Harrachov - Část trati 036 v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem byla již v roce 1992 vyhlášena ministerstvem kultury kulturní památkou. Jedná se o nejstrmější trať v republice, která má v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem mezi kolejnicemi speciální ozubnici. Ta se však v posledních letech nevyužívá (kromě speciálních historických vlaků) a navíc se SŽDC o trať příliš nestará a proto rychle chátrá. "Snažíme se najít řešení, aby ozubnice zůstala zachována,“ říká Jiří Lauerman z firmy Investorsko inženýrská, která má v Libereckém kraji na starosti projekt Regiotram Nisa. Jeho součástí má být i zubačka.
Zubačka slouží lidem na severu Čech již od roku 1902. Z Kořenova pokračovala trať do Jelenie Góry, tehdejšího Hirschbergu. Trať tak tehdy spojila rakousko-uherské a pruské železnice. Koleje se tu zachovaly dodnes; provoz pravidelných vlaků ale dnes končí na české straně v Harrachově a na polské ve Sklarzske Porebě, odkud jezdí vlaky dál do Jelenie Góry. V době největší slávy byla trať až do Kořenova elektrifikovaná a jezdil na ní expres Krakonoš až do polské Vratislavi. Provoz přes hranice byl ukončen po 2. světové válce a po roce 1989 se uskutečnilo jen několik jízd pro železniční nadšence. Ozubnicové lokomotivy jezdily na trati až do roku 1988. Od roku 1992 je trať technickou památkou.
Testy ukázaly, že moderní soupravy tu mohou mít problémy. Například Regionova měla s vyjetím tratě značné potíže kvůli prokluzování při strmém stoupání. Mezi Tanvaldem a Kořenovem překonává trať dohromady 235 metrů rozdílu na 7 kilometrech. Největší sklon je 58 promile. Nechybí tunely nebo 26 m dlouhý obloukový most přes Jizeru.
zdroj: iDNES.cz

| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Adam: Regionova je zcela moderní vozidlo, které přinese na lokální tratě mnoho dalších cestujícíich.....
Ale nechápu, proč je v tom článku tenhle nadpis. To vyzní tak, že by se ta trať měla rušit. A to snad ne, když zrovna ve čtvrtek jsem začal v mém zaměstnání pracovat na dost důležité práci s touto tratí :).
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











