Říkal jsem si, že před odjezdem na prázdniny (bez počítače a připojení) bych se mohl ještě mrknout na ŽP a zjistit, co je nového. Přihlásím se a vidím, že mám nepřečtenou zprávu. Přišla řada i na mě a já mám připravit výběr šotoklubu! (Tímto děkuji chuchichästlimu za nominaci pro následující výběr šotoklubu.) V tu chvíli jsem byl nadšen a zároveň plný obav, jak se s tím dokážu poprat. Přeci jen napsat článek a slovy zhodnotit práci zkušenějších autorů teprve v patnácti letech je velké sousto, ale zároveň skvělá příležitost.
Česká Třebová/Riga — Český výrobce kolejových vozidel, CZ LOKO dokončuje projekt lokomotiv s označením 2M62UM pro lotyškého železničního dopravce Latvijas Dzelzcels. Ten obnášel rekonstrukci zastaralých strojů 2M62U z Luhanské lokomotivky. Jim příbuzné stroje u ČSD nesly označení T 679.1. V Lotyšku, stejně jako v dalších zemích bývalého východního bloku, dodnes tyto lokomotivy jezdí po tratích s rozchodem 1 520 mm, ve dvojčlenném uspořádáním, kdy každá sekce měla jednu kabinu strojvedoucího a pomocníka. Projekt obnášel rekonstrukci strojů, během které byl zachován jen hlavní rám s podvozkem. Lokomotivy mají nový design, který navazuje na lokomotivy řady 753.6 a jsou vybaveny spalovacími motory MTU od firmy Rolls-Royce Power Systems o výkonu 2 200 kW.
Česká Třebová — Chtěli byste řídit lokomotivu? O profesi strojvedoucího panuje mnoho zkreslených, zavádějících nebo i romantizujících představ. Jen málo kdo  z těch, co tuto profesi nevykonávají, však ví, jak je to doopravdy. Firma LokoTrain si pro všechny fanoušky, zájemce o profesi strojvedoucího i studenty, kteří by se jednou strojvedoucím chtěli stát, připravila blok přednášek nazvaný Od šotouše ke strojvedoucímu, na který si Vás tímto dovolujeme pozvat. Přednášet budou strojvedoucí – instruktoři a lidé z vedení firmy LokoTrain.
29.7.2016 - 13:00 - České dráhy hledají uživatele pro testování nového webu a eshopu
(Aktualizováno 1. 8. 2016 v 10.47) Praha — Cestující Českých drah se po mnoha letech používání dočkají nových webových stránek i eshopu. Dopravce hledá aktivní cestující i zájemce z dopravní komunity, kteří by se chtěli podílet na testování nové verze internetové prezentace, která zjednodušší jak nákupní proces, tak i hledání informací o poskytovaných službách. Zapojit se bude možné během nejbližších měsíců tohoto roku. Podmínkou je počítač či dotykové zařízení s moderním prohlížečem, základní informatická gramotnost a zájem o testování webových stránek. Zájemci mohou přímo kontaktovat Tomáše Kohoutka z generálního ředitelství, kdy v přihlášce uvedou svůj věk, vzdělání, profesi, zájmy a hlavně typ zařízení s verzí operačního systému a prohlížečem. Vybraní testeři získají po podpisu dohody o mlčenlivosti přístup na testovací prostředí. Na konci tohoto testování budou dobrovolníci odměněni podle množství a závažnosti nalezených chyb produkty ČD.
Přihlášení testerů je v tuto chvíli uzavřeno.
Zdroj: České dráhy
Člověk si takhle přijede z dovolené, mrkne na ŽP, v pohodě, jen dva nové články… Pak se to během dne ještě párkrát zopakuje, protože mi tu něco nesedí. 49 nepřečtených zpráv? Bylo jich jen 48 a žádnou fotku jsem „na stole“ neměl. Aha, vidím adresáta a předmět, teď je to jasné. Došlo i na můj výběr šotoklubu. Za poslední dva týdny vyšlo mnoho hezkých fotek párovek, bardotek nebo brejlovců, já jsem ale doma pod stejnosměrným napětím, kde kralují peršingy a ústecké 122 nebo 123. Proto se už odedávna kloním především k elektrické trakci.
Praha/Varšava — Tešili ste sa na výlet vlakom LEO EXPRESS (LE) do Varšavy? Zdalo sa, že nekonečný príbeh vstupu vlakov LE do Poľska
bude mať konečne šťastný koniec. V návrhu Jízdního řádu 2016/2017, ktorý zverejnil Moravskoslezský kraj, bola totiž informácia o priamom spoji Praha – Varšava a späť (s odchodom z Prahy o 15.13 a s príchodom do Prahy o 08.19 h). Informáciu potvrdzovalo aj vyjadrenie hovorkyne spoločnosti LE Petry Valentovej pre iDNES.cz: „Usilujeme o vytvoření železniční a autobusové sítě v Evropě. Česko a Polsko již spojujeme autobusy a logicky teď následuje vlaková expanze. Nicméně žádost o kapacitu ještě není z polské strany potvrzena.“
Praha — SŽDC se rozhodla motivovat studenty k lepším studijním výsledkům prostřednictvím příspěvku na studium. Tyto příspěvky se budou vyplácet žákům 3. a 4. ročníků vybraných oborů smluvních středních škol a studentům 1., 2. a 3. ročníků vybraných oborů smluvních vyšších odborných škol. Studenti, kteří budou pobírat motivační příspěvek (stipendium), zároveň získají práci u správce české železniční infrastruktury na dobu minimálně 5 let od ukončení studia.
Cerhenice/München — Škoda Transportation dne 27. června 2016 slavnostně představila lokomotivy řady 102 Deutsche Bahn Regio. Ty vychází z již notoricky známé, avšak nepříliš početné lokomotivní řady 380 Českých drah, výrobcem označované jako typ 109E Emil Zátopek. Kromě 20kusové série pro ČD byly dále vyrobeny dva téměř stejné kusy pro Železničnú spoločnosť Slovensko. 22 kusů v současnosti doplňuje 6 lokomotiv, které budou dodávány spolu s patrovými netrakčními soupravami pro meziregionální dopravu na trase Nürnberg – Ingolstadt – München, zkráceně označovanou jako NIM Express. Zbývající 4 lokomotivy jsou již podle slov zástupců Škody v zásadě kompletní.
Tak jako každý večer otevírám e-mail abych smazal spamy, ale místo toho nacházím zprávu, která dle předmětu tak nevypadá. Tak si ji přečtu a nemohu uvěřit vlastním očím. Nebýt oslovení na mojí osobu, řekl bych si, že je to zřejmě nějaký omyl. Překvapen jsem byl především proto, že už nějaký ten rok jsem ve své činnosti na ŽelPage spíše outsider, fotografie i články sice pravidelně sleduji, ale prakticky už delší dobu nepublikuji, a když, tak s několikaměsíčními pauzami a výhradně ze šuplíku. Znám osobně i řadu fotografů, ale ani s těmi už jsem se nějaký ten rok neviděl, občas mě to sice trochu mrzí, když si prohlížím starší fotky, ale časy se prostě mění. Proto jsem se bez váhání rozhodl tuto nabídku přijmout a trochu se vžít do starších časů a některé věci si připomenout.
Praha — Zatímco většina krajských úřadů či koordinátorů veřejné dopravy již zveřejnila návrh železničního jízdního řádu pro rok 2017, některé z nich tuto vymoženost svým občanům dosud (ke dni vydání aktuality) neposkytly. Nám se však návrh podařilo získat přímo od SŽDC, a to na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Nezbývá než dodat, že přiložený materiál není konečným jízdním řádem, na základě připomínek adresovaných příslušným objednatelům vlaků může doznat změn. Přejeme vám příjemnou zábavu při studiu a doufáme, že se s námi v komentářích podělíte o novinky či zajímavosti, na které v návrhu narazíte.
