Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.
Berlín — Před 175 lety vyjel v Německu první vlak tažený parní lokomotivou mezi Fürthem a Norimberkem. Za tu dobu prošla železnice v Německu vývojem, zažila dvě světové války. Německé vlaky dnes nabízejí rychlé a pohodlné cestování. Rovněž nabízejí mnoho druhů jízdenek, jmenujme alespoň Europa-Spezial, který platí z vámi vybraného místa v Německu do vámi vybraného místa v jiném státě. V nabídce DB nechybí ani síťové jízdenky. Právě v souvislosti s výročím železnice byla představena nová celosíťová nabídka — Jubiläum–Pass.
Berlín — Výsledky dlouhodobé spolupráce Českých drah a Deustche Bahn jsou stále více viditelné na rozšiřujícím se počtu spojů, nabízených relací i nových tarifních nabídek pro cesty mezi Českem a Německem. Od srpna loňského roku mezi Prahou a Norimberkem k běžným rychlíkům přibylo šest párů autobusových spoji DB Expressbus/SC Bus, které měly být v květnu dále posíleny. Mezi Prahou, Drážďany a Berlínem pak v průběhu dne jezdí každé dvě hodiny vlaky EuroCity s jasně definovaným standardem kvality, z nichž část pokračuje do Hamburku nebo na ostrov Rujána (Stralsund a Ostseebad Binz). Ani tyto možnosti cestování do Německa však nejsou zdaleka definitivní: již v létě můžeme očekávat nové výhodné jízdenky eTiket, zatímco nový jízdní řád v prosinci poprvé přinese přímé spojení z Prahy přes Německo až do polského příhraničí.
Berlín/Krefeld — Německé dráhy obnovují projekt náhrady klasických souprav vlaků InterCity jednotkami. Nové soupravy se budou lišit délkou, výkonem či nejvyšší provozní rychlostí. Cílem projektu, který vznikl v roce 2008, je nahradit klasické soupravy na vlacích InterCity a EuroCity novými a úspornými jednotkami. Původní návrh počítal s koupí max. 130 vlakových souprav s maximální rychlostí mezi 200 a 250 km/h. Projekt byl následně rozšířen o náhradu vysokorychlostních jednotek ICE 1 a ICE 2 s plánovanou maximální rychlostí až 280 km/h v počtu zhruba tří set kusů. O zakázky soupeří společnosti Alstom a také Siemens, který má dle vyjádření předsedy DB větší šanci na úspěch. Hlavními požadavky je kvalita provedení, použité technologie, stejně jako životnost jednotek a jednotlivých součástí, která se stala problematická při provozu jednotek ICE–T.
Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.
Drážďany — Počínaje čtvrtkem 1. dubna 2010 lze na e–shopu Českých drah zakoupit eTiket do Drážďan společně s dokladem na městskou a příměstskou dopravu v rámci systému integrované dopravy Horní Polabí (VVO). Za příplatek 4 € k standardnímu eTiketu Praha/Brno – Drážďany je tak možné celý den cestovat MHD v Drážďanech stejně jako regionálními spoji v kraji a navštívit Míšeň nebo pohádkový zámek Moritzburg. Celodenní lístek pro svaz VVO má shodné podmínky s nabídkou REGIONet Labe–Elbe. eTiket ČD je fixován na konkrétní den a spoj, který je na jízdním dokladu uveden.
Lovosice – Smíšené nákladní vlaky přivážejí do terminálu ČD–DUSS v Lovosicích silniční návěsy nebo výměnné nástavby již pátým rokem. Každodoročně se takto přepraví až 15.000 nástaveb. První rok své existence mají za sebou linky kombinované přepravy mezi Lovosicemi a německým Hamburkem a Duisburgem. Přestože tento způsob nákladní dopravy je ekologičtější než silniční doprava a navíc přínáší úspory za dopravu, obecné povědomí o něm je v České republice mnohem menší než v západních zemích. I proto ČD Cargo, sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI podepsali Společnou výzvu silničních a železničních dopravců. Ta vyzývá k realizaci schválených státních programů pro podporu tohoto druhu dopravy.
Německo — Minulý čtvrtek, 11. března 2010, informovaly Financial Times Deutschland (FT D), že německá Deutsche Bahn (DB AG) zřejmě usiluje o koupi britského konkurenta Arriva. Ta provozuje formou dceřiných společnost dopravu ve dvanácti evropských zemích, včetně českých autobusových dopravců Transcentrum bus Kosmonosy u Mladé Boleslavi (2006), Bosák Bus Dobříš (2007) a Osnado Trutnov (2007), v Německu pak regionální železniční a autobusovou dopravu v Bavorsku či Sasku, ale i v dalších regionech země. Arriva potvrdila, že existuje možná nabídka k její koupi. Její hodnota by mohla dosáhnout až 2 mld. eur. DB se nechce k této otázce jakkoliv vyjadřovat s tím, že fámy z trhu nekomentuje. Vyjednávání o koupi zřejmě začalo již za dob bývalého generálního ředitele koncernu DB Hartmuta Mehdorna. Šéf drah Rüdiger Grube údajně hledá možnost nákupu tohoto podniku již několik měsíců. Konkrétní nabídka by podle FT D mohla být předložena příští týden.
Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.
Louny — Největší výrobce nákladních železničních vozů, LOSTR Louny, začne už v letošním roce vyrábět podskupiny pro lokomotivu Voith Maxima. Německý výrobce, sídlící v severoněmeckém Kielu, bude dodávat skříně, motory a hydrodynamické převodovky (rozvodnou LS 640 reU2 a nápravovou KBD 385), ve dvou nových halách české firmy budou vznikat rámy a podvozky, přičemž dodávku zbývajících komponent poptává výrobce u dalších subdodavatelů (není tak vyloučena ještě větší účast českého průmyslu na této zakázce). O tuto diesel-hydraulickou lokomotivu je zájem především v zemích na východ od ČR, Louny jsou tedy strategickou pozicí pro export do zemí určení. Do konce roku by měl být sestaven první český prototyp, v roce 2011 by pak měla následovat sériová výroba. V případě zvýšeného zájmu jsou firmy ochotny investovat do dalších výrobních prostor. Stabilizovaná, a v patřičné kvalitě prováděná výroba Maximy by mohla otevřít dveře rozšíření portfolia o další typy lokomotiv Voith.
Berlín — Myslíte si, že máte zajímavé nápady, jak zlepšit cestování vlakem? Diskutujete rádi o svých nápadech pod zdejšími články nebo o nich raději mlčíte, ale myslíte si o nich, že nejsou k zahození? Ať tak či tak, nyní nastává unikátní možnosti pro vaši realizaci, která vám mimo jiné může přinést 10 tisíc eur. Přední výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation vyzývá kreativní cestující z celého světa, aby mu pomohli navrhnout interiér vlaku budoucnosti. Společnost tak chce sledovat potřeby cestujících a trendy v železniční dopravě. Proč se tedy, raději místo lamentování nad stavem vozového parku našeho národního dopravce Českých drah či sousedního slovenského dopravce Železničné spoločnosti Slovensko, nezúčastnit této soutěže a nezkusit si tak zrealizovat svoji vizi – interiér vlaku snů?
Německo — Ke 20. výročí pádu Berlínské zdi připravily Deutsche Bahn nabídku rezervovat si jízdenku za 20 Euro v libovolné vnitrostátní trase. Cestující si pro jízdu může vybrat datum v intervalu 12. 11. – 1. 12. 2009. Speciální jízdenky, kterých bude omezený počet, se začnou prodávat na minutu přesně na výročí pádu zdi, tj. v pondělí 9. 11. 2009 v 18:57. K dostání budou na e–shopu do 3:00 následujícího dne a také v zapojených DB ReiseZentrech, která budou mít prodlouženou otevírací dobu. Pracovat se v nich bude zpravidla do 24:00.
Berlín - Společnost Bombardier Transportation oznámila, že její čínský joint-venture podnik Bombardier Sifang se sídlem v Qingdau byl vybrán čínským ministerstvem železnic na dodávku 80 vysokorychlostních vlaků ZEFIRO 380. Kontrakt tak zahrnuje celkem 1120 jednotlivých vozů. Bombardier by měl dodat 20 osmi- a 60 šestnáctivozových souprav v celkové hodnotě 2,45 miliardy eur. Termín dodání první vysokorychlostní jednotky ZEFIRO je stanoven na rok 2012, přičemž celá dodávka musí být dokončena v roce 2014.
Děčín — Chystáte–li se příští víkend cestovat některým z vlaků EuroCity nebo EuroNight do Německa přes Děčín a Drážďany, očekávejte zdržení a komplikace. Z důvodu výlukových prací na německém území bude od soboty 24. října 2009 18:00 h do neděle 25. října 2009 7:00 h úplně zastavena doprava mezi Děčínem a Drážďany. Zřejmě nejhorší pro cestující je dopravci poněkud nešikovně vyřešená situace, kdy většina vlaků EuroNight bude ukončena již na území České republiky a v Německu odřeknuta bez náhrady. U některých spojů je také nutno počítat se sníženým komfortem cestování z důvodu náhradních souprav na vlacích. Pojďme se podrobněji podívat na přehled opatření, která budou tento víkend komplikovat železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem, a které Vám znepříjemní případné cestování.
Remagen / Erpel / Davle — Málokdo ještě nikdy neslyšel o "Mostu u Remagenu". Takto zní jméno slavného amerického filmu, který vcelku pravdivě zachytil jednu z epizod druhé světové války, a jehož exteriéry byly v roce 1968 z velké části natáčeny na našem území. Původní most přes Rýn i jeho filmový kolega v Davli jsou ze železničního hlediska docela zajímavé. Historií obou mostů, jejich současností, reálným i filmovým děním, tím vším se zabývají následující řádky.
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage












