Nučice - Jak Vás již ŽelPage v samostných zprávách informovala, ve Středočeském kraji dojde v souvislosti s platností nového jízdního řádu k zastavení provozu na třech železničních tratích a zároveň k výraznému posílení příměstských vlaků v okolí Prahy. Další významnou změnou, která od 10. prosince vstoupí v platnost, bude úprava jízdního řádu na trati číslo 173 (Praha - Rudná u Prahy - Nučice - Loděnice - Beroun). Ačkolivě doprava v úseku z Prahy do Nučic bude nově posílena, na zbylém úseku trati naopak dojde k redukci spojů. Objednávka regionálních spojů je v kompetenci kraje, kam mohou občané směřovat své připomínky.
Stížnost hejtmanovi
Kvůli novém jízdnímu řádu vlaků se rozhodla sepsat stížnost středočeskému hejtmanovi Jana Trojanová z Nučic. V pracovní dny podle nového jízdního řádu pojede vlak z Nučic do Berouna pouze v sedm hodin ráno a další až ve čtyři hodiny odpoledne. "To je nesnesitelné. Je to do nebe volající," stěžuje si Jana Trojanová. Zatímco podle ní se lidé z Nučic do Prahy dostanou snadno nejen vlakem, ale i autobusy, do Berouna to nyní půjde stěží. "Přitom právě do Berouna jezdí od nás hodně lidí do nemocnice, na polikliniku, ale i na trhy," říká Trojanová. "Tam, kde jsme zjistili, že vlaky využívá jen pět cestujících, jsme spoje omezili. Nikde by neměl vzniknout problém," oponuje náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský.
Autor komentuje: Trať číslo 173, často také nazývaná "Hrbatá" se vyznačuje svými nepříznivými sklonovými poměry. Z Prahy stoupá z výšky 185 metrů do 400 metrů u Rudné, aby pak na 16 kilometrů dlouhém úseku z Nučic do Berouna absolvovala dalších 300 výškových metrů střídavého stoupání a klesání. Zvýšená spotřeba trakční nafty spolu s velmi silnou konkurencí pravidelných linek Pražské a nově i Středočeské integrované dopravy tak ještě více prohlubují ztráty z provozu vlaků na této trati. Nicméně, v případě vzniku mimořádných situací na hlavní spojnici Prahy s Berounem a Plzní (situované v údolí Berounky) tato trať již ukázala svůj strategický význam jako odklonová trasa.
Doplněno (21.22): Zastupitelstvo města Rudná u Prahy, kterým tato trať prochází, železniční dopravu podporuje a do budoucna plánuje využití služeb soukromého dopravce. "Rada podporuje záměr firmy Connex, Česká Železniční, s.r.o. na intenzifikaci železniční dopravy na trati Praha – Beroun a zpět," uvádí se ve vyjádření zastupitelstva ze 4. září 2006. Děkuji diskutujícímu Giba za doplnění.
zdroj: Jízdní řád ČD, MF Dnes
Benešov - Se zavedením nového jízdního řádu se trať číslo 222 (Benešov - Vlašim - Trhový Štěpánov) dočká několika změn. Vlaky budou zastavovat na zastávkách pro výstup či nástup cestujích i nadále pouze na znamení, novinkou ovšem bude, že ode dne vyhlášení zavedou České dráhy specifický způsob odbavování ve všech spojích. V praxi to znamená, že v motorovém voze není průvodčí nebo vlakvedoucí a prodej jízdenek zajišťuje pouze strojvedoucí. Nový jízdní řád přinese změny především v časových polohách odpoledních spojů; odjezdy ostatních vlaků se nezmění, případně budou o několik minut posunuty.
zdroj: Benešovský deník, Jízdní řád ČD
Kladno -
Zajištění základní dopravní obslužnosti na železnici a v autobusové dopravě na příští rok je tradičním tématem, jemuž se každoročně na podzim věnuje vedení Středočeského kraje. Skloubení základní služby občanům a hospodárného vynakládání peněz je i letos klíčovým problémem. "Věřím, že se nám i tentokrát podaří dopravní obslužnost zvládnout tak, abychom pokryli všechny důležité spoje. V oblasti železniční dopravy jsou jednání vždy komplikovaná, v autobusové dopravě výrazně méně. Zde zato situaci ztěžuje zavádění elektronického mýtného, a tím pádem hrozba zdražování jízdného. S tím nesouhlasíme, protože mýtné má sloužit především k lepší organizaci dopravy, nikoli k tomu, aby byla dražší veřejná doprava," sdělil hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. Jednání o základní dopravní obslužnosti samozřejmě probíhají nejen s dopravci, ale také se starosty jednotlivých měst a obcí. V železniční dopravě by kraj rád zachoval všechny dosavadní spoje - s výjimkou tří tratí (Bošice - Bečváry na Kolínsku, Krupá - Kolešovice na Rakovnicku a Čelákovice - Mochov v oblasti Brandýsa nad Labem).
Jejich neobjednání na příští rok doporučily samy České dráhy, a to kvůli nízké nebo nulové frekvenci cestujících. "Návrh Českých drah jsme podrobili vlastnímu šetření. Odbor dopravy krajského úřadu dospěl k závěru, že v letošním roce se ekonomika těchto tratí v porovnání s loňským rokem nejen nezlepšila, ale dokonce zhoršila. Další dotování ztrátových tratí by bylo nezodpovědným plýtváním finančními prostředky," vysvětlil náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský, do jehož působnosti patří oblast dopravy. Záměr neobjednat vlakové spoje na třech uvedených tratích byl projednán se starosty dotčených obcí již v loňském roce a odsouhlasen na jednáních o přípravě grafikonu vlakové dopravy na období 2006/2007. "V případě trati z Čelákovic do Mochova proběhlo jednání také s klíčovým zaměstnavatelem v oblasti - Mrazírnami Ardo Mochov, který rovněž souhlasil se zajištěním dopravní obslužnosti autobusovou dopravou místo dopravy vlakové," řekl K. Vyšehradský. Veřejná doprava ve Středočeském kraji se postupně čím dál více integruje. Na území kraje je postupně zaváděm integrovaný dopravní systém, jehož základem je navázání na existující systém Pražské integrované dopravy. Do něj jsou zapojeny jak autobusové, tak vlakové spoje. Cílem projektu Středočeské integrované dopravy je postupné vytvoření jednotného systému obslužnosti celého kraje včetně moderních forem odbavení (čipovými kartami místo peněz).
zdroj: Středočeské listy
Benešov - Letošní rozhodující stavební práce na budování železničního koridoru, jinak také nazývané jako optimalizace tratě, mezi Benešovem a Prahou, se pomalu chýlí ke konci. Dlouhodobá výluka traťové koleje mezi Senohraby a Strančicemi skončí příští víkend a naplánované přípravné práce mezi Benešovem a Čerčany, především betonování a osazování patek pro nové sloupy trakčního vedení, také nyní končí. Přípravné práce na stavbě z Benešova do Strančic, kterou provede firma Skanska, začaly 1. října. "Příští rok začne rekonstrukce stanice Benešov a pětikilometrového úseku obou traťových kolejí do Čerčan," připomněl mluvčí investora. Protože celý mezistaniční úsek měří devět kilometrů, vznikne u Bedrče provizorní výhybna, která umožní v opravovaném úseku plynulejší provoz vlaků z obou směrů po jedné koleji. Souběžně se začne předělávat kolejiště v Senohrabech. "Za předpokladu, že bude zajištěné plynulé financování, bude celá trať mezi Benešovem a Prahou dokončená do srpna 2010," konstatoval Jiří Šťastný. Letos se prostavělo 1,1 miliardy korun.
Káraný - Hlavní město Praha se rozhodlo zrušit vlečku Káraný. Na úřední desce magistrátu bylo zveřejněno oznámení o zadání veřejné zakázky na likvidaci této vlečky. Součástí má být kromě fyzické likvidace kolejí také oprava přejezdových konstrukcí a úprava zabezpečovacího zařízení. Vlečka v současnosti odbočuje ze širé trati mezi stanicemi Čelákovice a Lysá nad Labem na trati 231, a to v místě dnešního automatického hradla Káraný. Vlečka byla vybudována v souvislosti s výstavbou vodárny, která je jedním z hlavních zdrojů pitné vody pro Prahu. Vlečka je již řadu let neužívaná, a proto se město rozhodlo ji zlikvidovat.
zdroj: MHMP
Bečváry - Pátek, 8.12.2006. To je datum, kdy budou cestující moci naposledy využít pravidelného spoje na trati Bošice - Bečváry. Vzhledem k její nízké vytíženosti se Středočeský kraj, který je jejím provozovatelem, rozhodl provoz už nadále finančně nepodporovat.
Praha - Zkrácení intervalů vlaků jezdících mezi Prahou a některými přilehlými městy přinese od prosince nový jízdní řád Českých drah. V ranních špičkách tak budou do Prahy v patnáctiminutových intervalech mířit vlaky z Českého Brodu, Řevnic a Lysé nad Labem. Intervaly vlaků směřujících z Prahy a do ní z blízkého okolí se ale zkrátí i v dalších částech dne. Třicetiminutový interval bude prakticky nepřetržitě například na trati z Prahy do Českého Brodu a zpět. Výrazně více vlaků spojí i Prahu a Kralupy nad Vltavou. "V odpoledních hodinách pracovních dnů kromě prázdnin zde budou vlaky jezdit v půlhodinových intervalech od tři čtvrtě na dvě do tři čtvrtě na osm směrem z Prahy a od tři čtvrtě na tři do tři čtvrtě na osm směrem z Kralup," uvedl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
Mezi Smíchovem a Řevnicemi se intervaly vlaků ve špičkách pracovních dnů zkrátí dokonce na patnáct minut. Kromě těchto zásadních změn zavedou České dráhy nová vlaková spojení i na některých dalších příměstských tratích. Například mezi Všetaty a Prahou pojede v pracovní dny po šesté hodině ranní ve směru do Prahy nový zrychlený osobní vlak. Z Hostivice se cestující nově dostanou na hlavní nádraží v 10.52 a v 12.52. Mezi Prahou a Řevnicemi by vlaky měly pozdě večer jezdit každou hodinu namísto nynější hodiny a půl. Zaveden bude také nový osobní vlak z hlavního nádraží do Strančic v 19.48. O pět pár vlaků bude posílena doprava na trati Praha - Nučice. V některých případech rozšíří ČD kapacitu jednotlivých spojů. Tak tomu bude například v odpoledních hodinách u vybraných vlaků směřujících z Prahy do Kladna.
Příměstské spoje budou mít přednost před dálkovými
Aby vlaky regionální dopravy neměly zpoždění, měly by jim dávat přednost rychlíky a spěšné vlaky; s výjimkou pendolin a vlaků kategorie IC/EC. Většina příměstských vlaků navíc nebude ve své výchozí stanici čekat na žádné přípojné vlaky (kromě spojů s odjezdem po 20. hodině).
zdroje: Tisková zpráva ČD, Jízdní řád ČD, Pražský deník, Právo

Krupá - Vlakový spoj Krupá - Kolešovice bude od příštího roku minulostí. "Trať nezanikne, ale bude zde provozována pouze příležitostná doprava historickými vlaky," nechal se slyšet zástupce ředitele pro Středočeský kraj a hlavní město Prahu ČD Alois Kašpar. "Kraj přispívá na velkou část spojů v železniční i autobusové regionální dopravě. Podle všech dostupných informací měl provoz na této trati charakter nahodilé a zejména individuální dopravy osob. Ze všech analýz jednoznačně vyplynulo, že pro dopravce, pro kraj i samotné obyvatele bude výhodnější zajistit dopravu formou autobusových spojů," dodal tiskový mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka. Na této trati činily denní tržby v roce 2004 v průměru 281 korun. V roce 2005 to bylo ještě o 32 korun méně. Doprava na trase Krupá - Kolešovice bude zajištěna linkami 310500 a 310600 dopravce ANEXIA od platnosti nových jízdních řádů. "Autobusová doprava plně pokrývá neobjednané vlaky," sdělil na závěr Kupka.
České dráhy neuberou kraji na dopravě
Celkový rozsah dopravy ve Středočeském kraji však zůstává zachován i od 10.12. Statisticky se sníží asi o jednu desetinu procenta. "Tento pokles je zaviněn tím, že příští rok má o jeden pracovní den méně," řekl zástupce ČD pro Středočeský kraj Alois Kašpar. Osobní vlaky by v příštím roce měly ujet celkem 13,33 mil. km, za které by kraj měl zaplatit 760 miliónů korun. Kraj letos neobjednal spoje ve třech úsecích železničních tratí, a to v úseku Bošice - Bečváry, Krupá - Kolešovice a Čelákovice - Mochov. Naopak zvýšil objednávku spojů na tratích v okolí Kolína, Milovic a Lysé nad Labem. Navýšil i spoje z Prahy do Berouna a do Nučic. Spoje, které využívány nebyly, dráhy ve spolupráci s krajem omezily nebo zrušily. Nový řád ČD se nelíbí hlavně obyvatelům Zdic na Berounsku a Velkého Oseka na Kolínsku. Jeho zavedením se značně omezí počet rychlíků zastavujících na jejich nádražích.
zdroj: Rakovnický deník, Právo
Čelákovice - Od 10.12.2006 budou muset cestující ve směru Čelákovice - Mochov a zpět místo vlakem cestovat autobusem. Kvůli malé vytíženosti tohoto spoje totiž vlak od zmíněného data jezdit nebude. Zástupci kraje a Českých drah se včera vydali právě po této trase, aby lidem rozhodnutí vysvětlili. Z analýz, jež si Středočeský kraj, který vlakové spoje dotuje, nechal vypracovat, totiž vyplývá, že doprava na trati je nahodilá a nevytížená. Průzkum ukázal, že vlak průměrně využívají dva až pět lidí za jednu jízdu.
Přestože má být vlak v plném rozsahu nahrazen linkou Pražské integrované dopravy, lidem se očividně změna moc nezamlouvá. "Naši pradědečkové tady nevybudovali koleje pro nic za nic," rozčiloval se jeden z pěti cestujících s tím, že třeba ve Švýcarsku je upřednostňována železniční doprava. Podle Karla Vyšehradského, náměstka pro oblast dopravy a integrovaný záchranný systém, se však vlak na této trati nevyplatí. "Budeme tak moci podpořit trasy, které jsou mnohem vytíženější," řekl Vyšehradský. "Navíc vlak pro tři lidi by si nemohli dovolit ani Švýcaři," podotkl Alois Kašpar z Českých drah. Cesta z Čelákovic do Mochova by však po desátém prosinci měla být levnější, a to o dvě koruny.
zdroj: Nymburský deník
14.11.2006 - 9:19 - Čtyřkolák ve Zlonicích nanečisto
Zlonice - tak zní titulek aktuality na webu Železničního muzea ve Zlonicích. Do Zlonic přijel za účelem kulatých oslav zvláštní parní rychlík z Prahy hlavního nádraží v čele s lokomotivou 434.2186 sestavený z pěti "rybáků" a jednoho "tanečního" služebního vozu. Pro hosty byl na nástupišti a v čekárně uspořádaný raut, který byl doplněn ohňostrojem odpáleným za soupravou nákladního vlaku ŽMZ. Po dozbrojení parní lokomotivy ve výtopně ŽMZ se vydal zvláštní vlak zpět do Prahy.
A proč na nečisto? Příště "čtyřkolák" pojede do Zlonic právě v září 2007, kdy se konají oslavy 10 let existence muzea. Připravovaný program je již na webu ŽMZ.
Městečko u Křivoklátu - Od 1.10.2006 došlo ke zrušení služby výpravčího ve stanici Městečko u Křivoklátu na trati 174 (Beroun - Rakovník). Jedná se o zcela pochopitelný krok, neboť již delší dobu se ve stanici nekřižovalo, protože druhá staniční kolej byla vyloučena, takže se jezdilo pouze po jediné dopravní koleji. Výpravčí tu tedy zůstávali pouze kvůli obsluze přejezdu na berounském zhlaví.
3.11.2006 - 21:20 - Koridor Praha - Cheb za 75 miliard Kč
Plzeň - Modernizace a výstavba III. železničního koridoru v úseku mezi Prahou, Plzní a Chebem (cca přes 200 km) má spolknout 75,6 miliardy korun. Nejdražším úsekem se stane část koridoru mezi Plzní a Rokycany. Investice na tento čtrnáctikilometrový úsek bude činit 8,8 mld. Kč, přičemž čtyřkilometrový tunel bude stát zhruba 40-50 % této částky. Výši investic schválila vláda. Poskytne je Státní fond dopravní infrastruktury. Počítá se ale i s významnými dotacemi z fondů EU. O peníze na úsek Plzeň - Rokycany bude investor žádat v roce 2008. Už teď ale může na zpracování projektu čerpat 3 miliony € z fondu TEN-T pro rozvoj transevropské dopravní sítě, což činí přibližně 47 % nákladů na projekt. Jako první se na úseku z Prahy do Chebu začal modernizovat úsek Plzeň Jižní předměstí - Stříbro (27 km). Ten má stát přibližně 4 miliardy korun. Do konce letošního roku proinvestujeme 1,4 mld. Kč. Uvedl to náměstek generálního ředitele SŽDC M. Konečný s tím, že hotový bude tento úsek v roce 2009 a celý úsek Praha - Cheb v roce 2016.
zdroj: Plzeňský deník, autor -oliva-
Čelákovice - Stavba dlouho slibované zastávky Čelákovice-Jiřina na trati 231 v km 6,8 - 7,1 začne v pondělí 25.9.2006. Zhotovitelem stavby je společnost Viamont a. s. z Ústí nad Labem. Původním investorem zastávky bylo město, nyní je to SŽDC. Od GVD 2003/2004 je zastávka Čelákovice-Jiřina zařazena v jízdním řádu. V provozu bude zastávka od neděle 10.12.2006, kdy začíná platit nový jízdní řád. Kvůli stavební činnosti budou probíhat i noční (0:50 - 4:30) a denní (8:00 - 20:00) výluky. Oficiální termíny ještě nebyly schváleny, ale bude se jednat o druhou polovinu října a první polovinu měsíce listopadu. V nově otevřené zastávce budou zastavovat všechny osobní vlaky.
Jedno z mnoha jednání o nové železniční zastávce se uskutečnilo symbolicky dnes, kdy se koná Den bez aut.
Poslední otevřenou zastávkou na trati Kolín - Nymburk - Lysá nad Labem - Praha byla zastávka v Ostré (2.12.2005). V roce 2007 by pak měla začít stavba zastávky Praha Rajská zahrada, která bude do provozu uvedena o rok později. Na území Čelákovic budou od 10.12.2006 železniční stanice Čelákovice (231, 074, 233 - provoz na této trati bude od stejného data zastaven) a 2 zastávky - Čelákovice zastávka (074) a Čelákovice-Jiřina (231) mezi žst. Čelákovice a Lysá nad Labem. Stanice i obě železniční zastávky se nacházejí v tarifním pásmu 2 PID.
Praha - V pondělí 18.9.2006 se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility Den pražské železnice. Kromě jednotky 471.022 City Elefant a královéhradecké Regionovy, které zajišťovaly provoz na ML Roztoky u Prahy - Praha Holešovice - Praha Libeň - Praha Hostivař, se akce zúčastnila i středočeská Regionova. Její vozová skříň byla polepena logem Evropského týdne mobility a nápisy Den pražské železnice.
Kolín – Jako projekt měsíce srpna byla Nadací Partnerství ohodnocena činnost Klubu pro obnovu kolínské řepařské drážky. Sdružení se snaží zaniklou železnici původně sloužící k dopravě cukrové řepy oživit a přilákat k ní turisty. Program Partnerství pro Kolínsko, z kterého byl projekt podpořen, je financován společností Toyota Peugeot Citroën Automobile.
„Záměrem projektu je zachovat místní kulturní dědictví. Tedy obnovit historickou úzkorozchodnou drážku, která byla důležitou součástí zemědělství v oblasti Kolína, připomenout historii pěstování a zpracování cukrové řepy a zároveň přispět k rozvoji cestovního ruchu na Kolínsku“, popisuje záměr zástupce Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky Tomáš Vanča. Řepařská drážka by se tak měla stát místem pro kvalitní využití volného času a odpočinek uprostřed hezké přírody.
Kolínská řepařská dráha z roku 1894 byla nejstarší polabskou drážkou pro dopravování řepy. Vedla z Kolínského cukrovaru, který se nacházel v místě kolínské elektrárny, do Františkova (dnešní Ovčáry), Býchor a Jestřábí Lhoty. Ke svému účelu sloužila téměř 70 let, od jejího zániku v 60. letech po ní však zůstaly jen části původního náspu.
„Při realizaci stavby, zahájené již v prosinci 2005, byla vybudována dešťová a splašková kanalizace, vodovod a trafostanice. Byly provedeny hrubé terénní úpravy, stavba komunikace zahrnovala odvodnění podloží a jeho zpevnění a jednotlivé vrstvy kameniny byly podloženy geotextilií. V současné době je práce na základu komunikace ukončena“, uvedl výčet vykonaných prací Vanča.
Dalším krokem k úplné obnově a zprovoznění řepařské drážky je oprava parní lokomotivy BS 80, jež původně sloužila v Královedvorských železárnách, a která by v budoucnu měla tahat výletní vláčky. I tento záměr byl podpořen z programu Partnerství pro Kolínsko a Spolek pro obnovu Kolínské řepařské drážky tak získal již celkem 1 100 000 korun.
zdroj: tisková zpráva Nadace Partnerství
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












