Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.

Na druhou stranu je fakt, že dělit lidi takto na VIP se zdá být až směšné a možná i trochu hulvádské, protože být celebritou, být třeba i vychcanej a pak se mít nejlíp... no to není moje kafé. teď to nemyslím konkrétně proti Fittipaldimu, Tomovi Enge, ale všichni víte asi jak to myslím. Prostě celebrity se mají nejlíp a můžřou vše, kdykoli a kdekoli.
Tady to vidím to úplně stejně jako ty (nebudem si pokrytecky vykat) a i když v jiných případech mívám na věci někdy odlišný názor, jsou tvoje komentáře jasné, pro mě srozumitelné a určitě stojí za přečtení.
zireček: 4 lidi na stanovišti, to je ještě v pohodě, ne?
Takový počet nedrážních osob nemá co dělat na stanovišti strojvedoucího. Jde o bezpečnost. Chtěl bych vidět reakční dobu při spatření překážky na trati, auta na přejezdu, apod.. Situace na stanovišti -> 2-3 osoby, fotograf/kameraman, každý chce vidět až do kabiny; povětšinou si povídají, strojvedoucí vysvětluje technické věci ohledně vlaku. To vše snižuje bezpečnost. To se děje pravidelně při přepravách "celebrit".
Za stanovištěm strojvedoucího ve směru jízdy musí být volný prostor (viz. tabulky na dveřích v řadě 810 a dalších), který musí umožňovat únik strojvedoucího z kabiny.
Je to sice kravina, ale zrovna od Vás bych podobnou reakci nečekal. Pokud si dobře pamatuji, tak po loňském očekávaném sněžení a kolapsu železniční dopravy kolem Prahy, jste mi horem dolem vysvětloval, že pravidla jsou pravidla a do kolejiště nikdo nesmí bez lékařské prohlídky, která trvá den, a když jsem Vám k tomu předpisu dodal, že za výjimečných okolností stačí dozor jedné takové osoby a ostatní nemusí tyto podmínky splňovat (což jste původně taktně smlčel), jste vysvětloval, že si nikdo nevezme na triko rozhodnout, že to byla výjimečná situace a kalamitní stav...
Pane Zikmund, ve Vás aby se prase vyznalo, tak vše předpisově nebo prostým zdravým rozumem?
Srovnání s autoškolou je poněkud kulhavé, mimo jiné vozidlo autoškoly je označeno, ostatní řidiči hned vidí že jede automobil řízený osobou neznalou a nezkušenou, navíc je ve voze přítomen instruktor mající k dispozici např. brzdu. A pochybuji že se v autoškole jezdí 160km/h s vozidlem plným lidí, a pokud někdo dělá řp. sk. D (pro neznalé jde o autobus) tak se jezdí s autobusem prázdným a tuto skupinu řidičského oprávnění nelze získat bez předchozího úspěšného získání řp. sk. B a C (osobní a nákladní automobil), tudíž člověk neznalý pravidel silničního provozu a řízení vozidla do autobusu zkrátka nesedne. Chápu že někteří zde diskutující budou ČD obhajovat do roztrhání vlastního těla a bagatelizovat to pokud to půjde. Nejlépe tím "že na silnici se to děje pořád" a podobně.
Nic se nemohlo stát? No, jeden kapitán jednoho dopravního letadla pustil za letu svého malého vnuka (nebo syna, už přesně navím) za knipl. Byl zaplý autopilot, kluk jenom držel knipl, tak se nemhlo nic stát. Jenže malej pilot pořád na ten knipl tlačil, což odpojilo autopilota (o téhle vlasnosti autopilota nikdo nevěděl) a letadlo se začalo stáčet a mířit k zemi. Kapitán to chtěl zachránit, jenže kvůli přetížení se nedostal k řízení a kopilot situaci taky nezachránil. Výsledek: všichni pasažéři včetně posádky mrtví. Čerpám z pořadu Vyšetřování leteckých nehod: Kluk v kokpitu (National Geographic Channel).
Chápu, že Pendolino není letadlo (ikdyž se nás o tom marketingové oddělení ČD snaží přesvědčit), ale stát se může ledasco.
Mohu vědět jakého?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











