Olomouc - Více peněz za nekvalitní služby. Takový je podle Olomouckého kraje požadavek Českých drah na krytí ztráty z veřejné osobní dopravy pro příští rok. Podle krajských úředníků by měl být příspěvek navýšen pouze o růst inflace, tedy zhruba o tři procenta, navíc chtějí ČD začít pokutovat za zpoždění vlaků. Dráhy přitom požadují pro příští rok čtyřnásobný, tedy asi dvanáctiprocentní růst dotací.
Pokud by kraj na takový požadavek přistoupil, zaplatil by příští rok drahám asi 340 milionů korun, namísto letošních 303 milionů. To se hejtmanství ale nelíbí, a tak nabízí pouze 312 milionů. S takovu částkou počítá i krajský rozpočet. "ČD nám požadavek vysvětlily jakoby tím, že očekávají pokles tržeb z jízdného. Naše názory se sice liší, jednání budou tvrdá, nicméně pevně věřím, že se nám podaří s ČD dohodnout na smlouvě tak, aby rozsah dopravní obslužnosti zůstal zachován," citovala agentura ČTK krajského radního pro dopravu Petra Poláška.
Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly požadavek železničářů souvisí s navýšení výkonů před dvěma lety. "V roce 2005 jsme rozšířili výkony o 12 procent, v úhradě prokazatelné ztráty se to ale dosud neprojevilo. Nyní ČD chtějí dofinancování rozdílu," podotkl Kubala.
ČD odčerpávají zhruba polovinu krajského rozpočtu na zajišťování základní dopravní obslužnosti, který letos činí 615 milionů korun, ale na kvalitu poskytovaných služeb si kraj stěžuje. Situace už dokonce došla tak daleko, že kraj vyhrožuje pokutami za zpožděné spoje kategorie Os a Sp, které kraj ze zákona dotuje. Pokud by v Olomouci k takovým sankcím sáhli, postrarali by se o historický primát. Žádný kraj totiž ČD pokutu za nekvalitní služby ještě neudělil.
Výše sankce by se mohla pohybovat v řádu milionů korun, prohlásil Polášek. "V každé smlouvě s dopravcem máme sjednané sankční podmínky, které jsou především nastavené tak, aby dopravci jezdili včas a nevynechávali některé spoje. U ČD dochází k tomu, že je zpožďována řada vlaků, což se musí promítnout v sankčním plnění," podotkl Polášek. ČD vinu připouštějí, omlouvají ji ale výstavbou koridorů.
Podle odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu se nejvíce zpožďují spoje na trati Nezamyslice - Olomouc a v menší míře pak na trati z Přerova směrem na Bohumín. Hejtmanství dosud udělilo několikrát pokutu autobusovým dopravcům, mimo jiné v souvislosti s tím, že dotaci použili jiným způsobem, než jim ukládala smlouva.
zdroj: ČTK

Tak tohle je reakce na situaci. Pokuta mozna nebude, ale kraj po pravu ukaze, kdo je tu panem.
A k tem zpozdenim: vim, ze treba na 292 je to posledni dobou dost rozsireny nesvar (zpusobeny hlavne rekontrukci u Cervenky), ale o to myslim kraji primarne nejde. I kdyz take chce zapusobit dobre na volice. To chapu.
Ještě je jedna možnost. Udělat minutové nepřípoje a co nejvíce rozkopat koritor, pak naopak bude mít všechno bezva přípoje:-)))
Letos funguje třeba (ze zkušenosti)takové "perfektní" spojení ostrava - prostějov:
několikrát za den se stává že v olomouci je dle jř minutový nepřípoj mezi IC z Ostravy a R do Brna via prostějov. Tento nepřípoj je 100% spolehlivým přípojem zejména v pátky. (Hlavně IC v 16.10 z ostravy vychází vždy manifik :-)))V olomouci na rychlík (tento tuším z jeseníka) do brna kolikrát oproti avízu v JŘ na nástupišti ani netřeba podchodovat mezi perony, oba vlaky jsou přistaveny k druhému nástupišti, což ocení hlavně matky s dětmi a kočárky a studentstvo s bagáží. Za toto si ČD pokutu přece nezaslouží, výpravčí zasluhují dokonce velkou pochvalu :-))))
České dráhy a.s. uvedou do jízdního řádu poznámku "z důvodu sankcionování za zpoždění vlaku krajem xxx nečekají vlaky na zpožděné přípoje".
Další možností je, že jízdní řád bude sestaven tak, aby přestup mezi "krajskými" vlaky byl cca 30 minut, čili bude zde jistá časová rezerva. Protože "standardní čekací doba" je mezi osobními vlaky 10 minut, při větším zpoždění se prostě čekat nebude.
Se stížností na nenávaznost spojů se nespokojený cestující bude obracet na hejtmantství … druhou možností je, že si nespokojený kraj objedná vlaky ve 30 minutovém intervalu, takže se na zpožděné vlaky čekat nebude, protože do 30 minut má cestující další spojení …
Pokud bude chtít kraj, aby krajské vlaky čekaly na vlaky vyšší kategorie, tak si prostě objedná a hlavně zaplatí čekání … za každou minutu podle ceníku k TR 10…
A Stráský by mohl taky něco přihodit.
Celá zpráva na mě dělá dojem, že jde o výplod PR agentury s cílem hejtmanství udělat se hezkým.
Pripadna nizsi kvalita ZSSK, RZD nebo indickych zeleznic neni vubec v nicem relevantni pro objektivne a konkretne popisovane nedostatky CD.
S kým má kraj smlouvu? S ČD. Je věcí ČD zajistit čisté vlaky, pokud toho nejsou schopny, tak mají dát šanci konkurenci.
Venca Motyka: No já nevím, když už provozuju nějakou dopravu musím počítat s tím že mi cestující vozy a příslušenství znečistí, že se najde trouba kterej si opře boty o sedadlo a hodí papír na zem. Třeba v Itálii, Francii, Španělsku jsem jel krásně čistým vlakem a to mám o pořádnosti těchto národů vlastní názor. Tady to asi nejde... některý Btnka jsou zvenku tak špinavý že mám problém zjistit kam že to zrovna ten vlak dojel.
S kým má smlouvu kraj? S ČD! Kdo by měl dostat smluvní pokutu za zpoždění? ČD! Zavinila zpoždění SŽDC? Pokud ano, tak je to pořád problém Českých drah. Ať si to se SŽDC vyřídí.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











