..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

FotosoutěžBeroun — Letošního ročníku fotografické soutěže o fotografii roku 2012, části, ve které hlasovali uživatelé portálu ŽelPage, se zúčastnilo celkem 299 fotografií, které byly rozděleny do sedmi kategorií. Vzhledem k malému počtu přihlášených snímků do osmé kategorie Pracovní mechanismy zde hlasování neproběhlo. Fotografem roku se stal podruhé Petr Holub. Výsledky hlasování druhé části soutěže, odborné poroty, přineseme v další aktualitě v průběhu července.

IC 1353 Leo Express Švýcarská kvalita projíždí zastávkou Pardubice-Svítkov dne 14.11.2012, foto: Matouš Danielka Praha — Konkurenční boj dopravců mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. V těchto dnech navíc do dění poprvé zasáhl soud – Městský soud v Praze vydal předběžné opatření na základě podnětu Českých drah, které si stěžují na nekalé jednání LEO Expressu. Ten poskytuje svým cestujícím slevu z jízdného po předložení zákaznické In–karty ČD. Na první úspěch chtějí České dráhy do konce července navázat řádnou žalobou, na jejímž základě soud vydá definitivní verdikt. Žalobu by mohla odvrátit dohoda obou stran a náhrada škody. Podobný postup může být teoreticky uplatněn i v případě dopravce RegioJet, který svojí podobnou akci ale brání tím, že slevy poskytuje na základě slevy Rail+ a vazba na aplikaci na In-kartě nikdy v tarifu uvedena nebyla. Tvrzení tiskového mluvčího, uvedené nejen v oficiální tiskové zprávě, že akce platí pro všechny držitele „platné In-karty s jakoukoli zákaznickou aplikací“, označil dopravce na sociální síti za nechtěný omyl.

MU Praha hl.n., R 791, R 783 na jedné koleji v Novém Spojení, 29.3.12, foto: Drážní inspekcePraha — Stržená záchranná brzda, nezafungování generálního stopu, či povolující návěst na odjezdovém návěstidle. I takové byly spekulace k mimořádné události z loňského března na pražském hlavním nádraží, kde rychlík R 791 odjel ze 6. nástupiště proti návěsti "Stůj", následně pak ve své cestě rozřízl výhybku při jízdě po hrotu a zastavil až u vjezdu do tunelu Odb. Balabenka 23 metrů od protijedoucího vlaku R 783 na stejné koleji. Drážní inspekce nyní zveřejnila výslednou zprávu z vyšetřování této mimořádné události, ze které je patrné, že strojvedoucí vlaku R 791 v čase odjezdu po obdržení návěsti "Souhlas k odjezdu" od vlakové čety uvedl vlak do pohybu, ačkoliv na příslušném návěstidle pro jeho kolej byla návěst "Stůj", avšak dle jeho výpovědi volnoznak.

IC 1353 Leo Express Švýcarská kvalita projíždí zastávkou Pardubice-Svítkov dne 14.11.2012, foto: Matouš Danielka Studénka — Zatímco některé cestující čeká od začátku července omezení rychlíkových spojů, obyvatelé Studénky a sídel na odbočných tratích (do Bílovce nebo Příbora, Kopřivnice a Veřovic) budou mít možnost využít na svých cestách služeb dalšího dopravce. Společnost LEO Express, která již v nedávné době prodloužila některé své vlaky až do Karviné, totiž začne s většinou svých vlaků ve Studénce zastavovat. Právě tato stanice je zatím doménou pouze Českých drah, které zde nenabízejí příliš kvalitní spoje. Černozlatý dopravce začne ve Studénce zastavovat všemi spoji cestou do Ostravy, v opačném směru pak zastaví s ohledem na jízdní řád pouze čtyři vlaky. Jízdní doba se jim díky tomu nepatrně prodlouží, a to o dvě minuty.

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš Vinš Praha – Aktualizováno 24. 5. ve 14.00 h – Oprava naší nejdůležitější dopravní tepny – dálnice D1, řidiči také přezdívané jako „tankodrom“ či „hopsaštráse“, měla začít již v minulém roce. Rekonstrukce dálnice byla však díky značným problémům s výběrovými řízeními Ministerstvem dopravy odkládána. Svá staveniště si stavbaři nakonec převzali až počátkem května 2013. Protože se s opravou naší nejvytíženější dálnice očekávaly značné problémy, přišly České dráhy s nabídkou nových přímých vlaků D1 Express, spojujících Prahu a Brno většinou bez zastavení. A jejich provoz zahájily již 4. října 2012, kdy mělo původně stavební šílenství vypuknout. V únoru zredukovaly počet spojů.

363.061 - patrně nejhezčí plzeňské eso v čele večerního rychlíků do Plzně míjí vjezd od Dobřichovic, foto: Vítek_VPraha — Již několik období po sobě dochází snad téměř pravidelně k redukcím rychlíkových spojů ze strany Ministerstva dopravy. Zatímco nyní se tak dělo zejména s příchody nového grafikonu, letos se tak stane již od 1. července, kdy přestane jezdit celkem pět rychlíků a u dalších téměř dvaceti dojde k významným datumovým omezením, takže se s nimi cestující nadále svezou například pouze v některých dnech týdnu. Nejvíce se omezení pravděpodobně dotknou kraje Vysočina, kde bude omezeno asi 13 procent vlaků. Z celkového pohledu sice nevypadají škrty nijak drasticky, jezdit přestane asi 0,67 procenta vlaků, nicméně i to může cestující citelně zasáhnout, například vzhledem k návaznostem na jiné spoje.

Kozí dráha, foto: Michal Jaroš Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.

Prohlídka, DKV Děčín, foto: Petr Sváda V mluvě českých železničářů, v jejich běžném služebním i společenském styku, uplatňují se tak jako v jiných pracovních prostředích některé specifické prostředky slovníkové, tvořící slangovou vrstvu. [1] Přitom je nutno si uvědomit, že některé výrazy ztrácejí časem povahu výrazu slangového a přecházejí do výraziva spisovného. Železničářské slangové výrazivo vznikalo již od počátku zavádění železniční dopravy u nás, tj. zhruba od 2. třetiny minulého století. Jeho dnešní celkem pestrá zásoba je tedy výsledkem poměrně dlouhého vývoje, v němž se zároveň obrážejí různí činitelé, kteří se podíleli na jejím vzniku. Z nich nejdůležitější jsou: nadřazenost německé odborné terminologie v dosti dlouhém počátečním období, různorodý sociální i národnostní původ zaměstnanců, jejich vzdělání, druh vykonávané práce, vliv místních nářečí, působení mluvy různých „neželezničářských“ profesí, jejichž služeb železnice využívá, dosavadní částečná neustálenost dnešní odborné terminologie [2] a řada činitelů podružnějších. Pro ilustraci stačí například srovnat jazykové prostředí tzv. jízdního personálu s jazykovým prostředím zaměstnanců traťové správy. Jízdní personál je téměř denně vystavován působení různých místních jazykových prostředí často značně odlišných (srovnej například prostředí pražské a olomoucké nebo přerovské, bohumínské a břeclavské, brněnské a bratislavské atd.), zatímco zaměstnanci traťové stavební správy pracují ve víceméně stále stejném kolektivu a v nevelkém okruhu svého bydliště. U těchto zaměstnanců pak je aktuální otázka vlivu místního nářečí, zatímco u jízdního personálu se projevují tendence jiné, míšení nebo stírání výrazných nářečních znaků.

Desná 914.501, Velké Losiny, foto: Louis Armstrong Berlín — Avizovaný záměr Deutsche Bahn AG vyšel a 15. května převzal německý koncern skupinu Veolia Transdev Central Europe zajišťující dopravu v šesti evropských zemích - Chorvatsku, Polsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku a také v České republice. Nově získaný dopravce přešel pod křídla dceřiné společnosti DB Arriva, zajišťující regionální dopravu za hranicemi Německa, která už vznikla v roce 2010 odkoupením britské soukromé skupiny Arriva. V České republice převzala více než 2.600 zaměstnanců a zhruba 1.600 autobusů z regionálních společností Veolia Transport Morava, Východní Čechy, Praha a Teplice. DB Arriva se tak nově stává i provozovatelem drážní dopravy na Železnici Desná, kterou vlastní Svazek obcí údolí Desné. Dopravce nyní mění všechna loga na svých autobusech a všude, kde se loga Veolie dosud vyskytují. Železnice Desná si však zachová svůj původní název, protože Arriva je zde jen provozovatelem drážní dopravy.

Kinematovlak, foto: ČDZlín - Při příležitosti 53. mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež „ZLÍN FILM FESTIVAL“ vyráží napříč republikou tradiční Kinematovlak, který letos vyjede již podesáté. Svou jízdu letos začne ve středu 15. května v 10 hodin dopoledne na hlavním nádraží v Mladé Boleslavi. Slavnostního zahájení se zúčastní, mimo jiné, také herec a moderátor Jan Čenský. Těšit se můžete také na Magic Hadaš (kouzelnické vystoupení Jiřího Hadaše) a různé drobné dárečky. Při letošní pouti napříč republikou se „kino na kolečkách“ zastaví například v Poděbradech (20. 5.), Havlíčkově Brodě (23. 5.) nebo na brněnském hlavním nádraží (25. až 27. 5.). Svou cestu pak zakončí 30. května v Otrokovicích.

15.5.2013 - 0:38 - Fotografie roku 2012 - hlasování

Fotosoutěž Beroun — Od dnešního dne až do půlnoci 30. května 2013 mohou všichni registrovaní uživatelé portálu ŽelPage hlasovat ve fotografické soutěži. V každé kategorii může každý uživatel přidělit vždy jeden hlas jedné fotografii. V letošním ročníku je možno vybírat z 299 nominovaných snímků rozdělených do sedmi kategorií. Pro malý počet přihlášených fotek se nebude hlasovat v kategorii Pracovní mechanismy. Hlasovat je možno přes rozhraní, které je aktivní po přihlášení pod přímým odkazem do formuláře nominovaných smínků.

354.195, Vodná - Bečov nad Teplou, foto: topič Tetelil se vzduch letní kdesi u Turnova a válet se na prosluněné mezi na hraně remízku bylo milo. To písknutí v dálce nebylo možno přeslechnout. Se zpožděním dolehl jako šepot zvuk výfuků parní mašiny, kužel dýmu hnaného výfukovou parou bylo na kilometry vidět dřív. Zvuk výfuků sílil a zrychloval a sléval se, jak s rostoucími otáčkami kol přestalo být možno jednotlivé výfuky počítat. Čtyři rány do výfuku na jednu otočku hnacích náprav. S rostoucí rychlostí se zvuk sléval v hukot. A tu zvuk zcela zmizel, jak vlak klikatá trať zavedla za terénní vlnu, či les, opět se štěkot stroje nabírajícího rychlost před stoupáním ozval, aby zase zmizel. A po krátké chvíli ticha objevil se vlak v nedalekém zářezu. Hlasitě štěkající Všudybylka statečně táhla čtyři papíráky osmidveřáky proti stoupání a už začínala mít dost. S každým metrem, každou otáčkou náprav klesala rychlost a výfuky byly pomalejší, hlasitější a naléhavější. Sousední chalupářka, hlavu v dlaních, lkala, že jestli se otočí vítr, bude mít zase prádlo plné sazí. Vítr byl milosrdný, strojní četa svůj stroj dobře vedla, rychlost a výfuky se ustálily a najednou ticho – za vrcholem stoupání fíra zavřel regulátor a bylo slyšet jen odvalování kol po kolejnicích a jejich klapání na spojích. Na tato představení se nevybíralo vstupné, na tato představení se nevyvěšovaly plakáty. Na tato představení si člověk jen musel udělat čas, mít trpělivost a umět naslouchat, vnímat i vůni kouře smíšeného s výfukovou parou nasáklou strojním olejem z válců. Kdy to bylo? Už nevím, ale Těšnov byl ještě v provozu.

Fotosoutěž Beroun — Stejně jako v minulých letech i v tomto roce pořádá portál ŽelPage soutěž o fotografii roku. Fotografové budou tradičně soutěžit v hlasování uživatelů ŽePage i o Cenu odborné poroty. Novinkou letošního ročníku je zjednodušení a zpřehlednění soutěžních kategorií hlasování uživatelů. Do soutěže je možno nominovat všechny snímky, které byly na ŽelPage zveřejněny v roce 2012. Své fotografie můžete nominovat až do půlnoci 14. května 2013.

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.

363 037-3 na rychlíku mezi Českým Brodem a Rostoklaty, foto: Chary Praha – Ministerstvo dopravy zveřejnilo 12. dubna informace, kolik peněz dostávaly České dráhy od státu za provoz rychlíkových spojů v roce 2011. Data ministerstvo zveřejnilo na žádost společnosti Student Agency, která o čísla zažádala prostřednictvím své advokátky na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Již ve dřívější době ministerstvo zveřejnilo částky za rok 2010, informace o roce 2011 ale dlouhou dobu zveřejnit odmítalo s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Nakonec ale ministerští úředníci žádaná data k nelibosti drah poskytli.

« Novější zprávy | 1 ... 26 27 28 29 30 ... 154 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 08:00
zapadá v 16:06