Brodek u Přerova - Páteční srážku pendolina s kamionem na přejezdu mezi Brodkem u Přerova a Dluhonicemi zřejmě zavinil pětatřicetiletý řidič nákladního vozu. Podle policie nerespektoval výstražnou světelnou a zvukovou signalizaci zabezpečovacího zařízení a vjel na přejezd. „Řidič je podezřelý z obecného ohrožení,“ řekla mluvčí přerovské policie Michaela Sedláčková. Nehoda se odehrála v pátek krátce po 16. hodině. Díky včasné reakci strojvedoucího se obešla bez zranění a vážnějších škod. Strojvedoucímu se totiž podařilo rychlovlak před střetem téměř zastavit, narazil do nákladního vozu rychlostí asi 10 km/h.
zdroj: Mladá fronta DNES
| 30.1.2007 (16:00)
Citace příslušné pasáže :
Předběžným rozborem stažených dat z archívu stavů PZZ bylo zjištěno, že bezprostředně před vznikem mimořádné události nebyl přejezd v poruše. Posledním vlakem, který před vznikem mimořádné události přejezdem projel, byl vlak SC 510, který jel po druhé traťové koleji ve směru z Dluhonic do Brodku u Přerova. Po průjezdu tohoto vlaku přešel přejezd do stavu anulace pro 2. traťovou kolej, závory se zvedly a červená světla na výstražnících zhasla. Za 12 sekund poté vstoupil SC 509 jedoucí z opačného směru po první traťové koleji do přibližovacího úseku a přejezd přešel do výstražného stavu, tj. na výstražnících začala kmitat červená světla a po uplynutí předzváněcí doby se začala sklápět břevna závor. V tomto okamžiku se ale pod břevny u první traťové koleje nacházel návěs kamionu a nemohla už dojít do koncové polohy. Za několik sekund došlo k nárazu intenzivně brzdící soupravy pendolina do návěsu. Přejezdové zabezpečovací zařízení bylo ihned po odklizení následků mimořádné události za účasti Policie ČR přezkoušeno a bylo zjištěno, že pracuje bez závad.
Autor mi upřesnil, že vlak si "šlápne" až za vjezdovým návěstidlem 1L (od Dluhonic).
To je umístěno v km 191,235 takže k přejezdu je to 2 041 metr. Při rychlosti 120 km/h se tato vzdálenost ujede za minutu, při rychlosti 160 km/h za 46 vteřin. Takže pokud bude předzváněcí doba 30 vteřin, což by mělo na vyklizení přejezdu při rychlosti 5 km/h stačit, pojede vlak za pouhých 16 vteřin … od zavření závor … To není zrovna moc na nějaké velké uvažování co dělat, když zůstane vozidlo mezi závorami, např. autobus … za to dobu stačí v lepším případě vyskočit a opustit prostor leda tak řidič.
Pokud si dobre pamatuji, tak by se v sudem smeru mela spoustet vystraha stanicnimi obvody 1LK a 2LK (dlouhonicke zahlavi).
Já samozřejmě podrobně neznám konstrukci mechanismu závor, ale pokud vlak 510 projel a uvolnil přejezd, pak se skutečně závory mohly začít zvedat, přestože již v protisměru jel vlak 509. V okamžiku, kdy se ty závory začnou zvedat, tak musí doběhnout do koncové polohy a pak se teprve mohou zavírat. Přepnout směr točení elektromotoru v polovině zdvihu jaksi není možné … ručně by to samozřejmě šlo.
Elektrické obvody sice pracují s minimálními časovými prodlevami, ale tady je třeba počítat s prodlevami vzniklými mechanickým mezičlánkem, např. setrvačností, mechanickými odpory – nevíme jaká je rychlost zvedání závor, jsou známy závory, kdy se břevna zvedají postupně nebo s časovým odstupem.
Je–li tam těch elektromotorů několik – na přejezdu v Rokynici jsou čtyři (každé břevno ná svůj), pak se pravděpodobně "musí" čekat, až doběhne ten poslední, protože koncové spínače jsou zapojeny do série a pak se teprve mohou začít závory zavírat.
Nevíme, kde si vlak jedoucí od Olomouce "šlápne", aby uvedl do činnosti PZZ v Rokytnici. Já bych při traťové rychlosti 160 pocitově upřednostnil "vjezdové návěstidlo", proti tomu ovšem stojí nákladní vlak jedoucí řekněme jen 80 km/h nebo zastavující osobní vlak, takže ty závory by byly zavřené u osobního vlaku po celou dobu jízdy od vjezdového návěstidla do Brodku až na zastávku v Rokynici, čili dobře 4 - 5 minut, takže z tohoto pohledu může zase být rozhodujícím místem "odjezdové" návěstidlo…
Jen pro ilustraci – ve Švýcarsku na trati Geneve – La Plaine je zastávka Russin a přejezd. Od uzavření závor do průjezdu vlaku tam uplyne cca 5 minut … Takže pokud pojedou dva vlaky proti sobě (je to dvoukolejná trať), čekáte tam 10 minut … Patrně je tam uzavření závor podmínkou pro postavení odjezdového návěstidla v sousedních stanicích do polohy dovolující jízdu …
Ze záznamového zařízení obou EJ 680 se se vteřinovou přesností zjistí, kde se vozidla nacházela, čili v jakém časovém okamžiku si "šplápla" a anulovala, resp. uvedla do činnosti PZZ.
mmch, v neděli jsem sledoval, jak řidič objíždí závory na jednokolejné trati těsně po projetí vlaku - nechtělo se mu čekat 30 vteřin, než se zvednou...
před měsícem jsem stojíce u přejezdu (mech. závory) na stejné trati sledoval, jak mne auto předjelo, spolujezdci zvedli závory a auto projelo. všem v tom autě bylo tak 18 - 20 let...
v jedné obci na trati 090 je jeden přejezd hned u zastávky, xkrát se mi tam stalo, že přijel panták, odjel, závory se zvedly a nepřestaly blikat, ale auta zvesela přes něj jezdila, přestali tak 5 vteřin, než šly dolů...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










