..: Výpravčí na trati možná nepochybil :..

Ilustrační obrázekKralupy nad Vltavou - Redakce zpravodajského serveru Nova má záznam telefonních hovorů z ohlášování železniční nehody, která se stala v pondělí 19.3.2007 na trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Z komunikace mezi operačním důstojníkem mělnické policie a výpravčím železniční stanice Vraňany je patrné, že policejní operační důstojník nebyl při nahlašování místa havárie zcela přesný. Policie přitom v souvislosti s vyšetřováním železniční nehody obvinila 4 osoby, mezi nimi také výpravčího. Podle hlášení policie výpravčí stanice Vraňany zastavil provoz na jiné trati, než kde ke srážce došlo.

Můžete se přesvědčit z nahrávek, výpravčího na místo nehody policejní operační důstojník doslova upozornil takto: "Pane výpravčí prosím vás máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema na tý hlavní trati nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd, nepouštějte tam teďka nic já tam hned posílám policejní hlídku".

Výpravčí pak zastavil provoz na železničním přejezdu na trati ve směru na Horní Beřkovice v místě Straškov. K nehodě došlo na železničním přejezdu na trati ve směru na Ústí nad Labem v Dolních Beřkovicích. Policejní operační důstojník ihned po nehodě volal zpět výpravčímu a říká: "Ne - já jsem vám říkal na silnici na Horní Beřkovice na ústecký trati, pane já to tady mam nahraný." V tu chvíli si tedy asi ani sám neuvědomuje, že to není pravda.

Drážní inspekce nyní zjišťuje příčinu nehody a okolností vzniku nehody. Trestně-právní odpovědností se zabývá policie, konkrétně policie Mělník, odkud byl také operační důstojník, který nahlásil nehodu výpravčímu železniční stanice Vraňany. Nyní policie stíhá 4 osoby, mezi nimi také výpravčího, pro podezření z obecného ohrožení a kvůli vyšetřování byl postaven mimo službu. Pochybení by ale podle nahrávky nemuselo jednoznačně být jen na straně výpravčího. To už dříve uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Vyšetřování podle Ondrůje ukazuje, že výpravčí jednal tak, jak měl a zatím nebylo shledáno žádné pochybení.

Policie ale trvá na svém. „Policista nijak nepochybil, výpravčímu bylo sděleno obvinění z trestného činu obecného ohrožení," řekl serveru Nova mluvčí mělnické policie Karla Sulek. Dodal, že policie čeká v současné době na různá odborná a znalecká vyjádření. Podle mluvčího drážní isnpekce Zdeňka Neusara dráhy železniční přejezdy značí. „Za předpokladu, že by byla nahlášena správná trať a správné označení železničního přejezdu (tzn. jeho kilometrická poloha na trati), nemohlo by dojít k žádnému nedorozumění," řekl serveru Nova Neusar. Podle mluvčího mělnické policie Karla Suleka, ale policie údaje o kilometrickém číslování přejezdů nemá. Neusar dále připustil, že jednou z okolností zjištěnou dosavadním šetřením nehody je v každém případě špatná komunikace mezi policií a výpravčím. Také je pro ně důležité zjistit, jestli nedošlo k selhání lidského činitele, jestli bylo učiněno všechno pro to, aby se nehodě předešlo.

zdroj: NOVA (součástí jsou také videa)

Článek k tématu též na iDnes : 5.4.2007 - Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit

Ilustrační obrázek

Související zprávy


Adys Poslat mail autorovi | 5.4.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
07.04.2007 (13:28)  
Rohliky - jako ja chapu, ze modromozek by koupil oboje a napsal jsem to...

Nic nepoustejte - takze kdyz bude pozadavek zastavte dopravu v Jihomoravskem kraji, tak tu dopravu nezastavi, protoze Kraj neni drazni vyraz?
registrovaný uživatel Stoupa  mail  
07.04.2007 (12:31)  
ad Richie

Jo pane. Tenhle "rohlíkový" případ je přesně ilustrující.

to M:

beru, že drahám nerozumíte, ale proč potom takový příkrý názor (z nemalé části z neznalosti) k výpravčímu?

A bohužel, ještě jedna Vaše nepřesnost, z pohledu drah (a výpravčí byl VE SLUŽBĚ, ne v zaměstnání): Jeho pojítkem, s řízenou komunikací (předepsané formulace) je služební telefon vnitřní sítě drah. Hovor přišel po veřejné (obecné, O2 či co to dneska je) lince, která je "tam jaksi navíc" a zpravidla neslouží k řízení provozu.

Došlo tu ke střetu dvou systémů, které si nedokázaly vytvořit za mnoho let soužití Interface.

K dotazu "co mezi modromozky znamená nic tam teďka nepouštějte" - domnívám se, že formálně a ve smyslu předpisů prostě nic, zhola nic. Leda tak toho draka, ale tím se ani myšlenkově při výkonu služby, nebo dozoru nesmí zabývat.

Kdosi tu napsal, že informace má být podána tak, aby ji oslovený porozuměl.
registrovaný uživatel Richie 
07.04.2007 (12:14)  
To M:
Teď jste se krásně chytil. Ta příkladná situace s chlebem a rohlíky byla taky specifikována z pohledu mluvčího přesně, ale bohužel ne srozumitelně pro každého.

Psal jsem: "Kup chleba a jestli budou mít rohlíky tak jich vem deset."

A Vy jste odpověděl dvěma možnými způsoby, ale ani jeden nebyl správný. Logicky správně totiž je, vždy koupit chleba a pokud budou (v tom obchodě) mít rohlíky, tak koupit 10 chlebů.
A to jste měl spoustu času na rozmyšlenou!

Nevidíte tu analogii? Věta která nemá správně uspořádané priority myšlenek, důležité zmíní jen tak bokem ale přitom vše řekne. Máte sotva vteřinu na rozmyšlenou, vše se zdá jasné a nikdo se vás nezeptá abyste se ujistil.

Proč jsem to psal, nesnažím se měnit Váš názor, ale rád bych, abyste uznal (spolu s ostatníma) že ta věta vyslovená opračním nebyla až tak jasné, jak tady tvrdíte.
registrovaný uživatel M 
07.04.2007 (11:50)  
zaosai - trebas od tebe vim, jak musi probihat predavani lokomotivy (tj. musi stat, musi se zapisovat nejake cisilka). Kdyz jsi to psal, tak jsem se nad tim zhrozil a predstavil si, jak to delaji piloti v letadle... Takze o provozu na draze toho opravdu moc nevim, ale jednotlive kousky skladacky mi opravdu davaji 150 let stary, "osvedceny", system:-(

Payus - jsou to dve ruzne veci. Ti, co dali auto na koleje jsou jeden pribeh. Ten, kdo nezazstavil dopravu je druhy pribeh. Ackoliv ke druhemu pribehu by nedoslo nebyt pribehu prvniho, tak jsou to dve ruzne veci. Pokud jde o to, jestli se divim, ze se vypravcimu podlomila kolena? Ne, samozrejme, ze se mu nedivim. Jen rikam, ze to byla jeho chyba. Nic vic...

JTB - aha, takze OK; kdyz si tam vyplnim Jana Hovorkova, tak tomu budes verit. OK:-)
Ze bys z toho nic nepochopil mne vubec neprekvapuje. Ja jsi na tom, jsi mi krasne ukazal, kdyz jsi se (s pomoci pritelkyne) s kymsi hadal o tom hanobeni pozustatku. A to bylo o to smutnejsi, ze jste oba pravnici (resp. si myslite, ze budete)...
Jo a nepotrebuju dlouhej rozbor nad mapou. Ze je to uplne jasne jsem tvrdil uz kdyz hlaska znela mezi Luzcem a Berkovicema, protoze i letmy pohled mi rekne, ze je tam prejezd jen jeden (a kdyz bych videl tri a nevedel ktery, tak bych zavrel vsechny tri). Pokud k tomu pribyla jeste ta hlavni trat, tak viz Payus a jeho 13tilety soused...
Souhlas v tom, ze vypravci je v komunikaci amaterem. Halo do telefonu muze rict opravdu jedine amater. Ale amaterum by stat nic platit nemel a nemel by je ani zamestnavat. Uz vubec ne na mistech se znacnou zodpovednosti

Jo a zapomel jsi mi napsat co v modromozkovem kodu znamena "Nic tam nepoustejte"...


richie - mozna rekla. Pokud ano, tak modromozek koupi chleba a zaroven 10 rohliku. Ja bych vzal jen ty rohliky a minimalne moje mama by to tak aji myslela...
07.04.2007 (10:32)  
Je zajímavé, že o pár článků níže bylo jedním přispěvatelem popsáno, čím vším musí projít člověk za přepážkou, než může prodávat jízdenky... Např. psychologické testy, rozeznávání bankovek atd. A jak je vidět, výpravčí ničím z toho neprochází, přitom je to právě on, kdo nejvíce zodpovídá za bezpečnost provozu. A jestli prochází, tak jen tak naoko, protože když udělá chybu tak je mu to stejně odpuštěno. Prostě když se řekne hlavní trať, tak to je všem jasné.

Holt výpravčí asi jezdí domů z Vraňan po trati do Straškova a proto je to pro něho hlavní trať...:-)
registrovaný uživatel Richie 
07.04.2007 (10:26)  
To M:
Škoda že jste se nechytl mé otázky a nezkusil na ni odpovědět, když už tak kritizujete vlastním slepým pohledem ostatní rozumné názory zde na fóru.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
07.04.2007 (8:12)  
M-Je vidět,že neznáš provoz na železnici a tak srovnáváš nesrovnatelné.
07.04.2007 (7:31)  
Milý "M", já tu funguju jako fyzická osoba pod svým pravým jménem, které je dostupné na jedno kliknutí na mojí přezdívku. To se o tobě říct nedá. Ale ono urážení místo argumentace se dělá o to snáz, když jsi anonymní, co?
-už podruhý opakuju, že nejsem železničář, ani se s nimi nějak nestýkám. A tvoje osobní urážky mě vážně nebaví.
-bílá na přejezdu znamená, že lze přes přejezd jet 50, namísto 30 km/h.
-zřejmě jsem v evolučním žebříčku pod psovitýma šelmama, protože já bych i se změřeným IQ 150 z toho popisu taky nepochopil, co pan operační přesně chce.

Problém je v tom, že teď ex post si myslíš, že to "policajt přece řekl správně", takže pochybení bude na straně ČD. Jenže to tak docela pravda není. V tom, co řekl sice při dlouhém rozboru nad mapou najdeš pravdu poměrně snadno, ale on to měl udělat tak, aby to bylo pochopitelné okamžitě, i pro blba ve stresu. To neudělal, čímž fatálně chyboval. Proto spatřuju prvotní chybu u něj. Vždyť použil za tu dobu hned několik různých popisů místa, tu pro odtahovku, tu pro záchranku-a všechny byly výrazně lepší a přesnější, než ten, jehož se dostalo výpravčímu.
Nikdo neříká, že postup pána od Duškovy armády byl správný. Nebyl. Z toho popisu se to dalo při troše snahy a důvtipu pochopit, mohl si to ověřit, zeptat se... To neudělal. Jenže v komunikaci je amatérem, přitom chybu v ní udělal profesionál. A o tom to celý je...
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
07.04.2007 (1:46)  
M: no né...tys mi zase ušetřil klapů do klávesnice... v tomhle s tebou souhlasím(s urážkami ne),jen mám obavy aby se nehledal viník u policie či ČD a ti opravdoví(audi) spravedlnosti unikli. Je fakt,že to co říkal ten polda,pochopil i třináctiletý soused,jehož rodina byla u nás na návštěvě(nemá řidičák,neumí číst v mapě a vlakem nejezdí),který to se mnou poslouchal...Na druhou stranu neznám poměry u dráhy a tudíž nevím,jestli mají výpravčí nějaký pravidelný výcvik či školení k řešení krizových situací. Jestli ne, tak je vina na organizaci. Došlo tady ke střetu dvou rozdílných pohledů. Výpravčímu pod tlakem krizové situace klesla kolena(ani se mu nedivím) a uzavřel z jeho pohledu trať, která s fatálního hlediska měla stejné cílové body jako silnice...tudíž špatně...s rozpumpovaným adrenalinem už mohl přeslechnout "hlavní"...ale to je tou nejen psychickou odolností,která se podle mě měla cvičit,stejně jako ji cvičí měsíčně záchranné složky(včetně policií). Na druhou stranu to policajt už ani srozumitelněji nemohl říct. Bylo však znát že je taky v určité hladině stresu (a kdo by nebyl),tak si představte,co to potom udělalo s výpravčím... Proto si myslím,že na vině není ani jedna strana...Pokud bych však postavil vedle sebe oba dva lidi se stejným výcvikem a se stejnou psychikou,tak je jednoznačně na vině výpravčí... Jestli něco tomu policistovi tzv."zlomí vaz", tak to bude to,že nemluvil"úřednicky"(stejně,jako ho naopak "osvobodí" to,že řekl všechno...i když po svém),jenže v konečném důsledku by to dopadlo stejně,protože by výpravčí tak jako tak zavřel trať mezi XY a ne trať,kde je na ní přejezd mezi XY
registrovaný uživatel M 
07.04.2007 (0:27)  
zaosai - pokud jednim vypinacem dokazu roznout dve zarovky najednou, tak nemusim rozinat jednu po druhe. Pokud mam na aute central, tak nemusim zamykat jedny dvere po druhych. A proto se asi volalo jen do Vranan

Stoupa - no, tech 150 osvedcenych let bude asi ten problem. Parafraze klasika: "Ono, doba se nam mlady muzi zmenila"...
PS: A co znamena blikajici bila? Ze prejezd nefunguje?

Mily anonyme pod nickem JTB - ty mas v obcance napsane JTB? Nebo, kdyz si vyplnim osobni udaje jako Jana Berankova, tak tomu budes verit? Anonymnich je 99% diskutujicich (Nebo Stara pani je opravdu stara pani?). Jinak si prosim toho anonymniho uzivatele schovej mezi sve modromozkove pratele, se kterymi hovorim triznakovymi kody.
Takze OK teda, vypravci za nehodu nemuze, je to jenom clovek, ktery zije ve 150 let zpozdene dobe a s realitou ma kontakt jen kdyz mu vola policie, ze na prejezdu je auto (coz je u Vranan pomerne bezny jev).

Ja jsem taky jeden primer pouzil - ten deda by to nepochopil ani kdyby mu to misto nehody poslali na barevnym faxu (protoze ani na tom faxu by nebylo cislo trate, ktere nikde neni a jak on ma chudak stara z mapy (proboha co to jsou ty sede a modre carky?) poznat, o kterou trat se jedna...) Ty rikas, ze policajt mluvil jako by ho nabrali z ulice - no, prave, ze kdyby mluvil policejnim spisovnym tonem, tak deda bude v prdeli uplne... Takze to vysvetloval pekne po cesku, tak jak ho vsichni ostatni bez problemu pochopili. Akorat deda, nemajici potuchu o svete kolem, nevedel ktera bije. Takze otazka spis je, jestli takovy clovek ma mit, jakoukoliv, fci... Clovek, ktery se do sluzebniho telefonu predstavuje slovem HALO by mel kopat kanaly. Ale jasne, to ty neresis... Taky neresis, ze ajzbonak musi podle toho predpisu, co jsem opsal, zopakovat prijimanou informaci na signal toho, ze to chape. Deda misto toho zahuhlal hn-e-hm. Z toho strejcovskyho vykladu cajta by smysl sdeleni pochopilo cokoliv od psovitych vejs. Nanestesti cast modromozku je na urovni obojzivelniku. Rozhodne pokud jde o informace o okolnim svete...

A "nepouštějte nic" je taky definice, která má pro výpravčího výrazně menší pádnost, než slova "zastavit provoz, a to neprodleně".
Takze abych pochopil modromozkovy kod - kdyz se rekne "zastavit provoz", tak na trat nepusti zadny vlak. Ale pokud se rekne "nic nepoustet", tak to znamena co? Ze nesmi jit na zachod? Nebo ze nesmi jit poustet draka? Prosim - co znamena mezi modromozky "Nic nepoustet"? Chci to vedet, pro mne to totiz jsou synonyma... Pokud to reknu 6letemu diteti, tak pochopim, ze asi v obraze nebude, ale pokud to rikam vypravcimu? Ze by Policie volala vypravcimu, at nechodi poustet draka, protoze je v kolejich auto? Tohle v modromozkovem kodu ma smysl? Chape modromozek treba vyraz "Jihomoravsky kraj"? Pokud Policie zavola na GR Ceskych drah a bude zadat neprodlene zastaveni dopravy v Jihomoravskem kraji, tak CD zadnou akci nepodnikou, protoze vyraz kraj v jejich kodu muze mit zcela jiny vyznam a pochopili by jen pokud by se jim reklo OPR Brno? Anebo je to tak, ze Jihomoravsky kraj je tak jasne, ze to pochopi kazdy? Ale pozor, hlavni trat totiz take dovede pochopit kazdy...
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2026 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko