Berlín – Německo zažije zřejmě největší stávku strojvedoucích v novodobé historii. Strojvůdcovské odbory GDL se totiž v pondělí dohodly na neomezeném výstražném protestu, jenž by mohl postihnout na 30 tisíc vlakových spojů. Doposud největší stávka na Německé železnici se uskutečnila před patnácti lety v roce 1992, kdy se na dva dny zastavil téměř veškerý provoz na dráze.
Odbory bojující za zvýšení tarifního platu o 31 procent daly výstražné stávce zelenou v tajném hlasování. Pro radikální protest se vyslovilo 96 procent členů. Kdy se stávka uskuteční zatím odboráři tají, chtějí dát totiž vedení Německých drah poslední šanci. Podle DB jsou požadavky strojvůdců nejapné a v žádném případě na ně nepřistoupí. V případě stávky je ředitel drah Hartmut Mehdorn připraven nasadit na směny nasmlouvané zaměstnance, a význam protestu tak překazit. To ale šéf GDL považuje za směšné. "Není možné vzít strojvůdce nákladního vlaku a posadit ho do moderního rychlíku," vzkázal Mehdornovi.
zdroj: Aktuálně.cz
| 7.8.2007 (7:54)
mira - ty povinnosti se jim nakupily ted nekdy? Ja protoze, jestli je meli uz pri nastupu, tak to jaksi bylo "v cene" a jestli se jim to nelibilo, tak mohli jit rozvazet pizzu...
ale dobre, dejte jim 31%. Tyden na to se ozvou dalsi statni zamestnanci (ze se ted objevi nejaka inteligentni poznamka, ze DB jsou AG samozrejme cekam...), potom jeste nekdo, cela nemecka ekonomika pujde do sracek (ne ze by si ted nejak moc mohli vyskakovat), s ni i cela evropska, protoze Recko, EEC a spol. to asi nezachrani a vsichni se budeme mit hrozne primove. Ej chuchu...
No, tohle je sice trocha extremni scenar, ale 31% navyseni platu (bez zmeny ostatnich faktoru - predpokaldam, ze by delka a intenzita smen zustala zachovana) by se na inflaci rozhodne projevilo, to je bez diskuse a takove navyseni, resp. pozadavek je absurdni...
zaosai - kdyz ti pekar zdrazi rohlik o 30% (a "nesvede" na vysi vstupu, jak se to ted planuje u nas, ale na to, ze ma malej plat a chce vic), tak ho obejmes kolem krku se slovy, ze vstavat denne ve tri rano neni zadnej med a ze by mel chtit 50%? Jestli jo, tak ses kanon...
mira 2 - kdo myslis, ze je vic v praci a kdo se svou rodinou - manazer nebo delnik s 40 pohodovyma hodinama tydne?
Nedelam sice ani jako zamestnanec, ani jako zamestnavatel, ale muzu srovnavat se svym okolim, ktere mi rado pripomina, ze muzu zacit pracovat az se vyspim, tj. treba v 11 dopoledne. Jenze jaksi opomiji tu "nepatrnou" skutecnost, ze zatimco oni po 7,5 hodinach prace zacnou rovnat tuzky na stole, jdou na zachod a "vyckaji" na padla, tak ja delam do ctyr do rana, protoze proste mam praci a na to, abych sel "z hokny na dve" tenhle tyden nemam cas, protoze mam pracovni tyden s 120 pracovnima hodinama (tj. trikrat vic nez ten chudak delnik, co musi vstavat v sest rano)
PS: Timto nerikam, ze manazer je tezsi nebo lehce, jen a pouze reaguju na tvou zdatnou poznamku "ti at zchipnou"...
kdo chce zvednout plat, není vyděrač. Naproti tomu, "dorovnání inflace" (zpětně,té doložené), jako úprava platu, je slušnost. 30 a více procent - to je požadavek na (ne)systémovou skokovou změnu a ne mzdové vyjednávání. Podpořeno hrozbou, nebo i uplatněním stávky, lze nahlížet jako silně nátlakové. Vzrostla v úměrné míře produktivita odvětví, firmy DB (a jejich odnoží), lokomitivních "čet"?
Cca 60 procent dálkové dopravy v Německu vozí ICE a na tato vozidla určitě mají nákladní strojvedoucí zaškolení. Strojvedoucí z Dresden umějící jezdit s "bastardem" jistě neumí jezdit s ICE 1...
Jenže tohle pan Mehdorn neví, myslí si, že řízení lokomotivy je totéž jako když umíte jezdit s Trabantem, zvládnete i Mercedes.
U automobilu to jde, maximálně s tím vozidlem budete chvíli poskakovat; u lokomotivy to není možné ...
Taurusu v Německu pomálu. "Obyčejné" rychlíky nejezdí 200 a více, jako ICE.
Možná, že oddělením Carga a Regio do samostatné společnosti (a tím i "depa") došlo k přerušení letitého řetězce výchovy a profesníhoho rustu mašinfíry: dílna - (topič) - posun - náklad - osobák - rychlík
Ale žádat 31 % - to je mimo mísu. To není kolektivní vyjednávání, to je vydírání
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










