..: Osobní doprava se oddělí od Českých drah :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy, které chce vyčlenit osobní dopravu ČD do samostatné dceřiné společnosti. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to uvedl premiér Mirek Topolánek. Podle něj jde o pokračování již schválené restrukturalizace ČD, a diskuse na vládě byla proto velmi krátká. "Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování; je to pokračování procesu, který byl přerušen v 90. letech," řekl Topolánek.

ČD totiž až do loňského roku financovaly ztrátu osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ačkoliv ministerstvo dopravy zatím o chystaných změnách neinformuje, podle dostupných zpráv by se vyčlenění mělo uskutečnit do roku 2010. Oddělení osobní dopravy do dceřiné společnosti je 3. etapou zmíněné restrukturalizace. V první fázi se do dceřiných firem vyčlenily doplňkové činnosti, čímž vznikly například firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality. Druhá etapa skončila loni v prosinci vytvořením samostatné akciové společnosti ČD Cargo, která převzala nákladní dopravu.

Z finančního hlediska je osobní doprava ČD dvojího druhu. Drtivou většinu spojů si objednávají ministerstvo dopravy a kraje, jež hradí prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíků, respektive lokálních vlaků. Na rychlíky dostaly dráhy loni od MD 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením carga skončilo. Zprůhlednění finančních toků bylo jedním z důvodů oddělení nákladní dopravy. Počet cestujících na české železnici od roku 2005 každým rokem roste. Loni jich bylo kolem 185 milionů.

zdroj: iDNES

informace: VLAKY.NET


Adys Poslat mail autorovi | 11.1.2008 (15:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
12.01.2008 (22:03)  
Nepojedeme do práce autobusem, protože ty skončí taky, zbydou nám tyty možnosti:
1-utužovat zdraví a jezdit na kole (v mém případě 60 km).
2a-autem a vydělat si pouze na benzín (naftu, plyn).
2b-válet se doma na podpoře protože to vyjde na stejno a bude to bezpečmější a šetrnější k životnímu prostředí.
12.01.2008 (19:40)  
Georgo : rakouský model je z hlediska efektivního využívání hnacích vozidel a personálu mnohem lepší než slovenský & český Cargo model.
PKP moc neznám, ale i z mála cest po Polsku (i za někdejšího bolševika) jsem neměl špatný pocit, protože PKP se neuchýlily ke koženkovým skvostům, i když ty vozy byly (a jsou) často takové onaké.
U PKP Intercity jde hlavně o to, kdo a jak se podílí finančně na těch nových nebo modernizovaných vozech.
Registered user pekař 
12.01.2008 (13:47)  
Georgo: mě zase vždy uchvacovala úroveň osobních vlaků v Polsku, nějak jsem neměl důvod té značce nedůvěřovat...:)
Registered user M 
12.01.2008 (10:10)  
Jako dobry... Pul roku zpatky vsichni upenlive chteji, aby se CD rozdelily na jednotlive segmenty - stejne jako to maji v tom bozim Nemecku treba.
Takze se to teda rozdeli a uz je tady Tupohlavek, reditele se sestimistnymi platy atd. No, hlavne, ze vite, co vlastne chcete.
Kazdopadne by mne zajimalo, co je horsiho na tom, ze se moloch rozdeli na vice casti a zpruhledni se financovani. Ze uz nebude mozne carovat se statnimi dotacemi? No, tak to je pruser...

Foxx - mas recht, na jiny ICO jsem zapomnel:-))
Registered user mašinka  mail  
12.01.2008 (0:03)  
Je hodně modrých a oddaných kamarádů i příbuzných a málo kanceláří, ale to dělá každá vládní strana. Manažerky pro výběr poplatků v nemocnicích to nezachrání. Nemocnice šetří a fleků je tím pádem málo.
11.01.2008 (23:56)  
Neviem, prečo stále všetci nariekajú. Jednoznačné rozdelenie holt búra mýtus nadradenej železnice ako "štátu v štáte", ale určite je k prospechu sprehľadnenie rôznych obskurných procesov a finančných tokov.
Väčšina európskych železníc niečo podobné v posledných rokoch absolvovala - či už rozčlenenie SNCF na VFE, CIC, lokálky, Île-de-France a cargo (Fret), alebo nedávne definitívne rozdelenie Renfe na AV, LD, MD, regionálne spoje a cargo (Mercancias). Slovenský príklad možno nie je veľmi slávny, ale tiež to nejako funguje a existujúce problémy by možno riešil model používaný v toľko železnične-ospevovanom Rakúsku, kde sa podarilo odčleniť služby (Personenverkehr a Cargo) od technickej stránky veci (ÖBB-Traktion).

Miroslav Zikmund: s trochou nadsádzky možno povedať, že ČD-Eurocity a.s., jazdiaca bez dotácií, by sa možno musela ďaleko viac snažiť ako dnes. Osobne ma vždy napr. prekvapovala veľmi slušná úroveň PKP Intercity - nejako nemám problém tej značke dôverovať :)
11.01.2008 (21:45)  
Já bych soudruhu Tupolánkovi a jeho vládě doporučil rozparcelovat to co z ČD a.s. zbývá na 14 krajských dceřinných společností zajišťujících osobní dopravu v krajích, pak vytvořit dceřinnou společnost ČD Rychlíky a.s., která bude zajišťovat vnitrostátní rychlíkovou dopravu a spojovat sousední krajské stanice, dále dceřinnou společnost ČD Pendolino a.s. (ta zkrachuje jako první), ČD Bastard a.s., která bude zajišťovat vozbu vlaků do Dresden a dále ČD EUROCITY a.s. pro ostatní zahraniční EC vlaky, ČD Mezistátní a.s. pro mezistátní osobní vlaky a rychlíky do sousedních zemí, protože "krajské dceřinky" nemohou jezdit do zahraničí, bylo by to neprůhledné financování.
Každá "dcera" bude mít svého generálního ředitele s odpovídajícím šestimístným měsíčním platem, k tomu služební automobil s řidičem ..., svého tiskového mluvčího, marketinkového ředitele, dozorčí radu ...
a bude fajn - vlaky budou jezdit včas, budou čisté, s ochotným a usměvaným personálem, kraje budou mít otevřenou ruku při nákupu nových kolejových vozidel - 50 % podíl financování každého vozidla bude samozřejmostí.
Registered user Foxx  mail  
11.01.2008 (21:38)  
M má pravdu, ono se opravdu nic nemění. Možná tak hlavičkové papíry IČO, DIČ, ale ve výsledku jde spíš o papírovou změnu, kterou pocítí spíš účetní, než kdokoli jinej.
11.01.2008 (21:34)  
Prosím Vás Vážení přátelé železnice, vstupte do vlády nebo alespoň zlikvidujte vedoucí představitele státu jinak. jednoho dne pojedeme definitivně do práce autobusem.
11.01.2008 (21:21)  
Ad JOHNZ:máte pravdu že se drží,ale bohužel zuby-nehty a hlavně:zatím.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko