..: Aktuality a články - Polsko :..

Ilustrační obrázekVaršava - Dceřiná společnost polských národních železnic PKP Intercity, zabývající se dálkovou dopravou, vyhlásila výběrové řízení na dvacet ucelených jednotek pro dálkovou dopravu s maximální rychlostí v rozmezí 220-250 km/h. V relativně krátkém čase se tak jedná o další významnou investici do obnovy a zkvalitnění jejího vozového parku - tentokrát navíc s jasnou perspektivou využít možností části modernizované infrastruktury, což dosud nebylo možné kvůli nedostatku vhodných vozidel.

Ilustrační obrázekMaciejewo (Západopomořanské vojvodství) - Minulý týden ŽelPage přinesla článek "Reformě PKP hrozí paralýza", kde informovala o stále větší nechuti polských vojvodství převzít na svá bedra regionální železniční dopravu procesem tzv. "usamosprávnění" společnosti PKP Przewozy regionalne (dále jen PKP PR). O dalším postupu vojvodství vůči tomuto procesu pak měl rozhodnout Konvent maršálků Polské republiky. Jeho závěry ještě v době psaní článku nebyly známy, nyní vám tedy přinášíme závěrečné usnesení Konventu v plném znění.

Ilustrační obrázekPolsko - Polská společnost PKP Intercity, která se zaměřuje na dálkovou dopravu, se rozhodla zakoupit 10 nových lokomotiv ES64U4 Eurosprinter. Kontrakt v hodnotě 44 milionů € (přes 1 miliardu Kč) získala německá firma Siemens, která by měla lokomotivy dodat do dvou let. Ještě letos by se na polských kolejích měl však objevit první testovací kus. Peníze na tento nákup získaly PKP IC již v roce 2006 půjčkou od Evropské investiční banky. Doposud si však většinu lokomotiv půjčují od PKP Cargo.

Jeleň - vjezd Tomaszów Mazowiecki - Historie pevnostního stavitelství přinesla mnoho kuriózních staveb. Mezi ně se dají počítat i objekty určené k ukrytí celého vlaku. Dvojice takových se nachází východně od polského města Tomaszów Mazowiecki v asi sedmikilometrové vzdálenosti od sebe u obcí Jeleň a Konewka. Výstavba na první pohled obrovských nadzemních tunelů byla firmou Ascania provedena v letech 1940 a 1941. V rámci plánovaného útoku na Sovětský Svaz měly původně sloužit jako odolné velitelské stanoviště skupiny armád "Střed" pod krycím názvem "Anlage Mitte". Přestože nakonec byly, i když jiným způsobem, k válečným účelům využity, vybavené potřebným zázemím a přípojkami inženýrských sítí se svého štábního vlaku nikdy nedočkaly. Vysoce mobilní válka na obrovském prostoru vyžadovala i od velitelského sboru něco jiného, než sedět na jednom z míst někde za frontou, jako tomu bylo mezi lety 1914 a 1918.

Ilustrační obrázekPolsko - V článku "Polská vojvodství odmítají převzít zadluženou železnici" z 25.4.2008 informovala ŽelPage o právě probíhající reformě společnosti PKP s.a., spojené s převedením její dceřiné společnosti PKP Przewozy Regionalne Sp.z.o.o. (dále jen PKP PR) na jednotlivá vojvodství. Tehdy jsme psali, že vojvodství nemají velký zájem o o tuto společnost, pokud převod proběhne tak, jak je plánován. Od té doby se situace značně vyhrotila. Převedení podílů samosprávám v PKP PR se tak nakonec možná ani neuskuteční. Z okruhu představitelů vojvodských samospráv se totiž ozývá stále více hlasů proti převzetí.

zdroj: Gazetaprawna.pl

Ilustrační obrázekKyjev - Ukrajinská státní železniční správa ("Ukrzaliznyitsya") hodlá v letech 2010 až 2011 pořídit sedm vlakových souprav typu pendolino. Celý kontrakt, odhadovaný na 180 milionů eur, by měl být pokryt z úvěru. Podle dotazní­ku z webu investičních projektů umístěných na oficiálních stránkách Ministerstva dopravy a komunikací na Ukrajině, se počítá se splacením celého projektu do deseti let.

Ilustrační obrázekPolsko - Polská vojvodství mají do konce roku převzít do vlastnictví společnost PKP Przewozy Regionalne. Nicméně úřady maršálků se usilovně brání. Podle Grzegorze Nowaczyka z rady Warmiňsko - Mazurského vojvodství se jeho představitelé obavají, že dostanou pouhý obal se spoustou dluhů. Přitom k převzetí samosprávami má dojít již do 30. listopadu 2008.

