstánem, Turkmenistánem a Íránem – ale předpokládá se i export do okolních států.
Astana — Výrobce lokomotiv – Lokomotiv Kurastyru Zauyty – je dceřiná společnost národního podniku Kazakhstan Temir Zholy (KTZ – Kazachstánské dráhy). Matka LKZ uzavřela v roce 2006 s americkou společností GE Transportation Systems smlouvu na výrobu 310 lokomotiv Evolution, označených jako TE33A. Kromě dodávek pro domácí trh se lokomotivy i exportují a setkat se s nimi můžete na tratích v Kyrgyzstánu, Tádžikistánu nebo Estonsku. Na berlínském InnoTrans v roce 2012 byla uzavřena mezi KTZ a GE na dodávku dalších 110 lokomotiv, které budou využity pro vozbu osobních vlaků. Z tohoto důvodu bude jejich maximální rychlost upravena na 160 km/h. První lokomotivy z této série budou do pravidelného provozu nasazeny v průběhu roku 2014.
Aktualizováno 9. 12. 2013 — Kosovo (albánsky „Republika e Kosovës“, srbsky „Република Косовоse“, anglicky „Republic of Kosovo“) je v médiích zmiňováno zejména v souvislosti s vnitro- i zahraničně-politickou situací, tj. stále problematickým soužitím většinových Albánců se zbytky srbské populace, neuspořádanými vztahy se Srbskem, od něhož se tato bývalá autonomní oblast po ozbrojeném konfliktu a intervenci NATO roku 1999 formálním vyhlášením nezávislosti v roce 2008 odtrhla, případně činností zdejších mezinárodních misí KFOR, UNMIK, EULEX, různými z výše uvedeného pramenícími incidenty a podobně. O tom všem lze najít dost a dost informací, ne však o provozu na tamní železnici.
11.12.2013 - 13:00 - Novoročenky opět na ŽelPage
Beroun — Stalo se již dobrým zvykem, že návštěvníci ŽP mohou vystavit své novoročenky na našich stránkách. Nejinak tomu bude i letos. Novoročenky, lidově nazývané „péefka“, v zemích českých mají většinou v textu PF, z francouzského Pour féliciter – pro štěstí, i když ve Francii se toto slovní spojení pro novoroční přání v současnosti už nepoužívá. Chcete-li představit své PF, stačí jej vložit. A popřát tak všem čtenářům štěstí.
Edinburgh — Zlepšení železniční dopravy řeší program EGIP, který má přispět k dlouhodobé ekonomické udržitelnosti Skotska. Na přípravu a realizaci programu byla původně vyčleněna 1 miliarda liber šterlinků, po redukcích se zatím hovoří o 650 milionech liber. Zlepšení by se mělo dotknout všech tras mezi Edinburghem a Glasgow. Jestliže je dnes vypravováno pět až šest spojů za hodinu s dobou jízdy kolem 50 minut, v budoucnu po elektrizaci tratí by mohlo být v jízdním řádu ve špičkách nabízeno až 13 spojů za hodinu a jízdní doby na úseku cca 67 km (42 mil) by se mohly zkrátit na 35 minut. Přesto, že program byl představen veřejnosti v roce 2011, na jeho přípravě se pracovalo již od roku 2007. Realizace byla naplánována na období 2012 až 2016, ale program nabírá zpoždění. Jako reálný termín úplného dokončení se jeví rok 2022, zaznívají hlasy, které jej zpochybňují a uvažují o roce 2024. Realizaci zajišťuje Network Rail. Jedním z dílčích kroků je i to, že do konce roku 2013 na všech spojích mezi oběma největšími skotskými městy budou cestující mít možnost využít připojení wifi.
Praha — Klub železničních cestovatelů si vás dovoluje pozvat na jubilejní, již 150. výměnné setkání, které proběhne v sobotu 14. prosince 2013. Tuto akci pořádá Klub železničních cestovatelů nepřetržitě od roku 1989! Jelikož se blíží Vánoce, je to dobrý tip na předvánoční nákupy předmětů s železniční tématikou. Výměnné setkání se koná od 7 do 11 hodin v prostorách kulturního sálu železniční stanice Praha hlavní nádraží.
Kralovice u Rakovníka — Příchod nového jízdního řádu bude ve většině krajů znamenat zachování současného rozsahu objednávané dopravy bez výraznějších změn. Jinak tomu však je mimo jiné v Plzeňském kraji, kde množství vlaků poklesne o vcelku výraznou hodnotu 5,6 procenta. Jedním z míst v kraji, kde se redukce dotkne obyvatel větší mírou, je oblast Kralovicka, kde dojde k razantnímu omezení provozu na trati 162 mezi stanicemi Čistá a Kralovice u Rakovníka. Nynější stav navíc je spíše výhrou místních, jelikož původní plán kraje počítal s úplným zastavením provozu ve zmíněném úseku a ukončení všech vlaků od Rakovníka v dopravně Čistá.
9.12.2013 - 13:00 - České dráhy hledají uživatele pro testování mobilní aplikace
Praha — Cestující Českých drah s chytrými telefony se mohou už v následujících měsících dočkat mobilní aplikace pro komplexní odbavení a informování. Dráhy hledají aktivní cestující s mobily platforem Apple iOS či Android, kteří by se chtěli podílet na testování první verze aplikace. Zapojit se bude možné od poloviny prosince 2013 a do konce března 2014. Podmínkou je telefon s Androidem 2.3 a vyšším, nebo iPhone s iOS 5 či pozdějším, základní informatická gramotnost a znalost práce s chytrými telefony, datový tarif a hlavně pravidelné cestování vlaky Českých drah. Zájemci mohou kontaktovat Tomáše Kohoutka z generálního ředitelství, kdy v přihlášce uvedou svůj věk, vzdělání, profesi, zájmy, využívané aplikace a hlavně typ zařízení s verzí operačního systému. Vybraní testeři budou po podpisu dohody o mlčenlivosti zapojeni do testovacího programu. Na jeho konci 5 nejaktivnějších získá Kilometrickou banku na 2.000 km vlaky ČD.
Zdroj: České dráhy
9.12.2013 - 6:00 - ICx: Budoucnost dálkové dopravy v DB muzeu Norimberk
Norimberk — Železniční muzeum Německých drah, nacházející se v bavorském Norimberku, vystavilo model jednotky jednotky ICx, která představuje budoucnost dálkové dopravy v Německu, v měřítku 1:1. Tato designová studie, skládající se z jednoho čelního a jednoho vloženého vozu, našla své místo v muzejním depu a nyní je jedním z mnoha exponátů, kterými toto rozsáhlé muzeum disponuje. Vlaky ICx nahradí postupně po roce 2017 flotilu nejstarších jednotek ICE a většiny souprav vlaků IC. Zakázka na výrobu 130 souprav, podepsaná v roce 2011 mezi Deutsche Bahn a společností Siemens, má společně s opcí na dalších 90 souprav, s termínem dodání do roku 2030, hodnotu okolo šesti miliard eur. Jedná se tak o největší zakázku DB a Siemensu ve své historii.
Zdroj: Deutsche Bahn
Dolní Poustevna/Sebnitz — Téměř nemožné se stává skutečností – po letech odkladů německá strana dokončuje obnovu mezistátního železničního spojení mezi severočeskou Dolní Poustevnou a Žebnicí (Sebnitz). Mezi infrastrukturou SŽDC a DB Netz totiž chybělo jen několik set metrů svršku, vlaky tudy totiž ještě do konce druhé světové války jezdily. Dostavba je součástí plánů na rychlé propojení Rumburka a Šluknovska s Žandavou (Bad Schandau) a Děčínem. Po zhruba 600 metrech nových kolejí se vlaky rozjedou zřejmě již v září příštího roku. Co to konkrétně přinese a proč se přes přechod vlastně 69 let nejezdilo?
Soluň (Thessaloniki / Θεσσαλονίκη), metropole Makedonie – druhého nejlidnatějšího regionu nynějšího severního Řecka (spor o „oprávněnost“ užívání tohoto názvu s bývalou jugoslávskou republikou Makedonie, popř. Bulharskem nyní pomíjím), je u nás spojována asi především s misijním působením Cyrila (Konstantina) a Metoděje v dobách tzv. Velké Moravy, než s drážními zajímavostmi. Neznamená to však, že by zde z drážního pohledu nebylo co k vidění.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












