Dorset — Srovnání dvou rozdílných systémů s sebou vždy přináší spoustu podvědomých, či nahlas vyřčených otázek a není jednoduché na ně odpovídat. Přesto by zaznít měly. Je tedy možné, aby na železnici existovalo více dopravců vůči sobě konkurečních? Je vůbec možné v takovém případě zajistit seriózní cenu, aby tato byla dosažitelná pro většinu cestující veřejnosti? Lze provozovat osobní železniční dopravu bez státních dotací? A pokud ano, lze také zajistit adekvátní investice do železniční infrastruktury? Odpovědi nejsou nijak složité, ale ještě před tím, než se pokusím na ně odpovědět, pojďme se krátce podívat na krizové fragmenty řešení železniční dopravy ve Velké Británii, které provázely tento nesnadný proces na jejím začátku.
Poučení z krizového vývoje na anglický způsob
Když 27. března 1963 Sir Richard Beeching (21. buben 1913 — zemřel 23. březen 1985), tehdejší ředitel British Railways, zveřejnil svou reformu a návrh optimalizace řešení železničního provozu na území Velké británie, mnoho zaměstnanců státního podniku BR, mnoho politiků i valná většina cestující veřejnosti zůstali jako opaření. Považovali návrhy Sira Beechinga za projev přicházející stařecké demence, neboť to, co si dovolil navrhnout, jako přestavbu železniční sitě, včetně jejího začlenění do konkurečního prostředí, prostě vypadalo, znělo a bylo vnímáno jako šílenství. Sir Beeching sebevědomě prohlašoval, že lze ročně v provozních nákladech BR ušetřit 18 miliónů liber šterlingů, což je částka těžko uvěřitelná dnes, natož pak v době, kdy Velká Británie prožívala proces hospodářského oživení po skončení 2. světové války, jejímiž následky trpěla zejména centrální část Anglie.
Zděšení, které zavládlo mezi cestující veřejností, zástupci odborů, ale zejména mezi členy v opoziční středo–levicové labouristické strany, si český příznivec železnice může představit na loňském návrhu Ministerstva financí České republiky k daňové úpravě benefitů (režijních jízdních dokladů Českých drah) a vynásobit číslovkou sto. A není se co divit. Sir Beeching zcela stoicky navrl zrušit více jak 70 tisíc pracovních míst na železnici v průběhu následujících pěti let, uzavřít a navždy vyčlenit z provozu více jak 5000 mil tratí a 3000 železničních zastávek a stanic. Nejlépe je rozsah tratí, jež byly navrženy k definitivnímu zrušení, vidět na této mapce — pouze tučně zvýrazněné linie tratí měly být zachovány, vše ostatní nekompromisně zrušeno… „V oblastech, jež jsou nezačleněné do velkých průmyslových oblastí již nyní dochází k odlivu našich cestujících z vlaků do automobilů. Chceme se na to dívat, nebo se to pokusíme zvrátit? Pokud reformy začnou nyní, pokud se BR (British Railways) zaměří na výnosnější dálkovou a meziměstskou přepravu, pak v roce 1970 může být dosaženo vyrovnaného hospodaření naší společnosti,“ pronesl Sir Beeching tato slova v závěru roku 1963 před parlamentní komisí, jíž se zůčastnili tehdejší ministr dopravy Frank Smith, tehdejší premiér Velké Británie sir Harold Macmillan a fiananční ředitel BR Sir Ivan Stedeford. Že by představitelé britského governmentu po přednesených slovech Sira Beechinga hýkali nadšením, to se rozhodně říct nedalo. Nicméně jim bylo přehledně jasné, že finanční a s tím související personální situace jsou velmi neúnosné. A řešení přijít musí. Sir Richard Beeching dostal volné ruce, dramatické změny mohly začít.
Kdopak by se vlka bál…
Ovšem Sir Beeching neměl v úmyslu pouze razantně osekávat provozní náklady a jiné další zbytečnosti, jež zapříčinily každoroční hluboké deficitní výsledky BR. Natolik byl při smyslech, že zároveň anoncoval i druhý krok této reformy, který měl jasně stanovit, které tratě, úseky, stanice a oblasti projdou po stabilizaci finančních rozpočtů zásadní obnovou nejen dopravně–infrastrukturní stavby, ale i související obslužné stavby. Tím měla být zajištěna ekonomická udržitelnost provozu BR a zároveň s tím měly být ošetřeny finanční požadavky budoucnosti na další následné údržby, renovace a inovace. Ovšem po změně vládních poměrů v roce 1966 byl Richard Beeching odvolán a nastupující labouristická vláda avizovala zastavení rušení tratí.
Ovšem zcela nečekaně došlo k jevu, který navždy změnil pohled na otázku, zda je možné, aby železnice existovala bez dotací — na státu existenčně nezávislá. Znáte ono rčení o trnité cestě? Toto se naplnilo v celé své ironii a nahotě. Nejprve je nutné zmínit jednu drobnou charakterovou vlastnost obyvatel Albionu, kterou je stálost. Možná lze použít termín věrnost a zcela určitě lze zmínit termín konzervativnost. Příkladem může být prodejna potravin: je–li zákazníky tato hodnocena jako seriozní, pak se k ní vrací i s vědomím vyšších cen, jež mohou být v této prodejně nasazeny. Stejně tak je ověřena skutečnost, že Britové mají takřka zásadní vztah ke svým hodnotám a vůbec všemu, co je „britské“. Avšak najednou, z ničeho nic, jim někdo sebral železnici v jejich kraji, regionu a nahradil ji autobusovou dopravou, která skutečně byla levnější v otázce provozně–ekonomických. Avšak občan tuto alternativu v mnoha případech odmítl a obrátil se k dopravě automobilové. Po letech debat a diskuzí uvnitř vlády, co je vlastně tedy pro rozvoj železnice nezbytné a vhodné, bylo dosaženo jistého kompromisu. A byť došlo za labouristické vlády pod vedením premiéra Harolda Willsona k ještě masivnějšímu rušení regionálních tratí, než jaké bylo avizováno v oné strategii Sira Richarda Beechinga, podařilo se tento katastrofický scénář zastavit. Jejím aktérem byla nově jmenovaná ministyně dopravy Barbara Castle. Žena rázná a rozhodná, která ihned po svém nástupu do funkce neváhala označit reformní snahy Richarda Beechinga za nesmysly („Beechingova reforma nám ušetřila 7 mil. liber, ovšem 100 milionů vzniklo za provozní ztrátou. Úžasný výsledek, Sire Richarde“, neodpustila si madam B. jízlivou poznámku v oponentním čtení na půdě britské sněmovny Lordů) a naopak se prezentovala jasnou myšlenkou, že železnice tvoří jeden „národní“ celek a jako na takový se k němu musí přistupovat. Pro britskou železniční dopravu začala nová éra.
Máme prachy? Máme! Můžeme je rozfofrovat? Můžeme.
A tak se mezi lety 1969 – 1982 začalo masivně investovat do jakési „obnovy“ stavu, který panoval na poli britských železnic před nástupem reformy R. Beechinga. I když, po pravdě řečeno, mnohdy se jednalo spíše o utrácení naprosto nesmyslné. Za příklad budiž železniční depo ve skotském městě Hamilton. To bylo nejprve srovnáno se zemí jako neefektivní. Následně se zjistilo, že ono depo bylo plánované jako významný bod pro údržbu kolejových vozidel, která budou nasazena na dopravní větvi mezi centrální Anglií (tzv. Midlands Area) a Skotskem. Jinde se podařilo promptně vyřadit ze stavu parní lokomotivy aniž by za ně byla jakákoliv náhrada. Výsledkem bylo rychlé objednání lokomotiv dieselových, které, byť s platným certifikátem a licenčním řízením, byly testovány ve zkráceném režimu. Výsledkem byla poruchovost, která výrazně překračovala běžně normované hodiny údržby a oprav k danému typu lokomotiv. Po zhruba tříletém období chaosu se situace stabilizovala a výsledkem byl jakýsi „kočkopes“, kdy železniční doprava regionální byla státem dotována, zatím co doprava železniční dálková dostala šanci na vlastní ekonomický profit.
A má to smysl? Ne! Tak proč to děláme? Protože můžeme.
Pochopitelným výsledkem byl neseriozní dlouhodobě neudržitelný železniční systém. Je pravdou, že v průběhu první poloviny 70. let se podařilo udržet v provozu řadu lokálních tratí, jež by jinak byly z hlediska ekonomického odsouzeny k zániku, a to prostřednictvím tříletých, fixně vázaných grantů, které zajišťovaly dopravní obslužnost v dané lokalitě prostřednictvím železnice (program byl řešen prostřednictvím „zákona“ Railways Act 1974). Zároveň se také poprvé zavedl systém korporátní identity pro British Rail, nástupnické organizace po British Railways. Základní barvou se stala modrá na bílem podkladu. Poprvé se také objevuje koncepce vysokorychlostní tratě napříč Velkou Británií, v první fázi plánovanou od severu (Skotsko) k jižnímu pobřeží (Anglie, Plymouth) a v centrální ose Londýn – Glasgow. A za tímto účelem je vedena diskuse o nových soupravách, které by měly být na takovém tělese provozovány s rychlostí do 155 mil/h. Vše se rozjelo, výzkum započal, nové prototypy byly postaveny a zkoušeny. Taktéž byl veřejnosti prostřednictvím médií pozvolna představován koncept „Inter–City train service“. Investované prostředky se ovšem minuly účinkem: příliš mnoho technických chyb prototypů a změna vlády v roce 1984 zásadně poznamenaly kapitolu, která by se mohla s lehce ironickým podtextem jmenovat „konec roku hojnosti pro dodavatele železniční techniky“. Přesto se koncepce vysokorychlostních souprav vyvíjela souběžně s dopravou regionální dál. Dnes má své nezastupitelné místo v národní železniční dopravě na území Velké Británie.
Hele, znáš tu ženskou? Tamtu? Jo, A sakra…
Při vyslovení jména Margaret Thatcherové, ministerské předsedkyně, která byla do úřadu uvedena v roce 1982, mnoha lidem ve Velké Británii i po letech brunátní tváře. „Železná lady“, jak si ji obyvatelé Albionu pojmenovali, zavedla mnoho drastických opatření, která znamenala v mnoha případech útlum výroby, propuštění zaměstnanců, mnohde dokonce uzavření provozů a celých továren. Typickým příkladem jsou důlní provozy v kraji York, kde nezůstal prakticky kámen na kameni a život v této lokalitě je následky uzavřených provozů poznamenán dodnes. Nicméně, Margaret Thatcherová si i přes kontroverzní a nenáviděné kroky na poli průmyslu zaslouží jedno obrovské plus. Při vědomí, jakých faux–pass v železniční dopravě se dopustila lauboristická vláda předchozí (M.T. byla představitelkou konzervativní strany), nařídila okamžitě zřídit komisi, jejímž úkolem bylo jediné — přesná analýza stavu železniční dopravy na území Velké Británie a zároveň očekávala návrhy, jak dosáhnout zlepšení v dané oblasti.
Měla štěstí, že do čela komise byl dosazen dlouholetý státní zaměstnanec, Sir David Serpell. Ten, spolu se svými kolegy z komise, vypracoval elaborát s názvem „Financování železniční dopravy“. Mimochodem, tento spis obsahuje 120 stran strojopisu a upřímně vám mohu říci, že byť nebyl problém si jej v městské knihovně v Southampton vypůjčit, o to větší problém byl se jím prokousat až nakonec a z těch všech dat vybrat ta podstatná pro tento miniseriál.
Serpellova komise navrhla tři možné způsoby, jak pokračovat v provozu železniční dopravy na území Velké Británie: první varinatou bylo pokračování v tehdejším režimu, kdy regionální osobní železniční doprava byla podpořena státními granty, zatím co dálková osobní doprava typu Inter–City mohla být i nadále dotována pouze z minimální části. Druhou možností byla zmíněna forma participace soukromých dopravců na režimu grantů, což se ovšem jevilo jako značně rizikové v okamžiku, kdy soukromý dopravce selže a stát bude nucen finančně sanovat vzniklé ztráty a navíc bude na jeho bedrech zajištění následné dopravní obslužnosti. Třetí varianta zmiňovala možnost přechodného období, kdy celá osobní železniční doprava bude konsolidována, vyčleněna dle jednotlivých oborů a oblastí do oddělených společností, vlastněných státem a následně zprivatizována. Vzhledem ke skutečnosti, že z první varinaty hrozily neustálé finanční schodky, dlouhodobě neudržitelné (za rok 1982 vykázala státní společnost provozující osobní železniční dopravu na území Velké Británie ztrátu ve výši 933 milionů liber šterlinků), nebylo ve své podstatě co řešit. Premiérka Margaret Thatcherová nebyla z těch, kdo by váhal byť nad zásadním rozhodnutím. Serpellův tým začal okamžitě připravovat vyčlenění provozních a podpůrných provozů do jednotlivých samostatných celků tak, aby mohly být prodány. Pro nás, občany České republiky pak může být zajímavých několik finančních údajů – možná budete překvapeni stejně, jako jsem byl já při studiu oně zprávy. Vývoj dopravních výkonů se totiž velmi podobá těm dnešním v ČR.
Finanční data z rozmezí let 1960 až 1980 týkající se dopravních oborů na území Velké Británie
Počet přepravených cestujích dle druhu přepravy (rok:železnice, autobus, individuál):
1960: 1,040 milionů - 13,680 milionů - neuvedeno. 1970: 820 milionů - 9,150 milionů - neuvedeno. 1980: 760 milionů - 6,780 milionů - neuvedeno.
Finanční granty (dotace)a jejich vývoj v milionech liber šterlinků:
1976: 602; 1977: 589; 1978: 625; 1979: 688; 1980: 732; 1981: 809
Vývoj deficitu osobní železniční dopravy ve Velké Bitánii před započtením příjmů a grantů (v mil. liber šterlinků):
1975: 827; 1976: 648; 1977: 579; 1978: 647; 1979: 704; 1980: 804; 1981: 859; 1982: 1,024
Vyjádření výkonu železniční dopravy v procentech za sledované časové období (v % příjmy/výdaje, kdy rok 1975 = 100 %):
1975: 100/100; 1976: 104/96; 1977: 106/95; 1978: 109/99; 1979: 109/101; 1980: 105/102; 1981: 100/101; 1982: 84/96
Toto jsou pouze zlomky dat, která lze v oné studii najít a která mají pro nás velmi zajímavou vypovídající hodnotu. Lze takřka s jistotou konstatovat, že tato data můžeme z hlediska principelního vývoje daného tržního oboru označit za totožná v současnosti (a době nedávno minulé) v České republice stejně tak, jak se ten samý obor vyvíjel před mnoha lety ve Velké Británii. Velmi zjednodušeně řečeno: provozní náklady nebyly hlavním problémem provozu železniční dopravy. Nejtěžším břemenem do rozpočtu provozovatele byla každoroční (až na dva výjimečné hospodářské výsledky v letech 1976 – 1977) dotace do osobní železniční přepravy, při čemž počet cestujících se postupně snižoval. Zároveň došlo k výraznému posílení přepravy autobusové, a v letech 1979 – 1981 k masívnímu rozmachu individuální přepravy. Není vám tento souhrn poněkud známý?
Co všechno se musí stát, aby se věci pohnuly tím správným směrem?
Je mrazivé ráno, 12. prosinec 1988. Nástupiště stanice Clapham Junction patřící do systému příměstké železniční dopravy, je zaplněné lidmi čekajícími na příjezd soupravy, která je odveze do centra Londýna, kde většina z nich pracuje v kancelářích, obchodech, prádelnách… Někteří neptrpěliví cestující vyhlížejí soupravu v nedalekém oblouku, který je těsně před stanicí. Z dálky už je vidět světla předního vozu, ale celá souprava zpomaluje. Musí dát přednost jiné soupravě v protisměru, která křižuje trať. Není to nic neobvyklého, ranní špička je pro příměstské oblasti Londýna velmi náročným časem. Je vidět, jak souprava zastavila u vjezdového návěstidla. Už jen chviličku a… rána! Neskutečný hřmot bortících se plechů, doprovázených řinkotem skla a jekotem náprav, jež se smýkají po kolejovém svršku, rvoucí kolejnice, porážející sloupky návěstidek. Bože, co se to děje? Celé to netrvalo víc, jak dvě minuty. A najednou bylo ticho. Neskutečné, nervy drásající a velmi výhružné ticho. Čekající dav se velmi neochotně vzpamatovává z prvního šoku, několik nejodvážnějších cestujících se vydává k místu, které i přes tu vzdálenost dává tušit velmi vážné neštěstí. Další část cestujících zcela regulérně propadá panice. Vlastně ani nevědí, jak se zachovat… Jiní již neváhají a běží do suterénu k telefonním přístrojům, aby vyrozumněli záchrannou službu a policii. I když toho již netřeba. Na nástupště přibíhají první drážní zaměstanci, kteří již dotčené úřady vyrozumněli. Kolotoč záchraných prací se rozjíždí naplno. na nedaleký násep přijíždí první vozy policie, z blízkého okolí jsou slyšet i sirény přijíždějících vozů záchranné služby a hasičů. Není to příjemný pohled. Je jisté, že budou nejen těžce zranění, ale jistě i mrtví. Hlavně v zadní části soupravy, do které v plné rychlosti narazila další přijíždějící souprava… Jak se to jen mohlo stát?
Jen co se všichni aktéři a přihlížející vzpamatovali z prvního šoku, dodal jim strýček osud ránu další v podobě prázdné soupravy, která v režimu manipulační jízdy a za snížené rychlosti, dokonala dílo skázy a přidala se k hromadě šrotu i přes fakt, že se jednalo o soupravu projíždějící po vedlejší koleji v protisměru. Souprava narazila do zničených vozů, které zasahovaly do jejího jízdního profilu. Pozdější vyšetřování bez nejmenších pochyb prokázalo, že na vině prvního incidentu byla nesprávně sestavená releová sada signalizačního zařízení. Kromě toho, že viníkem byl lidský faktor, svůj podíl na celé nehodě měl i správce infrastruktury, který v té době měnil zabezpečovací technologie za novější generaci. Díky liknavosti a nedostatečné kontrole, znásobené navíc provozem v režimu testovacího provozu, byla tato chyba přehlédnuta. Dalším hráčem tohoto vražedného pokeru byl pracovník stavědla, který ve všeobecném zmatku nastalém v okamžiku první srážky úplně zapomněl zastavit provoz ve všech směrech. Tím „zvýšil sázku“, která se tak i díky jeho neuvěřitelné neprofesionalitě „ztrojnásobila“. Nehoda u Clapham Junction si tenkrát vyžádala 35 lidksých životů, přibližně 70 vážně zraněných a nejméně 300 ostatních zraněných. Ovšem černým dnům ještě neměl být konec. I tragedie mají svůj čas.
Privatizční a zejména poprivatizační doba nebyla pro Briské dráhy nijak jednoduchá. Nehoda na Clapham Junction nebyla jedinou vážnou dopravní nehodou, která byla zapříčiněna zmatkem v obsluze infrastruktury. K tomu můžeme připočíst i zmatky kolem jednotlivých dopravců. Neexistovaly žádné dohody o uznávání jízdních dokladů mezi pronajatými tratěmi a jejich dopravci. Slevové karty jednotlivých dopravců ztrácely jakýkoliv smysl, neboť cestující, pokud opustil v rámci své cesty sektor, obsluhovaný „svým“ dopravcem a pohyboval se na trati dopravce konkurenčního (byť na jednu jedinou zastávku), pozbyl práva na slevu v daném jízdním segmentu. Nezřídka se stávalo, že cestující byl donucen zaplatit doplatek k plnému jízdnému na zbývající úsek cesty (který mohl měřit kupříkladu 0,5 km…), pokutu za neplatný jízdný doklad a poplatek za vystavení jízdného mimo stanici. Lze se divit faktu, že cestující v těchto dobách dali zcela logicky přednost před osobní dopravou železniční dopravě autobusové a individuální? Jistěže nikoliv! Odliv zákazníků byl jen logickým vyústěním celé chaotické a pořádně zamotané situace.
Nová vládní garnitura (labouristé), která v roce 1997 nastoupila po vládním období konzervativců, neměla jinou možnost, než celý tento spletenec nesmyslů, chaosu a zejména nebezpečného prostředí urychleně řešit. Jenže jak? Jako již mnohokrát v minulosti, i tentokrát musela být oním hybným impulsem další velmi vážná nehoda železniční soupravy. Historie ji zná pod zkratkou Hatfield hell (Hatfieldské peklo). Dne 17. října 2000 vyjela v 12.20 z města Hatfield v kraji Hertford vysokorychlostní souprava Intercity 225 na trase Londýn – Leeds, provozovatele Great North Eastern Railway (GNER). Souprava vedená elektrickou lokomotivou řady Class 91, složena ze 4 vozů BR Mark 4, které po předchozí renovaci splňovaly veškeré požadavky na provoz v soustavě britských APC (Advanced Passenger Car – označení pro vozy určené k provozu na britských VRT) a na konci řazeným DVT (Driving Van Trailer – ekv. našich řídících vozů). Rychlost soupravy se pohybovala v průměru 115 mil za hodinu. V čase 12.23, poblíž městečka Hatfield, došlo k vykolejení druhého vozu soupravy. Následky nehody nebyly tak drastické, jako v případě nehody u Clapham Jnc., zemřeli 4 pasažéři, kteří v okamžiku nehody stáli u baru restauračního vozu, dalších 70 pak bylo zraněno. Co naopak drastické bylo (lze–li to takto pojmenovat), byl důvod, proč k nehodě došlo. Po složitých šetřeních a dokazováních došli vyšetřovatelé k závěru, že viníkem nehody je firma, zodpovědná za průběžnou údržbu kolejového svršku. Pracovníci firmy nerespektovali termíny kontrol žel. svršku a díky této liknavosti nebyl objeven zlom kolejnice, jehož dilatace se zvětšovala až do okamžiku, kdy se nemohlo stát nic jiného, než ona nehoda.
Během jednoho jediného měsice se drasticky snížil počet cestujících v osobní železniční dopravě (úbytek o 34,7 %), stejně tak se i dramaticky snížila důvěra veřejnosti ve vládu a její počínání. Co lze připočíst britské byrokracii k dobru je fakt, že pokud už začne jednat, jedná velmi efektivně, velmi nemilosrdně a velmi rychle. Během dvou měsíců vznikla organizace SRA (Strategic Rail Authority), jejímž jediným úkolem mělo být okamžité řešení stávajícího stavu. Tato organizace během dalších tří měsíců provedla audit provozu železniční dopravy na území Velké Británie. Výsledkem byly okažité změny: do té doby samostatně a lehce chaoticky fungující servisní organizace RailTrack, byla v roce 2001 začleněna do nově vznikajicí Network Rail, která převzala veškerou zodpovědnost za servisní činnost v železniční dopravě. Společnost je sice soukromého charakteru, nicméně vláda drží většinový a rozhodující podíl ve společnosti, čímž je zaručena lepší dostupnost finančních úvěrů ve chvíli větších investičních celků. Styčným bodem mezi zákazníkem a provozovatelem se stává organizce National Rail, která působí jako jakýsi „dispečer poptávky a nabídky“. Zjednodušeně řečeno, zákazník, který se potřebuje prostřednictvím železnice dopravit s jihu Anglie na sever Skotska, nemusí složitě hledat daná spojení jednotlivě. National Rail mu poskytne kompletní servis s vyhledáním spojení přes všechny provozovatele a sám se postará o přepočet tržby ze zákaznického jízdného jednotlivých dopravců a následně zajistí, aby každý dopravce obdržel tu část z celkového jízdného, která mu právem náleží. Jak je to v takových případech s cenou? Zcela jednoduché. Cena je ve své podstatě regulována státem. Za tímto účelem vnikla organizace ORR (Organisation of Rail Regulation), nicméně není realizována formou dotace. Opět příklad: výběrové řízení na dopravní obslužnost z bodu A do bodu B, zájemců je šest. Stát prostřednictvím vlastní organizace Department of Transport (oddělení, které má na starost železniční oblast se jmenuje Rail Group and the Office for Rail Regulation) prověří všechny nabídky, zda jsou ekonomicky oprávněné a zda cenový návrh dopravce není nastaven příliš nízko (dumpingová cena). V soutěži takto nastavené vyhrává ten zájemce, jehož cena se ukáže být jako životaschopná – tedy ani podnákladová, ani přemrštěná. Cena musí platit po celou dobu kontraktu (držení licence) a může být změněna pouze se souhlasem ORR, tedy regulátora trhu v železniční osobní dopravě. Navíc se musí každý dopravce zavázat, že bude respektovat doklad RailCard, což je obdoba naší In–karty.
Dobrý den, co to bude? Jedno Desiro a čtyři vložený, prosím.
Pokud vás teď ovšem napadla myšlenka, že v takovém případě regulace se provozovatel nemusí nikdy „dohrabat“ k takovému zisku, aby si mohl pořídit novou soupravu, pak vás mohu uklidnit — jak jsem již zmínil, byrokracie „na anglický způsob“ je vskutku nezdolná. Aby dopravce mohl efektivně obnovovat svůj vozový park, stát mu za tímto účelem poskytne službu společnosti ROSCOs (Rolling Stock Leasing Companies), která nemá na práci nic jiného, než pro dopravce, který touží po novém dopravním vybavení, tento nakoupit a pak mu jej „přelízovat“ (s jistým poplatkem, samozřejmě). To vše je nastaveno tak, aby splátky byly velmi příjmeně rozloženy do délky vysoutěžených kontraktů. ROSCOs je pochopitelně mnohem zajímavějším partnerem pro výrobce kolejové dopravní techniky, neboť je vlastněn státem, který za něj ručí. A díky faktu, že ROSCOs organizuje poptávky dopravní železniční techniky v ucelených balíčcích, je pro výrobce dopravní techniky mnohem zajímavější, než jedna samostatná dopravní společnost z daného trhu. Výrobce má zajištěné zakázky a neví, kam dřív skočit.
Dramaticky jsme zlepšili osobní železniční dopravu. Aha, a kolik to stálo? 25.000… nových úředníků.
Pojďme si všechna fakta zde uvedená seřadit do nějaké ucelené a hlavně zkrácené verze.
Dopravce vysoutěží možnost provozování osobní železniční dopravy v dané trase. Za cenu, která je státem regulována a je tak zajištěna její celospolečenská přijatelnost. Dopravce má možnost využít služeb statní společnosti ROSCOs, která mu poskytne leasing v takovém řešení, aby dopravce nebyl zatížen příliš drastickými podmínkami ze strany dodavatele drážní techniky. Se státní společností Network Rail pak uzavře smlouvy o poplatcích za inkaso služeb (nádražní budovy, kolejová infrastruktura a podobně), počká na své začlenění do systému National Rail, který mu poskytuje aplikační řešení pro obchodní transakce (přepočty tržeb, jejich dělení na základě participace s jiným dopravcem a pod.), prokomunikuje si se společností RSA svoji budoucnost (případně prokomunikuje námitky ze strany této organizace, jsou–li nějaké) a může začít jezdit. Jistě, je to velmi zjednodušený popis, detailů je mnohem více, ale myslím si, že jako základní popis řetězce by to mohlo stačit.
Jak to skončilo? Dobrý, vyhráli jsme. Kolik? 1:1
A teď to nejpikantnější na celém tomto seriálku. V diskusích, které se objevují pod články v magazínu ŽelPage, se velmi často objevují nářky nad stavem a úrovní osobní železniční dopravy v České republice. Zároveň s tím se nezřídka objevuje i poměrně tvrdá kritika většinového provozovatele osobní železniční dopravy, Českých drah. Zkusme si však položit jednu velice důležitou otázku: je kritika ČČD oprávněná? Je tento dopravce skutečně oním hlavním viníkem současného marasmu v tomto oboru? Vždyť ČD nedělají nic jiného, než že se pohybují přesně v těch mantinelech, které jim nastavil a umožňuje systém. Dle mého názoru je hlavním viníkem stávajícího stavu na českých železnicích zejména politická garnitura let minulých (a to hodně daleko do minulosti). Že je to nesmysl a svaluji vinu na ty, do kterých se kope nejsnadněji, místo abych svoje argumenty podpořil nějakými fakty? Vždyť v dnešní době prakticky každý plive po politické reprezentaci, je to jaksi „in“… Dobrá, jdeme na důkazy.
Už jste se někdy zamysleli nad tím, co vše dokáže náš stát regulovat? Kupříkladu ČTÚ – regulátor v telekomunikačních službách. Opravdu nechápu, proč je regulována cena u něčeho tak dokonale tržního, jako jsou telekomunikační služby. Ať si klidně některý z operátorů v této branži nasadí cenu 20 korun za minutu hovoru. Velmi brzy dojde k poznání, že zákazníci nejsou až zas tak příliš konzervativní, jak se hovoří. A je to pochopitelné, pokud se má zákazník kam obrátit a je–li mu dána šance ke změně, pak ji většinou využije. Bohužel, v případě osobní železniční dopravy na trase (kupříkladu) Praha – Ostrava se můžete obrátit tak maximálně na lampárnu hlavního nádraží – jiný dopravce, který by vám stejnu službu prostřednictvím železnice poskytl, tady prostě není. Jiným příkladem může být pražská taxislužba – i zde je regulátor v podobě Magistrátu, který velmi usilovně dbá na dodržování přiměřené ceny v daném oboru služeb. Všiml si snad někdo z vás, že by taxikáři umřeli hlady? Nebo že jich zásadně ubývá? Regulují se nájmy, vodné a stočné, elektrická energie, poplatek za zdravotní péči a regulují se i náklady na lékovou politiku ve zdravotnictví. Mám tedy věřit tomu, že za sedmnáct let existence naší země nebyl žádný politik schopen přijít s něčím tak oprávněným, jako je regulace ceny jízdného v osobní železniční dopravě – když už se tedy zaklínáme onou ZDO?
Samozřejmě nebudu obhajovat ČD ve všem. Jistě bychom našli případy, kdy by bylo možné diskutovat nad oprávněností čerpání finanční dotace ze závazku ZDO vyplácenou prostřednitvím krajských úřadů. Jistě bychom mohli diskutovat na téma personální politiky tohoto podniku a je pravděpodobné, že bychom nějaký ten nedostatek našli. Zcela oprávněně se můžeme dotazovat, jak je možné, že úroveň služby, která je poskytována ČD je natolik tristní, že pochybnost o účelně vynaložených finančních dotacích a podezření na nepříliš správné nakládání s veřejnými penězi, je rozhodně na místě. Avšak jsou toto důvody k nenávistnému napadnání ČD? Opět si dovolím zopakovat, že pokud vám nestardadní a nestandardně nastavený systém umožní chovat se nestandardně, budete se chovat nestandardně — je jen potázkou času, kdy s tím začnete.
Ovšem za největší zrůdnost považuji systém ZDO. ZDO snad nelze nijak rozumově odůvodnit. Kdo má nárok na ZDO? Odlehlá víska na okraji republiky, u hranic, jako je třeba Vidnava? A proč? Protože je odlehlá a u hranic s Polskou republikou? A proto tam musí jezdit vlak? To snad nemůže nikdo myslet vážně. Jiný příklad – senioři. Je nutné kvůli seniorům dotovat dopravu (a nejen tu železniční) v rámci ZDO? Ne, není. Požadavky v rámci konkurenční služby si každý dopravce dokáže zregulovat sám a to řádnou nabídkou zlevněného jízdného právě pro onu skupinu obyvatelstva. Budou–li navíc cestující senioři bráni v potaz regulátorem ceny, stačí zadat patřičný bod do licenčního ujednání. Že není žádný regulátor trhu? Pravda, není.
Ale zpět k ZDO a jejímu odůvodnění. ZDO je přežitek z let, kdy se spousta věci v naší zemi řešila poměrně nestandardními způsoby. Defacto všechny ceny veškerých služeb a veškerého zboží byly násilně deformovány k co nejnižší možné hranici tak, aby občané země byli alespoň „nějak“ spokojeni. Ironií osudu je skutečnost, že jak se polistopadové vlády vypořádaly s mnoha hospodářskými problémy, už nějak nedokázaly zlikvidovat systém různých „potřeb, dotací a veřejných zájmů“ tak, aby stát netrpěl rozpočtovým deliriem pokaždé, když si nějaký momentální provozovatel takové služby „ve veřejném zájmu“ vzpomene. A celý tento nesmysl je živen prostřednictvím krajů, které si díky objednání dopravy v režimu ZDO pouze vytvářejí politickou podlahu pro příští volby. Že objednávají v určitých případech více dopravních výkonů, než je nutné? Jistě, to víme všichni. A líbí se nám to? Jistě, proč ne. A víme, kdo to vlastně platí? Jistě, stát přeci… z našich daní.
Avšak ona Potěmkinova vesnice jménem železniční doprava v ČR má ještě jednu zvláštní stránku věci. Provozovatel dopravy vlastní v některých případech i část infrastruktury, kterou potřebuje dopravce k zajištění svých služeb. Tedy otázka na případného konkurenta, který by se chtěl podílet na dopravních výkonech by mohla znít asi takto: „Jste si jistí, že vám ČD nehodí strom pod nohy v podobě nepřijatelných podmínek za vyúčtovanou službou?“ Že by si ČD nikdy nic takového nedovolily? Vážně? Příkladem nám budiž nedávný spor dvou autobusových dopravců, z nihž jeden vlastní a aktivně využívá autobusové nádraží v Liberci, druhý dopravce (konkurenční), o využívání požádal. Jak dlouho to řešil soud, si možná ještě pamatujeme všichni. A opět ona obligátní otázka: není na tomto systému něco špatně?
Pokud se vrátím k ZDO a jejímu opodstatnění, nemohu nezmínit IDS, která vznikají v celé zemi. Jejich princip a využitelnost je v zásadě správná. Proč ovšem neexistují jasná pravidla, která by umožnila v budoucnu jejich implementaci do požadavků licenčních řízení? Každá složitost systému se ve finále vymstí tím, že člověk od takového systému odvrhne svůj zájem („Ježíší, já se v těch tarifech nevyznám. Jdu pro auto.“). Můžete namítnout, že v případě jednotného uznávání by mohla nastat situace, kdy jeden z vícero konkurenčních dopravců odmítne uznat vámi předložený doklad, který vás opravňuje k řádnému čerpání cestovního benefitu. A já pro změnu tvrdím, že nic takového se nestane, pokud bude existovat „střecha“, která právě na toto dohlédne. A která si dodržování pravidel hry umí vynutit.
Pochopitelně, že onen způsob, který je použit ve velké Británii, není samospasitelný. S největší pravděpodobností by bylo nutné spoustu detailních parametrů nastavit tak, aby odpovídaly možnostem a požadavkům státní infrasktruktury v České republice. Nicméně si dovolím tvrdit, že jakkoliv přejatý a vhodně implementovaný systém tohoto typu, by byl pro všechny cestující a pro všechny provozovatele osobní železniční dopravy v ČR stokrát výhodnější a příznivější než stav, který u nás panuje v současné době. Je ovšem otázkou, zda je ke změnám jednak vůle profesní, a zejména pak vůle politická.
Zdroje: Železniční archiv GB; Archiv "Komise pro železniční dopravu GB" - British Railways Board: The Reshaping of British Railways, knižní vydání z r. 1963, poskytla knihovna kraje Wiltshire; Railway Finances (Report of a Committee chaired by Sir David Serpell KCB CMG OBE) - publikace vydaná k veřejné diskusi, zapůjčeno v knihovně Southampton; veřejné archivy BBC News (Clapham Junction accident, Hatfield HST crash), Google (portréty)

no, tehle zelene ideologie jsem si uzil az dost
To není o ideologii, to je o tom, že se nám do každého trochu většího města ty auta prostě nevejdou. Ono když se vlakem nedostanu zpátky, zpravidla nejedu ani tam a pojedu autem. A když tohle udělají všichni, jsem zvědav, jak byste to řešil- stavěním krásných nových dálnic á la tunel Blanka? Nejsme totiž v Americe, kde mají místa dost (a na tolik aut už ani to pomalu neplatí), takže se nám sem nevejdou. Švýcaři mají svou veřejnou dopravu taky hlavně proto, že rozvoj IAD v Alpách je hodně problematická záležitost a více si cení příjmů z turistického ruchu (resp. svojí neporušené přírody), než "svobody" všude se odvézt vlastní plechovkou.
otazka ovsem porad stejna, a nikdo na ni neodpovida: proc by mel stat zajistovat vsem)
Nikdy nebylo řečeno všem, ale přiměřené většině. A třeba proto, aby se venkov nevylidňoval. Je totiž logické, že když nebudu mít možnost slušně žít ve své vsi/městečku (a z nějakého důvodu nemohu nebo nechci investovat do provozu auta), tak se odstěhuju jinam, kde to jde- tedy do města. Výsledkem je totálně vylidněný venkov. Doporučuju k návštěvě např. francouzský nebo španělský venkov- není náhodou, že nejvíc se s tím potýkají země, které se dlouho chovaly "tržně" a k principu závazku veřejné služby se neochotně přihlásily až nedávno (Španělsko)¨nebo téměř vůbec (Francie). Nicméně náklady, které jsou s tímto jevem spojené ve výsledku stojí mnohem víc, než těch pár šušňů za přiměřenou obsluhu veřejnou dopravou (o 810 není řeč, klidně to může být maršrutka jako třeba na broumovsku- podstatné je, aby nějaká funkční doprava byla).
Dalším důvodem je již mnohokrát zmiňovaná bezpečnost. Osobně bych velmi nerad skončil pod koly poloslepého důchodce či opilce za volantem a jelikož jsme Slovani (tudíž nemáme v sobě úctu k předpisům) a rádi chodíme do hospod, tak vězte, že bez funkční dopravy by řidičů pod vlivem alkoholu bylo v našich městech víc než dost.
A neposledním důvodem je prostá skutečnost, že kvalitní a plošná veřejná doprava podporuje turistický ruch. Je všeobecnou skutečností, že území bez veřejné dopravy není pro turisty zdaleka tolik atraktivní, jako lokality, kde veřejná doprava je. Jakpak si myslíte, že jezdí většina turisů třeba na Karlštejn? Vlakem... A kdyby ten vlak vedl málo osídlenou krajinou (tedy většinu jeho frekvence by nebyla převážně místní), tak by tam zjevně podle Vás nemělo jezdit nic a v městečku Karlštejn by výrazně klesly příjmy (z nichž platí daně), indukovaně by klesly tržby hotelům o klienty, kteří by nepřicestovali atd.
A když se všechny tyto a další společenské náklady spočtou, je levnější mít kvalitní dopravní systém, vyhovující potřebám většiny lidí (jedná-li se o systém, nemělo by se jednat o spoje, ale o skládačku, z níž si téměř každý poskládá to, co zrovna on potřebuje), než potom řešit podstatně dráž následky.
A kromě toto je ekonomickým faktem, že čím více spojů, tím efektivnější ekonomika provozu. Fixní náklady máme totiž stále stejné, navíc platíme jen řidiče a pohonné hmoty. A pak se ukáže, že když zrušíme x spojů, neušetříme x nákladů, ale mnohem méně. Což je přesně ten bludný kruh, do něhož se naše kraje zvolna dostávají, až se dopracují k úplné nule (která bývá u veřejných statků "nejekonomičtější"). A systém závazku veřejné služby (pokud s ním pracujeme dobře) právě tohle umí zajistit poměrně dobře, protože není vázaný na jednotlivé spoje, ale na celou dopravní síť.
ve vztahu k verejnemu mineni o situaci na ceskych zeleznicich, v CD zejmena, a zavadeni jakekoliv zmeny systemu (britske-nebritske), bylo pozde uz vcera
Sdílím tento názor, právě proto zavádění jakýchkoliv prvků systému, vázaného na poptávku (a nikoliv nabídku) bude počátek konce železnice. Protože většina tzv. "slušných lidí" do toho vlaku nevleze ani kdyby byl ze zlata. A než se změní mínění lidí, uplyne řada let a po tu dobu by stejně veškeré náklady provozu musela nést veřejná správa. Což mezitím povede k takovému osekání nabídky, že bude vyhovovat stále menšímu počtu cestujících a bludný kruh se točí dál. Ono je to obráceně- dokud lidi nepochopí, že jezdit vlakem je "sexy", musí existovat regulace na straně nabídky, tedy institut závazku veřejné služby.
to, ze na neco nemate penize, je ciste problem vas, individualni. proc bych ho mel resit ja dotaci ze svych dani???
Kde je psáno, že nemám peníze? Jen je prostě nechci "investovat" zrovna do auta. Můžu si za ně koupit zcela jiné produkty a služby, za něž dám utžit jiným prodejcům a v neposlední řadě z toho skrz DPH odvedu daně. Nevidím jediný rozumný důvod, proč bychom museli všichni povinně podporovat (nebo živořit) zrovna automobilky, autosalony, autobazary a autoopravy. Je řada jiných odvetví ekonomické činosti, do nichž můžeme investovat.
A mimochodem- tahle věta je nejspíš jádrem toho, proč u nás řada věcí nefunguje a jinde fungují. Stejně tak já můžů říct, že když sám nemám děti, tak nemám sebemenší potřebu platit základní školu pro vaše děti ze svých daní. Když jste si děti pořídil, tak si za jejich vzdělání plaťte! Snad vidíte, že z touto logikou bychom se asi daleko nedostali- přitom relevantní jsou obě tvrzení úplně stejně. Upřímně řečeno- kdybyste věděl, za co vše z Vašich daní platíte, tak těch pár drobných za funkční veřejnou dopravu byste třeba oželel. Kdyby třeba Británie zvesela neválčila v Afgánistánu a Iráku, tak by bylo v britském rozpočtu tolik peněz, že by do každé vísky mohl jezdit autobus v dvacetiminutovém taktu. I za to ze svých daní totiž platíte...
Jinak se ovšem obávám, že tahle diskuze nebude mít žádný výsledek. Já o Británii moc nevím (nikdy jsem tam nebyl, neb na využívání toho "skvělého systému" nemám a celkem logicky, kam se nechystám, o tom moc informací nesbírám), zato mám aspoň rámcový přehled o fungování regionální dopravy na kontinentě. Mým vzorem je sociální stát skandinávského typu a jistě není náhodou, že ve Švédsku (tedy jeho osídlené jižní třetině zhruba od Stockholmu na jih) funguje veřejná doprava tak, že je nejen velice komfortní (možná i víc, než ta britská), ale navíc tvoří kompaktní systém, připomínající spíš IDS (vazba jednotlivých druhů dopravy jak provozní tak tarifní je samozřejmostí) a žije-li člověk ve městě, bez auta se zcela bez problémů obejde. To vše s využitím principů závazku veřejné služby podle evropských směrnic. V systému tedy zjevně problém nebude, pouze v jeho aplikaci.
A za celou diskuzi jste mi zase na oplátku nevysvětlil, proč se nesnažit reformovat stávající systém (když jinde funguje) a namísto něj zavádět neodzkoušený cizí. Už jsem psal o tom, že ten britský model je v rámci EU 27 spíš výjimka než pravidlo a tvrzení, že mimo Británii není v Evropě kvalitní regionální veřejná doprava by mi přišlo velmi odvážné.
MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě (bez legrace). V jakémsi průzkumu se umístila na čtvrtém místě.
Na druhé straně je dominantní pražský dopravce pěkná černá díra, kde si může firma na odstraňování graffitti účtovat cestu z Brna a tisícovku za metr čtvereční plochy (nepotvrzená informace z interních zdrojů, ale nemám důvod jí nevěřit). Takže jakkoli jsem fanda veřejné služby, musím dát rpetovi za pravdu, že by to chtělo víc soukromníků v autobusech (u tram, metra a lanovky si to nedovedu technicky představit) a soutěže o linky i uvnitř města, aby ty pijavice napojené na podnik nebyly tak rozežrané.
K jízdnému: dovedu si představit zdražení tak na 30 Kč, ale až v souvislosti s nějakou plánovanou reformou tarifů PID. Ono přeprogramování automatů a přelepení tisíců nástěnek a hlavně zmatení cestujících (a propos, kolik zón teď vlastně Praha má??) není žádná sranda.
POZOR! ja s vami plne souhlasim v tom, ze prazska MHD je na velmi vysoke urovni. dokonce kdyz byl v praze na navsteve starosta mesta New York, nedokazal pochopit, jak jsme dokazali zaridit, ze metro jezdi PRAVIDELNE V INTERVALU 1.30 min bez provoznich kolizi!!!
nic mene, zbytek napsaneho je dalsi cast: ztraci se v tom hromada penez. a to je spatne. kdyz vam 7 milionu lidi da mesicne 100 Kc, tak si tu dopravu udelate na vesnici taky - kvalitni. ale je pravda, ze v pripade mestskych doprav mi ty dotace az zas tak nevadi, byt jsou reseny asi ne uplne dobre.
Samozřejmě, není sporu, že jakákoliv změna systému v ČR je otázka na desetiletí. Problém je prostě v myšlení lidí (voličů a politiků) a to se ze dne na den nezmění. A jelikož se (snad) shodneme, že bez účasti veřejné správy se určitě neobejdeme (jako se bez ní neobejdou nikde v Evropě, kde veřejná doprava aspoň trochu funguje), tedy nezbývá, než drobnými kroky měnit myšlení lidí. Ona ta disfunkčnost za velké peníze není jen výsadou veřejné dopravy- potýká se s tím v ČR jakýkoliv sektor, kde má veřejná správa významné slovo (školství a zdravotnictví, například).
disfunkcnost ve zdravotnictvi? zaplat panbuh za ceske zdravotnictvi v tom stavu, v jakem je!!! malokdo v cr to tusi, nebo dokonce vi - ale CR ma na evropske pomery velmi kvalitni zdravotnictvi. ve srovnani s timtez v UK - nesrovnatelne. statem kompletne dotovane zdravotnictvi v UK doslo tak daleko, ze na pohotovosti budete cekat se zlomenou nohou treba taky 4 hodiny na to, nez vas nejaky lekar z pakistanu zacne laskave vnimat. a pokud vam nebude davat najevo, jak strase a moc jej obtezujete a dostane se vam pomoci, budete mit docela kliku.
Nicméně pokud připustíme, že je potřeba měnit myšlení lidí, pak nevidím důvod, proč systém měnit. Pokud se podaří vtlouct lidem do hlavy, že veřejná doprava je důležitá, abychom si naší krásnou zemi nerozjezdili auty (na to, aby každý člověk jezdil všude autem jaksi není v naší staré dobré Evropě dost místa...),
no, tehle zelene ideologie jsem si uzil az dost. netvrdim, ze neni nutne environment polici prosazovat a udrzovat. o tom zadny spor neni. ovsem je ponekud zavadejici argumentovat tim, ze pokud nebude zeleznice vsude a pro vsechny, znicime si nasi zem... prosim o ferovy boj, na tohle opravdu nemam.
dále je to záruka sociálního smíru (děti můžou samostatně cestovat třeba za příbuznými, důchodci můžou na nákupy a na návštěvy, nevidomí a slabozrací se mohou volně pohybovat kam potřebují) a v neposlední řadě to řeší bezpečnost (skončit pod koly auta poloslepého důchodce, který všude jezdí autem, protože musí, bych nikomu nepřál), tak bude vyhráno a systém závazku veřejné služby už v Evropě prokázal, že za takových poměrů je životaschopný. A výše uvedené aspekty řeší lépe, než britský "klientský" model. Ten sice možná zajistí cestujícím v regionálním vlaku přípojky na notebook, zato už ale nezajistí, aby se všichni dostali v okrajových časových polohách kam potřebují.
otazka ovsem porad stejna, a nikdo na ni neodpovida: proc by mel stat zajistovat vsem, ze se v jednu v noci dostanou na Moldavu v Krusnych horach (kdyz uz ne ta Vidnava...)??? a nebo do Litvinova? a nebo Zlonic? a nebo.... milion ruznych mest. tohle neni funkce statu, nosit kazdeho na rukou jak nemluvne. preci kazdy z nas je natolik pri smyslech, aby rozumne odvodil, ze proste cas 0100 rano neni ta optimalni hodina pro jakoukoliv masovou zeleznicni dopravu. a kvuli dvema pasazerum, kteri jdou z kina, placat penize z rozpoctu? to je systemove? priklad: rano jedu do prace, jedu vlakem. i v UK jezdi vlaky rano, byt to vypada divne. vecer pujdu nekam, co ja vim kam, zdrzim se pres pulnoc. vlak nejede. ok, zavolam si taxi. v cem vidite problem? v tom, ze u nejakeho peronu nestoji 810ka na dva lidi, aby je vezla 10 km??? to uz je opravdu navrat k socialismu jak vysitej, nezlobte se.
Naopak bych se za současného stavu veřejného mínění velmi bál zavádět k nám byť i jen prvky britského systému. On totiž systém závazku veřejné služby má tu vlastnost, že není navázaný na vytíženost konkrétních spojů. Dobře je to vidět třeba ve Slovinsku, kde stát tímto způsobem platí aspoň elementární rozsah veřejné dopravy, byť tím vlakem nebo autobusem prostě nikdo nepojede, i kdyby byl zadarmo a s kaviárem a šampaňským v ceně. Auto je totiž modla a kdo má auto, je "slušný člověk"- stejně jako u nás. A v takovém případě pouze režim závazku veřejné služby umožní zachovat elementární infrastrukturu (atobusová nádraží, zastávky, železniční nádraží, depa apod.) pro lepší časy, až lidé začnou měnit náhled.
ve vztahu k verejnemu mineni o situaci na ceskych zeleznicich, v CD zejmena, a zavadeni jakekoliv zmeny systemu (britske-nebritske), bylo pozde uz vcera. bohuzel. protoze ta nekoncepcnost z te sluzby normalne trci.
A my jsme v dost podobné situaci: než bychom stihli třeba za 10 let okusit ovoce toho britského systému, už by nám jaksi žádná významná veřejná doprava nezbyla- rušení spojů jde totiž zázračně rychle...
naopak. zrusily by se pouze ty trate, u nihz neni zadna sance na ekonomicky efektivni provoz. nic vic a nic min. a udrzovat nejhustsi zeleznicni sit v evrope jen proto, aby soutousci meli moznost zamacknout slzu pri pohledu na 810, nebo regionovu, mi prijde vic nez zrudny.
A upřímně řečeno: ačkoliv ČD kvůli jejich tristnímu stavu opravdu nemusím a vyhýbám se jim, kde to jde, ještě zaplaťpánbůh, že máme aspoň tohle. Holt když člověk auto nemá a nehodlá si ho pořídit (zejména kvůi starostem, spojeným s jeho provozem a výrazné finanční nákladnosti), tak jsem rád, že když se někam opravdu potřebuju dostat, tak to jde- a třeba i v neděli v 6 ráno. Byť i na kožence...
to, ze na neco nemate penize, je ciste problem vas, individualni. proc bych ho mel resit ja dotaci ze svych dani??? tomu fakt nerozumim. strasne rad litam letadlem po evrope, ale casto na to nemam. a myslim si, ze stat by mi to mel umoznit - jsme preci v evrope a unii! takze od zitra mi zacnete posilat pravidelnou dotaci na muj ucet, abych mohl holdovat svym choutkam a zajmum.
A tohle britský model prostě zajistit neumí, naopak ten německý v režimu závazku veřejné služby ano a dokonce se v tom klimatizovaném Desiru vezu na podobné sesli, jako je ta britská na obrázku.
Problém toho článku je totiž v tom, že zvolený příklad je realizovatelný obdobně kvalitně ve většině států Evropy. Ono jet v nejvytíženější části dne 10 km v husté předměstské aglomeraci- to umí zajistit kdekdo a obdobně bych mohl dokazovat na příkladu relace Český Brod- Úvaly, že to jde i u nás, ve srovnatelném komfortu a dokonce (i vzhledem k rpůměrnému platu) i mnohem levněji.
ona aglomerace ma nejakych 200 tisic obyvatel, to neni zas tak moc. a mate pravdu, ze slon je pomerne solidni svezeni. ovsem, v tom systemu jiz neni jaksi vyreseno, kde a jak si koupim lupen v navaznosti na konkurenci tak, aby to klapalo pohodove, jako treba v UK (nemecko a svajc moc neznam)... no a jsme zase zpet u systemu a jeho reseni. a ten nevytrhne ani jancura se svym RJ. ja to uz asi lip nevysvetlim, ale konkurence neni samospasitelna, pokud neni nasazena do spravneho systemu. a ten cesky je proste spatny. proto tu nemuze konkurence fungovat optimalne a efektivne tak, jako vsude jinde. zkuste si druhej a treti dil precist jeste jednou, mozna ze ty souvislosti budou patnejsi...
Spíš by mě zajímalo, jak bych v Británii pochodil, kdybych bydlel v bodě A, zvečera (třeba kolem 21. hodiny) mě rozbolel zub a já potřeboval urgentně svého stomatologa v bodě B těch zmiňovancýh 10 km vzdáleném? Dostal bych se tam a zase zpátky? Nebo by mě ten skvělý systém odkázal buď na nutnost jet vlastním autem (běda lidem, kteří se takovému řidiči náhodně připletou do cesty), případně bych musel zaplatit nekřesťanskou sumu za taxíka? Systém závazku veřejné služby tohle řešit bez problémů umí, jak se lze přesvědčit v širším zázemí každého trochu většího evropského města (v Německu jezdí poslední regionální vlaky po půlnoci, ve Švajcu taky- první ranní zase vyjíždějí kolem 4 ráno, často včetně víkendů).
pochodil by jste blbe, nebot pohotovostni stomatolog by se s vami moc neparal, pokud tedy vubec - zub by sel ven. a to za £200. to, ze by jste se k nemu v pohode dostal vlakem (provoz na UK zeleznici konci kolem pulnoci a zacina kolem 6 rano...) by vam v tu chvili bylo asi srdecne jedno, to mi verte...
A to je právě ten problém: pokud po dlouhé snaze o zlepšení dopravní obslužnosti jednoho středočeského města zavedením nočního spoje vše skončí tím, že to rada města smete ze stolu se slovy "opilce vozit nebudeme" (přitom náklady pro městský rozpočet by byly symbolické, protože kvůli jiné výšce úhrady prokazatelné ztráty by většinu skutečných nákladů uhradila Praha), tak žádný systém veřejné dopravy prostě fungovat nemůže.
A dalším důvodem (taky systémovým, ale v jiném slova smylsu)našeho tristního stavu je česká lakota. Českým politikům prostě nikdo nevysvětlí, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci, takže namísto jednoho např. Desira radši koupí 2 Regiošuky. Stojí to stejně, akorát politik koupil dva "nové" vlaky místo jednoho. Dalo dost práce prosadit do podmínek ROPů omezení modernizovaných vozidel- jinak by se nám tu postupně rozjelo mnoho nových ohvězdičkovaných Regiošuků. No a když namísto jednoho nového vozu "humanizujeme" tři Béčka, tak za dost velké peníze nic neřešíme.
A na konferencích se asi nepotkáme. Naštěstí mě na podobné sešlosti neposílají a jsem za to vděčný. Co mám zkušenosti, tak je to zpravidla ztráta času: čechrání politického peří, žehrání na nedostatek peněz a rozjímání, jak je utratit pokud možno megalomansky- to není nic pro mě. Kvalitní veřejná doprava je spíše drobná mravenčí práce a ne megalománie typu Regiotram Nisa, odsunuté nádraží v Brně, Šumavské elektrické dráhy a ... Pokračovat snad netřeba:-). A jásat nad tím, že jsme si za 800 mil. Kč pořídili krásnou hypermoderní elektronickou kartu, která umí přesně to, co dříve papír zadarmo (uměla by víc, ale jednak to neumíme využít a druhak by to dopravu nezkvalitnilo, ale zhoršilo), to mi taky moc nejde...
Krásným příkladem té indukované dopravy jsou různá skladiště a hypermarkety na obchvatech měst. Komunikace, která má odvádět tranzitní dopravu z měst, nasává dopravu z centra. Typickým příkladem je D1/D2 přes Brno, to už je skoro průtah městem, Olympia apod. Rozhodující roli v tom hraje stabilní územní plánování.
Celá tahle debata je primárně o poptávce na trhu přepravy osob. IAD a VHD jsou z ekonomického pohledu vzájemné substituty. Protože přechod od VHD k IAD je relativně snadný a vzhledem k nízké kupní síle obyvatelstva ve srovnání se starou EU, elasticita poptávkové křivky VHD bude docela významná. Čím víc se bude zvedat cena VHD, tím rychlejší bude odliv cestujících do aut (pohybujeme se po poptávkové křivce VHD). To vyvolá snížení rozsahu VHD. Silnice se zaplní, řidiči začnou řvát a politici jim nadělí nové silnice - tj. mění se situace na trhu přepravy osob - už se nepohybujeme po jednotlivých poptávkových křivkách, ale posouvají se celé křivky - vytváří se nová rovnováha na deformovaném trhu (externality, dotace), bohužel ve prospěch IAD. K těmto posunům poptávkových křivek tu dochází už delší dobu - protože pohodlí aut se stále zlepšuje, kdežto na železnici jezdíme furt ve vrstevnících Trabantů a Wartburgů.
Skoda ze mi nikdo nejak nevyvratil ten muj priklad s prodejem balene vody v Africe. Porad si taknak myslim, ze to bylo pomerne vystizne co se tyce "kdyz to funguje tam, musi to fungovat i tady".
A to pomijim i celkove nejaky to anglosasky (protestantsky nebo jaky) vnima sveta a jednotlivce. To vubec neni o pravici a levici, je to o 200 letech nejakeho vyvoje. Anglie je Anglie a Evropa je Evropa. A Amerika je Amerika a Irak je Irak. Co funguje nekde, nemusi nutne fungovat jinde, protoze tam jsou proste jine podminky. Politicke, ekonomicke, prirodni.
neni co vyvracet - porad a dokola a usilnovne tvrdim, ze nechci prenest UK system do CR. chci z nej vyzobat rozinky (autori: diskutujici na zelpage), ktere by pomohly zlepsit stav a uroven zeleznicni dopravy v CR. takze tvuj priklad jde mimo me.
Teď Vás možná nadzvednu ze židle, ale já osobně bych byl pro, aby MHD ve městech byla úplně zdarma, aby to celé platilo město.
ze zidle jste mne nezvedl - ja z toho sofa normalne spadnul. to myslite opravdu vazne??? zadarmo na naklady mesta?
dokazete si predstavit, co udela s rozpocetm statu MHD ve mestech zdarma? o kolik by lidem v CR stoupli dane? na 40%? vite co, zajedte si do UK a otestujte zdejsi NHS - zdravotni peci, ktera je opravdu zdarma pro kazdeho, kdo je v UK, bez ohledu na t, zda plati, nebo neplati dane.
a pak polozte nam, cechum a slovakum, kteri tu ziji, zdvorily dotaz, proc jezdime do CR za lekarskou peci - byt ji musime platit na drevo!
lidi, prosim vas - nez zacnete planovat nejake inovace, trosku u toho premyslejte. NIC NENI ZADARMO. ani dotace do dopravni obsluznosti, ani zdravotnictvi, ani skolstvi. vzdycky se ty prachy nekde musi sebrat.
a berou se lidem, kteri jsou vydelecne cinni.
Máte pravdu. Je dost umění to papalášům vysvětlit naservírovat tak, aby 1) z toho začali cítit voličské hlasy, 2) přijali ten nápad za vlastní. V bodě 2 máte vyhráno. Chlubí se cizím peřím, ale bojují za svou věc jako lvi. Takhle nějak prý postupovali švýcarští odborníci v 80. letech, kdy to tam s veřejnou dopravou vypadalo taky bledě a bylo potřeba přesvědčit veřejnost, aby hlasovala v referendu pro financování projektu Bahn 2000. Teď se plánují další etapy - Bahn 2030 - http://mct.sbb.ch/mct/infra-dienstleistungen/infra-bau/infra-grossprojekte/infra_infrastruktur-zeb.htm
Mimochodem možná se potkáme na nějaké té konferenci.
Politici pak začnou slibovat další megalomanské silniční stavby, aby se zavděčili řidičům, svým voličům.
Jakmile ty sliby splní, nastává efekt nasávání dopravy: máte zacpanou dálnici, tak přidáte na každé straně dva pruhy. Chvíli to plynule funguje, ale pak řidiči, kteří předtím jeli jinudy, protože to pro ně bylo výhodnější (třeba kvůli těm zácpám), zjistí, že je na dálnici volněji, a nasockujou se tam. Kdo seděl doma na zadku, vyjede si po krásách vlasti, protože už se po té dálnici dá projet (indukovaná doprava). A jste tam, kde jste byl. Tedy ne úplně - větší zábor půdy, pár miliard v čudu...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