Praha — Již tradiční soutěž o Nejkrásnější nádraží České republiky, mezi jejíž organizátory patří i ŽelPage, vstoupila do svého 10. ročníku. Až do 9. 9. 2016 můžete nominovat své favority, kteří si dle vašeho názoru zaslouží zviditelnit. Nejde jen o architekturu nádražních budov, svoji roli hrají i poskytované služby, vlídná obsluha, květinová výzdoba či celková úprava prostředí. Našli jste pro opuštěnou budovu nové využití? Znáte konkrétního člověka, který má dobrý stav nádraží takříkajíc na svědomí? I o tom nám můžete napsat. Ze všech zaslaných nominací vybere odborná porota 10 finalistů, ti se mezi sebou utkají v říjnovém hlasování široké veřejnosti. Slavnostní vyhlášení vítězů se uskuteční 11. listopadu v historické budově Senátu Parlamentu České republiky – tam se dozvíme, kdo na pomyslném trůnu vystřídá loňského vítěze, nádraží Nový Jičín město.
Když Martin Grill přišel s nápadem na výběr šotoklubu, tak mě ta myšlenka nadchla. Každý z autorů jednou za čas vybere fotky, které jsou dle jeho názoru nejpovedenější, a představí je svým pohledem ostatním čtenářům ŽelPage. Některé výběry mi přišly inspirativní, některé o ničem a já pomalu sbíral odvahu si o výběr šotoklubu říct. Když jsem byl osloven, neváhal jsem ani chvilku, a vzal si výběr šotoklubu na starosti. Po fázi nadšení se dostavila fáze paniky. Už několik dní se na ŽelPage neobjevila zajímavá fotka, která by stála za výběr. Co s tím? Ještě chvilku počkám, a když se nic zajímavého neobjeví, tak oslovím známé fotografy a poprosím je o nějakou zajímavou fotku, abych měl o čem psát. Panika naštěstí přešla velmi brzy, na ŽelPage se objevilo několik zajímavých fotografií.
Praha — Vážení návštěvníci, již po jedenácté jsme společným úsilím galerie a vedení Spolku ŽelPage sestavili a vytiskli železniční kalendář na rok 2017. Podobně jako v dřívějších vydáních se tvůrci snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech České republiky a Slovenska. Kalendář ŽP 2017 je koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Mírně zvýšená cena odráží vyšší náklady na distribuci, v předprodeji ho ale nyní do 20. června nabízíme za cenu nižší. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 139 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu mírnou slevu. A pokud chcete ušetřit za poštovné, můžete si kalendář vyzvednout u nás na stánku na Czech Raildays. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.
1.6.2016 - 6:00 - První vectron pro ČD Cargo je v republice
Velim — V polovině dubna tohoto roku oznámili výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility a nákladní železniční dopravce ČD Cargo podpis smlouvy na dodání 5 vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron. Cca 45 dní poté je první exemplář nové řady 383 v republice a prochází potřebnými zkouškami na Zkušebním železničním okruhu ve Velimi. Z Německa do Velimi byla lokomotiva 383.001 dopravena během uplynulého víkendu. Během úterý 31. května probíhala mj. technicko-bezpečnostní zkouška. Slavnostní křest proběhne 14. června během prvního dne veletrhu Czech Raildays v Ostravě.
Zdroj: Siemens, foto: Chary, Louis Armstrong
Fakt, že zde píši, by se dalo nazvat návratem ztraceného syna, tedy kdyby mě nemělo být koncem roku kulatých sedmdesát let. Takže návrat ztraceného dědy, to je lepší. Před třemi roky jsem se potichu vytratil z šotoušského pelotonu, který na mě začal být poněkud rychlý. To dobíhání k rozjíždějícímu se autu či na šotoplac mě trochu zmáhalo. Začal jsem fotit železnici poněkud ve volnějším tempu. Také jsem si přibral i jiné fotografické náměty, které vycházely z mé záliby v cestování po světě. Zároveň jsem se odsunul na Flickr, to mě umožnilo zúročit ty stovky a spíše tisíce fotek, které jsem pořídil během svého šotoušského působení u kolejí, ale i letištních drah. U kolejí jsem byl poté vidět spíše sporadicky. Koncem minulého roku jsem si říkal, že by nebylo špatné zase si zaskočit ke kolejím. Člověk ovšem míní, život mění. Začátkem tohoto roku jsem skončil ve špitále. Poté v březnu byl problém vyřešen operací. V dubnu jsem vyrazil do Říma na první foto výlet roku. Bylo to dost utrpení, prý mám artrózu. Injekce do kolena mě pomohla, takže to už snad půjde. Nyní však k výběru šotoklubu.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












