Głuchołazy - Po 58 letech byl 9.12.2006 znovuotevřen železniční hraniční přechod v polské stanici Głuchołazy. Od Šumperka a od Krnova vypravily České dráhy do Głuchołaz zvláštní vozy, ve kterých se vydávaly pamětní jízdenky a razítka. První české cestující v Głuchołazech vítal na peróně potlesk i svižná dechovka. Slavnostní otevření přechodu si nenechali ujít ani zástupci parlamentu, konzulátu, krajů, českých i polských drah, pohraniční policie. Logicky také nemohli chybět ani starostové Jindřichova ve Slezsku, Jeseníku, Zlatých Hor a dalších měst a obcí, které získaly přímé železniční spojení s Polskem. Na své si přišli i milovníci železniční nostalgie, protože české i polské dráhy vypravily do Głuchołaz vlak s parní lokomotivou. Nechyběl ani prezidentský vagon, takzvaný Dubčekův salonní vůz, a historické uniformy železničářů a pohraničníků. Po slavnosti odvážely české cestující autobusy zadarmo z nádraží na prohlídku centra Głuchołaz, které leží asi kilometr od nádraží.
Glucholazy leží patnáct kilometrů od stanice Jindřichov a devět kilometrů od stanice Mikulovice. V uplynulých 58 letech osobní vlaky tady sice běžně zastavovaly, ale nikdo z cestujících nesměl nastoupit ani vystoupit, podle mezinárodní smlouvy nesměl nikdo ani otevřít okno. Železná opona už konečně padla a komické na tom všem je, že trvala nejdéle v Evropě zrovna na hranicích dvou spřátelených zemí a zároveň "spolubojovníků" z bývalé Varšavské smlouvy. Polské dráhy v Głuchołazech v létě 2004 osobní vnitrostátní dopravu zcela zastavily, takže na nádražní tabuli odjezdů a příjezdů jsou dnes jen spoje do Česka. Cestující si mohou jízdenky do Głuchołaz i zpět koupit u pokladny v každé stanici nebo přímo u průvodčího. Zástupci ČD na slavnosti v Głuchołazech oznámili, že od ledna budou některé spoje z Głuchołaz pokračovat až do Opole.
zdroj: Moravskoslezský deník
| 11.12.2006 (17:42)
Polska gramatika je tezka, ale jmena mest se daji obvykle overit na Wikipedii. Napr.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opole
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl5.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl7.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl1.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl2.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl3.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl4.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl5.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl6.jpg
img.photobucket.com/albums/v490/emerson46/gl7.jpg
Fotky nejsou moje.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










