..: Za srážku pendolina s kamionem může řidič :..

Ilustrační obrázekBrodek u Přerova - Páteční srážku pendolina s kamionem na přejezdu mezi Brodkem u Přerova a Dluhonicemi zřejmě zavinil pětatřicetiletý řidič nákladního vozu. Podle policie nerespektoval výstražnou světelnou a zvukovou signalizaci zabezpečovacího zařízení a vjel na přejezd. „Řidič je podezřelý z obecného ohrožení,“ řekla mluvčí přerovské policie Michaela Sedláčková. Nehoda se odehrála v pátek krátce po 16. hodině. Díky včasné reakci strojvedoucího se obešla bez zranění a vážnějších škod. Strojvedoucímu se totiž podařilo rychlovlak před střetem téměř zastavit, narazil do nákladního vozu rychlostí asi 10 km/h.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 30.1.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.02.2007 (18:35)  
Miroslav Zikmund: Nahledl jsem do tabulky prejezdu v km 189,194 a situace v sudem smeru je nasledujici. Pri jizdach z vedlejsich koleji a na VCO z hlavnich koleji v Brodku je vystraha spustena tak jak pisete. Ale pri jizdach z hlavnich koleji tratovou rychlosti (priblizovak je pocitan pro 160 km/h) je vystraha spoustena uz zhasakem.
05.02.2007 (13:24)  
V týdeníku Železničář je k tomu informace, z níž vyplývá, že mezi uvolněním anulačního obvodu = zhasnutí výstražných světel a jejich novým uvedením do činnosti uplynulo 12 vteřin.

Citace příslušné pasáže :

Předběžným rozborem stažených dat z archívu stavů PZZ bylo zjištěno, že bezprostředně před vznikem mimořádné události nebyl přejezd v poruše. Posledním vlakem, který před vznikem mimořádné události přejezdem projel, byl vlak SC 510, který jel po druhé traťové koleji ve směru z Dluhonic do Brodku u Přerova. Po průjezdu tohoto vlaku přešel přejezd do stavu anulace pro 2. traťovou kolej, závory se zvedly a červená světla na výstražnících zhasla. Za 12 sekund poté vstoupil SC 509 jedoucí z opačného směru po první traťové koleji do přibližovacího úseku a přejezd přešel do výstražného stavu, tj. na výstražnících začala kmitat červená světla a po uplynutí předzváněcí doby se začala sklápět břevna závor. V tomto okamžiku se ale pod břevny u první traťové koleje nacházel návěs kamionu a nemohla už dojít do koncové polohy. Za několik sekund došlo k nárazu intenzivně brzdící soupravy pendolina do návěsu. Přejezdové zabezpečovací zařízení bylo ihned po odklizení následků mimořádné události za účasti Policie ČR přezkoušeno a bylo zjištěno, že pracuje bez závad.

Autor mi upřesnil, že vlak si "šlápne" až za vjezdovým návěstidlem 1L (od Dluhonic).
To je umístěno v km 191,235 takže k přejezdu je to 2 041 metr. Při rychlosti 120 km/h se tato vzdálenost ujede za minutu, při rychlosti 160 km/h za 46 vteřin. Takže pokud bude předzváněcí doba 30 vteřin, což by mělo na vyklizení přejezdu při rychlosti 5 km/h stačit, pojede vlak za pouhých 16 vteřin … od zavření závor … To není zrovna moc na nějaké velké uvažování co dělat, když zůstane vozidlo mezi závorami, např. autobus … za to dobu stačí v lepším případě vyskočit a opustit prostor leda tak řidič.
31.01.2007 (20:09)  
Nevíme, kde si vlak jedoucí od Olomouce "šlápne", aby uvedl do činnosti PZZ v Rokytnici.
Pokud si dobre pamatuji, tak by se v sudem smeru mela spoustet vystraha stanicnimi obvody 1LK a 2LK (dlouhonicke zahlavi).
31.01.2007 (19:31)  
Pokud řidič vypověděl, že světla zhasla a závory šly nahoru, tak nemluví pravdu = vymlouvá se, protože podle odborníků na zabezpečovací zařízení výstražná světla kmitají po celou dobu zvedání závor, čili až koncový spinač rozpojí proudový obvod výstražných světel.
Já samozřejmě podrobně neznám konstrukci mechanismu závor, ale pokud vlak 510 projel a uvolnil přejezd, pak se skutečně závory mohly začít zvedat, přestože již v protisměru jel vlak 509. V okamžiku, kdy se ty závory začnou zvedat, tak musí doběhnout do koncové polohy a pak se teprve mohou zavírat. Přepnout směr točení elektromotoru v polovině zdvihu jaksi není možné … ručně by to samozřejmě šlo.
Elektrické obvody sice pracují s minimálními časovými prodlevami, ale tady je třeba počítat s prodlevami vzniklými mechanickým mezičlánkem, např. setrvačností, mechanickými odpory – nevíme jaká je rychlost zvedání závor, jsou známy závory, kdy se břevna zvedají postupně nebo s časovým odstupem.
Je–li tam těch elektromotorů několik – na přejezdu v Rokynici jsou čtyři (každé břevno ná svůj), pak se pravděpodobně "musí" čekat, až doběhne ten poslední, protože koncové spínače jsou zapojeny do série a pak se teprve mohou začít závory zavírat.
Nevíme, kde si vlak jedoucí od Olomouce "šlápne", aby uvedl do činnosti PZZ v Rokytnici. Já bych při traťové rychlosti 160 pocitově upřednostnil "vjezdové návěstidlo", proti tomu ovšem stojí nákladní vlak jedoucí řekněme jen 80 km/h nebo zastavující osobní vlak, takže ty závory by byly zavřené u osobního vlaku po celou dobu jízdy od vjezdového návěstidla do Brodku až na zastávku v Rokynici, čili dobře 4 - 5 minut, takže z tohoto pohledu může zase být rozhodujícím místem "odjezdové" návěstidlo…
Jen pro ilustraci – ve Švýcarsku na trati Geneve – La Plaine je zastávka Russin a přejezd. Od uzavření závor do průjezdu vlaku tam uplyne cca 5 minut … Takže pokud pojedou dva vlaky proti sobě (je to dvoukolejná trať), čekáte tam 10 minut … Patrně je tam uzavření závor podmínkou pro postavení odjezdového návěstidla v sousedních stanicích do polohy dovolující jízdu …

Ze záznamového zařízení obou EJ 680 se se vteřinovou přesností zjistí, kde se vozidla nacházela, čili v jakém časovém okamžiku si "šplápla" a anulovala, resp. uvedla do činnosti PZZ.
31.01.2007 (17:44)  
Ona by stačila obyčejná infrazávora propojená na návěstidlo. Pak by se rozsvítilo volno po stažení závor při volném přejezdu. S lidskou blbostí je nutné počítat, zvlášť v českých zemích. A závory vymyšlené tak, aby šly zlomit jenom směrem ven z přejezdu.
31.01.2007 (13:53)  
tenzor: neinformovanost? proboha která? mi chcete tvrdit, že řidič neví, že když červené světlo bliká, tak nemá na přejezdu co dělat? Jedna z prvních věcí, co se probírá v autoškole! Takový řidič nemá na silnici co dělat!!

mmch, v neděli jsem sledoval, jak řidič objíždí závory na jednokolejné trati těsně po projetí vlaku - nechtělo se mu čekat 30 vteřin, než se zvednou...
před měsícem jsem stojíce u přejezdu (mech. závory) na stejné trati sledoval, jak mne auto předjelo, spolujezdci zvedli závory a auto projelo. všem v tom autě bylo tak 18 - 20 let...
v jedné obci na trati 090 je jeden přejezd hned u zastávky, xkrát se mi tam stalo, že přijel panták, odjel, závory se zvedly a nepřestaly blikat, ale auta zvesela přes něj jezdila, přestali tak 5 vteřin, než šly dolů...
31.01.2007 (13:42)  
Z těch 99% bych něco slevil, jak se chovat v krizové situaci na přejezdu by ale mělo být součástí autoškoly pro řidiče kamionů, pokud tomu tak není, tak zmatkování bych předpokládal u více než poloviny! Střet s osobním vozem je malér, ale když řidič uteče, tak oněch několik metráků proti 70 t ... 20 t proti 70 t už je jiný kafe.
registrovaný uživatel vydRa  mail  
31.01.2007 (12:25)  
:) taky bych souhlasil s tim, ze 99% lidi a 100% kamionaku tusi, ze zavory jdou "projet" :) spis otazka kolik % si to v takovym stresu uvedomi a dobre zareaguje
31.01.2007 (9:35)  
Ad Georgo: Mně ten řidič přijde v tomto směru dost blbý. Ať už to bylo jak chce, tak zůstat stát na přejezdu mezi závorami je prakticky sebevražda. Pokud si myslel, že nějaká dřevěná závora udrží kamión, tak tak moc nemyslel.
registrovaný uživatel tenzor 
31.01.2007 (8:51)  
Georgo: jak už jsem psal, je to porušení vyhlášky, ale jde spíš o neinformovanost, než o snahu něco porušovat. Já osobně bych (asi na rozdíl od většiny řidičů) čekal dokud červená světla nezhasnou, ale že se závory můžou spustit takto zákeřně, by mě nenapadlo. Jinak ohledně stíhání za obecné ohrožení, působí to značně úsměvně, když si uvědomíme, že opět většina řidičů netuší, že závory jde přerazit nebo aspoň zvednout i relativně lehkým autem při relativně nízké rychlosti.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko