..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

Interiér lůžkové úpravy vozu RegioJet, foto: RegioJet Praha — Již dříve jsme informovali o plánech RegioJetu zařadit do nočních vlaků vozy s lehátkovou a lůžkovou úpravou interiéru. V minulém týdnu se tato zákulisní informace stala realitou, když RegioJet oznámil, že od 17. prosince začne na své noční vlaky z Prahy do Košic zařazovat také ubytovací vozy řady Bcmz. Ty RegioJet odkoupil již tradičně od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vozy budou nabízeny ve dvou úpravách, a to v úpravě „lehátko“, kde bude v oddílu ubytováno šest cestujících, a v úpravě „lůžko“, kde budou ubytováni jeden až tři cestující a zároveň budou k dispozici i tři sedačky, jelikož jedna strana kupé bude v tzv. denní úpravě. Cestující si tak bude moci vybrat, zdali bude sedět, či ležet. Na rozdíl od lůžkových vozů Českých drah není v kupé k dispozici umyvadlo pro ranní hygienu.

Kalendář ŽP 2016 - titulka, foto: ŽelPage Praha (aktualizováno) — Letos, stejně jako v předešlých letech, se společným úsilím galerie a vedení spolku ŽelPage podařilo sestavit a vytisknout železniční kalendář na rok 2016. Podobně jako v dřívějších vydáních se tvůrci snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech České republiky a Slovenska. Kalendář ŽP 2016 je koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Potěšující je, že cena zůstává stejná jako v předešlých letech. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz vašeho oblíbeného železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 149 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu slevu. Všem, kteří tak učiní, předem děkujeme.

16.12.2015 - 6:00 - Galerie PF 2016

PF 2014 Vojtěcha Berana, foto: Vojtěch Beran Praha — Čas pádí jako splašený kůň, už se jen párkrát vyspíte a bude tady nový rok. Konec roku býval dříve spojen s vánočními pohlednicemi. Ty jsou postupně vytlačovány soukromými i firemními novoročenkami, klasické tištěné nahrazují přání digitální – od kratších či delších SMS zpráv až po rozpohybovaná a zpívající videa. Pravidelní návštěvníci zdejších stránek si už zvykli, že zde najdou galerii novoročenek, o které se s nimi podělí naši příznivci. Někteří využijí jako základ některou ze svých podařených fotek, jiní popustí uzdu své fantazii. Pojďte se podívat! Samozřejmě že než se novoročenky vloží, je nutno napřed něco vymyslet – pro inspiraci se můžete podívat do archivu minulých ročníků. Ale jen podívat, nekopírovat! Těšíme se na Vaše milá dílka.

Výběr šotoklubu Úvodem děkuji za oslovení a tedy i možnost vybrat tři pro mne NEJ fotografie uplynulých dvou týdnů. Rozhodování nebylo vůbec lehké, neboť snímků, které mne zaujaly, a ke kterým jsem se opakovaně vracela, bylo více než pouhé tři… Nicméně výběr jsem zdárně dokončila a dovolím si jej představit v následujícím krátkém článku.

Koláž jízdních dokladů, foto: Aleš Petrovský Praha — Příchod nového grafikonu železniční dopravy, který proběhl tuto neděli 13. prosince, se nenesl pouze ve znamení změn jízdních řádů a časových poloh jednotlivých vlaků, ale i změn tarifních. Kromě drobných úprav v tarifu pro vnitrostátní přepravu (TR10) České dráhy ve spolupráci se zahraničními dopravci přistoupily také ke změnám v cenotvorbě jízdenek do zahraničí. Zatím v zásadě nijak hlasitě nepublikovanou, ale velice zajímavou věcí je rozsáhlejší zavedení kontingentních Včasných jízdenek Evropa v 1. třídě. Zatímco dříve tak cestující při využití první třídy platil několikanásobně více, protože do „jedničky“ neexistovaly ze strany Českých drah až na výjimky žádné akční nabídky, nyní může být možnost vyššího komfortu za přijatelný příplatek atraktivnější pro daleko širší spektrum zákazníků. Pro cestující z řad našich západních sousedů přitom podobné nabídky nejsou žádnou novinkou, například německý dopravce Deutsche Bahn či rakouské ÖBB akční nabídky do 1. třídy mají v mezinárodní i ve vnitrostátní přepravě již delší dobu.

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Výběr šotoklubu Hodnocení nejzajímavějších fotografií v uplynulých dvou týdnech připadlo tentokrát na mne, člověka, který vlaky nefotí. Tedy – občas fotí, ale nepočítá se mezi šotouše, nestojí při tom u skutečné tratě a nezná všechny strasti a slasti při výběru fleku a čekání na ten správný okamžik, mnohdy neopakovatelný. Ano, přesto, že doma při focení modelové železnice člověk může připravit podmínky téměř ideální, jde zas o jiný druh výzvy – řekněme laboratorní pokus, jehož výsledek zdaleka není zaručen. Nicméně se budu snažit vloženou důvěru nezklamat. V tomto dvoutýdenním přehledu jde tak jako tak zejména o „pohled zákazníka“ – tedy i můj výběr bude nutně subjektivní, vedený více tím, co mne zaujalo, než objektivními kvalitami, a budu rád, když připojíte své názory i Vy.

