..: Konec elektrické jednotky 470.001/002 :..

Ilustrační obrázekPraha - V průběhu těchto dní vykonala elektrická jednotka 470.001/002 "Zelený Kraken" svou pravděpodobně poslední jízdu. Dne 1. listopadu tohoto roku byla jednotka převezena z Odstavného nádraží Jih v Roztylech do stanice Praha-Vršovice. Odtud byl "zelený kraken" odtažen do České Třebové, kde bude odstaven minimálně do roku 2012, kdy dojde k jeho účetnímu odpisu. Stalo se tak po třech a půl letech od ukončení provozu této jednotky z důvodu poruchy pastorku.

Pohled do historie

V roce 1982 se tehdejší ministerstvo dopravy rozhodlo obnovit vozový park ČSD novými elektrickými jednotkami, které měly nahradit dožívající řady EM475.1/EM475.2 (451/2) a omezit počet osobních vlaků tažených lokomotivami. Vývoj jednotky byl zadán Vagónce Studénka a započal v druhém pololetí roku 1986. Podle vládního rozhodnutí mělo jít o dvoupatrové jednotky. Z důvodu příliš vysoké váhy motorových vozů bylo nakonec rozhodnuto o úpravě motorových vozů na jednopodlažní. Práce na soupravě komplikoval nedostatek kvalitních komponentů způsobený tehdejší politikou, a proto bylo nutno některé součástky vyvinout vlastními silami.

První jednotka byla dodána až v roce 1991 a to do lokomotivního depa v Bohumíně. V prvních dnech po dodání probíhal zkušební provoz bez cestujících v úsecích Bohumín - Hranice na Moravě s možností servisní zastávky ve stanici Studénka a Bohumín - Dětmarovice - Petrovice u Karviné. Na první výše zmíněné trase probíhají zkušební jízdy nových jednotek (ovšem řady 471) dodnes. Pravidelný provoz s cestujícími byl zahájen 13.5.1991 na trase Ostrava-Svinov (tehdy Ostrava-Poruba) - Český Těšín. Koncem června roku 1991 byla jednotka převzata zástupci LD Praha a chopila se provozu na trati Praha - Beroun. Po dodání druhé jednotky byly tyto soupravy turnusovány na vlacích z Prahy do Pardubic, kde mohly oproti jednotkám 451/2 využít AVV. Odtud byly soupravy řady 470 staženy po příchodu dostatečného množství jednotek 471 a 470.003/004 se vrátila na trať z Prahy do Berouna.

Současnost

Jelikož jednotky 470 byly již po dodání velmi zastaralé a atypické, nebyla sériová výroba nikdy objednána. To ztěžuje i jejich údržbu. Udržení provozu druhé soupravy 470.003/004 je velmi problematické. Náhradních dílů je velmi málo, jejich cena je navíc velmi vysoká. Z toho důvodu byla jednotka 001/002 před odjezdem zbavena všech zbylých použitelných součástek. Těch ovšem není příliš, jelikož jich bylo velké množství odcizeno různými vandaly. I proto se uvažuje o odstavení "modrého krakena" ihned po další závažné poruše.

Zdroj: Diskuzní fórum K-report, ŽM Atlas vozdiel 4 - Elektrické vozy a jednoty ČD a ZSSK

Foto: pantograf.wz.cz


Samir Lepara | 3.11.2007 (14:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
03.11.2007 (19:21)  
to je dobře, že tenhle humus už nebude vozit cestující
registrovaný uživatel Sova 
03.11.2007 (19:21)  
Pavel Z
Ovládání dveří se snad dá přestavět,aby se ty vozy daly použít na soupravy s lokomotivou.
Přemysl Michálek
Ty 063 jsou stavěny podle běžných vozů,proto tak vypadají.Než na soupravy s lokomotivou bych ale spíš viděl znízkopodlažnění a vložení zpět do soupravy s 460:-)
A když už s lokomotivou,tak by se daly použít na příměstské vlaky stejně jako Bdmtee...
registrovaný uživatel Luxian  mail  
03.11.2007 (19:10)  
Nechybí v tom historickém přehledu i trasa do Benešova? Pamatuji si, že nějak ze začátku 90. let (už ale nevím přesně jak dlouho) jezdili oba Krakeni i na téhle trati. Určitě se nejednalo jen o nějaký záskok, protože jsem s nimi jezdil dost často.
03.11.2007 (19:04)  
samlep: Ta informace o možném odprodeji pochází z jakého zdroje? Já to dnes slyším poprvé.

Sova: Muselo by se vyřešit ovládání dveří.
registrovaný uživatel Precla 
03.11.2007 (19:01)  
Hehe tímhle sem jel, ale to už je řada let :) Dlouho sem hledal, jak se ta jednotka jmenuje.. vůbec by mě nenapadlo, že sou jen 2 kusy..
registrovaný uživatel Přema 
03.11.2007 (18:58)  
Taky se mi zdá, že mohli využít ty vložené vozy a až jednou budou vyřazovat 460, tak ty vložené vozy se mohli použít na nějaké Os... Ty 063 (tuším to jsou 063 od 460) vypadají kromě dvěří na první podled jako rychlíkové vozy, od 451 už by vypady divně, ty jsou více hranaté a už prostě patří do ucelené soupravy... A 470 003/004 bude dále provozováný?
registrovaný uživatel Afgy  mail  
03.11.2007 (18:31)  
Upřínou soustrast všem pozůstalím a jejím potomkům 471kám... Ještě že jsem měl před několika lety možnost se touto jednotkou svézt... Škoda, že u nás není sdružení ani nějaký železniční fanoušek mezi milionáři, který by si jí vzal do parády a svého soukromého depa, jak tomu bývá např. v Anglii...
03.11.2007 (18:28)  
Kvůli jejich vzhledu. Kdysi se zelenej vyznačoval extrmně nevábným oprýskaným lakem. V podobném stavu je dneska modrý.

http://www.samirportal.eu/vlozene_obrazky/470_lak.JPG
registrovaný uživatel Mozek 
03.11.2007 (17:47)  
Proč se těmto jednotkám vlastně přezdívá KRAKEN ?
03.11.2007 (17:17)  
Honza-loko: 3.1.2004
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko