..: Aktualności i artykuły - Slovensko (celé) :..

Bratislava — Stejně jako ve zbytku Evropy, i na Slovensku se v noci na zítřek mění jízdní řád železniční dopravy. Spíše než změnou bychom však novinky pro následující rok mohli nazvat drobnou obměnou, jakou běžně vídáme v březnu a červnu: objednávka osobní dopravy pro GVD 2010 totiž věrně kopíruje končící jízdní řád a navlas stejný zůstává nejen objem výkonů ve výši 31 959 000 vlkm, ale dokonce i počet spojů, které Železničná spoločnosť Slovensko denně vypraví. Mezi 1 689 pravidelnými vlaky ovšem dochází k dílčím změnám v trasách, frekvenci, a zejména zajištění přípojů, jež ZSSK prezentuje jako hlavní bod nového jízdního řádu.

GVD 2008: Na co vlastně čekají?, foto: Josef Petrák Česko/Slovensko/Rakousko – Proč se jízdní řády mění každý rok, a proč v prosinci, o tom můžeme vést dlouhé večerní debaty. Nic to ale nemění na tom, že ten současný nám končí již tuto sobotu, 12. 12. 2009 o půlnoci. České dráhy, stejně jako okolní drážní společnosti, již nové JŘ zveřejnily nebo přímo oficiálně představily. Některé změny jsou zajímavé, jiné spíše nepotěší. Letošní druhá prosincová neděle přinese, mimo jiné, téměř úplné uzavření jednoho z uzlových mezinárodních nádraží ve střední Evropě – stanice Wien Südbf., kompletní změnu mezinárodních tarifů a mnohé další novinky, na které bychom rádi upozornili. Změny v dálkové dopravě pro rok 2010, zejména v České republice a okolních státech, již rekapituloval náš redakční kolega Twix. Pokud jste nedočkaví, začtěte se do tohoto článku. Rovněž řazení vlaků ČD a ZSSK pro následující rok je již částečně dostupné.

logo TransContainer, foto: TransContainer Košice — Před rokem a půl dorazil do České republiky první přímý kontejnerový vlak z Číny. Trasu v celkové délce 12 229 km tehdy překonal za 17 dní. Jeho trasa vedla z Číny přes Mongolsko, Rusko, Bělorusko a Polsko do Pardubic. V pondělí 21. listopadu měl svou premiéru i první přímý kontejnerový vlak z Číny na Slovensko. Do překladiště Dobrá u Čierne nad Tisou při ukrajinsko–slovenských hranicích dorazila po 17 dnech souprava se zbožím z Jižní Koreje, které bylo do Číny převezeno po moři a kontejnerovým vlakem pokračovalo na Slovensko přes Rusko a Ukrajinu. Cesta obou zmiňovaných vlaků trvala 17 dní, což je o polovinu kratší doba než v případě námořní dopravy. Železniční doprava se té námořní tak částečně stává vážným konkurentem díky rychlosti, bezpečnosti a cenové dostupnosti.

130.033, Klučov, foto: Chary Ponechat v sousedství elektrických lokomotiv bez dozoru individuum, jehož elektrotechnická kvalifikace počíná a záhy také končí někde u ebonitové tyče s falešným liščím ohonem, je dost na pováženou. Dotyčné individuum sice před čtvrtstoletím na strojní fakultě zvládlo zkoušky z klasické elektrotechniky a dokonce i z mikroelektroniky, ale tomu se váha moc udělit nedá, neb študácký bůh, bolestně zaštkav, odvrátil tehdy raději tvář. Z úrovně piliňáka jsem v elektrotechnice za poslední čtvrtstoletí sice moc vzhůru nepokročil, nicméně oplývaje odvahou, svobodou projevu a několika obrázky elektrických lokomotiv, nevidím překážek, proč bych nemohl lidstvu přinést pár chvil zábavy. Vždyť komu od kolejí by aspoň občas neučarovaly zdvižené sběrače, houštiny trakčního vedení a odfukování kontrolérů nebo tyristorové popěvky škodováckých „tramvají“?

Škoda 109E / 380.003 a Bdteer.003, Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef PetrákVrútky — Ve dnech 29. září až 1. října patřil prostor u stanice Vrútky na severním Slovensku veletrhu Žel–Rail. Letošní ročník byl v pořadí již desátý a po obvyklé dvouleté pauze se opět vyznačoval mezinárodní účastí. Premiéru si zde odbyly zejména firmy Škoda Transportation a ŽOS Trnava, ale mezi stánky jsme letos nechyběli ani my — ŽelPage se zde totiž poprvé zařadila mezi oficiální vystavovatele. Po dobu veletrhu byla zastoupena v mediální kóji i venku mezi exponáty v osobě Josefa Petráka, Pavla Kopce a Beaty Želtvayové, které jste mohli potkat během toulek po expozici. V průběhu našeho pobytu na Slovensku jsem pro vás připravili nejen výběr fotografií, ale i přehled vystavovatelů a exponátů, které rozhodně stojí za zmínku. Železniční dny ve Vrútkách ovšem nebyly jen o exponátech a prezentacích, ale staly se i příležitostí pro vyhodnocení fotosoutěže Foto–Rail 2009, v niž některé úspěšné snímky zajisté nebudou našim čtenářům neznámé.

No Name, foto: No Name Praha — Nezvyklý poslech a podívanou chystají pro cestující vlaku EC 120 Košičan spřátelené kapely No Name a Chinaski. Speciální koncert uspořádají 8. října v salonním voze vybaveném aparaturou, řazeném právě na tomto vlaku. Fanoušci tak mohou nastoupit v kterékoliv stanici, kde vlak EC 120 zastavuje, a společne s kapelami si zazpívat nebo se přidat jen poslechem. Kromě hraní také dojde na křest výběrové desky kapely No Name. Nápad uspořádat vystoupení ve vlaku vzešel z hitu Ná, ná, náá kapely No Name, ve kterém se zpívá: Halo, priatel moj, vraj už sedíš vo vlaku, jo, jedu za tebou stovky kiláků, naši už chystají obľubené koláče, tu vaši pohostinnost znám už z totáče …".

IC 501 Zelmer, Štrba, 2. 8. 2009, foto: Bea Želtvayová Bratislava — S platností od 15. září 2009 zavedla Železničná spoločnosť Slovensko další reklamní názvy svých vlaků. Po vlacích InterCity se jmény Slovenka, Šariš, Zelmer či rychlících Quelle, Avízo a Panasonic, názvy tentokrát reprezentují charitativní akci Hodina deťom, internetový obchod MALL.SK a prodejce elektroniky Electro World. Zatímco objednavatelé reklamy Hodina deťom a MALL.sk zvolili pouze jeden vlak, se jménem Electro World se na kolejích vyskytují hned čtyři vlaky, z nichž tři jsou regionální (osobní a spěšné).

163 os Slovensko — Nedávno jsme vás informovali o záměru Železničnej spoločnosti Slovensko zrekonstruovat 15 kusů lokomotiv řad 162 a 163. Vzniknout má nová řada dvousystémových hnacích vozidel – 361 ZSSK. Minulý týden uveřejnily ZSSK zadání výběrového řízení, jehož vítěz by měl být znám v polovině září 2009. Rekonstrukcí projde 15 kusů tzv. „peršingů“ vyrobených v plzeňské Škodovce v letech 1986 až 1995 (pod továrními označeními Škoda 71E3, 99E1 a 98E1). Rekonstrukcí by měly vzniknout nové dvousystémové lokomotivy řady 361 schopné jezdit rychlostí 160 km/h pod oběma systémy.

380.002 / Škoda 109E (retouch, blonski), foto: myistri.net Bratislava — Koncern Škoda Holding a.s. slaví další úspěch na Slovensku. V opakovaném výběrovém řízení na nákup nových vlaků největší český výrobce kolejových vozidel získal kontrakty na dodání souprav pro regionální dopravu i vícesystémových lokomotiv. Železničná spoločnosť Slovensko se tak po Českých drahách stane druhým dopravcem, který do provozu nasadí lokomotivu Škoda nejnovější generace, i když v mírně upravené verzi. Neméně zajímavé budou ale také samotné dvoupodlažní soupravy s řídicím vozem koncepce PUSH/PULL, ne nepodobné známým "lasičkám" ÖBB. Ty budou sestávat z vozů, odvozených od příměstských jednotek řady 671, přičemž hnací vůz na jednom konci nahradí upravená lokomotiva řady 263 (Škoda 70E1). Kromě prvních dvousystémových "ešusů" tak Slovensko bude zároveň prvním trhem, kam bude Škoda Vagónka dodávat obdobu cityelefantů bez pohonu. Na tratích kolem Bratislavy by se první vratná souprava mohla objevit v březnu 2011, kompletní série pak v roce 2013.

Širokorozchodná 125.819-3 s nákladním vlakem na ŠRT Maťovce - Haniska, trať ŽSR 500, foto: Jiří Strnisko Maťovce — Kompletní zastavení provozu nákladních vlaků hrozí pohraniční přechodové stanici Maťovce na východním Slovensku. Tímto krokem pohrozily ukrajinské státní dráhy UZ po množících se podnětech strojvedoucích lvovského depa, podle kterých průjezdový rentgenový skener ve stanici Maťovce vážně ohrožuje jejich zdraví. Zařízení THSCAN RF 6010 bylo v pohraniční stanici instalováno těsně před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru, aby bylo možné kontrolovat obsah nákladních vozů bez nutnosti jejich individuální prohlídky; ukrajinští strojvedoucí však tvrdí, že je skener ozařuje a způsobuje jim zdravotní potíže. Slovenská strana informace o údajné nebezpečnosti zařízení odmítá a aktuálně hledá cesty, jak dopravu strategických surovin po železnici zachovat bez výpadků.

151.014-8, foto: Puly Slovensko — Od soboty 11. července do 12. prosince 2009 se mimořádně mění jízdní řád vlaku EC 146 Jan Perner. Hlavním důvodem této změny je modernizace železniční tratě v úseku Žilina - Čadca a tratě Most u Jablunkova - Český Těšín v rámci výstavby III. mezinárodního koridoru, kdy v těchto úsecích vlak pravidelně získával zpoždění v řádech desítek minut. Ex 146 Jan Perner pojede jen v úseku Žilina - Bohumín, veden bude jako rychlík. Do Bohumína přijede s 30-40minutovým zpožděním.

754.055-2 + 754.054-5 + T.678.012, VSOE, Kostiviarska - Uľanka, 11.7. 2007, foto: passion Slovensko — V dnešních ranních hodinách opět zavítal k našim slovenským a polským sousedům legendární Venice Simplon–Orient–Express. Na své trase z Benátek do Londýna přes Vídeň, Krakov a Paříž projede dvakrát přes Slovenskou republiku. První letošní cesta na trase, která vede z Vídně přes Bratislavu, Trenčín, Žilinu a Čadcu do Krakova, byla naplánována v dnešních ranních hodinách. Druhá zpáteční cesta z Krakova do Vídně proběhne v noci z neděle 12. na pondělí 13. července.

Bratislava — Rovnako ako Rakúske spolkové železnice, aj Železničná spoločnosť Slovensko tento rok ponúka v mesiacoch júl a august zvýhodnené mesačné sieťové lístky. Ponuku môže využiť každý držiteľ kariet Junior RailPlus EURO<26, Klasik RailPlus a Senior RailPlus, vydávaných ZSSK. Letné cestovné doklady je možné zakúpiť v ktorejkoľvek pokladnici so systémom iKVC. Sieťový lístok platí 31 dní (maximálne však do 31. augusta 2009, 24:00) vo všetkých vlakoch na Slovensku, vrátane TEŽ, TREŽ a .

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČDSíť SŽDC a ŽSR – Právě dnes začíná platit druhá a v tomto roce již poslední změna jízdních řádů vlaků ČD. Některé spoje jsou zrušeny, jiné jezdí v jiných časových polohách, a v několika případech byly zavedeny i vlaky zcela nové. V souvislosti s pokračující optimalizací tratě 170 u Zdic, rozsáhlými výlukami v Praze Dejvicích, či ostatními výlukovými pracemi je aktualizovaný jízdní řád změn vskutku plný. Novinkou je kupříkladu zavedení nového spoje SuperCity 513 pod označením Sprinter každý pátek z Prahy přes Ostravu do Třince. Aktualizaci přináší i tarifní sektor, kde dopravce sestavil zvláštní ceny v rámci relace "Léto 2009". Jízdenky SONE+ budu od 21. června do 22. září platné i v pracovní dny, REGIONet pro cesty regionálními spoji v určitém kraji pořídíte za 99 korun. Cenově výhodné bude pořízení místenek po vlaky SuperCity (SC 14 až 19) ve 2. třídě. Přinášíme tedy stručný přehled nejdůležitějších změn, které lze již ode dneška na kolejích, ve vlacích a na nádražích potkat.

ikonka nostalgie - barevnáBlíží se prodloužený víkend a tak tu máme další tipy na ty nejlepší železniční zážitky, kterých je opět připravena celá řada. Zvláštní místo v nich však zaujímají dvě rozsáhlé akce - oslavy 150. výročí tratě Pardubice - Liberec připravené Společností železničí výtopna Jaroměř a 100 let Čiernohronskej železnice.

« Nowsze wiadomości | 1 ... 6 7 8 9 10 ... 19 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 07:59
zachodzi o 16:04