..: Na přejezdech budou pomáhat informační samolepky :..

Ilustrační obrázekLiberec - I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující. Jen v roce 2006 došlo k 288 nehodám, při nichž zahynulo 45 osob. Nejednou se přitom jako největší problém projevila špatná komunikace mezi záchrannými složkami a provozovatelem železniční dopravy. Tomu by měly nově zabránit informační samolepky obsahující základní údaje o přejezdu a můžou tak pomoci některým nehodám předcházet nebo umožnit záchranářům přijet na místo v kratším čase. V uplynulých dnech se tyto štítky objevily na přejezdech v Libereckém kraji. Díky nim budou odteď záchranáři i železničáři přesně vědět, kde se havárie odehrála. Účastníci nebo svědci si přečtou údaje o poloze přejezdu a při telefonování na tísňové linky nebudou muset zdlouhavě popisovat místa havárie.

"Samolepky jsou na všech 588 přejezdech v kraji a místo nehody mezi vlakem a automobilem snadno určí i lidé, kteří jsou z jiných částí Česka a nevyznají se tady," uvedla Stanislava Jakešová, vedoucí Odboru dopravy Libereckého kraje. Na území kraje se v současnosti nachází 290 přejezdů se zvukovou a světelnou signalizací. V loňském roce se na nich odehrálo devět nehod a stejný počet havárií se vyskytl i na 298 přejezdech s výstražnými kříži. Při těchto střetech zemřeli loni v Libereckém kraji dva lidé; v letošním roce přišel do konce září při osmi nehodách na přejezdech o život jeden člověk a další tři lidé utrpěli lehká zranění.

Nedostatky v komunikaci záchranářů s pracovníky železnice se v plné míře projevily už několikrát. Například při největším novodobém neštěstí v březnu 2007 přítomná policejní hlídka nahlásila výpravčímu žst. Vraňany chybnou polohu přejezdu a ten pak zastavil dopravu na nesprávné trati. Výsledkem bylo vykolejení celé soupravy rychlíku a poškození traťového úseku I. tranzitního koridoru. Jiný incident se odehrál jen o několik týdnů později na Vsetínsku, kde elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka.

Od listopadu se s informačními samolepkami setkávájí i řidiči v Ústeckém kraji. V obou krajích bude nyní probíhat vyhodnocení účinnosti tohoto řešení a pokud se osvědčí, počítá se s jeho nasazením v celé republice. Za realizací projektu v obou vybraných krajích stojí Policie ČR, České dráhy, správci silnic a krajská samospráva.

Je paradoxní, že tragické nehody se často vyskytují na nejvíce přehledných železničních přejezdech. Může za to snížená opatrnost řidičů, ale i fakt, že se většinou jedná o úseky hlavních tratí, kde vlaky jezdí rychle. Vzhledem k brzdné dráze dosahující až několik stovek metrů má strojvedoucí jen minimální šanci střetu zabránit.

zdroj: ČTK, Drážní inspekce


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.11.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
30.11.2007 (21:55)  
Milda IV: Není třeba uvádět číslo trati, pokud v okolních dopravních kancelářích budou vychytány duplicity označení přejezdů.

Miroslav Zikmund: Pokud mi zajistíte, že operátor na 112 zajistí okamžité zastavení všech vlaků, tak tam číslo nejbližšího železničního pracoviště být nemusí. Já s tím ale dobré zkušenosti nemám, protože jsem jednou hlásil požár u Pardubic operátorce na 112, která seděla v Ostravě a pro ni bylo nejdůležitější stanovení hranice okresu, aby věděla, koho tam má poslat. Pokud chcete volat záchranku, tak zavoláte záchranku, pokud chcete okamžitě zastavit provoz, protože Vám na přejezdu zůstalo stát auto, tak řešit to přes operátorku sedící na opačném konci republiky asi není to pravé ořechové.
30.11.2007 (21:07)  
Ad Vraňany: na internetu jsem našel záznam rozhovoru dispečera policie a výpravčího. Mluvil o hlavní trati na Děčín, tak nevím, jestli to co jsem slyšel byl nějaký podvod, nebo proč je v článku přítomná policejní hlídka nahlásila výpravčímu žst. Vraňany chybnou polohu přejezdu, navíc když hlídka to nejprve hlásila tomu dispečerovi policie a až ten to hlásil dál.
30.11.2007 (18:15)  
Nalepit štítky na zadní strany výstražné světelné signalizace přejezdového zabezpečovacího zařízení je skutečně geniální nápad – koho napadne to "vzadu" hledat ?
Stačilo by se inspirovat jížními sousedy (ÖBB), kde je u každého přejezdu nepřehlédnutelná tabulka s kilometrickou polohou přejezdu. V noci tuhle tabulku osvítí světla automobilu, zatímco zadní strana PZZ není nijak osvětlena …
Uvádět jakékoli telefonní číslo je naprostý nesmysl (v Rakousku to taky nedělají), protože děti školou povinné ví, že v případě nebezpečí mají volat na linku 158 nebo 112. Na rozdíl o jednoho výpravčího je na tísňových linkách několik operátorů.
30.11.2007 (17:52)  
Není to špatný nápad,ale jestlipak se krajský úřed o tom poradil s někým z ČD?Nemyslím s člověkem,který viděl vlak jen na obrázku-je jich tam dost-ale s výpravčím,tarťmistrem či dispečerem?A s místními názvy má Railfort pravdu:mně kdysi dávno při předávání rozkazu Op o nefukčním PZZ výpravčí řekl,že je to v....Ale bylo to úplně jinde,výpravčí byl z místa a já to měl domů 120 km.Oba jsme měli pravdu:on uvedl místní název obce a já se zase orientoval podle blízké zastávky.Naštěstí na rozkaze je kilometrická poloha,ale policista není strojvedoucí.
30.11.2007 (16:45)  
Railfort: Muselo by předcházet i číslo trati, protože ani to volající nemusí znát - viz. Vraňany.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
30.11.2007 (12:52)  
Milan 91: Osobně bych byl pro označení jedním velkým písmenem a telefonním číslem na jakémkoliv viditelném místě. Přejezdy mají v současnosti (alespoň u nás) písmenné označení dle azbuky (!:-)) po směru trati. Tato označení používají při komunikaci mezi sebou výpravčí a zabezpečováci. Pokud by byli vychytány duplicity (tzn. písmeno opakující se hned v každém dalším mezistaničním úseku), začnou další zúčastnění jen používat již zavedený systém. Toto jednoduché schéma mohou mít i záchranky na svých dispečincích.
registrovaný uživatel Milynho  mail  
30.11.2007 (12:35)  
"potok s rezatou vodou", nebo z přejezdu "u Vomáčků"
;-DDDDD

Na druhou stranu jsou ale ty samolepky dost titěrné a stálo by za to uvažovat také o umístění na rozvodné "domečky" u přejezdů.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
30.11.2007 (12:29)  
Je to vynikající věc. Ani výpravčí nemusí být místní a znát detailně širší okolí trati. Lidi, co volají, používají rozličné orientační body. Setkal jsem se třeba s tím, že mi volal někdo z přejezdu, u kterého teče "potok s rezatou vodou", nebo z přejezdu "u Vomáčků", kteří bydlí v jednom z okolních domů.
30.11.2007 (12:18)  
docela bych rád viděl, jelikož jsem Pražský, jak ty samolepky vypadají..
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko