..: Na hlavním nádraží v Berlíně se zřejmě začne kvůli sporu bourat :..
Berlin Hbf, DBBerlín - Letos na konci května německá metropole po třinácti letech budování otevírala nové hypermoderní hlavní nádraží. Byla to velkolepá show, na niž se přišly podívat desetitisíce Berlíňanů. Po půlroce provozu nádraží za 600 miliónů € (17 miliard Kč), kde pod zemí stavějí také rychlíky z Prahy, však hrozí, že Německé dráhy (DB) budou muset jako stavitel část budovy zbourat. Architekt Meinhard von Gerkan totiž vyhrál soud, u nějž DB zažaloval, že do jeho projektu vnesly a realizovaly úpravy bez jeho souhlasu a poškodily tak jeho autorská práva. Dodatečné vybourání plochého betonového stropu spodního nástupiště a prodloužení skleněného tubusu nadzemky by si podle rozpočtu drah vyžádalo zhruba 40 miliónů eur (1,1 mld. Kč).

Podle rozhodnutí soudu stavitel nepřiměřeně zasahoval do výběru materiálů a ztvárnění interiéru stavby, čímž poškodil Gerkanovu estetickou koncepci. Šéf DB Hartmut Mehdorn však naopak architekta, který má za sebou desítky realizací po celém světě, viní z malichernosti. „Za tento egoistický tah zaplatíme všichni,“ varoval Mehdorn. „Budeme bojovat. Objednali jsme si nádraží, ne katedrálu,“ dodal. S největší pravděpodobností si tak cestující, kteří si dosud na luxusním hlavním nádraží pochvalovali hlavně dostatek služeb a čistotu, budou muset v nejbližší době zvyknout na dunění sbíječek, prach a dřevěné bednění.

zdroj: Právo


Payus Poslat mail autorovi | 5.12.2006 (21:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user ANKU 
06.12.2006 (0:20)  
No jedinou výhodu v prodloužení toho tubusu vidím v tom, že za deště tam nebudou muset běhat s deštníkama pro cestující v první třídě, která je často na konci nástupiště.

Jinak, co sem tak pochytil tady v Německu, tak tam jde ještě o trochu víc, protože DB údajně nezaplatili část honoráře a proto se ten architekt soudí. Ono tam jde o hodně architekt dostává něco okolo 5-10% z ceny projektu jako honorář a to nejsou malé peníze.
Stejně si myslím, že to nakonec dopadne mimosoudně a nic se přestavovat nebude.
05.12.2006 (23:31)  
mah: Chce se zviditelnit - tudíž mu jde o prachy. Takoví lide nežijí z principu.
Registered user cool 
05.12.2006 (23:29)  
No nevím každopádně je to asi ohromná škoda. Je to nesmysl
Registered user mah 
05.12.2006 (23:18)  
M - v clanku se nepise, ze pozaduje nejake poenize, ale pozaduje prestavbu tak, aby stavba odpovidala jeho architektonickemu navrhu
ja to vidim tak, ze mu nejde o prachy, ale o stavbu
Registered user M 
05.12.2006 (23:07)  
mah - kocour nehledal nic mezi. pravdive je oboji. ma pravdu a jde mu o prachy...
Registered user mah 
05.12.2006 (22:42)  
hele kocoure, tak bud ma architekt pravdy, nebo mu jde o prachy - nic mezi tim neni
zbytecny vyhazovani peneze a surovin to neni - zbytecne bylo, ze stavitel nepostupoval podle architektonickeho navrhu a presto se pak chlubi, ze to ten architekt navrhoval - tak co ma asi pak ten architek delat, nez se branit
Correspondent or Member of ŽelPage Baresm  mail  
05.12.2006 (22:34)  
Tomu architektovi jde jenom o prachy, je to zbytečný vyhazování peněz a surovin - ZBYTEČNÝ! Jinak z právnického hlediska má asi architekt bohužel pravdu (blbec)...
05.12.2006 (22:16)  
A když se draze vyrube kus stropu nad kolejemi 1-8 a draze prodlouží monstrózní střecha nad kolejemi 11-16, hned bude autorova estetická koncepce OK? Cestujícím bych tam rozdával anketní lístky - zda ukamenovat či neukamenovat architekta. A nebo spíš toho, kdo v tom udělal bez jeho svolení ty změny?
05.12.2006 (22:09)  
Hmm, a já už se bál, že bananistán je jen v ČR. :)))
05.12.2006 (22:01)  
To je opravdu nářez :) Byl jsem tam na konci srpna, fakt je to super nádraží, nechal bych to být...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko