..: Letošní investice ČD do osobních vozů přesáhnou 2,6 miliardy :..

Ilustrační obrázekPraha - České dráhy letos za obnovu vozového parku osobní dopravy utratí 2,69 miliardy korun. 1,6 miliardy chtějí najít ve vlastních zdrojích, zbytek budou hradit z úvěru. Peníze jdou jak na přestavbu starších vozů řady 810, 010 a Postw, tak na nákup nových jednotek a vozů 471, WLABmz, Bmz a Ampz. Tento rok ČD převzaly 3 vozy Ampz, 11 vozů Bmz a 7 lůžkových vozů vozů WLABmz. Dále převezmou celkem 9 elektrických jednotek 471 - CityElefant, 21 dvouvozových a 7 třívozových Regionov (rekonstrukcí z 810+010), a 5 řídících vozů řady 954 (z Postw). Dráhy od nového jízdního řádu 2007/2008 počítají nově s provozem jednotek 471 z Prahy až do Ústí nad Labem a z Ostravy směrem na Olomoucko.

Blíže o řadách 810 a 814

Motorové vozy řady 810 (dříve M 152.0) mají za sebou dlouhou historii a zřejmě i dlouhou budoucnost. Jejich sériová výroba probíhala v letech 1975 - 1984 a úspěšně nahradily řadu 801 (dříve M 131.1). Pro provoz na normálněrozchodných tratích bylo vyrobeno 7 sérií, kterým předcházely 2 prototypy z roku 1974. Počty kusů v sériích jsou následující:

  • 0. série - 2 kusy (prototypy 001 a 002)
  • 1. série - 80 kusů (003 - 82)
  • 2. série - 80 kusů (083 - 162)
  • 3. série - 80 kusů (163 - 242)
  • 4. série - 107 kusů (243 - 349)
  • 5. série - 129 kusů (350 - 478)
  • 6. série - 130 kusů (479 - 608)
  • 7. série - 70 kusů (609 - 678)

Prototyp 810.001 jezdil krátce na Ostravsku, v roce 1978 byl přestavěn na měřící vůz průjezdného profilu v tunelech. V současné době je již bez vlastního pohonu. Druhý prototyp je občas provozován v osobní dopravě na tratích 279, 325 a v budoucnu bude zřejmě zachován jako muzejní. Dokonce se zúčastnil v r. 1974 Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. V roce 1997 byly zkušebně modernizovány dva vozy 810.082, 810.494 (přeplňovaný motor, převodovka 2 M 90.09, kontrola bdělosti strojvedoucího, nový řídící systém, tónovaná skla), a tím vznikla řada 811. Řada 809 vznikla v letech 1994 - 1996 úpravou 28 vozů 810 pro odbavení cestujících strojvedoucím. Přibylo okénko pro prodej jízdenek, KBS, signalizace zastávky na znamení a radiostanice. Vůz 809.528 byl po nehodě v Hněvicích zrušen.

Oproti původní řadě 801 přinesla řada 810 zvýšení rychlosti a ve své době i částečné zvýšení kultury cestování na vedlejších tratích. Dřevěné lavice z řady 801 však byly z pohledu cestujícího jen nepatrně vylepšeny pouhým potažením tenkým molitanem a červenou koženkou. V tehdejší době snad dobré změny jsou v současné době pro cestující již nevyhovující. K motorovým vozům bylo vyrobeno 911 kusů přípojných vozů řady 010 (dříve Blm, dnes Btax), z toho 2 prototypy. Dnes jsou vozy řady 810 v průměru stejně staré, jako byly vozy řady 801 na počátku jejich nahrazování řadou 810. Řada 801 vznikala v letech 1948 - 1951 a 1954 - 1956.

