Česká republika - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy, které chce vyčlenit osobní dopravu ČD do samostatné dceřiné společnosti. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to uvedl premiér Mirek Topolánek. Podle něj jde o pokračování již schválené restrukturalizace ČD, a diskuse na vládě byla proto velmi krátká.
"Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování; je to pokračování procesu, který byl přerušen v 90. letech," řekl Topolánek.
ČD totiž až do loňského roku financovaly ztrátu osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ačkoliv ministerstvo dopravy zatím o chystaných změnách neinformuje, podle dostupných zpráv by se vyčlenění mělo uskutečnit do roku 2010. Oddělení osobní dopravy do dceřiné společnosti je 3. etapou zmíněné restrukturalizace. V první fázi se do dceřiných firem vyčlenily doplňkové činnosti, čímž vznikly například firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality. Druhá etapa skončila loni v prosinci vytvořením samostatné akciové společnosti ČD Cargo, která převzala nákladní dopravu.
Z finančního hlediska je osobní doprava ČD dvojího druhu. Drtivou většinu spojů si objednávají ministerstvo dopravy a kraje, jež hradí prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíků, respektive lokálních vlaků. Na rychlíky dostaly dráhy loni od MD 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením carga skončilo. Zprůhlednění finančních toků bylo jedním z důvodů oddělení nákladní dopravy. Počet cestujících na české železnici od roku 2005 každým rokem roste. Loni jich bylo kolem 185 milionů.
zdroj: iDNES
informace: VLAKY.NET
| 11.1.2008 (15:00)
1-utužovat zdraví a jezdit na kole (v mém případě 60 km).
2a-autem a vydělat si pouze na benzín (naftu, plyn).
2b-válet se doma na podpoře protože to vyjde na stejno a bude to bezpečmější a šetrnější k životnímu prostředí.
PKP moc neznám, ale i z mála cest po Polsku (i za někdejšího bolševika) jsem neměl špatný pocit, protože PKP se neuchýlily ke koženkovým skvostům, i když ty vozy byly (a jsou) často takové onaké.
U PKP Intercity jde hlavně o to, kdo a jak se podílí finančně na těch nových nebo modernizovaných vozech.
Takze se to teda rozdeli a uz je tady Tupohlavek, reditele se sestimistnymi platy atd. No, hlavne, ze vite, co vlastne chcete.
Kazdopadne by mne zajimalo, co je horsiho na tom, ze se moloch rozdeli na vice casti a zpruhledni se financovani. Ze uz nebude mozne carovat se statnimi dotacemi? No, tak to je pruser...
Foxx - mas recht, na jiny ICO jsem zapomnel:-))
Väčšina európskych železníc niečo podobné v posledných rokoch absolvovala - či už rozčlenenie SNCF na VFE, CIC, lokálky, Île-de-France a cargo (Fret), alebo nedávne definitívne rozdelenie Renfe na AV, LD, MD, regionálne spoje a cargo (Mercancias). Slovenský príklad možno nie je veľmi slávny, ale tiež to nejako funguje a existujúce problémy by možno riešil model používaný v toľko železnične-ospevovanom Rakúsku, kde sa podarilo odčleniť služby (Personenverkehr a Cargo) od technickej stránky veci (ÖBB-Traktion).
Miroslav Zikmund: s trochou nadsádzky možno povedať, že ČD-Eurocity a.s., jazdiaca bez dotácií, by sa možno musela ďaleko viac snažiť ako dnes. Osobne ma vždy napr. prekvapovala veľmi slušná úroveň PKP Intercity - nejako nemám problém tej značke dôverovať :)
Každá "dcera" bude mít svého generálního ředitele s odpovídajícím šestimístným měsíčním platem, k tomu služební automobil s řidičem ..., svého tiskového mluvčího, marketinkového ředitele, dozorčí radu ...
a bude fajn - vlaky budou jezdit včas, budou čisté, s ochotným a usměvaným personálem, kraje budou mít otevřenou ruku při nákupu nových kolejových vozidel - 50 % podíl financování každého vozidla bude samozřejmostí.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










