Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

a) Námořní doprava je vhodná na extrémní vzdálenosti
b) Námořní doprava nemá za konkurenta silniční, ale (drahou) leteckou
Pokud budete argumentovat trajekty, tak tady jsme zase někde jinde.
Dál bych rád viděl to kapacitní srovnání dálnice (neustálý proud) vs. koridor (řekněme 20 vozů co čtyři-pět minut každým směrem).
Pekař: Základ bio výrobků je větší prostor na "jednotku jídla", na tom není nic složitého. To znamená, že vyrobíme méně potravin, ne?
Podminkou pro racionalni chovani nejsou rovne prilezitosti, ale znalost vsech informaci, ktere jsou pro rozhodnuti relevantni
Ten problem s cekanim by jiste vyresit sel - misto nakladniho vlaku se 40 vagonama jednou denne by slo poslat 2x denne vlak s 20 (mozna i 25) vagonama. Jenze - ta doprava by se (podstatne) zdrazila. Byla by sice operativni a akcni, ale soucasne draha. Takze by se vyuzivat prestala a vratilo by se to k tomu jednomu vlaku denne.
Muzete se snazit sebevic, ale urcite komparativni nebo asbolutni vyhody zmenit nejsou nijak. Ve vnitru porad bude akcnejsi (resp. vyhodnejsi v pomeru akcnost-cena) silnicni doprava, bananum se bude porad darit lip v Kostarice a budeme je muset dovazet (ledaze by jejich doprava tak strasne moc vzrostla, ze by se vyplatilo je pestovat ve sklenicich - a i za vysokou cenu by po nich byla poptavka), lyzovani u Kolina nikdy nebude tak dobre jako ve Francii, belosi nebudou vyhravat olympiadu ve stovce.
Tohle jsou proste nezmenitelne veci. Resp. zmenit se daji - ale jen tu mene, tu vice zavaznym pokrivovanim trhu (a neni to jen slepa obhajoba neviditelne ruky - snad kazdy chape, ze u Kolina to na sjezdovky fakt neni:-((
Mám dvě otázky?
-Je v pořádku tahat ze slovenska (mimo jiné) dřevo pro zpracování v Boicelu Paskov?
-Je v pořádku že se zhusta vozí uhlí kamoiny po republice?
Za sebe říkám v pořádku není ani jedno ani druhé, tahle práce patří v civilizované Evropě železnici.
Takze tamhle pojedu vlakem, tamhle zase autobusem, protoze se proste chovam racionalne a navic jsem rad, ze mam volbu...
Jsou ale lide, kteri by radi podil prepravy naklaneli ve prospech zeleznicni (a jini zase silnicni dopravy) a to az za jejich prirozenou rovnovahu. Chteji rozhodovat za lidi, protoze "oni" vedi, co je pro ne nejlepsi. "Vyberem" nejlepsi dopravy to zacina a "vyberem" zeme pro dovolenou to konci:-((
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










