Je to už pěkných pár let, kdy jsem dal sbohem železnici jako zaměstnavateli. Byla to doba, kdy jsem ve volných chvílích velkou část svého času věnoval potulkám kolem kolejí a občas fotil, jak se říká vše, co se hnulo. Toulám se a fotím sice dál, hlavně krajinky, ale k nějakému většímu focení u kolejí se vrátím jednou dvakrát za rok. Železnice přesto zůstala mým koníčkem a proto, že sám toho moc nenafotím, tak vždy uvítám příležitost se pokochat pohledem na povedená fotodíla zveřejněná třeba právě ve fotogalerii ŽelPage. Pojďme se tedy podívat na můj výběr šotoklubu těch fotografií, které mě nějakým způsobem zaujaly.
Vážení přátelé, uživatelé fotogalerie,
máme pro Vás takovou hračku. Totiž, abyste rozuměli: já takhle někam zajedu, nebo moji kamarádi, pak se večer sejdeme na internetu a bavíme se na téma "tak to do mě naper" neboli ukaž, co jsi kde nafotil. Občas se nám stalo, že jsme fotili na tratích, které kamarádi znají, často velmi dobře, ale povedlo se nám najít a vyfotit pohled, který jim na první pohled nic neříká. Takže nás napadlo, že bychom z toho mohli udělat hádankový seriál pro čtenáře.
Čížkovice — Je tomu teprve pár měsíců, co proběhla nejen dopravně zaměřenými médii zpráva o změně vlastníka dvou regionálních drah, které byly ve vlastnictví státu. Trať 063 z Dolního Bousova do Kopidlna na pomezí středních a východních Čech a trať 113 z Čížkovic do Obrnic na Ústecku se tehdy přesunuly pod křídla společnosti AŽD Praha (AŽD), která se jinak zabývá zejména výrobou železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Jak ale nyní informoval Drážní úřad i Ministerstvo dopravy ve svém Přepravním a tarifním věstníku, správa těchto tratí i nadále zůstává v rukách Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Důvody jsou zřejmě především legislativní: „Naše společnost nemá zatím splněny všechny kroky, které potřebuje k získání licence na provozování dráhy. Proto požádala o zajištění provozování dráhy na základě řádného smluvního vztahu a obvyklých podmínek do doby, než licenci získáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. SŽDC tak bude i nadále zajišťovat jak běžnou údržbu, tak například přidělování kapacity dráhy či řízení dopravy na trati, ačkoliv tak nyní bude činit za úplatu pro nového vlastníka.
Krnov — Poslední zářijová sobota se již tradičně kromě oslav Dne železnice nesla také ve znamení největší cestovatelské železniční akce u nás — soutěže Křížem krážem republikou. Letošního již 9. ročníku se zúčastnilo rekordní množství soutěžících, kdy se vlaky prohánělo po celý den celých 117 týmů. Jejich cílem bylo nejen urazit co nejvíce kilometrů, ale také navštívit zajímavá místa či kulturní akce, poznat nové kamarády a získat nové a netradiční zážitky. Pro vítězství v závodu bylo třeba nasbírat nejvíce bodů za ujetou vzdálenost, dobyté bonusové stanice, splněné soutěžní úkoly a navštívené turistické atraktivity. A jak tedy cestovatelské snažení nejen skautských týmů dopadlo? Nejlepší schopnosti plánování prokázal skautský tým Skaláci z Brna, který získal 1982 bodů. Na druhém místě se umístil tým se zajímavým názvem Sudetenbergverband s 1908 body a na místě třetím pak tým Kapři na kolejích s 1864 body. Kompletní výsledky naleznete na tomto odkazu.
Upřímně nevím, jestli jsem sám, který doslova hltá výběry šotoklubu. Vždy se mi na tom líbí, jak můžu vidět, co si ostatní o fotce myslí a jak danou fotku hodnotí, protože hodnocení fotografie se bude u každého lišit a v tom je to kouzlo. Když jsem tedy taky dostal tu nabídku tento výběr napsat, neváhal jsem ani chvilku. V tomto krátkém článku Vám ukážu můj výběr tří, podle mě, nejhezčích, nebo nejzajímavějších fotek ze dvou předchozích týdnů podle mého oka.
Praha – Když jsme v červnu zveřejnili návrh jízdního řádu SŽDC pro rok 2017, jednalo se o první verzi před připomínkováním občany, obcemi či jinými institucemi. To proběhlo během léta, následně SŽDC zpracovala další verzi návrhu. Zatímco některé kraje výsledný dokument (resp. jeho část týkající se tratí na jejich území) zveřejnily, jiné doposud nikoliv. Abyste si mohli udělat přehled i o těch tratích, pro něž aktuální verze návrhu jízdního řádu není veřejně k dispozici, zažádali jsme o tento dokument přímo SŽDC a nyní vám jej v nezměněné podobě přinášíme. Pozor, přiložený návrh stále není konečným jízdním řádem, ten bude zveřejněn na webu SŽDC v řádu několika týdnů. Narazíte-li v návrhu na nějaké novinky či zajímavosti, neváhejte se o ně podělit v komentářích!
Praha — Již tradiční soutěž o nejkrásnější nádraží České republiky, ve které jménem cestujících vzdáváme hold těm, kteří se mnohdy nad rámec svých povinností a ze svého starají o zvelebení prostor železničních stanic, vstoupila do finále 10. ročníku. Na stránce s hlasováním najdete popis deseti finalistů, které jsme vybrali z několika desítek nominací. Vyberte si, prosím, z prezentovaných finalistů to nádraží, jehož příběh a výsledek Vás oslovil nejvíce. Hlasovat můžete až do 10. října. 11. listopadu pak zástupcům všech deseti finalistů poděkujeme za jejich činnost na půdě Senátu PČR v Praze. Děkujeme za pomoc s výběrem.
Praha — České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku a implementaci technologie pro bezdrátové připojení k internetu do celkem 89 osobních vozů. Dopravce pro tento vítaný upgrade vybral 62 vozů řady Bdpee231, 12 vozů řady ABmz346 a 15 vozů řady ABpee347, díky čemuž se cestující již v prvním pololetí příštího roku připojí k WiFi na dálkových linkách Praha – Tábor – České Budějovice – Linec, Praha – Plzeň – Cheb / Železná Ruda, Praha – Hradec Králové – Trutnov a Praha – Přerov – Otrokovice – Staré Město – Luhačovice. Na realizaci zakázky za bezmála 19 mil. Kč bez DPH (210 tis. Kč za 1 vůz) bude mít zhotovitel šest měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Součástí plnění je i poskytování servisu po dobu tří let od dodání technologie do posledního vozu.
27.9.2016 - 17:37 - LEO Express po letech kupuje vlaky – otevře Evropu Číně
Vídeň/Praha — Čínský výrobce kolejových vozidel CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Company vstoupí na evropský trh železničních vozidel pro dálkovou dopravu. Firma, která dosud na evropský dodala jen několik regionálních jednotek makedonským železnicím, podepsala v pondělí smlouvu na celkem až 33 vlaků nového typu s českým dopravcem LEO Express. Tři elektrické jednotky téměř zdvojnásobí vozový park dopravce, který se z původních pěti jednotek Stadler Flirt od roku 2012 nerozrostl. Rámcová smlouva na zbývajících 30 kusů pak zajistí rozvoj komerční i objednávané dopravy v dalších letech. Vlaky mají být vícesystémové a dodávka prvního kusu se očekává v létě 2018. Leo jako první zákazník tohoto typu v Evropě pomůže čínskému výrobci v získání reference i schválení vozidla, i s ohledem na zájem LE provozovat vlaky Varšava – Praha. Výrobce v pondělí podepsal také smlouvu o spolupráci s technickou univerzitou v Grazu (TU Graz), která by se na vývoji jednotek mohla podílet.
Berlín — Výrobce kolejových vozidel Bombardier a německé ministerstvo dopravy podepsali během veletrhu InnoTrans 2016 v Berlíně memorandum o porozumění, které povede k vývoji další generace elektrických jednotek – Bombardier Talent 3. Současnou generaci, Talent 2, potkáte v regionální dopravě několika německých dopravních svazů. Vozidla provozují jak DB Regio, tak německá pobočka britského National Expressu či nizozemského Abelia. Bombardier zúročí data získaná z provozu současné generace vlaků a zaměří se na zvýšení energetické efektivity, zjednoduššení údržby a provozní flexibility. Součástí bude zástavba ETCS a standardizace dle norem TSI, která mají umožnit nasazení vozidla i pro provozy mimo německé vnitrozemí. Hlavní novinkou bude možnost instalace systému Primove na bázi Li-ion baterií.
Zavalen drážními předpisy a hromadou vědomostí z kurzu na strojvedoucího sedím na ubytování a načítám ŽelPage na svoji pravidelnou kontrolu nových „přírůstků“ do místní galerie. Při načítání jsem si všiml, že mám novou zprávu, a to o tom, že jsem byl osloven na další výběr šotoklubu. Ačkoliv je to tedy od železnice k železnici, vzal jsem to jako příjemné odreagování a možnost pořádného zamyšlení nad železničními fotografiemi. Jelikož nemám problém ani s novými, současnými či starými vozidly, osloví mě většinou fotka jako celek, proto jsem vybral fotografie, jež na mě udělaly dojem s prvním pohledem.
Berlín — Po dvou letech své brány opět otvírá největší světový veletrh kolejové techniky, InnoTrans. Akci již tradičně hostí německá metropole na výstavišti Messe Berlin, které každým ročníkem musí pojmout víc vystavovatelů. Letos jich do Berlína přijelo 2950 z rekordních 60 zemí. Odehraje se tu 140 světových premiér produktů a venkovní výstavní plochu s 3500 metry kolejí letos obsazuje 123 drážních vozidel. Veletrh otevírá své brány dnes, 20. září a pro návštěvníky bude přístupný do pátku 23. září. O víkendu pak nabídne pouze vstup do venkovní expozice pro širokou veřejnost za zvýhodněnou cenu. Ještě před otevřením vám však přinášíme první rychlý pohled na letošní hlavní exponáty, jak je v Berlíně uvidí návštěvníci.
Krnov — Poslední zářijová sobota je již tradičně dnem, kdy slaví svůj svátek železnice. Na tratě vyrazí zvláštní vlaky s historickými stroji, mnohá nádraží se ponesou v atmosféře oslav. Největší program čeká návštěvníky letos na nádraží v Chebu, kde proběhne takzvaný Národní den železnice. Ke Dni železnice však již 9. rokem neodmyslitelně patří také železniční cestovatelská soutěž Křížem krážem republikou. Sestavte i vy svůj tým a vydejte se v sobotu 24. září 2016 na unikátní 24hodinovou cestu za poznáním a novými přáteli. V loňském roce se této soutěže zúčastnilo na 90 týmů a nejšikovnějším kombinátorům vzdálenosti a bonusových bodů vloni stačilo k vítězství najezdit vlakem 1275 kilometrů.
Ležím doma v posteli nemocen a z okna sleduji dění. Přípravy školáků a studentů na návrat do škol a univerzit vrcholí. Někteří se vracejí z dovolené a jiní si zase užívají poslední letní slunečné dny. Železniční fotografové se snaží v těchto krásných dnech udělat ještě nějaké úlovky a já si jen vybírám z velice rozmanité škály hezkých fotografií. Pojďme se na to podívat.
Bylo pro mě milé překvapení, že i na mě se dostalo a mohl jsem udělat výběr Šotoklubu. Na úvod bych rád řekl pár slov. Období léta je velice příhodné pro cestování za hranice naší republiky. Já osobně rád sleduji zahraniční železnici. Protože jak všichni víme, s každým grafikonem přichází řada změn. Některé státy mají určité společné rysy v krajině nebo v provozu, ale i přesto se ze zahraničí objevují krásné neotřelé snímky. Mě je blízké Německo a Rakousko, jelikož mám v oblibě moderní lokomotivy a mimo jiné ve zmíněných státech mám několik přátel. Zde je můj výběr fotek, které mě nejvíce zaujaly. Dvě jsou zahraniční a poslední je věnována české nostalgii.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












