..: Brno hledá podobu podzemní dráhy :..

Ilustrační obrázekBrno - Vlastního metra se Brno nedočká, bude mít diametr. Zda však dostane tato dlouho odkládaná podzemní dráha podobu podpovrchové tramvaje, nebo spíše speciálních vlaků, ani v tom není stále jasno. Přesto nabírá celý problém na aktuálnosti. Takzvaný severojižní diametr totiž úzce souvisí s tím, jak bude vypadat nové brněnské nádraží. Má dopad i do dalších oblastí, například nepřímo ovlivní ceny pozemků v okolí. Představitelé kraje zatím prosazují, že by podzemní dráha měla být napojená na železnici. „Lidé jedoucí například z Tišnova by v Řečkovicích přímo ve speciální soupravě bez přestupu opustili koleje ČD a jeli by jakousi městskou drahou, jaké ji známe z Vídně či Berlína. Na jihu by se souprava vrátila na železniční koleje a pokračovala například do Slavkova,“ vysvětlil jihomoravský hejtman Stanislav Juránek.

Městský územní plán ale počítá s něčím jiným. Pod povrch by se měly nořit tramvaje, a to ty, které nyní jezdí v okolí výškových budov v Šumavské ulici. Až později by vznikl nový úsek od Šumavské ke královopolskému nádraží. Náměstek primátora Martin Ander, který dostal na starost rozvoj města, však připouští, že se město přiblíží ke krajské studii. „Ukazuje se, že má své výhody a posílí zájem o hromadnou dopravu,“ potvrdil. „Při přípravě nového územního plánu zvážíme obě varianty, jak tramvajovou, tak tu, kterou lze přeneseně označit za vlakovou,“ sdělil.

Kvůli vysoké ceně je stavba v nedohlednu

Obě varianty se shodují v tom, že by větší část trasy vedla v oddělených koridorech na povrchu a jen pod centrem by byla v podzemí. Rozpory jsou však v počtu stanic a dalších detailech. Definitivní rozhodnutí o podobě diametru padne příští rok, jasněji však bude už v dalších měsících. Radní totiž nechali zpracovat dokument, který řeší podobu rychlodráhy na jihu města. Má vyřešit její vztah k novému nádraží, její případné zapojení do jeho kolejového systému, nebo protažení trasy až k nákupním centrům na jihu města. „Již nyní územní plán řeší tuto podobu dvěma variantami, které je potřeba vyhodnotit,“ uvedla Zdeňka Šamánková, která má na brněnském magistrátu na starosti dopravu.

Od zvolené varianty se bude odvíjet i cena. Její hrubé odhady se pohybují od 13 miliard až po více než 20 miliard korun. „Jasné je, že nejde o projekt, který by přímo podpořila EU. Možná máme šanci na příspěvek ze Společného regionálního operačního programu, ale ten by samotná tato stavba téměř vyprázdnila,“ míní Ander. Město by tedy muselo získat prostředky od státu, což je velmi problematické. Vláda se totiž několikrát přela o to, zda vůbec uvolnit prostředky na dostavbu pražského metra. Ještě roku 2000 přitom ministerstvo dopravy oznamovalo, že na 9 km brněnské dráhy včetně 3 km pod povrchem uvolní za 6 let celkem 8,6 miliardy korun. Nepřišly. Krajští úředníci již s podzemní dráhou počítají až po roce 2020.

zdroj: Lidové noviny


Adys Poslat mail autorovi | 4.3.2007 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.03.2007 (11:58)  
Stránka o severojižním tramvajovém diametru: http://www.brno.cz/index.php?nav01=88&nav02=89&nav03=1509
Registrierter Benutzer Mato 
04.03.2007 (11:57)  
Rumcajs: no a kde by si ji chtěl provozovat? Maximálně na lince 8 po Reneský třídě a tramvajovém koridoru, jinak cpát něco rychlejšího do města stejně nemá význam. Zastávky 200-350 m od sebe, tam by Ti byla ta vlakotramvaj celkem na nic. Ledaže by se vytvořili nové linky, které by obsluhovaly okrajové části města a do centra by vůbec nezajížděli a napojení by měli třeba v tom KRpoli u nádraží. Ale takové linky nebude město dotovat a DPMB ani provozovat.
Registrierter Benutzer Rumcajs  mail  
04.03.2007 (11:47)  
Mato: Za mých studentský let jezdily v brně RT6N1 - podle aktuální nálady. Ale jinak souhlasím, že existují "rychle tramvaje". Podle mě, yb byl najlepši kompromis: vlakotramvaj
Registrierter Benutzer Mato 
04.03.2007 (11:43)  
Václav P: Nesouhlasím že tramvaje jsou pomalé. Např. RT6N1 ma Vmax 80km/h, Anitra 7O, Ostatní 65. Ale takovou rychlostí v husté městké zástavbě téměř nikdy nedosáhnou. Nechceš mi tvrdit, že kdybys nahradil tramvaje na současné síti vozy S-BAHNU že se rychlost přepravy zvýší že ne? To je to tiž nemožné. Jedině podzemnku nebo nadzemnkou (ta ale nepřichází vúvahu)
04.03.2007 (11:33)  
Obdoba S-Bahnu by byla nejlepší, tramvaje jsou přeplněny a pomalejší, míň pohodlné a není tam WC:). Návic cestujicí si může koupit jízdenku z druhéhé konce republiky až na zastávku výstupu.
Registrierter Benutzer Mato 
04.03.2007 (11:12)  
Kacafírek: ono se v té Líšni původně plánovalo, že trať bude končit až v Mariánském údolí. A tuším, že je to tak rok až dva co prodloužili trať z Líšeň-Jírova o jednu zastávku na Líšeň-Mifkovu. "Koridor" tam byl připravený, jen nebyly tuším položeny koleje.
Registrierter Benutzer Mato 
04.03.2007 (11:09)  
To by se mi moc líbilo. Něco jsem četl o podzemní rychlotramvaji z Kr.Pole(Purkyňova) přes HLN do jižní obchodní čtvrti (Shopping park, Olympia) to by bylo super. Držím palečky ať to vyjde
Registrierter Benutzer Vampir  mail  
04.03.2007 (11:06)  
Dyť jsou v líšni jak je stanice co vypadá jako metro zde vedou klasické koleje
04.03.2007 (10:34)  
A co takle tramvaje schopné jezdit i po vlakových tratích, tzv vlakotramvaj, v zahraničí to existuje. Brno má navíc tu výhodu, že tramvajové kolejiště je již nyní na dvou místech propojené s dráhou (Krpole a kousek od Mendláku přes vlečku na výstaviště) - parametry tramvajových tratí by už dnes bez úprav měly umožňovat provoz vozidly schopnými jezdit po vlakových kolejích, problém napájení určitě taky není technicky neřešitelný. Pokud se jako laik mýlím, rád se nechám poučit.
Propojit by se to muselo samozřejmě na jiných místech.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko