Praha - V úterý 3.4.2007 oznámila vláda návrh na zvýšení nižší sazby DPH. Podle dopravců a analytiků zvýšení dolní sazby daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent přinese zdražení hromadné osobní dopravy. Zda dopravci zvýší ceny v plné výši, bude záležet na konkurenci. Například velká konkurence v silniční dopravě zřejmě dopravcům nedovolí promítnout daň do cen v plné výši; jiná situace je ale na dráze.
Podle ředitele analytické společnosti Cyrrus Jana Procházky to s největší pravděpodobností na dopravu bude mít dost velký dopad, kdy velká část autobusových dopravců bude muset daňové navýšení zahrnout do svých ziskových marží. Zároveň očekává protesty dopravců proti zvýšení daně.
Naopak na železnici, kde České dráhy v osobní přepravě nemají konkurenci, by se mohlo zvýšení DPH podle Procházky projevit v plné výši. Jak potvrdil tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj, v případě úpravy sazby DPH by se musel odpovídajícím způsobem upravit konečný tarif ČD. Doplnil, že tarif jízdného dráhy kalkulují z nákladů a výnosů bez započtení daně. Tu zahrnují až do konečné ceny jízdenek v plné výši.
Naopak ceny letenek se zřejmě výrazně nezmění. "Zde je tak vysoká konkurence, že se toto stát nemůže," uvedl Procházka. U leteckých dopravců hraje údajně větší roli než DPH cena paliv nebo připravované poplatky za znečištění ovzduší.
zdroj: Finanční noviny (ČTK)
| 6.4.2007 (5:00)
Ale cele je to o tom zvyseni nerovnovahy, ktere naznacil Frantisek a ke kteremu dle meho soudu zvysenim DPH nedojde
Ale, když už jste nastínil ty daně, neodpustím si malou poznámku:
Ano, z pohledu A se mění daň oběma stejně, B bude mít asi jiný názor. Teď si představte, že osoba B má podstatně větší příjem než A a daň z příjmu by se snižovala (všem stejným procentem). To byste viděl, jak bude A vyskakovat, že zatímco on ušetří sotva pár stokorun, tak zbohatlík B ušetří tisíce a že vláda s těmi nejchudšími zase vyje..la. Takový je holt život.
Osoba A ma hruby plat 10K, osoba B ma hruby plat 20K. Sazba DPFO je nyni 10%, po zmene bude 20%. Osoba nyni na danich zaplati 1000 korun, po zmene 2000 korun (tj. 1000 navic). Osoba B nyni zaplati 2000 korun, po zmene 4000 korun (tj. 2000 navic). Takze v duchu te logiky, ze zvyseni DPH poskodi vice vlak, protoze se listek zdrazi o 5 vs 3 koruny, tak osoba B je vyssi sazbou dane poskozena vice a to z duvodu, ze na danich zaplati o tisic korun vic nez osoba A. Pritom je to blbost, protoze pro oba se dan zmeni stejne...
Ještě k těm jízdám pro pár lidí. Nedávno jsem se přestěhoval do Kladna a jezdím do Prahy každý den vlakem. Mám to na něj kousek, je to relativně rychlé a díky PID i levné. Ale když projíždím vesnicema po cestě, ani se moc nedivím že lidi do nich jezdí spíš busem. Nádraží jsou zoufale daleko od obcí, a kdybych bydlel tam tak asi taky radši jezdím autobusem.
Pokud to vezmeme tak, ze busy na poplatcich plati mene nez vlaky, tak... Rekneme, ze ten listek teda stoji 100 korun. Z toho jde na poplatky statu u autobusu 30 korun, u vlaku 50 korun (ty cisla jsou celkem nepodstatna, dulezite je jen, aby "50" bylo vetsi nez "30"). Kdyz si to hodne zjednodusim a cele to povysim o 4 koruny (jakoze rozdil mezi 9% a 5%; ackoliv je to samozrejme silne zjednoduseni, nebot na spotrebni dan DPH vliv nema), tak nove budou odvody 34 korun u autobusu a 54 korun u vlaku. Takze pred "zdrazenim" autobusy odvadely 30% z ceny listku do SR, po zdrazeni budou odvadet 32,7% (takze o 2,7% vice). Vlaky pred zdrazenim odvadely 50%, po zdrazeni budou odvadet 51,9%, takze o 1,9% vice. Takze zmena DPH odvody budu navysi o 2,7%, u vlaku jen o 1,9%. Pokud jde o pomery odvadenych castek, tak pred zdrazenim to bylo 30:50, takze busy odvadely jen 60% toho, co vlaky. A po zdrazeni? 63%! Takze opravdu to znamena dalsi zvysovani nerovnovahy? Podle tech cisel to spis vypada na sblizovani... Jo, matermatika je svina:-(
Pokud je narazeno na to, kdo ktere naklady musi hradit, tak... Jsou poplatky, ktere jsou SZDC zatizeny DPH?
Při určování poplatků je třeba si uvědomit, kdo všechno silnice a koleje využívá. Zatímco po kolejích jezdí pouze vlaky, silnice brázdí autobusy, nákladní auta, ale i osobáky, motorky, kola atd.... A to je zásadní rozdíl, ze kterého pak vyplývá poplatek za použití cesty. Navíc je třeba si připustit, že ekonomický přínos železniční dopravy není příliš velký, ten spočívá spíše v trvale udržitelném rozvoji, ekologických záležitostech. Problém ale je, že to není snadno měřitelné. Je třeba problém uchopit a začít řešit. Jak už jsem uvedl výše, zhruba 30% prostředků směřujících do železniční dopravy se lidově řečeno projí a není z nich dlouhodobě žádný užitek.
O tom, že vést souběžně vlak i autobus je blbost nikdo nepochybuje. Otázkou ale je zda vést pouze vlak nebo pouze autobus. Často se to dostane do situace, kdy pořádně nejezdí nic.. To je ale spíše na krajích. Jsou kraje, jako středočeský, či ještě spíše jihomoravský, kde existují koncepce dopravní obslužnosti a není třeba se obávat při případném zrušení tratě nějakých problémů. Na druhou stranu je tu Ústecký kraj, kde to často je problém, protože náhrada autobusy bývá většinou velmi slabá...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










