Praha - V letošním roce začne rozsáhlá rekonstrukce pražského hlavního nádraží, které je ostudou hlavního města Prahy. Do roku 2008 by mělo být nádraží zrekonstruováno. Italský investor Grandi Stazioni vyhrál soutěž na dlouhodobého nájemce a provozovatele nádraží a po vydání stavebního povolení začne s rekonstrukcí. Opravovat se bude jak nová, tak i secesní památkově chráněná Fantova budova. Po celou dobu rekonstrukce bude nádraží v provozu, ale cestující se dočkají řady omezení.V různých etapách budou uzavřeny části nádraží jako některé východy či odbavovací haly. Celá rekonstrukce přijde na 650 mil. Kč a výsledkem by mělo být moderní dopravně-obchodní centrum Praha hlavní nádraží. Autorem projektu rekonstrukce je ing. arch. Patrik Kotas, který se podílel i na návrhu jednotky pendolino či stanice metra Rajská zahrada.
Po rekonstrukci konečně zmizí klasické pokladny a cestující budou odbavováni podobně jako na západoevropských nádražích či na letišti. U přepážky by měl zákazník dostat veškeré informace od nákupu jízdenek přes zajištění taxi až po zjištění volných míst v pražských hotelech. Z odbavovací haly zmizí i stánky a vzniknou obchodní pasaže, restaurační zařízení a rekonstrukcí projde i 1. nástupiště, kde by měla vzniknout pěší promenáda s obchody a restauracemi.
V roce 2001 se do výběrového řízení přihlásilo 6 firem, s opravami se mělo začít v roce 2002 a dokončeny měly být nejpozději do 2 let od začátku rekonstrukce. Společnost Grandi Stazioni vznikla v roce 1996 a byla pověřena rekonstrukcí a provozováním 13 největších italských nádraží po dobu 40 let. Jedná se např. o stanice Roma Termini, Torino Porta Nuova, Venezia Santa Lucia či Milano Centrale. V Česku zajistí firma rekonstrukci a provoz pražského hlavního nádraží a žst. Mariánské Lázně a Karlovy Vary.
Zdroj: MF DNES z 6.1.2006, ITC, Metrostav
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
To, že Kotas má na prvním místě "krásu" je jedině dobře a v tomhle mu zcela fandím. Díky němu vypadá barrandovská trať tak, jak vypadá. On prosadil design do městských zastávek tramvají a díky němu nevypadají jako všechny ostatní v Praze.
Těch 650 mil. je opravdu málo, opravdu nevím, jak chtějí za tuhle sumu opravit jak staré, tak nové nádraží. Radši si od té rekonstrukce moc neslibuji, abych tak předešel velkému zklamání.
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