Ilustrační obrázekWarszawa - Polská vláda chce vybudovat vysokorychlostní trať z Varšavy přes Lódž a Kalisz do Poznaně a Vratislavi. „Stavbě nových tratí tohoto typu věnuje vláda velkou pozornost“, potvrdil Cezary Grabarczyk, ministr infrastruktury. Myšlenka stavby vysokorychlostních tratí podle vzoru francouzského TGV s rychlostmi okolo 300 km/h vznikla za vlády premiéra Belky. Spojení ve tvaru ypsilon (odtud také pracovní název projektu) spojí Varšavu se západem země. V úseku Varšava – Kalisz má být trať společná pro obě větve, nedaleko Kalisze se trať rozdělí na dvě větve: První povede do Poznaně a pokračovat má na Berlín, druhá na Vratislav a Drážďany.

Ilustrační obrázekPolsko - Mistrovství Evropy ve fotbale v Rakousku a Švýcarsku je na spadnutí. Tamější dráhy (ÖBB, SBB) přichystaly cestujícím mnohé zvláštní nabídky pro cesty vlakem. Pořadatelskou štafetu dalšího šampionátu poté převezme Polsko s Ukrajinou. Polsko tak již přemýšlí, jak co nejlépe využít svou železniční síť. Polské dráhy (PLK) by chtěly do roku 2012 pořídit do svého vozového parku nové vysokorychlostní soupravy, čímž by nalákaly veřejnost k cestě na utkání a využití železniční dopravy. Nutné by však byly i mnohé rekonstrukce, modernizace a výstavby tratí.

Ilustrační obrázekGłuchołazy - To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. Ale vždy se znovu podivíme, s čím novým ještě PKP dokáže přijít. Někdy člověka napadá, že v centrále PKP snad mají speciální odbor, který se zabývá vymýšlením absurdit. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.

Ilustrační obrázekGłuchołazy - Dne 9. ledna se setkali představitelé města, PKP a Českých drah a dohodli se, že vlaky budou zastavovat také na ulici Powstańców Śląskych, kde už dříve existovala zastávka, zrušená v roce 1945. Každý den od šesté hodiny ranní do osmé večerní projíždí přes Głuchołazy 6 párů českých vlaků po peážní trati z Krnova do Jeseníku. I když je možné již rok v Głuchołazích nastupovat a vystupovat, tak pokud se místní nebo Čech rozhodne tohoto spojení využít, musí jít až na nádraží na okraji města.

2.1.2008 - 16:00 - Nová regionální jízdenka Bit-City

Ilustrační obrázekPolsko - S platností od 1.ledna 2008 zavádějí polské PKP Przewozy Regionalne jízdenku "BiT – City", umožnující cestu jak v osobních vlacích PKP-PR, tak ve vozech městské hromadné dopravy v městech Toruń a Bydgoszcz. Tuto akviziční slevu nabízejí polské regionální dráhy hned ve dvou verzích. Cestující si mohou zakoupit buď jednorázovou nebo dlouhodobou variantu, nabízenou jako týdenní nebo měsíční. S jednorázovou variantou můžete cestovat bez doplatku prostředky hromadné dopravy obou obcí jednu hodinu po příjezdu vašeho vlaku do zdejší železniční stanice, s dlouhodobou po celou dobu trvání platnosti jízdenky. Žáci a studenti navíc na nákup BiT-City dostanou zajímavé slevy, které u jednorázové verze činí 37 % a u dlouhodobé dosahuje dokonce 49 %.

zdroj: PKP Przewozy Regionalne

10.12.2007 - 1:05 - Jízdní řád v pdf už u všech sousedů

Ilustrační obrázekPraha - Máme pro vás ještě jednu dobrou zprávu. Všechny železnice sousedních států letos zveřejnily kompletní tabulky jízdního řádu v pdf na internetu nejpozději v první den platnosti. Nově tak v Polsku a Německu najdete nejen aktualizované tabulky, ale skutečně celý jízdní řád. Najdete je na následujících odkazech:

Odkazy na jízdní řády najdete i v přehledech tratí přímo na ŽelPage.

za upozornění na DB děkujeme Lukášovi Končickému

Ilustrační obrázekPolsko - Z železnic Dolního Slezska, kde během let 1985–2005 z většiny vedlejších tratí zmizela osobní doprava a na hlavních byla silně redukována, přicházejí po letech opět dobré zprávy. Hovoří se o nárůstu počtu spojů a obnovení dopravy na dvou tratích. Jak už je však na PKP zvykem, není radno jim věřit, dokud se sami nepřesvědčíme.

Ilustrační obrázekHarrachov - Protože obnovení pravidelné dopravy mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou ještě loni nedostávalo ani mlhavé obrysy, potěšila nás na jaře zpráva o zvláštním vlaku, který měl tuto trať posledního června projet. Později byla trasa vlaku zkrácena ke státní hranici a v osudný den vlak dojel pouze k výkolejce za zastávkou Harrachov. Ani z plánované jízdy do Polska na podzim nic nebylo, a tak jsme si trať nakonec projeli ve vlastní režii, i když ne tak doslova. Přibalili jsme si totiž běžky.

« Novější zprávy | 1 ... 8 9 10 11 12 ... 16 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:59
zapadá v 16:03