..: Před 157 lety se narodil Tomáš Garrigue Masaryk :..

Deska na stochovském nádražíStochov / Lány - V neděli 4.3.2007 se uskutečnil Den Tomáše G. Masaryka při příležitosti 157. výročí narození prvního československého prezidenta. Akce se koná každoročně a v posledních letech se jízdy parního vlaku účastnil i současný prezident Václav Klaus, který však dal tentokrát přednost zahraniční cestě do USA a v neděli odletělel novým letadlem Airbus A-319, které nahradilo ruský stroj Tu-154. V případě, že vlakem cestuje prezident republiky, podléhá souprava zvláštnímu režimu - je pod kontrolou 24 hodin před začátkem akce, musí projít bezpečnostní kontrolou a během cesty je doprovázena ochrankou.

Plakáty vytištěny, ale informace neplatily

Zvláštní parní vlak Sp 35506I přesto, že se Den TGM koná každý rok, letos byly přípravy celé akce na znatelně nižší úrovni než v minulých letech. České dráhy byly pouze dopravcem celé akce, kterou organizovala labskoústecká sekce Klubu českých turistů. Navíc tradičně nasazovaná lokomotiva Albatros byla vyslána na cestu Vlárským průsmykem a tak v neděli byl zvláštní parní vlak do Lužné u Rakovníka veden lokomotivou 434.2186 zvanou Čtyřkolák. "Musíme si uvědomit, že příprava jakékoliv nostalgické jízdy těchto rozměrů je velmi náročná. Například tato akce přišla na více než 120 tisíc korun, samozřejmě bez nároku na zisk," sdělil ŽelPage Alois Kašpar z odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah. "Je nutné zdůraznit, že 50% všech nostalgických jízd se koná v Praze a blízkém okolí," dodal Kašpar.

Při rozhovoru s Aloisem Kašparem jsme se ptali i na aktuální problémy železnice v Praze a Středočeském kraji. Zde zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy ČD pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj opět zopakoval problémy s nedostatečnou kapacitou železniční sítě a nedostatkem souprav. V letošním roce počítají ČD se 7 novými soupravami 471 CityElefant, z nichž nejméně 5 zůstane v Praze. Sám Alois Kašpar považuje za svou osobní prohru, že 2 CityElefanty jezdí v Moravskoslezském kraji (s tímto názorem souhlasí i autoři tohoto článku) a pravděpodobně v průběhu roku tam další 2 jednotky začnou jezdit. Určitě potěšující zprávou je, že České dráhy chtějí Jízdní řád 2008/2009 koncipovat již se zprovozněným Novým spojením (dokončení je plánováno v srpnu příštího roku).

Salónní vůzAle vraťme se zpět ke Dni TGM. Výměna lokomotiv z Albatrosu na Čtyřkolák byla také důvodem změny jízdního řádu. Zachován byl ranní odjezd z Prahy Masarykova nádraží a při cestě tam došlo pouze k drobným úpravám, neboť na postrk byl nasazen Brejlovec 752 001-8. Ten již ale nebyl řazen na zpáteční cestě, a proto došlo k prodloužení jízdních dob. Vlak měl naplánován delší pobyt v Kladně a původně plánovaný příjezd do Prahy Masarykova nádraží v 16:28 hod. byl posunut až na 17:06 hod.



Žst. StochovTato opatření způsobila, že informace uvedené na plakátech, které se honosily logy řady společností, neplatily. Proto byly vytištěny informace o změně jízdního řádu, které byly v ranních hodinách hlášeny rozhlasem na Masarykově nádraží. Zejména starší osoby si stěžovaly také na skutečnost, že slibované kyvadlové autobusy mezi Stochovem a Lány nejezdily. A zajímavým způsobem byl načasován i pietní akt na lánském hřbitově. Začátek byl naplánován na 14:30 hod. a parní vlak z 2 km vzdáleného stochovského nádraží odjížděl ve 14:44 hod., tedy o 14 minut později...

Salónním vozem se svezl hejtman Bendl

Interiér salónního vozu za přítomnosti pánů Sedláčka a KašparaZatímco prezident Václav Klaus vyrazil v neděli ráno na letiště Praha Ruzyně, hejtman Středočeského kraje Petr Bendl se vydal na nádraží Praha Dejvice, odkud pokračoval parním vlakem až do Stochova. Odpoledne se pak zúčastnil pietního aktu na lánském hřbitově. Redaktoři ŽelPage cestovali salónním vozem řazeným ve vlaku Sp 35506 za doprovodu zástupce ředitele odboru osobní dopravy pro hl. m. Prahu a Středočeský kraj Aloise Kašpara z Prahy Masarykova nádraží do Prahy Dejvic.

Salónní vůz (51 54 89-40 080-1) smí jezdit nejvyšší rychlostí 140 km/h. V provozu byl v letech 1930 - 1967. K jeho záchraně došlo v roce 1969 a revitalizace proběhla v roce 1991 v Českých Velenicích. Výrobcem byla společnost Ringhoffer Praha Smíchov. Autorem návrhu interéru je architekt Jonáš. Vůz spadá pod DKV České Budějovice.

Petr Bendl po příjezdu do StochovaCesta z Prahy do Stochova netrvala ani hodinu a půl, byla velmi příjemná a počasí se po deštivé noci umoudřilo a začalo být jasno a slunečno. Po příjezdu do Stochova přivítala hejtmana starostka obce a požádala jej o zápis do kronik, které byly připraveny k podpisu v Masarykově salónu na stochovském nádraží. "Prezidentská čekárna TGM byla zřízena v roce 1930 při adaptaci budovy stanice Lány, přejmenované 1.5.1961 na stanici Stochov. Stavební práce prováděla pražská firma Ing. Oskar Ježek, interier čekárny a vybavení nábytkem zajistila firma Arch. B. Pisch - továrna uměl. nábytku a dekorací Praha II, Václavské nám. 13," uvádí se na informační tabuli u dveří při vstupu do salónku.

Lány byly zaplaveny návštěvníky

Masarykův salonek ve StochověVe Stochově vystoupila značná část cestujících, zbytek pokračoval do Železničního muzea v Lužné u Rakovníka. Ze Stochova vyrazili turisté většinou pěšky do Lán. V obci Mikroregionu Křivoklát, která má 1.630 obyvatel a leží 421 m n. m., bylo zpřístupněno Muzeum TGM, zámecký park, který je součástí letního sídla prezidenta republiky či lánský hřbitov, kde je hrob rodiny Masarykových.

Parní vlak měl plánovaný odjezd ze Stochova ve 14:44 hod., ale kvůli připojování salónního vozu, který zde byl při ranní jízdě odstaven, a kvůli křižování s Regionovou, odjel vlak ze Stochova krátce po 15. hod. Díky tomu se zkrátil čtyřicetiminutový pobyt v Kladně a do Prahy Masarykova nádraží přijel vlak včas, šest minut po sedmnácté hodině.

Zámek Lány s Hradní stráží v popředíJe nutné vyzdvihnout aktivní přístup GŘ ČD, které se snažilo odstranit alespoň elementarní nedostatky v přípravách celé akce. Vždyť jen jediný plakát nevalné kvality na Masarykově nádraží a informovanost tamních zaměstnanců hovořila za vše. Věřme, že v roce 2008 bude vše zorganizováno lépe a v roce 2010 při 160. výročí narození bude vše dokonalé!

Sedmý březen je v českém kalendáři vyhrazen všem Tomášům a před 157 lety se narodil jeden z nejvýznamnějších - Tomáš Garrigue Masaryk, jehož typickým pozdravem Nazdar! Nazdar! Nazdar! ukončujeme tento článek.


CSPSV | 7.3.2007 (0:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže

Weitere aus ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.03.2007 (15:18)  
Tvrzení pana Kašpara mi přijde přinejmenším nezdvořilé a nedivím se, že se ihned zvedla vlna odporu u obyvatel MS kraje (třebaže někteří mají představy o cestování v Praze a okolí také značně pomýlené). Dojíždím po trati 171 a pochopitelně radši jedu slonem než žábou, ale nevím proč by ty slony nemohli nasazovat i jinde, tím myslím například celý hlavní tah od Čadce a Púchova až po Pardubice plus trať 031. Nejdůležitější je myslím vymýtit klasické soupravy v silném příměstském provozu (což se moc nedaří jelikož žabotlamy odcházejí a vlaků hlavně v Praze přibývá), a ne se tady dětinsky handrkovat jestli je horší žabotlam nebo 460.
07.03.2007 (14:52)  
Zajímavý jak se článek od TGM stočí k 471.Zdar Burgán /// to víš všechno souvisí se všim :-)
07.03.2007 (14:42)  
Naopak já to chápu,že dvě je málo a dá vám další dvě takže na ostravsku budou 4,proč se teda rozčilujete!
471:Nejdřív musí jít do Prahy tam je to nejhorší.Až jich bude v Praze dost pak mohou jít jinam.Jen si zkuste jezdit místo 460 žabotlamem,voni pak vás tyhle keci přejdou.To je prostě fakt.To nejlepší musí nehradit to nejhorší.Zajímavý jak se článek od TGM stočí k 471.Zdar Burgán
07.03.2007 (14:41)  
PV : a eště variantavysmat se mu a pak mu dat na kokos :-D
07.03.2007 (14:39)  
Když jsem spočítal počet obyvatel v městech na ostravsku, kterými Elefant projíždí, vyšlo mi přes 600 000 obyvatel. A to jsem nepočítal města "přestupová", jako Kopřivnice apod. Vždyť na ostravsku žije skoro 1 000 000 obyvatel. To jsou ty DVA Ešusy opravdu prohra.
07.03.2007 (13:43)  
Kubíček, padly_andel, pržno:
Vážení diskutující, na takovéto lidi nelze býti naštvaní, ani se jím smát, je třeba je litovat, jelikož jejichž postižení se jeví jako nevyléčitelné. (Tím tuplem, jestliže na Moravě byli maximálně prstem na mapě :D)
Ad Adam, aby dostal na kokos tak to nemusí jet do Ostravy, stačí vystoupit na první zastávce na Moravě a zařvat to do éteru.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
07.03.2007 (13:12)  
Ať si to pan Kašpar bere jak chce, já to chápu jako důkaz schopností, pohotovosti a obratnosti zastupitelů Moravskoslezského kraje ;o)
Korrespondent oder ŽP Mitglied topič  mail  
07.03.2007 (12:22)  
Teď vážně. Vlakem sice téměř nejezdím, ale jedna moje pracovnice dojíždí denně od Českého Brodu a podle ní vím, že se jezdí se vším a všelijak. Ráno třeba klasické soupravy, což je pro příměstskou dopravu zajisté ideální kvůli rychlé výměně cestujících. Přes den až do večera ešusy a žabotlamy, které zvláště odpoledne jezdí pěkně nacvaknuté. Tím jak se Praha v poslešdních letech rozlézá do šířky přibývá rychlým tempem cestujících ve špičkách. Také ve směru od Berouna jezdí vlaky velmi vytížené a ani zkrácené intervaly to příliš neřeší.
Nevím jaké je kapacitní využití ešusů na Moravě, ale pokud není příliš vysoké, pak bych docela výrok p.Kašpara chápal. Tím nechci říct, že by si cestující na jakékoliv trati ČD nezasloužili komfortní dopravu, což třeba nově přesunuté žabotlamy z Moravy do Prahy při úctě k jejich pracovitosti přeci jen neposkytují. Ale zdá se, že zaplaťpánbůh za ně.
Tedy nemám to jen vše z doslechu. Během zimy (letos jen kalendářní) jsem byl párkrát šotit na Novém spojení a panťáky ve špičce jsou opravdu nabité až po střechu nejen v oddíle pro sedící cestující.
Registrierter Benutzer happy 
07.03.2007 (12:08)  
Pan Kašpar to nemá v hlavě v pořádku.A nejen on.Topič se k němu přidal.Je fakt,že největší devastací tyto jednotky trpí v Praze.Ostrava na tom taky není zcela nejlépe,proto navrhuju,abychom je dali do muzea a chodili se na ně koukat :D:D
Korrespondent oder ŽP Mitglied Adam  mail  
07.03.2007 (11:18)  
Ješiškote, to já netušil. Ja myslel, že to je od slova "cit", jakože citlivý slon. :-D Nebo že s námi ČD cítí a tak nám koupily slona. :-)

Ne, teď vážně. Žádné město tu určitě není. Město je přece jenom jedno, jako Bůh - alespoň podle některých kašparů (nebo Kašparů?) určitě. ;-) A opovažte se to, vesani, zpochybňovat. :-D
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko