..: Nachrichten und Artikel - Polsko :..

SU42 u Kulina, foto: mRKEF Kudowa Zdrój — V sobotu 20. března vyjely zatím poslední pravidelné vlaky na úseku tratě 230 Kłodzko - Kudowa Zdrój, která v minulosti pokračovala do Náchoda (třebaže přes hranici projelo jen několik pracovních vlaků v roce 1945). Z důvodu velmi nízké poptávky po přepravě, způsobené katastrofálním stavem tratě a odpovídajícími jízdními dobami, zavedl dopravce trvalou náhradu veškerých (dvou párů) vlaků autobusy. Díky výrazně odlišné rychlosti silničních spojů platí pro náhradní autobusy zvláštní jízdní řád.

Titulní snímek, foto: Petr KosVaršava — Ve Varšavě, v areálu bývalého hlavního nádraží, se nachází jedno z nejstarších a největších, byť poněkud nenápadných polských železničních muzeí – Muzeum Kolejnictwa. Úvahy o zřízení železničního muzea pocházejí již z roku 1918, nicméně teprve v roce 1927 byl na veletrhu ve Lvově zprovozněn pavilon prezentující formou modelů a drobnějších exponátů dosavadní vývoj polských železnic (Polskie Koleje Państwowe, dále jen PKP). Expozice byla dále ukazována na Všeobecné výstavě v roce 1929 a poté v roce 1930 na Mezinárodní výstavě komunikací a cestovního ruchu v Poznani. Odtud byla expozice zabírající plochu 200 m2 převezena do Varšavy na tehdejší hlavní nádraží. Do roku 1939 bylo shromážděno více než 4 000 exponátů včetně 400 modelů, 550 fotografií a 8 000 knih, přičemž většina sbírek byla nenávratně zničena během let 1939-45. Po válce bylo muzeum otevřeno již v roce 1946, nicméně na přelomu 1956/57 muselo nuceně ukončit svoji činnost až do roku 1972.

FLIRT dopravce PR v Katowicích, foto: Martin Grill Varšava — Elektrické jednotky FLIRT výrobce Stadler obdržely 16. 2. 2010 schválení pro provoz rychlostí 160 km/h v Polsku. Urząd Transportu Kolejowego jim udělil trvalou homologaci, zatímco dosud platila dočasná homologace z května 2008. V Polsku jezdí 10 jednotek v majetku Mazovského vojvodství (provozují je Koleje Mazowiecke v okolí Varšavy) a 4 jednotky Slezského vojvodství (provozují je Przewozy Regionalne na trati Katowice – Tychy miasto). FLIRT je prvním typem elektrické jednotky, která byla v Polsku schválena pro rychlost 160 km/h.

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.

Autor: Walker Neues Email senden

Nové logo TLK, foto: PKP IC Polsko — Společnost PKP Intercity představila na tiskové konferenci 17. 11. 2009 svou novou strategii, která mimo jiné zahrnuje spojení kategorií Pospieszny a TLK pod společnou značku TLK (Tanie Linie Kolejowe). Zároveň bylo uvedeno nové logo TLK a nový korporátní nátěr železničních vozů. Tím výčet novinek nekončí - kromě některých zajímavých nových spojů bude od 1. 1. 2010 spuštěn prodej nové řady výhodných "barevných" jízdenek, kterými chce společnost především konkurovat vlakům kategorie interREGIO společnosti PKP PR.

Bombardier Traxx DE 076.001, foto: Louis ArmstrongPolsko — Zatímco se počty rekonstruovaných brejlovců z České Třebové přibližují počtu měsíců, o které se prodlužuje schválení a počátek dodávky elektrických lokomotiv Škoda 109E, koleje našich severních sousedů už téměř dva roky brázdí nové německé elektrické i dieselové lokomotivy. Lokomotivní řada Bombardier Traxx, schválená k provozu bez jakýchkoli výjimek v celé polské železniční síti, má šanci stát se základním kamenem obnovy přestárlého vozového parku polských dopravců. Fakt, že před nedávnem (prosinec 2007) pronajala firma Angel Trains šest kusů dopravci PKP Cargo, i říjnová objednávka šesti strojů (s opcí na další 4) dopravní divizí akciové společnosti Lotos, to jen dokazuje. V prvním případě jde o vícesystémové elektrické stroje TRAXX F140 MS; Lotos naopak projevil zájem o dieselelektrickou verzi TRAXX F140 DE. Skříně budou dodány z Wroclawi, kde stojí jeden z polských závodů skupiny Bombardier Transportation, podvozky dodá továrna v Siegenu a finální montáž proběhne v "domovském" Kasselu. Pro ty z vás, kdo si potrpí na technické údaje, mám přichystán výkon 2400 kW, tažnou sílu 300 kN a maximální rychlost 140 km/h. První stroj šestikusové série by měl být dodán v polovině roku 2011.

15.10.2009 - 7:00 - Drak přichází

Dragon 1, foto: Grzegorz Milkosz Gdaňsk — V listopadu 2008 jsme vám přinesli informaci o projektu polské těžké nákladní lokomotivy E6ACT (následně pojmenované "Dragon"), gliwické společnosti ZNLE. Tehdy se pracovalo na skříni prototypu a ladění jednotlivých funkčních celků, aby se mohl stroj v celé své kráse představit na veletrhu Trako 2009 v severopolském přístavním městě Gdaňsk. Výrobce přislíbil možnost dodání prvních strojů v červnu 2010 a ačkoli byl navržen pro polské dopravce, zájem o něj projevily i přepravní společnosti Alžíru a Maroka. Připomeňme jen, že lokomotiva dokáže utáhnout nákladní vlak o hmotnosti až 4 tisíc tun, k čemuž využívá tažnou sílu 374 kN a adhezi všech 6 náprav. Podrobné technické údaje naleznete v původním článku.

Zdroj: Rynek Kolejowy, Autor snímku: Grzegorz Mikosz

Modernizace polských rychlíkových vozů, foto: PKP Przewozy Regionalne Polsko — Kdo si myslel, že chaos v uznávání jízdenek při cestování po železnici v Polsku dosáhl svého vrcholu, se "napewno" zmýlil. Jelikož se na začátku října nedohodli dva největší železniční dopravci v Polsku, PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) a PKP spólka InterCity (PKP IC), došlo k dalšímu rozkolu – pokladny jednoho dopravce přestaly vydávat jízdní doklady toho druhého. Podle zdroje jde doslova o válku dopravců, čehož dokladem může být i odchod zástupců PKP IC z jednání. Zdrojem dlouhotrvající anarchie na polských kolejích je hlavně nesouhlas s rozdělováním peněz mezi jednotlivé dopravce. Ve výsledku je v největší nevýhodě cestující, který k cestování potřebuje několik typů jízdních dokladů a musí vědět, kde je zakoupit (zda v té či té stanici lze zakoupit i doklady jiného přepravce nebo je nutno je pořídit až ve vlaku u průvodčího). Pro zahraniční cestující se doporučuje zakoupit mezinárodní doklad uznávaný všemi přepravními společnostmi.

EU 44 Husarz, rychlostí jízdy, foto: Gazeta.pl Varšava — Deset moderních vícesystémových rychlíkových lokomotiv Siemens Taurus verze ES 64 U4–VD si objednal polský dopravce PKP InterCity pro vozbu mezinárodních spojů. Za dodávku zaplatí 54 mil. eur. Nejrychlejší lokomotiva světa, vlastníkem označená jako EU 44 Husarz, se již stala také držitelem polského národního rychlostního rekordu 235 km/h, kterého dosáhla při testovacích jízdách 29. května 2009 v úseku CMK mezi stanicemi Psary a Góra Włodowska. PKP IC má aktuálně ve stavu dva stroje – 183.601 a 602. Podle plánů dopravce mají být od změny jízdního řádu v prosinci 2009 turnusově nasazeny zejména na spoje Berlin–Warszawa–Express spojující polské a německé hlavní město, a také na nočním vlaku EuroNight Jan Kiepura. Tyto nově pořízené stroje Siemens by měly vystřídat lokomotivy Bombardier Traxx a EP 09. V současné době se vlaky v pohraniční přechodové stanici Rzepin/Reppen přepřahají.

Souprava VSOE ve Skalitém v čele s 350.018-8, foto: Otmar Humplík Český Těšín / Skalité / Czechowice-Dziedzice — Po kolejích nám toho jezdí hodně – ponejvíce vlaky osobní a nákladní, občas pracovní a údržbářské a ještě méně historické či speciální. Právě vlaky ze třetí skupiny přitahují nejvíce pozornosti. Dovolte nyní krátkou reportáž o mém setkání s vlakem, který je označován právě přídomky historický, speciální či luxusní a exkluzivní. Ano, dámy a pánové, přijíždí sám Aristokrat na kolejích – Venice Simplon–Orient-Express. A co kromě oněch honosných přídomků napadne vás, když uslyšíte toto jméno? Vybaví se vám, stejně jako naprosté většině lidí, onen legendární vlak, který vozí bohaté turisty křížem krážem Evropou? Nebo snad intelektuálně doplníte jména Agatha Christie, Hercule Poirot a detektivní román Vražda v Orient–Expressu? Ať tak či tak, pojďme se nyní s tímto mohykánem vypravit na krátkou projížďku po Slovensku a Polsku.

Jednotka SA135 KD, foto: Koleje Dolnośląskie (www.kolejedolnoslaskie.eu) Polsko — Již čtvrté sdružení na obranu železnice vzniká u našich severních sousedů. Po Opolsku, Horním Slezsku a Malopolsku se nyní formuje obdobné sdružení v největším polském vojvodství — Dolním Slezsku. Ustanoven byl Obywatelski Komitet Obrony Kolei Dolnośląskich. 7. 6. 2009 se sešel jeho přípravný výbor, který prohlásil sdružení za ustanovené. Nyní probíhá úřední část, kdy se vyřizují formality jako je registrace sdružení, ustanovení oficiálních orgánů, které budou reprezentovat sdružení při jednáních s úřadem Maršálka a komunikovat s tiskem. Během čtrnácti dnů by pak měly být známy stanovy a měla by se rozběhnout normální činnost.

Nuovo Pendolino, foto: CjoctavianUkrajina - Zhruba před půl rokem jsme vás informovali o záměru ukrajinských železnic (UZ) na nákup sedmi jednotek pendolino. Ty měly být nasazeny před začátkem fotbalového mistrovství Evropy konaného spolu s Polskem, které vyhlásilo výběrové řízení na 20 vysokorychlostních jednotek, do jehož finále se s vlakem Nuovo Pendolino dostal také italský koncern Alstom. Nové soupravy pro ukrajinské železnice měly zejména přispět ke zkrácení jízdních dob mezi Kyjevem a Lvovem nedaleko hranic se Slovenskem a Oděsou na břehu Černého moře.

kd-sa135, foto: Aleš Svoboda Legnica - V prvním dílu minisérie o novém polském dopravci jsme Vás seznámili s obecnými zásadami a principy nového dopravce, ve druhém dílu pak o minulosti i současnosti provozu na trati Kłodzko – Wałbrzych. Ve třetím a závěrečném pokračování se společně podívame na pozadí vzniku a zaměříme se především budoucí plány nově založené společnosti.

SA135 ve stanici Walbrzych Glówny, foto: Tomáš KrausDolní Slezsko - Jako druhý díl seriálu o polském dopravci Koleje Dolnośląskie (KD), který Rasťa Štangl zahájil představením společnosti, přinášíme informace o obnovení osobní dopravy na železniční trati Kłodzko - Wałbrzych, ke kterému došlo 5.1.2009. Provozovány jsou tu celkem čtyři páry osobních vlaků denně (plus pátý jen do Nowe Rudy) v pravidelném čtyřhodinovém intervalu a jelikož jsme před dvěma týdny jeden ze spojů využili, najdete v článku i popis tratě a několik poznatků z jízdy.

Vlak Kudowa Zdrój - Kłodzko - Wrocław, foto: Rastislav Štangl (Atolix) Královec - V pátek, 13. února 2009, jsme Vám přinesli informaci o chystaném zavedení nových víkendových vlaků spojujících české a polské pohraničí. Po vydání změny jízdního řádu PKP PR č. 33 (platná od 4.2.2009) však situace nabrala poměrně dramatický vývoj. Na komplikovanou situaci ohledem vlaků do Lubawky následně zareagoval i organizátor regionální dopravy Královéhradeckého kraje OREDO.

« Neuere Nachrichten | 1 ... 6 7 8 9 10 ... 16 | Ältere Nachrichten »    
ŽelPage - Elektronisches Eisenbahnmagazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Anmeldenopen/close
 
 
  
 
Vergessenes Passwort   
Registrieren   
:. Aktuelle Zugposition CZopen/close
Aktuelle Zugposition CZ
 
:. Suchenopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info für Fotografenopen/close
Bedingungen zum Fotografieren
in der CZ

Sonne
geht auf um 07:59
geht unter um 16:03