Česká republika — Z Plzně vyrážím komfortně vlakem SuperCity ve voze č. 1, který původně sloužil jako první třída, ale nyní je z něj tichý vůz třídy druhé. Po výběru z denního tisku čekám, kdy se zde objeví stevard JLV s vodou a hlavně s minibarem, abych si mohl dát kávu Starbucks třeba právě s karamelovými vaflemi, které když necháte nahřát nad kelímkem horké kávy, tak chutnají výtečně. Bohužel, po celou dobu jízdy z Plzně do Prahy nikdo z personálu JLV neprojevil o vůz č. 1 zájem, a tak jsem alespoň mohl (s vlastní vodou) sledovat bouřlivé počasí panující za okny jednotky.
Den čtvrtý
V Praze přestupuji do vlaku EC 177 Slovenská strela, který je jednak velmi plný a jednak také o 20 minut zpožděný na příjezdu. Usazuji se ve voze Ampz, který je zhruba z 85 % obsazen a klimatizace tento nápor zvládá trochu hůř. Z pražského hlavního nádraží odjíždíme se zhruba 40 minutami zpoždění. Pobíhá revize jízdních dokladů, roznos vody a novin, po kterém zamířím do vedlejšího vozu WRmz. V jídelním voze jsou obsazena všechna místa (resp. ne všechna místa, ale všechny stoly), a proto vyčkávám u baru, kde sleduji od pohledu milou stevardku, která zápasí s čepováním piva, protože normálně jezdí jen s minibarem, jak později sama uvádí.
Takto plný jídelní vůz by měl být snem každého restauratéra na kolejích, jenže – je nutné být na takovou situaci připravený. Podle dostupných zjištění rozhodně není novinkou, že jede páteční „strela“ takto plná, a na situaci se lze připravit. Když se ptám slečny, jestli si mohu objednat jídlo vedle do první třídy a zdali ještě mají krutí prso, odpovídá, že neví a přivolává na pomoc „vrchního“. Číšník jen neochotně přislíbí, že se podívá, ale zdůrazňuje, že budu dlouho čekat, protože „má plnou hospodu“. Vyčkávám tedy dále a dávám se do řeči s businessmanem, který stojí vedle a popíjí točené pivo. Bavíme se o úrovni služeb, načež opět přichází číšník a oznamuje, že „krutí steak“ má, ale před ním je ještě dalších sedm osm jídel, a prostě si počkám. Businessman se ke mně nakloní a povídá, že „tam také slyšel takové to ,…omlouvám se…‘ od obsluhy“. Před odchodem jsem se tedy zeptal, zdali to stihneme či nestihneme do Pardubic, načež se mně dostalo zamítavé opět s odůvodněním na plnou hospodu. Svoji návštěvu jsem (inspirován od pána u baru) ukončil trochu rýpavě se slovy „takže se tedy omlouváte, že bohužel nestihnete připravit objednávku do Pardubic…“, což ovšem číšníka smrtelně urazilo a s mnoha grimasami, odfrknutími a poznámkou „co jako chcete, tak se vám omlooouvám“, jsme se rozloučili. Pravděpodobně jsem nebyl na konci návštěvy nejpříjemnější, ale není čemu se divit. Základní prvky slušnosti by měly být u personálu pracujícího ve službách samozřejmostí. Zkrátka už není rok 1990, kdy byl největším hitem kuřecí plátek s broskví a sýrem a číšníkovi se většinou omlouval zákazník.
Po přestupu v Pardubicích na vlak EC 274 Jaroslav Hašek jsem se rovnou usadil do jídelního vozu, ve kterém mně bylo oznámeno, že nejsou ani žebra, ani krutí prso. Zkrátka takový kolorit jídelních vozů JLV v letní sezóně. Jelikož mám opravdu hlad, volím ze stálého jídelního lístku gulášovou polévku a kuřecí řízek. Polévka je v pořádku, chutná, horká a s chlebem. Nebylo třeba jí jakkoliv dochucovat a také byla servírována s několika krajíčky chleba. Jako další chod byl kuřecí řízek s bramborem, který byl nedávno prohlašován za jedno z nejoblíbenějších jídel zákazníků JLV. Čerstvě usmažený řízek byl šťavnatý, ale poněkud bez chuti, což spravilo trochu soli. Brambory byly nakrájeny z čerstvé brambory (nešlo o vakuovaný „produkt“), ovšem to v kombinaci s nedostatečnou dobou smažení způsobilo, že byly některé kousky brambor uvnitř studené a syrové. Nic naplat, hlad je hlad a protentokrát jsem snědl vše, co bylo na talíři, snad krom citrónu.
Šikovná slečna v servisu mi po jídle nabídla ještě kávu a dezert, a tak příjemné a milé nabídce se nedalo odolat. Zvolil jsem tedy opět šlehačkové koule s jahodovou omáčkou a šlehačkou spolu s cappuccinem. Načež se slečna omluvila, že bohužel na cappuccino nezvládne kávovar připravit pěnu. Volím tedy čokoládu. Zanedlouho na stole přistává talíř s dezertem a horká čokoláda. Ochutnávám dezert a kupodivu jahodová omáčka byla studená, oproti prvnímu dnu, kde byla horká. Zvláštní. Stejně jako v prvním případě vám pravděpodobně na talíři zbude většina omáčky, protože spolu se třemi kuličkami ji zkrátka sníst nedokážete. Dopíjím horkou čokoládu a vystupuji v Praze.
Den pátý
Ranní sluníčko, které se opírá do skel vozu první třídy rychlíku 773 Švihov, nabírá na síle a já věřím, že toto je dnešní poslední vůz bez klimatizace. Jelikož RegioJet nenabídl pro letošní léto žádné gastronomické novinky, rozhodl jsem se, že otestuji alespoň jejich snídaně, které si cestující objednává již při nákupu jízdenky přes e-shop. Nejprve tedy mířím do vlaku IC 1005, a poté do vlaku IC 1006. O tom ale více až později.
Mým dnešním hlavním cílem je vlak IC 571 Zdeněk Fibich, který jsem prohlásil za poslední šanci pro JLV naservírovat mi krůtí prso se šťouchaným bramborem a barevnou karotkou. Světe div se, povedlo se! Po nástupu do jídelního vozu WRmee si sedám k nepraktickému a nepohodlnému stolu, který je často terčem kritiky jak cestujících, tak personálu JLV. Zde ale projevila posádka snahu a na kluzké stolky umístila protiskluzové prostírání, za což zaslouží jednoznačně pochvalu, jelikož vám při průjezdy oblouky alespoň nebudou ujíždět nápoje. Dále jsem si všiml špinavých výdechů klimatizace, které působily odpudivě, a o to více v jídelním voze.
Po usazení přišel číšník s jídelním lístkem a nabídl prozatím nějaký nápoj. Zvolil jsem oblíbený cider Somersby. A po chvilce si objednávám krutí prso z letní nabídky. Chvilka napětí… ANO! Krůtí prso je k dispozici. Ovšem prvotní nadšení zanedlouho vystřídá údiv. Číšník objednává třetí obsazený stůl, u kterého zaznívá prosba taktéž na krůtí prso. „Bohužel, již je vyprodané…,“ odpovídá číšník. Rozhlídnu se a ne, opravdu zde sedí pán u stolku za mnou (první krutí prso), já (druhé krůtí prso) a zmíněná skupinka. Pokud se na vlak vyjíždějící z Prahy zbrojí opravdu jen dvě porce tohoto jídla, tak není divu, že jsem na něj neměl štěstí za celé mé dosavadní putování. Pokud to tak vypadá i s ostatními produkty, tak tu máme rozuzlení celé situace. Ovšem otázkou zůstává, zdali je problém v zásobování od JLV, anebo jde o snahu frenčízantů o nízké náklady. I na to se vedení JLV zeptáme a jejich vyjádření poté zveřejníme.
A co samotné jídlo? Zde musím konstatovat, že jde opravdu o pokrm, který bych si dal při návštěvě jídelního vozu ihned znovu. Výborně ochucené prsíčko, které si zachovalo díky vaření pomoci metody sous-vide svojí chuť a konzistenci, je potěšením pro mlsné jazýčky cestující po kolejích. Čerstvě připravené šťouchané brambory s jarní cibulkou, výborně dochucené a s chutnou omáčkou. Barevně hrála na talíři karotka s fazolkami. Zkrátka jídlo, které vám jistojistě zachutná. Kdybych opravdu chtěl najít chybku, jako že to obvykle nemám ve zvyku, tak by omáčka mohla být o něco málo hustší a fazolky by mohly zůstat zelené. Ale nejsme v Café Imperial a v jídelním voze se tyto malé nedostatky dají odpustit. Na jídle bylo vidět, že pan kuchař umí vařit, taktéž byl velmi slušivě oblečený v rondonu se státním znakem na rukávu, a dotvářel tak příjemnou atmosféru pro oběd na kolejích. I přes to, že se mě pan číšník nezeptal, jak mi jídlo chutnalo, jsem skrze něj nechal vyřídit do kuchyně pochvalu, jelikož to opravdu stálo za to.
Závěrem
Co říci závěrem? Snad jen, že lze vysledovat velké rozdíly mezi zájmem o klienty na trase Praha – Ostrava a trasách dalších, jako jsou Praha – Brno (- Vídeň), Praha – Plzeň (- Mnichov). Co mě zklamalo nejvíce, byl rychlý úpadek kvality poskytovaných služeb ve vlacích ČD railjet. Vzpomínám si na svoji první cestu asi týden po zahájení provozu, kdy byli zákazníci hýčkáni, personál JLV se snažil a byl stále vidět. Bohužel to však již neplatí stoprocentně a pomyslná laťka míří níž a níž. Spoje SuperCity jsou stále vlajkovou lodí Českých drah, ale platí, že pokud jedete špatnou trasu ve špatném voze (obvykle č. 1), tak se vám také nedostane kvalitního servisu. Naopak musím konstatovat, že palubní personál ČD ve většině případů odvedl dobrou práci, našlo se i několik opravdu excelentních vlakvedoucích a jen velmi málo těch, kteří by měli být uklizeni na lokálku Horní – Dolní.
A pozor, neodcházejte od monitorů vašich počítačů, tabletů, či telefonů, zanedlouho dokončíme tento gastrotest návštěvou u LEO Expressu a RegioJetu!
Autorský text.

A seš si jistej, že se tam čerstvě vaří? Za jak dlouho by asi kuchař zmáknul svíčkovou nebo žampionový krém nebo gulášovku?
Myslím si, že jsi to správně popsal, ale obávám se, žes to nepochopil. Nelze srovnávat spektrum nabídky JLV s omezenou nabídkou RJ nebo LE. Co lze srovnávat, a to zrovna bylo srovnáváno, je ona nabídka v menu/propagačních materiálech se skutečnou realitou. A ta šla vniveč. Tvoje přirovnání k hotelu: rezervoval jsem si pokoj v Alcronu, ale když dojedu na místo, tak mi na recepci řeknou: Sorry, my jsme ten pokoj dali tomu, co přišel před tebou, ale máme tady skvělou technickou místnost, kde ti dáme lehátko. Takže jsem vlastně obsloužený v Alcronu a tudíž si nemám na co stěžovat.
to je správné řešení, mrazáky v Pontech - obchodech JLV.
VŠEM
Já nerozumím jak můžete srovnávat Jídelní vůz ČD, kde vám čerstvě uvaří, máte teplé dobré jídlo, které se počítá na minuty se studenou kuchyní z plastu v Regiojet/LEO, které někde dny leží.
To je jak srovávat stan na louce s hotelem.
Přece tím, že jedu vlakem a u toho DOBŘE jím, ušetřím spoustu času, nejsem vazalem hladu, baget nebo slaátu v krabičce.
Pokud jím bagetu, nebo salát v kelímku, můžu jet autem a obsloužit se na benzínce, na to nepotřebuji LUXUS ČESKÝCH DRAH ... přece ...
ale je to jasný:
Vítězem tohoto testu je Jančura, jeho saláty a bagety byly všechny v lednici a cinktrouba fungovala spolehlivě, personál byl subjektivně ochotnější než ...
co naplat ...
Při "šokovém" zchlazení a balení v ochranné atmosféře až 14 dní.
Jaká že je trvanlivost "foliovaných hotovek"?
Ale jak jsem již zmiňoval, nejsem ani manažer, ani ekonom ani plánovač zásobování a už vůbec nedělám do gastronomie, jen uvažuju.
Přeci pointa operativního dozbrojování leží právě na místních zdrojích, ne?
Nemá smysl, aby to auto jezdilo z Prahy do Břeclavi dozbrojovat třeba vlaky na rameni Praha-Wiener Neustadt, ale někde před Brnem zavolá operativně obsluha do Břeclavi, že má vyjedeno to, to, to a to, (a jelikož jí ještě čeká Vídeň v poledním čase), tak to operativně doplní v Břeclavi. To samé cestou zpět, protože přes naši vlast pojede zrovna v době velmi pozdních obědů/velmi časných večeří, tak se od Rakušáků napůl vyjedená hospoda opět dozbrojí v té Břeclavi, aby se nestalo, že někdo přijde o půl sedmé za Pardubicema na rychlou véču a "Nemáme, nemáme, to taky nemáme, naposledy jsme zbrojili dnes ráno před osmi sty kilometry jízdy a to víte, jsme vyjedený, dejte si kafe, to vám ještě udělám, ale rozhodujte se rychle, za Kolínem už musím začít mejt mašinu".
Každý kritizuje a má právo na vlastní názor. Je ale rozdíl kritizovat a něco o tom vědět a kritizovat, a nevědět absolutně nic a mít o dané věci utopické představy (v této diskuzi pár takových lidí je).
gimli35:
No, s RJ jsem za poslední rok několikrát jel, ale bohužel o čerstvosti a dostatku zboží (hlavně při cestě Havířov - Praha) bych dokázal dost pochybovat. A ano, po mém nástupu V Pardubicích a jízdě do Prahy jsem se chtěl najíst. Přišel steward a ve stylu co po něm chci mi začal říkat co nemají ... A ano, 4 volba padla, dostal jsem pár kusů tvrdých řízečků (ale hlad byl hlad). A podobných zkušeností mám také poměrně dost.
Jak to, že RJ nemá zavedené dozbrojování v průběhu cesty? Já bych to třeba realizoval žlutými busy, v zavazadlovém prostoru je místa dost a třeba v Olomouci by to určitě šlo ;)
Filip Hrůza: Tak doufam, ze taky nekritizujete spatnej vozovej park CD, stav zeleznicni infrastruktury, praci policie, rozbity silnice, panelovou D1, nefunkcni wifi v regiojetu, uzky podrucky v railjetu, zpozdeny EC z Uherakova, zastavovani nekterych EC v MuN, nezastavovani nekterych EC v MuN, psi lejna na chodniku, neposekanou travu v prikopech, statni dluh, korupci nebo cokoliv dalsiho... Protoze jinak bych vam musel doporucit, at napisete na prislusna mista a date to do poradku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