20.11.2015 - 7:00 - Studentský den otevřených dveří na ČVUT v Praze Fakultě dopravní

FD ČVUT výuka, foto: Ondřej Hába Praha — Dopoledne v pátek 27. listopadu 2015 se otevřou brány ČVUT v Praze Fakulty dopravní v Horské ulici č. 3 všem zájemcům o studium. Akci organizují sami studenti fakulty ve spolupráci s některými zaměstnanci. Na co se mohou těšit zájemci o železniční a veřejnou dopravu? Druhé patro budovy B (té přímo nad vchodem) bude patřit železniční i jiné veřejné dopravě. Hlavním lákadlem je nepochybně Dopravní sál Fakulty dopravní, kde si mohou zájemci vyzkoušet obsluhu různých druhů zabezpečovacího zařízení v roli výpravčího či signalisty. Před dopravním sálem pak budou probíhat ukázky softwaru iPLAN (FBS) pro konstrukci jízdních řádů a softwaru Opentrack určeného k mikrosimulaci železničního provozu. Dále uvidíte, co je to síťová grafika, k čemu je dobrý taktový jízdní řád. Můžete být také zasvěceni do tajů projektování železničních tratí a stanic či navrhování MHD. Celou akci pořádá Studentská komora akademického senátu ČVUT FD.

Všichni zájemci nejen z řad středoškoláků jsou srdečně zváni!

Zdroj: Studentský den otevřených dveří na ČVUT FD

Výběr šotoklubuZ pověření mně daného dovolím si navázat na Martina Grilla a pokračovat ve vyzdvihování z mého hlediska sympatických fotografií, jež byly zveřejněny v posledních dvou týdnech (popravdě, nejvíce mne oslovily všechny tři z 45. týdne). Pokládám to za čest, neb si nepřipadám povolaný vyjadřovat se k fotografiím mnohem zkušenějších a zručnějších kolegů fotografů, pokud se vůbec mezi fotografy mohu zařadit. Hodnocení je samozřejmě subjektivní, laskavý čtenář se s ním nemusí ztotožnit, nicméně jak to vidím, tak to píši.

Nový Jičín město, pohled od peronu, foto: Ing. Jaroslav BělkaPraha — V reprezentativních prostorách Valdštejnského paláce, sídla Senátu PSP ČR, byly na Martina, tedy 11. listopadu v 11 hodin vyhlášeny výsledky soutěže o Nejkrásnější nádraží České republiky. Letošním vítězem se stalo nádraží v Novém Jičíně město. Setkání zástupců nádraží, která postoupila do finále 9. ročníku soutěže o titul „Nejkrásnější nádraží České republiky 2015“, je především poděkováním aktivním jednotlivcům, kteří jdou často daleko za hranice svých běžných povinnosti a pomáhají anonymní prostory veřejné dopravy doplnit o lidský, přívětivý prvek.

Rozjezd vlaku Pardubice — Odjezdové návěstidlo je postaveno na volno, poslední cestující nastoupil do vlaku, vlakvedoucí zavírá dveře a dává znamení k odjezdu, fotič na konci nástupiště je připraven. Vlak se může rozjet. Strojvedoucí vezme za kontrolér a sestava spojených kolejových vozidel se dává do pohybu. Fyzikální jevy, které se při tom uplatňují, může cestující ve vlaku i fotograf pohodlně ignorovat; ne tak už čtenář tohoto článku, věnovanému vyvíjení, řízení a přenosu tažné síly z pohledu mechaniky a elektrotechniky.

FotosoutěžV rámci oživení fotogalerie vypouštíme první vlaštovku – pilotní díl seriálu, jehož účelem bude návrat k těm snímkům z uplynulého týdne, jež se vybranému autorovi zdály nejzajímavější. Formu budeme ladit za pochodu, může se měnit forma, počet fotek i periodicita (jednou či dvakrát týdně).

Viděno mýma očima, uplynulé dva týdny ve fotogalerii nijak nevybočovaly ze zavedeného standardu, přesto zde nacházím několik snímků, jež jsou mi něčím milejší, než ty ostatní. Vybral jsem tři, které vám připomenu, a vysvětlím, čím zaujaly právě mě.

Konference Autobus a vlak - konkurence nebo spolupráce, ČD a UPCE DFJP, KD Zastávka Louny, 5.10.2015, foto: Zdeněk Michl Louny — Ve čtvrtek 8. října 2015 proběhla v sále lounského kulturního domu Zastávka již tradiční mezinárodní konference Českých drah a Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Ve čtyřech blocích zde bylo prezentováno celkem 13 příspěvků od domácích i zahraničních autobusových a železničních dopravců, objednatelů dopravy, organizátorů integrovaných dopravních systémů, dodavatelů vozidel a dalších technologií. Bloky tentokrát nebyly tematicky děleny a spíše odpovídaly možnostem prezentujících. Po krátkém úvodním slově zástupců města Loun i pořádajících Českých drah, Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice a Ústeckého kraje jsme tak svižně nastartovali k prvnímu příspěvku.

Vlak v nočních Pardubicích, foto: Martin Straka Praha — V noci ze soboty 24. na neděli 25. října končí letní čas a hodinové ručičky se ve 3.00 hod. posunou o hodinu zpět. Tato změna ovlivní i dálkové noční vlaky projíždějící územím České republiky. Nabízíme vám souhrnný přehled dotčených vlaků, a to i na území Slovenska. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na lince kontaktního centra ČD, další možností je využít aplikaci pro mobilní telefony Můj vlak. Cestující využívající noční vlaky na Slovensku se pak mohou informovat v kontaktním centru ZSSK.

Vlak vyšší kvality přijíždí do stanice Česká Třebová, foto: BambeČeská Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 11 12 13 14 15 ... 154 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:59
zapadá v 16:04