..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
12.12.2007 (16:31)  
mira: S námořní dopravou, jistě uznáte, jste trochu mimo. Přecijenom

a) Námořní doprava je vhodná na extrémní vzdálenosti
b) Námořní doprava nemá za konkurenta silniční, ale (drahou) leteckou

Pokud budete argumentovat trajekty, tak tady jsme zase někde jinde.

Dál bych rád viděl to kapacitní srovnání dálnice (neustálý proud) vs. koridor (řekněme 20 vozů co čtyři-pět minut každým směrem).

Pekař: Základ bio výrobků je větší prostor na "jednotku jídla", na tom není nic složitého. To znamená, že vyrobíme méně potravin, ne?
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:30)  
pekar - a Breclav-Prerov zase neni dalnice a je tam pouze koridor... Nei potreba mit vsude dalnice, neni potreba mit vsude koridor. Neni potreba po celym svete pestovat banany a neni potreba mit pekarnu v kazde ulici.
Podminkou pro racionalni chovani nejsou rovne prilezitosti, ale znalost vsech informaci, ktere jsou pro rozhodnuti relevantni
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:27)  
Namorni doprava - ta pomalost ale zjevne mnoha lidem vadi - proto vykopali diru v Egypte, Paname, severnim Nemecku a jinde.
Ten problem s cekanim by jiste vyresit sel - misto nakladniho vlaku se 40 vagonama jednou denne by slo poslat 2x denne vlak s 20 (mozna i 25) vagonama. Jenze - ta doprava by se (podstatne) zdrazila. Byla by sice operativni a akcni, ale soucasne draha. Takze by se vyuzivat prestala a vratilo by se to k tomu jednomu vlaku denne.
Muzete se snazit sebevic, ale urcite komparativni nebo asbolutni vyhody zmenit nejsou nijak. Ve vnitru porad bude akcnejsi (resp. vyhodnejsi v pomeru akcnost-cena) silnicni doprava, bananum se bude porad darit lip v Kostarice a budeme je muset dovazet (ledaze by jejich doprava tak strasne moc vzrostla, ze by se vyplatilo je pestovat ve sklenicich - a i za vysokou cenu by po nich byla poptavka), lyzovani u Kolina nikdy nebude tak dobre jako ve Francii, belosi nebudou vyhravat olympiadu ve stovce.
Tohle jsou proste nezmenitelne veci. Resp. zmenit se daji - ale jen tu mene, tu vice zavaznym pokrivovanim trhu (a neni to jen slepa obhajoba neviditelne ruky - snad kazdy chape, ze u Kolina to na sjezdovky fakt neni:-((
registrovaný uživatel JK ml. 
12.12.2007 (16:27)  
Ahoj ekologové:
Mám dvě otázky?
-Je v pořádku tahat ze slovenska (mimo jiné) dřevo pro zpracování v Boicelu Paskov?
-Je v pořádku že se zhusta vozí uhlí kamoiny po republice?
Za sebe říkám v pořádku není ani jedno ani druhé, tahle práce patří v civilizované Evropě železnici.
registrovaný uživatel mira 
12.12.2007 (16:27)  
Ten počet vlaků ale berte jako maximální možný. V reálu to je o něco méně.
12.12.2007 (16:25)  
Opět máš pravdu, naštěstí jezdím vlakem víceméně služebně, za poslední rok to bylo cca. 20x, hlavně do Hildenu (20km sev. od Köln(R)), ale platit si to z vlastní kapsy, vyhrává jednoznačně auto nebo bus. Ve vnitrostátní přepravě je to to samé. Rozdíly nejsou tak markantní jako při cestě do zahraničí ale....
registrovaný uživatel mira 
12.12.2007 (16:23)  
K tomu prvnímu odstavci jen tolik že jsem to nikdy neřekl, že kamión je hnusnej atd. Mě se třeba nějakej kamion nebo autobus líbí, Ale to s tím nemá co dělat. Rohlíky taky po železnici vozit nehodlám. Ale docela mě vytáčí jak neuvěřitelně se plýtvá. K té kapacitě- dá se to docela jednoduše spočítat, ale to se mě teď nechce. Existují i studie, kdy větší kapacita železnice byla prokázána. Ale dejme tomu od oka to může být u dvojkolejné trati 400 vlaků jedním směrem, tj celkem 800 vlaků. Když spočítáš kolik se jima může přepravit osob, nebo nákladu tak dojdeš ke slušným číslům.
registrovaný uživatel pekař 
12.12.2007 (16:23)  
M: základem racionálního chování jsou rovné příležitosti. Pamatuji si debatu, kde jsi napsal, že prostě pro trať Praha - Plzeň je lepší autobus, že to je racionální. Ale přeci na této trase nejsou rovné podmínky na jedné straně moderní dálnice, na straně druhé neudržovaná původní trať. To je racionální?
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (16:18)  
anheuser - ano, plny souhlas. Proste kdyz vlak bude stat zhruba stejne jako autobus a bude jen malo pomalejsi (nebo naopak), tak pojedu vlakem.
Takze tamhle pojedu vlakem, tamhle zase autobusem, protoze se proste chovam racionalne a navic jsem rad, ze mam volbu...
Jsou ale lide, kteri by radi podil prepravy naklaneli ve prospech zeleznicni (a jini zase silnicni dopravy) a to az za jejich prirozenou rovnovahu. Chteji rozhodovat za lidi, protoze "oni" vedi, co je pro ne nejlepsi. "Vyberem" nejlepsi dopravy to zacina a "vyberem" zeme pro dovolenou to konci:-((
registrovaný uživatel mira 
12.12.2007 (16:12)  
Tak třeba taková námořní doprava je teprve extrémně pomalá a přece ještě nezkrachovala. Levnost spočívá v tom, že se přepraví více zboží najednou. Na čase nezáleží, resp. nehraje tu nejdůležitější roli. K tomu vnitru. Problém je nedostatečná hustota vlaků, kdy se čeká několik hodin na nádraží, než jede další nákladní vlak příslušným směrem. Ten by šel vyřešit.Druhým problémem jsou součaná legislativa a předpisy, které všechno komplikují a tím pádem i zdržují.Tady je to už horší a pro podporu železnic by bylo potřeba v celé EU zjednodušit tuhle byrokracii. Jenže jak znám byrokraty, tak to asi jen tak nepůjde, protože ty přece živí vymýšlení různých předpisů a nařízení.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko