..: Ústecký kraj neobjedná dopravu na dvou tratích a čtyřech dalších úsecích :..

Ilustrační obrázekÚstí n.L. - Hned šest tratí v Ústeckém kraji čeká od prosince drastická redukce osobní dopravy. Krajský úřad chce vlaky nahradit autobusy. Pro tratě 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt to bude v podstatě znamenat konec osobní dopravy. Vyplývá to z nové koncepce dopravní obslužnosti, kterou dnes na sérii tiskových konferencí přímo v dotčených místech představili krajští úředníci. Zatímco ve Vejprtech se setkali se smířeností místních politiků, okolo Děčína se plán ČD a kraje nelíbí ani za mák.

Celkově aktualizováno a přepracováno v 21:50. ŽelPage přináší exkluzivní zpravodajství svého redaktora, který celý den monitoroval situaci v terénu.

Zcela bez osobní dopravy by ale měla zůstat nejen zmíněná dvojice tratí, ale i trať 113 v úseku Čížkovice-Obrnice, trať 120 v úseku Žatec - Deštnice a mezi Podbořany a Žatcem i trať 160. Krom toho se chystá asi 50% redukce osobní dopravy i na trati 110 mezi Perucí a Louny. Místo nich budou v těchto oblastech posíleny a kompletně přepracovány autobusové linky.

"Je mi líto, že ČD nemají vlastní autobusovou divizi," řekl dnes ve Vejprtech náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář. Na setkání se starosty obcí okolo tratě 137 měl smutný úkol konstatovat celkovou nerentabilitu tratě a neudržitelnost osobní dopravy na ní.

Ne všichni zúčastnění ale byli takto smířliví. "Poslední jízdní řád byl stavěn Krajským úřadem, nikoli ČD, a vysloveně s cílem dokázat nevýhodnost železnice. Přesto se s ním lidé naučili jezdit," prohlásila Ivana Šebestová, zastupující obec Kovářská.

Rázná zastupitelka však zůstala mezi svými kolegy osamocena, jak v rázné a zasvěcené argumentaci, tak v nesouhlasném stanovisku s novou koncepcí. Ostatní starostové jsou totiž se zastavením provotu buď smířeni, nebo se omezili jen na nepříliš pádné odkazování na historickou tradici železnice v Krušných Horách. Plány kraje navíc vypadají velmi lákavě a nabídnou rychlejší spojení s lepšími přípojovými vazbami, což umožnil i loňský pád monopolu Dopravního podniku Ústeckého kraje.

Krajšti dopravní odborníci budou nyní dopravu koncipovat zcela jinak. "Trať vede řídce osídleným územím, její délka 57 km a jízdní doba 1 hodina a 27 jsou zcela nevhodné pro každodenní dojíždění. Navíc je orientována mimo přirozené přepravní proudy, pro Vejprty je spádovým městem Kadaň, nikoli Chomutov," řekl dnes ve Vejprtech vedoucí Oddělení dopravní obslužnosti KÚ Jakub Jeřábek. Nyní se bude kraj snažit cestující svážet co nejrychleji autobusy do údolí a odtud už je přepravovat po páteřních tratích 130 a 140. Na naši otázku, zda tedy doprava na těchto tratích dozná posílení však mohl jen pokrčit rameny. "Nejsou peníze," připustil váhavě Jeřábek.

Kraj na obhajobu svého kroku uvedl řadu čísel. Průměrná obsazenost vlaku na trati 137 pohybuje údajně okolo 12,3 cestujících na vlak a kraj doplácí 69 Kč na vlakokilometr; za prázdný autobus přitom platí kraj po loňských změnách jen okolo 30 Kč/km. Když se ovšem ŽelPage krajského radního Milana France zeptala, zda toto číslo zahrnuje další náklady spojené s provozováním autobusů, které kraj má, dostalo se jí jen nechápavého výrazu a záporné odpovědi. Franc se poté spolu s některými místními politiky a krajskou delegací vydal na projížďku po umírající trati. Přitom si ale stihl zavtipkovat s vejprtskou starostkou, s níž se trumfoval, který z nich dvou tudy jel vlakem před delší dobou. "Teď už to půjde hladce. Hlavně aby se nám tu na koleje nepřivazovali nějací extrémisti," pokračoval ve svém vtipkování cestou na nádraží. Po třech zastávkách vlak společně s Kolářem opustil. Již na ně čekal služební superb s řidičem...

Starostové od tratě 132 jsou trať naopak ochotní bránit

Zatímco dopolední setkání ve Vejprtech nakonec nabralo duch spíše selankovitý, odpoledne v Děčíně bylo horké a nebylo to jen počasím. Důrazný nesouhlas některých starostů musel krotit radní Franc jen za cenu hlasu zvýšeného takřka na hranici řevu. Nakonec postavil starosty před hotovou věc a sdělil jim, že si mohou vybrat. Buď autobus, nebo vlak. Stejně je prý už ale rozhodnuto.

Kraj i zde upřednostnil autobusy, jež chce v oblasti výrazně posílit a lépe navázat na děčínské hlavní nádraží. Náhradou by mělo být i obnovené vlakové vozební rameno Teplice-Děčín, bez přestupů v Ústí. Znamenalo by to, že po dokončení rekonstrukce hlavního nádraží v krajské metropoli by jezdily osobní vlaky od Chomutova až do Děčína, vlaky od Roudnice by končily zřejmě už v Ústí.

Většinu přítomných obecních zastupitelů ale ani tato opatření příliš nenadchla. "Zastavení dopravy je motivováno snahou umistit přebývající autobusové kapacity, které si kraj neprozřetelně nabral během loňské krize," řekl ŽP jeden ze zastupitelů dotčených obcí a obvinil kraj z cílené likvidace železniční dopravy. "Každý rok se tu překopával jízdní řád, ten současný navíc nabízí vlaky v naprosto nevyhovujících časových polohách. Mám dojem, že se cestující někdo snaží vyhnat, aby se trať zrušila a uvolnila pole autobusům a eventuálně dálničnímu přivaděči," dodal zastupitel, jenž si nepřál být jmenován.

Napadl i metodiku zjišťování počtu cestujících. To se provádí třikrát do roka po dobu deseti dnů, nyní se vycházalo z dubnového sčítání. To ale přišlo právě v mezidobí mezi největším turistickým ruchem na trati, který je v zimě a v létě. Kraj proto uvádí u vlaků na této trati průměrnou obsazenost jen okolo 14 cestujících, ztráta z provozování dopravy se pohybuje okolo 51 Kč/vlkm, tedy asio 10 milionů korun. Obce však tato čísla napadají, podle nich kraj i ČD kouzlí s čísly a předkládá pokaždé zcela rozdílné údaje, kterým je poté obtížné věřit.

"Kdybychom měli citlivěji psaný grafikon, lepší vozidla a do trati se trochu investovalo, byla by zde železnice naopak ve výhodě. To se ale neděje, vše směřuje jen do silniční dopravy. Cena za vlakokilometr je navíc zatížena pro vlak poplatky za dopravní cestu, které autobus neplatí, proto se může zdát levnější. Kraj za ně ale nakonec bude stejně doplácet a jen vytáhne lidi z MHD do aut," prohlásil ve svém poměrně emotivním vystoupení krupský radní Jiří Motyčka. Soudě podle reakce krajských úředníků už je ale na cokoli pozdě. Dnešní setkání se totiž obcí na nic neptalo, pouze oznamovalo. Oslovení jiného dopravce podle zastupitelů obcí také není reálné. Kraj odmítá na dotace uvolnit jedinou korunu, na přípravu by navíc stejně zbylo již jen minimum času.

Zastupitelé s vedením kraje zároveň probírali celkovou budoucnost tratě a její přeměnu na dálniční přivaděč. Tomuto tématu se budeme obsáhleji věnovat v dalších dnech.


Honza Beránek / JTB | 19.7.2007 (22:15)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
19.07.2007 (11:05)  
Nevím proč všichni čekají, co objedná kraj v rámci ZDO. Proč není snaha si objednat dopravu jinak. Jestli se nepletu, tak právě takovým způsobem se vrátila doprava na trať 164.
19.07.2007 (10:50)  
Karel Farkač: Máte pravdu, ale to by jste na kraji asi musel sedět vy. :-) Pochybuju, že toto napadne běžného českého úředníka. A ještě něco... Já to nemyslel politicky. Už jsem dávno vystřízlivěl z podpory jedné strany. Volové jsou všude!
19.07.2007 (10:43)  
Chtěl bych se danému problému vyjádřit bez emocí a rozdmýchávání politických rozmíšek. Jde o to, že železnice z Děčína do Oldřichova postupně ztratila své pravidelné cestující. Nárazově tam sice byla v letních měsících větší poptávka, ale vždy to zvládla jedna M 152. Na trati do Vejprt je to podobné. Jejím dalším problémem je to, že vede vzdálená od obytných celků. Pravdou je, že se jedná o mezinárodní trať a bylo dobré přemýšlet, jak ji využít pro mezinárodní dopravu. Záleží ale na tom, zda o ni budou mít cestující zájem. Cesta totiž trvá neúměrně dlouho. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že v zimních měsících narůstá zájem cestujících, protože autobusová doprava při sněhové nadílce umírá vždy dříve. O cestování z Mostu na Moldavu je sice zájem, ale velmi nepravidelný. Řada vlaků jezdí prázdné, ale když přijde pravý čas, například zimní prázdniny, je vlak nabitý. V běžném provozu se ale opět projevuje na množství cestujících to, že zastávky jsou daleko od civilizace. To nakonec určitě vědí na ústeckém kraji. Problém je v tom, že náklady na železniční dopravu značně stouply. Záležitost by se dala vyřešit velmi snadno. Vypsat výběrové řízení na provozování těchto drah a na provozovatele přepravy. V severních Čechách je dost bohatých firem, jejihž provoz ale poškozuje životní prostředí. A právě tyto firmy, protože se bez kolejové dopravy neobejdou, by mohly být vyzváni Ústeckým krajem nebo jinými sdruženími, aby se zapojily do podnikání na železniční síti v rámci osobní dopravy a tím daly na misku vah závaží, které trochu pozdvihne opačnou misku, na které leží již zmíněná EKOLOGIE. Možná, že by tím ještě vydělaly, protože provozováním, byť ztrátové osobní dopravy, by mohly být zvýhodněny při poplatcích za znečišťování životního prostředí. Jde samozřejmě také o to, zda na to máme patřičné legislativní nástroje. FRK
19.07.2007 (10:31)  
Veřejná doprava v ústeckém kraji je vůbec dost kovbojka. Napřed válčí s autobusy, teď ruší tratě...Koho jste si to tam proboha zvolili? Co vám tihle lidé slibovali před volbami? Rušení veřejné dopravy???
Registrierter Benutzer Majra  mail  
19.07.2007 (10:18)  
2IDeeSák: Jako to je pravda, nicméně naprostá většina lidí ten dlišný přístup (víceméně) jedné strany nepochopí. U vás se dokonce občas mluví o obnovení Židlochovické tratě a o pár set kilometrů vedle chtějí rušit dráhu vedoucí na hraniční přechod, kam se to z druhé strany modernizuje. To právě moc nechápu - vždyť až to tam budou mít hotové (což na sebe nedá dlouho čekat),tam jistě cestující přibudou.
No a jak tady již bylo řečeno, vztah UL kraje a veřejné osobní dopravy známe ...
Registrierter Benutzer waszyn 
19.07.2007 (10:09)  
já bych jenom podotknul, že kraje narozdíl od státu nemohou hospodařit se schodkem ani si půjčovat peníze. Čili musí každou korunu obrátit 2x. Např.trať Chomutov-Vejprty obsluhuje cca 4000 obyvatel. To je pro železnici vzhledem k délce a směrovým a výškovým poměrům zoufale malé číslo. ZDO pro tak malý počet obyvatel znamená 3 spoje denně, a ty vyjdou bohužel mnohem levněji autobusem. Dopravní koncepce ústeckého kraje je ale samozřejmě bohužel otřesná a to i v oblasti autobusů.
Jinak celkem legrační dopis militantního zachránce železnic, nějakého pana Hudce a reakce hejtmana Šulce zde:
http://www.jirisulc.cz/index.asp?p_id=7&nk_id=8&n_id=83
19.07.2007 (10:02)  
Co jste si zvolili, to máte. Teď se zruší ,,zbytečné a drahé" vlaky, pak, se, podle už vyzkoušeného scénáře, zabije autobusová doprava hneb bude dost peněz na úplatky! Papaláši mají služební auta, takže drahý benzin je jim ukradený a ostatní ať chodí pěšky, je to dobré pro zdraví.
Včera mne napadlo, že bych se mohl jet podívat k pramenům Sázavy. Když jsem po hodině pátrání po všech možných variantách veřejné dopravy zjistil, že by mi jedna cesta do Vojnova Městce trvala skoro pět hodin a zpátky bych se v reálném termínu dostal jen v neděli, zůstal jsem raději doma a pojedu až příští týden autem.
19.07.2007 (9:54)  
Vousáč - Je ODS a jiná ODS. V Jihomoravském kraji ODS během své vlády nastartovala projekt IDS, v Ústeckém "zrušila" veřejnou dopravu. Podobně je to ve všech krajích - mají odlišný pohled naplňování volebních slibů.
Registrierter Benutzer Martin 
19.07.2007 (9:44)  
Z pohledu z druhého konce republiky mi zprávy o rušení spojů a vůbec způsob dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji připadá jako názorný experiment jak bude doprava vypadat po zrušení železniční sítě a minimalizaci autobusových spojů.Majetní dojedou autem, nemajetní na kole a zbytek tak jako kdysi se dostane jednou za rok na jarmark přes kopec do vedlejší vesnice.Nevím co se sleduje např. omezením jízdy autobusu na " jede v ponděli a ve středu",že by zajištěná koncepce dostupnosti úřadu, když mají zrovna styk z veřejnosti?toto jsme viděl na vlastní oči při návštěvě přátel v jedne posledni vesnici na Žatecku.No každopádně čekám na vyhodnocení po roce od zavedených opatření:-)
Registrierter Benutzer Racek 
19.07.2007 (9:31)  
Koncepce? Já jsem si dodnes myslel, že tenhle pojem na ústeckém krajském úřadě vůbec neznají ... :-(
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko