Brno - Nepříjemné problémy stále komplikují čištění vozů u ČD. Většina myček totiž stále neumožňuje provoz za nízkých teplot, a tak vozy jezdí špinavé. Třeba v Brně se v nejnutnějších případech alespoň umyjí ručně, jinak je potřeba je odvézt mnoho desítek kilometrů na jednu ze tří myček s celoročním provozem. Ty zatím fungují jen v Hradci Králové, Bohumíně a nově i v Praze. Právě v Brně by proto měla v letošním roce vyrůst další myčka, provozovaná přímo SŽDC.
Břeclav - Ve středu 26.3., krátce po poledni při vjezdu do stanice Břeclav došlo k poškození sběrače elektrické jednotky řady 680. Pendolino na spoji SC 75 Smetana pravděpodobně nešťastnou náhodou zavadilo o trolejové vedení a poškodilo si sběrač. Po zastavení jednotky pak došlo k jiskření ze střechy soupravy. Výše škod je odhadována na půl milionu korun.
Brno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.
Brno - Novinkou jízdního řádu 2007/2008 je vznik nové městské linky S1 Brno-Slatina – Kuřim se zastávkami Brno-Řečkovice, Brno-Královo Pole, Brno-Lesná a Brno-Židenice, která se poněkud atypicky vyhýbá brněnskému hlavnímu nádraží.
Trasa ze Slatiny do Kuřimi má z větší části charakter městské linky a je podobná pražské lince S41, spojující stanice Praha-Libeň a Roztoky u Prahy. Brněnská linka S1 je začleněna do IDS JMK a v provozu je v pracovní dny kromě letních prázdnin.
Břeclav - 150 let přecházeli lidé kolejiště břeclavského nádraží po 30 metrů dlouhé lávce. V sobotu 8.3.2008 však město o tuto zajímavost přišlo. Přechod musel ustoupit modernizaci. Když železnou lávku odstranil jeřáb, skončila jedna z technicky nejnáročnějších etap rekonstrukce břeclavského nádraží. Využívali ji hlavně pracovníci depa a lidé bydlící na druhé straně nádraží.
Jsem rád, že jsem byl také osloven redaktory ŽP, abych se přidal k tomuto zajímavému projektu. Dlouho jsem nepřemýšlel a pustil se do psaní. Je zajímavé o sobě psát a vědět, že lidí co budou nad mými větami přemýšlet, nebude zrovna málo. Takže prosím, mějte k textu určitou shovívavost a pochopení.
K železnici jsem se dostal zřejmě tou nejzvláštnější cestou a přitom tak jednoduchou, ty stříbrné rovnoběžky jsem si zkrátka zamiloval hned odmalička. Rodiče si pořídili auto až v předminulém roce a do té doby byla drtivá většina rodinných výletů či návštěv u příbuzných v režii vlaku. Narodil jsem se v Boskovicích, ale bydlím v Blansku a už v předškolním věku jsem často s rodiči jezdil vlakem do nedalekých Doubravic nad Svitavou, za babičkou, dědou a strýcem. To byly moje první zážitky s železnicí, vždy jsem si přál jet v prvním voze, koukat prosklenými dveřmi na koleje, jak ubíhají pražce a jak jeden z brněnských brejlovců odvádí svou každodenní práci na jednom z osobních vlaků z České Třebové do Brna. Tehdy se začalo v mé hlavě rodit něco jako nadšení a fandovství pro železnici. Jenže muselo uplynout mnoho let do doby, než jsem vzal do ruky svůj první fotoaparát. Byl ruský, značky VILIA, vyráběný před 30 lety a který mi brzo přestal stačit.
Břeclav - Dělníci včera nalezli v takzvaném poštovním tunelu na železničním nádraží v Břeclavi asi 60 pytlů nedoručené pošty. Jde o desítky tisíc dopisů odeslaných v letech 2001 až 2006 ze zahraničí do České republiky, prozradil náměstek vrchního přednosty břeclavské železniční stanice Zdeněk Kristián. Případem se zabývají kriminalisté.
Brno -
Snad všichni pravidelní čtenáři Želpage vědí, že se na začátku letošního března uskutečnila v Kralupech nad Vltavou tzv. 810 Tour, málokdo však už ví, že se této akce zúčastnila i skupina šotoušů z Brna. V tomto článku se nebudu podrobně zabývat samotnou 810 Tour, nýbrž cestou výše zmíněných příznivců železnic.
Veselí nad Moravou - Vlak v pondělí 10.3.2008 ráno zabil na železničním přejezdu s polovičními závorami ve Veselí nad Moravou dvaadvacetiletého cyklistu, který objížděl závory.
„Událost se stala v 6:30 ráno. Vlak jedoucí z Kyjova do Veselí nad Moravou srazil na přejezdu cyklistu. Mladík nerespektoval výstrahu, přestože u přejezdu už stálo několik automobilů a objel závory,“ uvádí mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar. Podle několika svědků se předtím vůbec nerozhlédl.
Hevlín - Představitelé Jihomoravského kraje připravují zrušení tratě 245 z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína. Linka je totiž prodělečná, a proto na ní provoz má skončit už v prosinci.
Hevlínským zastupitelům se to nelíbí, ovšem v současném stádiu již těžko dosáhnou zvratu. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil označil za neperspektivní i projekt obnovy železničního spojení přes hranici do Laa na der Thaya.
Řikonín - Ve čtvrtek 6.3.2008 před třináctou hodinou se v železniční stanici Řikonín čelně střetl montážní vůz trakčního vedení s nákladním vlakem. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, škody na vozidlech jdou do statisíců. Ještě horším následkům zabránila duchapřítomná reakce výpravčího, který pohotově zastavil dopravu.
Brno - Jak jsme již avizovali, křest lokomotivy 1216.226 taurus v českých národních barvách se konal tuto středu (20.2.2008) v Brně. Lokomotiva vznikla v rámci reklamní kampaně Rakouských drah ÖBB k mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2008. Každý ze šestnácti účastnických států získal jednu lokomotivu taurus v národních barvách a ty nyní křižují po celém rakouském území. Na křtu byli přítomni redaktoři ŽelPage a proto přinášíme krátkou reportáž a snímky z akce.
Vídeň / Brno - Jak jsme již na stránkách ŽelPage informovali, rakouské dráhy nechávají v rámci propagace Mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2008 přebarvit 16 lokomotiv do barev účastnických států. V barvách České republiky je vyveden stroj 1216.226. V minulém a tomto týdnu, po roll-outu z dílen v Linci, byl nasazen do turnusu, kde zajišťoval mimo jiné vozbu vlajkových spojů rakouských drah - EC Transalpin a EN Wiener Walzer. Do týdne by měl stroj konečně zavítat také do jihomoravské metropole.
Brno - Před časem jsem si na ŽelPage všiml článku o železnici v Pražské integrované dopravě, který ve mně podnítil myšlenku napsat podobný článek o příměstské železnici v okolí Brna. V tomto článku bych rád přiblížil, s jakými vozidly se v ,,ídéesku" můžeme setkat a na jakých tratích. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (dále jen IDSJMK) vznikl 1.1.2004 a již zahrnoval příměstská železnice, která v něm představuje páteřní dopravu. Podobně jako v Praze jsou vlakové linky označeny písmenem a S a číslem, které souvisí se zónami, jimiž je linka vedena (např. linka S2 projíždí převážně přes zóny 2xx, S31 přes 31x apod.).
Brno - Jihomoravský kraj se podle vyjádření krajských představitelů přiblížil k ukončení problematického jednání o zajištění regionální žekezniční dopravy. S největším státním dopravcem hejtmanství podepsalo dodatek ke smlouvě o zajištění základní dopravní obslužnosti na železnici. Podařilo se tak vyřešit i nejspornější bod jednání: finance.
„Shodli jsme se na konečné výši dotace, kterou ČD zaplatíme. Nechci prozrazovat konkrétní sumu, protože nechci, aby se to hejtman Stanislav Juránek dozvídal z novin. Sdělím mu to, až se vrátí ze služební cesty do Ruska, v pondělí pak částku zveřejníme. Každopádně se blíží spíš naší představě,“ uvádí radní Jaroslav Pospíšil, který má dopravu na starost.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












