..: Zlínsko plánuje zlepšení železniční dopravy :..

Ilustrační obrázek
autor: optus Zlín - Smělé plány na rozvoj železnice na jedné straně. Na té druhé okolnosti, které brání jejich naplnění. I tak má vlaková doprava ve zlínském regionu perspektivu. Železniční páteří je tady trať z Vizovic do Otrokovic. Zhruba po 20 km kolejí dnes převezou vlaky denně přes 3.000 cestujících a zájem stále stoupá. V plánech je elektrifikace a zdvoukolejnění trati a také prodloužení až téměř ke slovenské hranici. Elektrifikace železnice z Otrokovic do Vizovic by zvedla počet přepravených cestujících. Po trati by totiž jezdilo více vlaků. Lidé ze Zlína by navíc při cestě do dalších velkých měst mohli jezdit bez přestupů či čekání na výměnu lokomotivy.

„Tento projekt má rozhodně své opodstatnění. Děláme vše pro to, aby nezapadl,“ říká krajský radní Petr Hradecký, který má na starost oblast dopravy. S elektrifikací se počítá ve finančních rozvahách EU v období let 2008 až 2013. Existuje ale nebezpečí, že bude vytlačen jinými akcemi v oblasti železniční dopravy, které plánuje Brno, Ostrava či Olomouc. Elektrifikace trati Otrokovice - Vizovice je zatím ve fázi studie, která má 3 varianty. Nejdražší za zhruba 3,5 miliardy korun počítá s výstavbou druhé kolejové trati. Druhá jen s novými výhybkami na té současné. Třetí možnost už žádné zásadní stavební úpravy neobsahuje.

Stále aktuálnější je protažení železnice na Slovensko

Ilustrační obrázek
autor: Duhy Svá úskalí má také další významná akce v oblasti vlakové dopravy na Zlínsku. Proti prodloužení trati z Vizovic přes Lutoninu, Jasennou, Ublo, Bratřejov, Pozděchov a Prlov do Valašské Polanky se ozvali lidé z některých obcí. Nová železnice by ale mohla cestujícím hodně přinést. Například to, že jízda vlakem ze Zlína do Valašského Meziříčí by po nových kolejích mohla trvat jen 53 minut a do Vsetína jen 37 minut. Tyto údaje jsou obsaženy ve studii o prodloužení železniční trati, v níž se také mimo jiné jasně říká, že je tato možnost technicky řešitelná.

Ze 3 variant se jeví jako ta nejvýhodnější, která počítá s využitím stávajícího valu postaveného Tomášem Baťou. Právě on přišel s nápadem prodloužit trať z Vizovic směrem na Slovensko. „Význam železniční dopravy bude stále narůstat a žádné železniční spojení z východu krajské město v současné době nemá,“ dodává Hradecký. Vybudování přibližně 17 km jednokolejné elektrifikované železniční trati by přišlo v dnešních cenách i s daní asi na více než 5,5 miliardy korun. Tolik peněz nikdo nemá, proto kraj počítá s dotacemi z fondů EU. Chce o ně ale žádat až po roce 2013.

Dopravní terminály ve Zlíně a Otrokovicích a rekonstrukce vlakového nádraží v Kroměříži

Ilustrační obrázek To jsou další akce, které by měly lidem usnadnit cestování ve Zlínském kraji. O dopravním terminálu ve Zlíně už se hovoří několik let, ale problémem jsou peníze, proto město shání dotace. „Terminál by mohl být částečně financován i z prostředků EU. Jakmile bude vyhlášena výzva, bude se Zlín o dotace ucházet,“ uvádí mluvčí zlínského magistrátu Marie Masaříková. V terminálu, který by mohl ve Zlíně vyrůst u vlakového nádraží, by se „potkávala“ železniční, autobusová i MHD. Orientační rozpočet projektu byl vyčíslen na 540 milionů korun. O něco dál než ve Zlíně jsou s výstavbou terminálu v Otrokovicích. S rozsáhlou investiční akcí za 45 milionů korun se začne ještě letos. Radnice by na ni také ráda získala peníze z EU. K zásadním úpravám prostoru u železničního nádraží vede město především fakt, že Otrokovice jsou velmi frekventovaný dopravní uzel.

„Princip navrženého řešení spočívá v rozdělení prostranství před vlakovým nádražím na 3 samostatné části. Důraz je kladen především na kvalitní organizaci prostoru a integraci různých typů dopravy,“ říká František Žák z otrokovického magistrátu. S úpravami vlakového nádraží počítá také Kroměříž. Stát mají skoro půl miliardy korun a jsou naplánovány na následujících 5 let. V rámci rekonstrukce bude zbourána řídicí věž u silničního přejezdu a vozové depo s točnou a čerpací stanicí pohonných hmot, které stojí za ní. Na jejich místě vyroste stanoviště MHD. Nádraží projde také téměř kompletní výměnou kolejiště, mimo jiné i asi 20 výhybek. „Pro rok 2007 je ze státního rozpočtu vyčleněno 14 milionů na přípravu projektové dokumentace,“ uvádí poslanec Josef Smýkal.

zdroj: Mladá fronta DNES


Adys Poslat mail autorovi | 23.7.2007 (22:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Zlínský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
24.07.2007 (11:14)  
Vážení kolegové, letos se mně podařilo s 23 letým zpožděním projít trať Pozděchov - Vizovice. Všichni, kteří jsou proti dostavbě trati ať si projdou, nebo projedou na kole silnice ze Zlína na východ. Pak sklapnou držku, protože jim dojde (pokud to přežijou), že za Zlínem není konec světa, ale čilý dopravní ruch, který by bohatě naplnil dvojkolejnou železniční trať. Bohužel to co bylo postaveno za Bati je jednokolejné a zdvojkolejnění jak bylo nakresleno ve změně projektu v roce 1949 je zřejmě neprůchodné.
Připomenu jen, že pokud se něco neudělá s tou hrůzou Hranice - ValMez, tak dálková doprava z Čech na Slovač by byla rychlejší přes Zlín o cca 15-20 minut.
Dále nechápu, že některým z diskutujících vadí přejezdy. To je přeci problém gumokolů a čím bude hustější doprava na železnici, tím ubyde gumokolů, které omrzí čekání za závorami a raději skočí do svižného pantografu.

Kecy, že některé úseky nejdou zdvojkolejnit neberu, protože blbý 4metry pro druhou kolej se vždycky najdou. Horší to může být s traťovou rychlostí, kde původně navržená 100km/h už nepůjde všude.
24.07.2007 (10:45)  
Myslím, že Zlín je jediné krajské město s napojením na železnici pouze jednokolejnou místní dráhou v jednom směru. To není nic moc. Prodloužením tratě jistě vzroste její význam a využití zčásti na úkor silniční dopravy, přičemž bude město lépe zpřístupněno větší části obyvatel kraje. Zdvojkolejnění umožní nejen s tím související potřebné zvýšení propustnosti, ale také vyloučení přenosu zpoždění na protisměrné vlaky. A elektrifikace potom bude znamenat možné úspory rekuperací, v místě čistší provoz, ale třeba i zkrácení jízdních dob zvýšením možného zrychlení. Proto by měly být provedeny všechny tyto kroky. Je smutné, že stále chybí peníze na železnici, zatímco do nových, často neodůvodněných kapacitních silnic plynou bez problémů. Držme tedy projektu palce.
24.07.2007 (10:20)  
konca: proč neexistence proudů v osobní dopravě? co regionální doprava zlín-vsetín a ec na slovensko přes zlín?
Registered user konca 
24.07.2007 (9:42)  
Nesouhlasím s utápěním 7-9 miliard do zbytečného projektu dostavby tratě Vizovice-Polanka. Důvodem je neexistence významných přepravních proudů ani v osobní, a už vůbec ne v nákladní dopravě. (nehledě na brutální sklon uvažované tratě) Za ty miliardy můžete mít celou trať Otrokovice-Vizovice dvojkolejnou se všemi přejezdy mimoúrovňovými, a ještě dost zbyde.
Registered user stoupa  mail  
24.07.2007 (8:58)  
držím smělým plánum palce. Na Zlínsku by se šikla "S-Bahn" (mnichovského, ne berlinského typu). Samozřejmě, bezúrovňové křížení s gumokoly, jináč problémy spíše přibudou.
24.07.2007 (8:45)  
To Huffnaggel: máte pravdu, ale rozhodně jsou lepší tyto plány, než např. plány Ústeckého kraje. Třeba se aspoň některé ze zlínských plánů podaří naplnit. Třeba elektrifikace a zdvojkolejnění tratě Otrokovice-Zlín střed by bylo velmi užitečné.
24.07.2007 (6:08)  
hmm...smělé plány. Ale takových už bylo...
24.07.2007 (0:54)  
Mezi Otr. A Zlínem Malenovicemi jsou hlavním problémem úrovňové přejezdy. Tam by to chtělo přeložku...
Registered user optus 
23.07.2007 (23:18)  
TO MZ: Pokud si přečteš text pozorně, pochopíš že se to vztahuje ke KM.... Jako rodilý zlíňák, držím všechny palce aby se to povedlo.... Protažení do SK má eminentní zájem i kontajnerový terminál v Lípě, jelikož všechny vozy směřované na východ musejí objet přes Hranice a Val.Mez... Totéžř platí i pro osobní dopravu. Můj táta jezdí přes 20 let do Žiliny za prací(busem do VS a pak přes Puchov vlakem) a vždy si přál, aby byla trať ze ZL na Slovensko... Podle osobních kontaktů na SŽDC se o variantě elektrifikace a protažení na SK hovoří velmi vážně. Problémem zůstává úrovňové křížení s tratí trolejbusů Otrokovicích a Podvesné... Dále existuje prostorový problém pro umístění druhé koleje v některých úsecích mezi Otrokovicemi a Zlínem, proto se počítá s několika výybnami...( Zdroj SŽDC Olomouc)
Registered user sersa  mail  
23.07.2007 (23:09)  
MZ: V textu je to v souvislosti s Kromerizi

Akorat me tak napada ze smele plany na protazeni na slovac by mohl zhasit fakt ze priorita rozvojovych programu EU v doprave konci prave rokem 13...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko