Mníšek pod Brdy - Aktualizováno v 18:45 hod.: Dnes dopoledne vykolejil u Mníšku pod Brdy manipulační nákladní vlak Mn 85956. Podle posledních zpráv se mimo koleje nachází celá souprava. Příčiny nehody se vyšetřují. Jedna varianta hovoří o tom, že na trati pracující dělníci dostatečně nepřitáhli pražce, zatímco druhá možnost spekuluje o přetížené soupravě. Zranění jsou dva zaměstnanci Českých drah, kteří doprovázeli soupravu ve služebním voze. Z televizních záběrů je patrné, že vykolejená lokomotiva je řady 749.
Podle dosavadního šetření na trati mezi Mníškem pod Brdy a Čísovicemi pracovala externí firma Vekra, která upravovala rozchod kolejí a měnila přidržovací prvky. Podle ohledání byla kolejnice uvnitř oblouku vyvrácena a chyběly uchycovací prvky. V kolejišti se pak našla uchycovací tyč na udržení rozchodu - přičinou je tedy zřejmě odchylka v rozchodu kolejnice. Vyšetřování začalo okamžitě ve směru, zda nedošlo k porušení pracovního postupu zaměstnanců této společnosti.
"Prokázáno je, že strojvedoucí jel předepsanou rychlostí 33 km/h. Zatím odhadnutá škoda je 1,1 mil. Kč. Událost se stala dnes v 11:50 hod. u zastávky Rymaně, kde vykolejil nákladní manipulační vlak - lokomotiva a 5 vozů. K lékařskému ošetření s lehkým poraněním na noze byl převezen vedoucí posunu, další zranění nejsou. Na místě je zavedena náhradní autobusová doprava," uvedl pro ŽelPage tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj. V místě nehody je za běžného provozu povolena maximální rychlost 40 km/h a zastávka Rymaně leží na trati 210 (Vrané nad Vltavou - Dobříš).
Naopak Drážní inspekce ve své tiskové zprávě uvedla, že vykolejila lokomotiva a 6 ze 7 vozů nákladního vlaku. "Všechny vozy stojí na náspu, jen druhý vůz za lokomotivou zůstal stát na kolejích. Služební vůz byl ostatními loženými vozy se dřevem vytlačen do boku a stojí kolmo ke kolejím. Prvotní odhad škody činí 1,2 milionu korun na vlaku a 100 tisíc korun na trati," uvedl Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce. "Provoz na trati se během dnešního dne zřejmě nepodaří obnovit," dodal mluvčí. Na webu ČD je uvedeno, že provoz bude obnoven až ve středu 21.2.2007 ve večerních hodinách.
zdroj: TV Nova, Tisková zpráva DI ČR, Sdělení ČD
| 20.2.2007 (18:30)
Dokonce i kdyby si to Tvé gumokolí neřídil Ty, ale třeba tvůj kamarád, bude se to platit zTvého povinného ručení, protože Ty jsi provozovatel vozidla a Ty neseš odpovědnost za jeho provoz.
Věř mi že vím co říkám, neboť pracuji v pojišťovně a tyto případy řeším každý den.
1) s tím Boeingem a Airbusem jste to zřejmně nepochopil. Myslel jsem příměr ve smyslu ČSA x Delta Airilnes. To co uvádíte vy je něco ve smyslu Škoda x Bomardier a to jsem skutečně na mysli neměl. V tomto pčípadě jsem myslel ČD x jiný žel. dopravce (Viamont, RT,...)
2) "co mají ČD se zaviněním nehodové události společného".
Jen to, že jsou provozovateli drážní dopravy a vztahují se na ně mimo jiné i §§427,428 OZ o objektivní odpovědnosti za způsobenou škodu. Je to úplně to samé, jako když půjčíš auto někomu a ten někdo způsobí provozem tvého vozidla škodu někomu jinému. Ikdyž si to vozidlo neřídil, budeš popotahován Ty jako provozovatel tohoto vozidla bez ohledu na to kdo jej řídil (ovšem v případě prokázání že to byla jednoznačně chyba řidiče, můžeš Tobě vzniklou škodu chtít po něm). Stejné je to i na dráze. Jelikož ČD provozují drážní dopravu, pak za každou mimořádnou událost, související s provozem (což je velmi široký pojem, a nemyslí se tím pouze jízda vlaku), jsou objektivně odpovědné ČD, nehledě na to, kdo ji způsobil. (Např. vlak sejme na přejezdu gumokol, vykolejí a zraní se pasažéři. Vina je jna straně gumokolisty. Já jako poškozený cestující ve vlaku, mám nárok podle §427 OZ, aby mi ČD uhradili škodu vzniklou při této situaci, jelikož jsem "uzavřel" smlouvu o přepravě s ČD a ne s gumokolistou. ČD pak následně může vymáhat to co mi zaplatí po viníkovi události, tedy gumokolistovi)
Věř mi, že s tímto pracuju téměř každý den. Bohužel takto nešťastně jsou postaveny zákony ČR.
1) dobrá logika
* pokud se zřítí letadlo od firmy Boeing, nebudete létat letadly od této firmy, ale "od konkurence" Airbus
* pokud se zřítí letadlo od firmy Airbus, tak patrně nebudete létat ničím, protože "konkurenčních" letadel od firmy Boeing taky nehodláte používat … většina dopravců používá letadla těchto společností …
2) objevujete "parní stroj"
strojvedoucí, jakož i ostatní provozní zaměstnanci VŠECH provozovatelů drážní dopravy se PRAVIDELNĚ účastní povinného školení, které se koná podle rozhodnutí GŘ ČD ve stanovených časových odstupech (měsíčně, jednou za dva / tři měsíce apod.) ve stanoveném časovém rozsahu; opakovaná neúčast na tomto školení je POSTIHOVÁNA nařízením mimořádné odborné zkoušky …
strojvedoucí, jakož i ostatní zaměstnanci provozovatelů drážní dopravy se podrobují pravidelným lékařským prohlídkám, strojvedoucí nejčastěji … (viz vyhláška č.101/1995 Sb. "Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost …) … strojvedoucí, jakož i většina provozních pracovníků ČD a.s. se před přijetím do příslušné profese podrobuje psychologickému vyšetření (včetně pokladních, průvodčích, výhybkářů, signalistů a pracovníků v dalších provozních profesích …) Adepti pro funkci strojvedoucí a výpravčí se takovémuto vyšetření podrobují několik desítek let …
Nechápu ovšem, jak proškolování strojvedoucích i opakované zdravotní prohlídky zabrání vykolejní vlaku, jsou-li kolejnice špatně upevněny k pražcům …
Mimo jiné – železniční trať patří státu (SŽDC s.o.), práci prováděla "externí firma" (soukromník přece vždy odvádí lepší práci než pracovnící molochu České dráhy a.s.), takže dost dobře nechápu, co mají ČD a.s. se zaviněním nehodové událostí společného. Strojvedoucí rychlost jízdy nepřekročil …
To se děje na české železnici se děje na všech železnicích, i na těch mnohými tolik obdivovaných německých, rakouských, v nehodám dochází i ve Švýcarsku – například upadnutá písečníková trubka z lokomotivy atd. atd.
K "projetí" červené ná návěstidle dochází i v těchto zemích, byť jsou tam zařízení, která činnost strojvedoucí kontrolují a pokud nereaguje na příkaz ke snížení rychlosti "nějakým" způsobem, tak dokáží vlak zastavit. Pokud však strojvedoucí "nějakým" způsobem reaguje, zařízení "předpokládá", že strojvedoucí je v bdělém stavu a vlak zastaví. Dodat "hejblátka" na lokomotivu je jedna věc, jenže pak musíte instalovat "nehejblátka" k tomu návěstidlu, aby se "hejblátka" o té červené dozvěděla. V podstatě se tomu říká automatické řízení kolejového vozidla a "hlavu si s tím drbou" několik desítek let v AŽD …
Něco jiného jsou ovšem četné závady hnacích vozidel, které jsou důsledkem omezování finančních prostředků na jejich údržbu.
Doslova "geniálně jednoduchý" zabezpečovací systém se používá "na sovětském" metru – patrně ve všech post SSSR zemích – já jsem to viděl v Kijevě na tom úseku do vede za Dněprem po povrchu před necelými 20 lety.
U oddílového návěstidla je "hejblátko" napojené přes převodovku na elektomotor. Když se na návěstidle objeví návěst stůj, elektromotor přestaví "hejblátko" tak, že při projetí červené by narazilo do vzduchového kohoutu průběžné brzdy umístěného na prvním voze a ten otevře – v podstatě je to záchranné brzda. Když když se na návěstidle objeví návěst dovolující jízdu, tak se "hejblátko" otočí mimo průjezdný průřez.
Jenomže tohle si můžete dovolit na "speciální" dráze (v duchu terminologie českého zákona o dráhách), kde jsou tomuto způsobu zabezpečení vozidla konstrukčně přizpůsobena již z výroby.
Nechci si vybrat jiný způsob dopravy (Tebou zmiňovaný autobus, či gumokol), ale v tomto jednoznačně monopolním prostření nemám možnost zvolit jiného železničního dopravce, který mě přepraví z A do B. Netvrdím, že přeprava vlakem není nebezpečnějsí než na silnici, myslím si opak, ale jisté "opatření" by se mělo udělat i tady. Není normální aby vlaky jezdily na červenou a sjíždšli z kolejí.
Řešení existuje ve formě pravidelnější kontroly a udržby dopravní cesty (ať už to má na starost kdokoli), pravidelním proškolováním fírů a jejich pravidelným preventivně-zdravotních prohlídkách a psychotestech, případně i montováním nějakých udělátek do mašin, které ja zastaví v případě té červené (nejsem technik, tak alespoň takhle, myslím že americké Acely toto zařízení mají). To že na to nejsou lidi a peníze není přece můj (opět u mně jako koncového zákazníka) problém.
Navíc, pokud tady opakovaně prohlašuješ, že to co se děje (a je v posledních 14 dnech více medializováno) je u ČD (potažmo SŽDC) každodenním chlebem, tak pak je něco zhnilého ve státě dánském a není to normální. A pokud si za svým tvrzením opravdu stojíš (nebo víš na 100%) měl bys o tom informovat příslušné úřady, neb tady to už zavání "obecným ohrožením" (ať už z nedbalosti nebo bez).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










