Prostějov - Na železničním přejezdu na frekventované prostějovské ulici zemřelo už několik lidí. Ve středu tu vlak srazil dvě jedenáctileté dívky, jedna z nich nehodu nepřežila. Druhá dívka, kterou vlak neusmrtil, je na jednotce intenzivní péče na dětské klinice. České dráhy tvrdí, že za nic nemohou. "Výstražné signály byly v pořádku. Tato tragédie je výsledkem nepozornosti," řekl mluvčí železnice Aleš Ondrůj. Vrátit na přejezd závory není podle něj v kompetenci drah.
"Je to věc správy železniční cesty. Statistiky nehod na přechodech za poslední rok ale ukazují, že je úplně jedno, zda jsou tam pouze světla nebo závory. V Pardubicích byla například minulý týden havárie s vlakem na přejezdu i přesto, že závory byly dole. Neplatí, že světla a závory jsou něco jiného. Lidé porušují předpisy tak i tak," tvrdí Ondrůj. Podobný názor má i policie. "Přejezd v Olomoucké ulici je opatřen světly a zvukovým znamením. Takových železničních přejezdů je v Prostějově několik. Vždy jde bohužel o nepozornost nebo nekázeň lidí," řekl šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Jiří Procházka.
Fungují tu přece výstražná světla a zvukové znamení, shodují se úřady. Přesto si křížení vlaku s vytíženou silnicí a přechodem pro chodce za svou existenci vyžádalo už několik lidských životů a těžkých havárií. Nabízí se otázka, zda se poslední tragédii nedalo zabránit. Pamětníci vzpomínají na to, že za první republiky stával u přejezdu strážní domek. "Kdysi tam fungoval ajznboňák, který před každým průjezdem vlaku ručně stahoval závory," vzpomíná současný šéf dopravních policistů na Prostějovsku Jiří Procházka, který shodou okolností bydlí opodál. S následným nárůstem dopravy dráhy pochopitelně nemohly hlídat každý železniční přejezd. V Olomoucké ulici tedy začaly fungovat závory.
"Kdy zmizely, to si opravdu už nepamatuji. Bylo to někdy v sedmdesátých či osmdesátých letech. Tehdy jsme se tomu velmi divili. Od té doby je to čím dál tím horší," stěžuje si Bohumír Daneček, který bydlí přímo naproti přejezdu. Přes přejezd v Olomoucké se dnes musejí prodrat všechna auta, která z centra Prostějova směřují na Olomouc. Těch je několik tisíc denně. Za tratí je také rozlehlé sídliště. Každý den tak přes koleje tam a zpět musí přecházet stovky dětí, které směřují do škol v centru města. Prostějovská radnice ve čtvrtek oznámila, že se nebezpečnému přejezdu v Olomoucké ulici bude věnovat. "Starosta města bude iniciovat schůzku s Českými drahami ohledně této tragické události. V zájmu města je, aby všechny přejezdy ve městě, pokud možno, byly zabezpečeny závorami," uvedla mluvčí radnice Jana Gáborová.
zdroj: iDnes.cz, 2.11.2006
| 3.11.2006 (19:53)
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Zato na Olomoucké je provoz maximální včetně dětí docházejících do škol a závory v nedohlednu.
Možná že to ty závory nevyřeší, ale když srovnám ostatní přejezdy, tak v Prostějově už jsou jen 2 bez závor. Jeden na Olomoucké pro auta a chodce a jeden jen pro pěší na jižním zhlaví hlavního nádraží.
No a ať je to tak nebo tak, hlavní roli stejně hraje výchova. Ale přesto by mělo být hlavním zájmem minimalizovat nebezpečí právě kvůli takovým případům.
Pomohly by také podchody nebo nadchody. Jenže peníze.
"Starosta města bude iniciovat schůzku s Českými drahami"
Tak to se asi nikam nedostaneme, protože jak je v článku, má to na starosti SŽDC.
Omlouvám se za svůj slovník, ale co je moc, to je moc.
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










