..: Komentáře :..


Komentáře uživatele "King Ondřej":

FotkaZprávaDatum
100.003-3Ještě malé doplnění k tomu odkud je jih Čech napájen:
Elektrárna Lipno sice je připojená do sítě 110 kV, ale jelikož funguje jako celá vltavská kaskáda pro vykrývání špičkového odběru denního diagramu zatížení, tak po většinu času je jih Čech napájen z paralelně spolupracujících rozvoden Kočín - Dasný. Když je špička, tak se přifázuje Lipno.
Jen tak mimochodem: kolik MW měla původní měnírna pro napájení Lipenky?
15.03.11 - 8:06
100.003-3Pane Zikmunde,
nepsal jsem o střídavé trakci - hlavní trať je myslím napájena z Velešína. Tady není pochyb o nutnosti 110 kV. Já psal ale o zabezpečení napájení pro původní trolejové vedení 1,5 kV DC a jeho novou rekonstrukci opět na 1,5 kV. Blbě jsem si přečetl původní text, kde se píše o využití lipenky jako napájecího vedení pro hlavní trať. Pak jsem si to vyložil tak, že kvůuli měnírně pro 1,5 kV napájení v Rybníce chcete stavět vedení 110 kV. To snad uznáte, by byla zbytečnost... Ale uznávám, moje nepozornost.
Střídavou napáječku by skutečně do 22 kV připojit nešlo. Né z důvodu nutnosti zvyšovacího transformátoru, ale vlivem nesymetrie zatížení. Napájecí trafa na 22 kV mají velikosti 16, 25, 40 a nebo 63 MVA. Rozjezd jedné lokomotivy s výkonem i pod 2 MW by způsobil velké nesymetrie a rozdílnosti napětí v jednotlivých fázích v oblasti napájené těmito trafy.
Naopak měnírny mají nejčastěji trojvinuťová trafa a dvanáctipulzní usměrňovače. Takže zde není s nesymetrií a dokonce ani s vyššími harmonickými problém - tudíž je možné je připojovat i do nižších napěťových hladin.

Ono to vedení 110 kV by bylo možné (navíc asi i účelné) natahnout z Velešína, protože když jsem viděl jak se příhraničí za posledních několik let rozvinulo (a jak se asi ještě rozvíjet bude), tak by bylo asi vhodné osadit někde v okolí Dvořiště transformátor nejen pro dráhu, ale též pro napájení sítí 22 kV.
15.03.11 - 7:59
100.003-3Pánové proč tahat vedení 110 kV kvůli tak malému odběru? Kolik MW by měla měnírna pro tuto železnici? 2 - 3 MW? To je výkon který bez problémů taháme na vzdálenost 25 km po vedení 22 kV. Řešením by bylo osazení malého transformátoru na lipenský rozvodně a jedním vývodem 22 kV z něj napájet zvažovanou měnírnu (s tím, že by se musela najít cesta po stávajících linkách 22 kV a v patřičné délce udělat jeden speciální potah pro tuto měnírnu z Lipna). Podobně se připojují velké větrné elektrárny do sítí 22 kV, kdy kvůli stabilitě napětí není možné připojit větrník do sítě někde za městem, ale udělá se potah od větrné elektrárny k nejbližšímu transformátoru 110/22 kV, který zajistí požadovaný zkratový výkon a tím i stabilitu napětí. Dispečer pak má možnost různé zátěže sdružovat na přípojnice, které má k dispozici a podle toho může třeba nastavit regulaci odboček na trafu 110/22 kV, ochrany a tak podobně. Podobných příkladů se už řešilo a realizovalo plno.
Úseky DC trakce jsou napájeny ze dvou stran především z důvodu úbytků napětí, což má vliv i na zálohování měníren a zvýšení spolehlivosti. U AC trakce to tak propojovat nelze a není to ani potřeba. Nelze to ze dvou důvodů. Jednak v jedné distribuční síti se trafačny pro dráhu musí rozdělit mezi tři fáze. Tudíž tomu odpovídají ve styčných bodech takčního vedení fázové posuvy 120°. A dalším důvodem jsou přetoky výkonů mezi jednotlivými soustavami, kdy trolej by byla jednou z paralelních cest například k vedení 110 kV (napaječny Vranov u Stříbra - Nezvěstice) a nebo i k vedení 400 kV (napaječky Strakonice a Nezvěstice). Vyžadovalo by to nasazení přetokových ochran a tím by klesla spolehlivost systému, protože při nějakém výpadku linky 110 kV by jednofázový přetokový výkon přetížil i trolejové vedení a došlo by k výpadku taky.
14.03.11 - 19:35