Liberec - I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující. Jen v roce 2006 došlo k 288 nehodám, při nichž zahynulo 45 osob. Nejednou se přitom jako největší problém projevila špatná komunikace mezi záchrannými složkami a provozovatelem železniční dopravy. Tomu by měly nově zabránit informační samolepky obsahující základní údaje o přejezdu a můžou tak pomoci některým nehodám předcházet nebo umožnit záchranářům přijet na místo v kratším čase. V uplynulých dnech se tyto štítky objevily na přejezdech v Libereckém kraji. Díky nim budou odteď záchranáři i železničáři přesně vědět, kde se havárie odehrála. Účastníci nebo svědci si přečtou údaje o poloze přejezdu a při telefonování na tísňové linky nebudou muset zdlouhavě popisovat místa havárie.
"Samolepky jsou na všech 588 přejezdech v kraji a místo nehody mezi vlakem a automobilem snadno určí i lidé, kteří jsou z jiných částí Česka a nevyznají se tady," uvedla Stanislava Jakešová, vedoucí Odboru dopravy Libereckého kraje. Na území kraje se v současnosti nachází 290 přejezdů se zvukovou a světelnou signalizací. V loňském roce se na nich odehrálo devět nehod a stejný počet havárií se vyskytl i na 298 přejezdech s výstražnými kříži. Při těchto střetech zemřeli loni v Libereckém kraji dva lidé; v letošním roce přišel do konce září při osmi nehodách na přejezdech o život jeden člověk a další tři lidé utrpěli lehká zranění.
Nedostatky v komunikaci záchranářů s pracovníky železnice se v plné míře projevily už několikrát. Například při největším novodobém neštěstí v březnu 2007 přítomná policejní hlídka nahlásila výpravčímu žst. Vraňany chybnou polohu přejezdu a ten pak zastavil dopravu na nesprávné trati. Výsledkem bylo vykolejení celé soupravy rychlíku a poškození traťového úseku I. tranzitního koridoru. Jiný incident se odehrál jen o několik týdnů později na Vsetínsku, kde elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka.
Od listopadu se s informačními samolepkami setkávájí i řidiči v Ústeckém kraji. V obou krajích bude nyní probíhat vyhodnocení účinnosti tohoto řešení a pokud se osvědčí, počítá se s jeho nasazením v celé republice. Za realizací projektu v obou vybraných krajích stojí Policie ČR, České dráhy, správci silnic a krajská samospráva.
Je paradoxní, že tragické nehody se často vyskytují na nejvíce přehledných železničních přejezdech. Může za to snížená opatrnost řidičů, ale i fakt, že se většinou jedná o úseky hlavních tratí, kde vlaky jezdí rychle. Vzhledem k brzdné dráze dosahující až několik stovek metrů má strojvedoucí jen minimální šanci střetu zabránit.
zdroj: ČTK, Drážní inspekce

| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Miroslav Zikmund: Pokud mi zajistíte, že operátor na 112 zajistí okamžité zastavení všech vlaků, tak tam číslo nejbližšího železničního pracoviště být nemusí. Já s tím ale dobré zkušenosti nemám, protože jsem jednou hlásil požár u Pardubic operátorce na 112, která seděla v Ostravě a pro ni bylo nejdůležitější stanovení hranice okresu, aby věděla, koho tam má poslat. Pokud chcete volat záchranku, tak zavoláte záchranku, pokud chcete okamžitě zastavit provoz, protože Vám na přejezdu zůstalo stát auto, tak řešit to přes operátorku sedící na opačném konci republiky asi není to pravé ořechové.
Stačilo by se inspirovat jížními sousedy (ÖBB), kde je u každého přejezdu nepřehlédnutelná tabulka s kilometrickou polohou přejezdu. V noci tuhle tabulku osvítí světla automobilu, zatímco zadní strana PZZ není nijak osvětlena …
Uvádět jakékoli telefonní číslo je naprostý nesmysl (v Rakousku to taky nedělají), protože děti školou povinné ví, že v případě nebezpečí mají volat na linku 158 nebo 112. Na rozdíl o jednoho výpravčího je na tísňových linkách několik operátorů.
;-DDDDD
Na druhou stranu jsou ale ty samolepky dost titěrné a stálo by za to uvažovat také o umístění na rozvodné "domečky" u přejezdů.
| 1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











