Praha - V prvním čtvrtletí roku 2007 zaznamenaly ČD přelom v dosavadním hospodaření. Po výrazném restrukturalizačním procesu a neustálém zlepšování výsledku hospodaření v minulých letech vykázaly České dráhy zisk v prvním čtvrtletí letošního roku ve výši 14,7 mil. Kč. "Zisk je výsledek rozsáhlých změn, kterými České dráhy prošly za poslední dva roky. Ty vedly na jedné straně k výrazným úsporám nákladů; na straně druhé přišly České dráhy s nabídkou nových služeb, které stojí za zvyšováním příjmů v osobní i nákladní dopravě a přitáhly na železnici nové zákazníky," říká Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel ČD. Za celý rok 2007 počítají České dráhy se ziskem 50 mil. Kč.
Růst zaznamenaly ČD ve všech klíčových ukazatelích. Kromě zisku ve výši 14,7 mil. Kč vzrostl počet přepravených cestujících na 46,3 mil. korun, tržby v osobní dopravě vzrostly o 12,8%. V nákladní dopravě pak České dráhy přepravily pod hlavičkou ČD Cargo 21.357 tis. tun nákladu a tržby vzrostly oproti prvnímu čtvrtletí předchozího roku o 8,1%.
Vlaky Českých drah cestovalo o 170 tisíc osob více
Celkem přepravily České dráhy v prvním čtvrtletí letošního roku 46,3 milionu cestujících, proti stejnému období loňského roku tak stoupl počet zákazníků Českých drah přibližně o 170 tisíc. Tržby z osobní dopravy vzrostly v tomto období na 1.263,6 mil. Kč, to je ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím nárůst o 143 milionů Kč, tedy o 12,8%. "V osobní dopravě získáváme nové cestující především v dálkové dopravě," uvedl na včerejší tiskové konferenci Josef Bazala. Zde ČD zaznamenávají velký zájem například o přepravu vlaky provozovanými pod produktovou značkou SC Pendolino, které jenom za 1Q přepravily o přibližně 90 tis. cestujících více.
Jednička v pendolinu od září dražší
České dráhy připravují v průběhu letošního roku řadu změn v osobní dopravě. Na včerejší tiskové konferenci prohlásil ředitel drah Bazala následující: "Diskutujeme o nabídce služeb v 1. třídě spojů SC Pendolino. Rádi bychom zkvalitnili servis za vyšší cenu od září 2007." Josef Bazala si pod tím představuje jednoho stevarda JLV v 1. třídě navíc, kvalitnější tisk a zejména lepší a více jídla a také nápoj (včetně malého piva, resp. vína) v ceně. Tyto požadavky vyplynuly z rozsáhlého průzkumu, který byl proveden ve spojích SC Pendolino, kde 1. třídu využívá také početná business-klientela, na kterou se dráhy chtějí soustředit. Celkové výsledky průzkumu v SC Pendolino budou prezentovány do 1 měsíce.
Dráhy chtějí také upravit produkty a rozsah služeb ve vlacích EC, IC a Ex a v současné době se připravuje produktová kniha. Změny by měly nastat i v oblasti služeb odbavení cestujících - zde by kromě tradičních pokladen, ČD center a eShopu měly na řadu přijít nové prodejní kanály, mj. telefonický prodej jízdenek pro vlaky SC, EC a IC a prodejní automaty, které budou instalovány od druhého pololetí letošního roku. Pravděpodobně se bude jednat o 2 typy automatů - jedny budou přijímat mince, bankovky a platební karty, ty druhé jen mince, platební karty a v budoucnu i In-karty (elektronická peněženka).
Modernizace vozového parku bude pokračovat
V letošním roce uvedou ČD do provozu 9 jednotek řady 471 CityElefant, 20 dvouvozových a 7 třívozových Regionov (řada 814). Na kolejích jsou již k vidění nové lůžkové vozy a vozy 1. a 2. třídy od společnosti Siemens i nové řídicí vozy řady 954 k motorovým vozům 854. Od státu dostanou dráhy na obnovu vozidel 350 mil. Kč, prostředky půjdou také z Eurofimy a z fondů EU. Ke změně strategie dojde i u projektu Živá nádraží, kdy budou dráhy nabízet v "balíčku" 5 - 6 nádraží, která budou mít lepší a průměrnou výnosnost, aby se tato nádraží stala atraktivnějšími pro soukromé investory.
O nákladní dopravu ČD je větší zájem
I v nákladní dopravě přepravily ČD v prvním čtvrtletí roku o 1,294 mil. tun nákladu více (21.357 tis. tun nákladu, nárůst o 6,5%). Tržby v nákladní dopravě vzrostly na 4.258 mil. Kč, to je nárůst o 318,9 mil. Kč, tedy o 8,1%. V absolutní míře nejvíce rostla vnitrostátní nákladní přeprava, kterou následuje průvoz Českou republikou. K lehkému poklesu došlo u dovozu zboží. Změny ve struktuře přepravovaného nákladu souvisí s rozmachem hutnictví na Ostravsku a se zvýšeným zájmem o přepravu dřeva. ČD hrají klíčovou roli při odvozu kalamitního dřeva v ČR. Roste také význam kombinované dopravy a přepravy kontejnerů. V 1Q jich ČD přepravily o 6,9% více než v prvním čtvrtletí roku 2006. Z důvodu špatného vozového parku investují dráhy do oprav vozů 500 mil. Kč, aby nedocházelo k takovým situacím jako vloni, kdy na konci roku chyběly nákladní vozy pro přepravu uhlí. Zatím není na pořadu dne vstup strategického partnera do ČD Cargo. Nyní se dráhy chtějí zaměřit spíše na rozvoj nových logistických projektů.
Na začátku roku 2008 budou ČD zaměstnávat 32 tis. zaměstnanců
Za rok 2007 očekávají České dráhy zisk 50 mil. Kč, tržby v nákladní dopravě cca 18 mld. Kč, v osobní dopravě 6,3 mld. Kč a předpokládají nárůst počtu cestujících o 2 - 3% (183 mil.). K 1.8., resp. k 1.9.2007 dojde k vyčlenění ČD Cargo do samostatné dceřiné společnosti a k 1.1.2008 se vyčlení provozování dráhy k SŽDC. U ČD Cargo bude pracovat 13 tis. zaměstnanců, k SŽDC odejde 10 tis. zaměstnanců. Proto budou ČD k 1.1.2008 zaměstnávat 31 - 32 tis. zaměstnanců (nyní 55.000 zaměstnaců, oproti roku 2003 se počet zaměstnanců snížil o 25 tisíc a produktivita práce na pracovníka tak vzrostla o 20%).
České dráhy dnes fungují jako standardní obchodní společnost na liberalizovaném dopravním trhu. Financování našich aktivit je totožné s dalšími soukromými dopravci, kteří na české železnici působí, proto je i náš cíl stejný: úspěšné a ziskové hospodaření podporující další rozvoj celé skupiny České dráhy. Za celý rok 2007 pak počítáme s celkovým ziskem ve výši 50 milionů Kč." uvedl ředitel drah Josef Bazala.
zdroj: Tisková zpráva ČD

to mates: vsak drahy jim tu castku sdeli, ne? to ze nejde v mnoha pripadech urcit kdo kam jede je dano strukturou obchodni nabidky CD. To by pak ale mohli zrusit KMB, sitove jizdenky apod, protoze tam si muzes jezdit kam chces bez toho, aniz by to CD vedely. A zase kdyby si CD zapisovaly (byt elektronicky) kam kdo jezdi, zase by se ozvali aktivisti za omezovani lidske svobody a kdesi cosi. myslim, ze tak jak to je to neni idealni, ale za soucasnych podminek to moc lepe delat nejde. V autobusu je to jednoduche. Tam vzdycky projdes kolem ridice, ktery ti da listek ze strojku a je jasne, kam jedes. nic jako KMB nebo sitove jizdenky neexistuje.
Situaci by podle mě prospělo jedině výběrová řízení na všech tratích na všechny spoje. Pak by si ČD nasadily cenu a mnohem hůře by pak žádaly o další dotace...
Georgo - s dotacemi problemy nemam. Jen rikam, ze ta zprava nezni dobre, ta totiz nezni nijak... Je to jako kdyz napises, ze vazis 85 kilo. Pokud mas 140 centimentru a v pase 110, tak ses vyzranej jako prase a cekas na infakrt, pokud mas 185 a bricho placaty, tak ses v pohode.
Proste to, ze za celej rok neusetrim ani kacku a v prosinci mi maminka da tisic korun na koupeni darku jeste neznamena, ze jsem nasetril tisicovku...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