Řada 814 je poměrně zásadně rekonstruovanou verzí řady 810. Vyrábí se v současnosti ve dvouvozovém a třívozovém provedení. Na konci roku 2005 uzavřela společnost Pars nova s Českými drahami smlouvu na dodávku 100 kusů těchto jednotek. Některé změny oproti řadě 810:

  • Původní motor LIAZ ML 634 (155 kW) je nahrazen motorem Tedom (LIAZ) M 1.2C ML 640 SE o výkonu 242 kW, u třívozové verze 2 x 242 kW
  • Čtyřstupňová hydromechanická převodovka Voith Diwa
  • Zesílené nápravy, upravená převodovka NKR16
  • Upravená skříň, čelo laminátové s pevnostní konstrukcí
  • Stanoviště strojvedoucího je klimatizováno
  • 50 procent podlahy řídícího vozu je nízkopodlažních
  • Informační panel a celkově pozměněný interiér, sedačky
  • Uzavřený systém WC EVAC
  • další změny - viz ČD

Rekonstrukcí se zvýšila složitost systému a závislost na elektronice, což je možná také jeden z důvodů, proč může být poruchovost této nové řady vyšší. Dislokace těchto jednotek je uvedena na www.jednotky814.ic.cz. Dvouvozová verze je složena z 814 a řídícího vozu 914, třívozová verze ze dvou vozů 814.2 a vloženého vozu 014. Vložené a řídící vozy byly vyrobeny rekonstrukcí z řady 010.

Zleva doprava a dolů po řadě: 801 (Martin Reiser), druhý prototyp řady 810 - 810.002 (EightyFour), 810 (OndraJ), 809 (TAURUS), 811 (Sedlik), 814 - Regionova dvouvozová (EightyFour), 814.2 - Regionova třívozová (Sheriff)

Řídící vozy řady 954

Původ tohoto řídícího vozu je vcelku zajímavý. Vznikl kompletní přestavbou již nevyužívaných poštovních vozů Postw (Postmw). Ty byly vyrobeny v letech 1984-1985 podle rozhodnutí tehdejší vlády, která si přála zlepšení spojových služeb. Celkem jich bylo dodáno 200, z toho 150 pro vnitrostátní (8.509.0) a 50 pro mezinárodní provoz (typ 8.509.1). Vytápění bylo teplovzdušné - kombinované elektrické a pomocí naftového agregátu. Interiér byl rozdělen na 7 částí - brzdařský oddíl, kancelář, výpravna, skladiště, odpočívárna, umývárna a WC.

V roce 2004 vznikl projekt na poměrně levnou přestavbu již nepoužívaných vozů Postw na řídící vozy 954. Ve spojení s hnacími vozy s řídícím systémem Intelo (především 854, dále 842, 843, ale i některé další) jsou určeny pro meziregionální spojení na nekoridorových tratích. Ještě téhož roku byla podepsána smlouva na realizaci prototypu. V roce 2006 pak byl představen první exemplář, prototyp 954.001 a byla uzavřena smlouva na dodání 20 kusů vozů řady 954. Následovaly dodávky 954.002 - 954.008. Koncem roku 2006 pak České dráhy přišly s požadavkem na doplnění řídícího vozu 954 o oddíl 1. třídy. Tyto vozy jsou číslovány od 954.201 výše, 23. srpna prošla TBZ "Květa" 954.202. 954.201 již zkušebně jezdí pod DKV Plzeň na rychlících mezi Plzní a Mostem.

Interiér řady 954.2 je rozdělen na velkoprostorový oddíl 2. třídy a velkoprostorový oddíl 1. třídy s 15 sedadly, navzájem oddělenými skleněnou přepážkou. Umístění oddílu 1. třídy v zadní části vozu je však diskutabilní, v soupravě se bude nacházet mezi dvěma oddíly druhé třídy. Vůz nemá nízkopodlažní část, nicméně je vybaven dvěma zdvihacími plošinami.

Ve vybavení "řídící vůz navazuje na již provedenou modernizaci motorových vozů 854, čímž se Pars nova a.s. snaží zajistit alespoň částečnou unifikaci komponentů používaných u ČD (řídící systém Intelo, naftový topný agregát Eberspächer,uzavřený vakuový systém WC Evac, shodná čela obou vozů atd.)." Z původního vozu Postw zbyl upravený rám, podvozky a střecha. Skříň bylo nutné kompletně přizpůsobit pro dosazení nových zařízení. Podvozky GP 200 se špalíkovou brzdou byly repasovány, brzda vozu je ovládána elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE.

Ilustrační obrázekIlustrační obrázek

Autoři fotografií: Dobromil Retych, Firefighter, dále dvě fotografie vozu 954.201 s 854.026 v Mostě 18.8.2007 na R 927, autor JRtrain.

Zdroje: Celá tisková zpráva o investici (České dráhy), Pars nova, České dráhy, ww.prototypy.cz, 854foto.net, www.parostroj.net, www.atlasloko.net, ČKD Vagonka


Jik | 29.8.2007 (16:17)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
30.08.2007 (13:11)  
Postw jezdí ještě na
ZSSK R 801 Polana
30.08.2007 (13:10)  
Zapomněl jsem říci, na kterém vlaku v SK Postw jezdí:
R 800 Polana
30.08.2007 (13:07)  
Postw mají ještě ZSSK... Je to ale divné, protože Postw vyrábí český výrobce - Vagónka Studénka. Tak proč je v ČR přebudovávají na 954?
Registrierter Benutzer danys 
30.08.2007 (12:52)  
Já osobně bych už místo Bmz vzal Bmpz a místo Apmz vzal Amz, volil bych bych trochu měkčí sedačky, v Apmz a v Bmz 2.série mě přijdou strašně tvrdé, bral bych inspiraci v Rakouském Bmpz (viz odkaz níže), v něm jsou pěkně měkké a naklopené sedačky, taky se mě líbí ta kombinace se dřevem. http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/OeBB/OeBB_Bmpz.php
Registrierter Benutzer tgv3 
30.08.2007 (12:49)  
ad Tgv3
Zde jsem poněkud nesprávně formuloval uplatnění 814.
Pokusím se to opravit.
Motorová jednotka 814 určitě najde uplatnění na tratích méně vytížených.A také na přepravních výkonech kde kapacita této jednotky je dostačující.

Nicméně i zde se jednotka může spojit s další jednotkou .

Já se také domnívám,že jednotky budou pro přepravu osob a služeb dopravním prostředkem v budoucnosti.
Registrierter Benutzer tgv3 
30.08.2007 (11:28)  
El.jednotka 471 je dle mého názoru povedený jednotka a jeho zvyšující počet vozů na ČD jen uvítám.

Co se týče 814 zde už tolik nadšený nejsem.
Hrc hrc skřííp hrc hrc.

Jednotka je v celku povedená. Za ty peníze. Ale ten podvozek zhoršuje konfort cestování.

Mě například vadí někdy to velmi silné skřípání v obloucích. Díky tomu je jízda touto souprava částečně znehodnocena.

Také by mě zajímalo jak je tato jednotka na tom adhezně. Slyšel jsem,pokud je to věrohodné,že na adhezních zkouškách na trati Tanvald Kořenov moc úspěšná nebyla.

Jinak výhrady k této jednotce nemám. A na tratích málo frekventovaných uplatnění určitě najde.
Registrierter Benutzer mauricio  mail  
30.08.2007 (10:18)  
a nekupovalo se Ampz proto, že Amz nemělo udělaný typový zkoušky?
30.08.2007 (9:15)  
Koncepce vozů Apmz a Bmz: Typická situace např. z IC Manažer: Cestující ve 2 třídě jezdí častěji ve skupinách ale velkoprostorvý vůz na vyšší úrovni, který by se hodil mezi Bmztka ČD nemají (jen Bpee) a naopak cestující 1.třídy kteří za doplatek rádi trochu soukromí by raději kupéčka, ale ČD ho nemají(jen Aee). Takže se od Maďarů půjčuje MÁV Amz.Takže můžeme poděkovat maďarům a zeptat se jich ještě na nějaké Bpmz... Shrnuto podtrženo: Myšlení ČD naruby.

Takže pohled do budoucnosti je asi jako řazení dnes "nadčasového" IC Manažer: Červená, Zelená, Modrá
30.08.2007 (9:08)  
810,002 jezdí občas i na trati 281, naposledy před 14 dny.
30.08.2007 (8:22)  
Nejvíce fandím 471 a vozům Bmz a Ampz, jsou to skvělé vozy, a doufám že jejich výroba bude pokračovat, stále. Doufám že by ČD mohli zkusit přemýšlet o vozu řady 671, aby mohli jezdit i pod střídavinou.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko