..: České dráhy mají v Ústeckém kraji přijít o monopol :..

Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.

Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.

Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.

Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.

Přehled tratí a jednotlivých oblastí:


A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz

B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany

C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec

D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách

E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov

F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)

Ilustrační foto © karloslt

zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008


karloslt | 14.2.2008 (1:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Jízdní řád

More from ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
15.02.2008 (22:47)  
Vousac - bacha, jsou dva druhy leasingu... Nicmene ne, v Americe letadlo technici CSA neopravuji. Nektere mensi aerolinky mozna ani zadne techniky nemaji. Ja si svoje auto taky neopravuju...
15.02.2008 (22:39)  
Pánové,myslím že s výjimkou Jiřího Průši nevíte,o co se jedná. Běžnou údržbu vozidel dělá provozovatel,ne vlastník,a to i vozidel na leasing-máte-li auto od GE Money Leasing tak si s ním do opravny musíte jezdit sám a opravy si platit sám.A o tom to je-myslíte si že kdyby bylo možné aby v Americe servis letadel obstarávali vlastní pracovníci že by to nebylo levnější? A ještě k příspěvku p.Cestující:Vám,jako cestujícímu to sice může být jedno,ale až zůstane váš vlak stát na trati a bude se shánět někdo,kdo to opraví tak vám to jednó asi nebude.
Registered user happy 
15.02.2008 (20:19)  
Pánové prosím vás,co tu řešíte??Těch pár jednotek umejete i s hadicí a koštětem,nebo to necháte umýt někde za poplatek u čd v místě.Myčka není jenom v Praze..A co se týče oprav,tak opět nechápu,co řešíte.Pokud bude vozidlo pronajaté,tak toho,kdo má pronajmuto, to prostě NEZAJÍMÁ,kde se to udělá.A pokud to vozidlo bude na lízu,tak to bude dělat autorizovaný sevis.Stejně čd nemají prostředky na opravu těchto moderních strojů a navíc si uvědomte,že většina správkařů nemá s čd už nic společného a jedná se o soukromé firmy.Autorizovaným servisem třeba může být i Pras v šumperku či nějaký jiný opravárenský subjekt s dobrozdáním výrobce jednotky.Doba 810 je pryč.810 dokáže opravit i člověk,který si doma večír rozebírá stodvacítku před spaním,ale těžko se svým náčiním vystačí na počítačem řízenej motor mercedes třeba ve Staadleru.Tak z toho nedělejte kovbojku,v tomhle žádnej problém nevidím
15.02.2008 (19:46)  
Ono nejde jen o větší údžbu,ale i o "bežné denní" provozní ošetření.To neni jen vytření salonu,ale taky občas umití skříně zvenčí,zbrojení naftou,vodou,vyprazdnení vakuových WC a pod. činnosti pro které bude muset dopravce nebo pronajímatel vybudovat vhodnou záklanu. Zajíždět obden nebo jen jednou týdně třeba do Drážďan(prahy a kamkoliv jinam) se mimořáně prodraží.Opravy vyšších stupňů po xtis,xxtis,xxxtis. kilometrech lze již dělat ve větší vzdálenosti. Navíc je pro tyto případny nutná dostatečná záloha.
Registered user M 
15.02.2008 (15:43)  
A ja tu otazku nechapu vubec. Kdo naliva kerosin do letadel CSA v Americe? Veze si tam CSA svoje "cerpadlare" a "kanystry"? Ne...
15.02.2008 (12:13)  
Vousáč: Nějak postrádám v diskuzi docela zásadní věc:kde budou ti některými diskutujícími oslavovaní soukromí dopravci svoje vozidla udržovat a opravovat?

Já tu diskuzi nepostrádám vůbec. Mě, jako cestujícímu, je to úplně jedno. Pro mě za mě, ať ta vozidla posílají do dep třeba letecky po dílech.
Registered user happy 
15.02.2008 (12:04)  
ještě k těm nádražím a ošlapnému.Myslím,že by se stanice měli zadarmo pronajmout soukromníkovi a ten by do nich měl zainvestovat.Současné odbavovací postory na některých vedlejších tratích jsou otřesné.To třeba JHMD má staničky jak ze škatulky.Platit ošlapné je k ničemu,protože to nezaručí to,že čd do budovy zainvestují a tak se vlastně za peníze soukromníka ještě pomstí na špíně.
Registered user waszyn 
15.02.2008 (9:34)  
Ono v pripade operativniho leasingu ci pronajmu toto zajisti pronajimatel.Ono opravdu neni dobre srovnavat vsechny procesy na zeleznici s tim jak funguji CD.CD opravdu nejsou necim,z ceho by si mel kdokoliv brat priklad,pripadne od nich cokoliv kopirovat-stovky zbytecnych uredniku u reky,organizacni system,manazery kteri se vypracovali "od placacky" a nikdy nedelali v normalni firme,corporate identitu,mluvci,rezijky,predpotopni servisni zazemi..Pokud se strategie UK ujme, mohli bychom do par let dospet do stavu kdy CD budou pouze jednim z nekolika dopravcu a konecne se trosku zreformuji,zestihli,cas ukazal,ze v jinak,nez ze prijdou o mnozstvi vykonu to asi nepujde.
15.02.2008 (9:22)  
Nějak postrádám v diskuzi docela zásadní věc:kde budou ti některými diskutujícími oslavovaní soukromí dopravci svoje vozidla udržovat a opravovat? Jakýsi příklad tu byl v minulosti-Jizerská dráha a GJW. Oni si sice pronajímaly vozidla od ČD,ale běžnou údržbu si dělaly sami.V tom je totiž jádro pudla-810 se dá udržovat vč.malých oprav prakticky kdekoli,stačí prkená bouda,šroubové zvedáky z šedesátých let a montážní jáma. Jizerská dráha si hodně oprav udělala u jednoho velmi šikovného strojvedoucí v soukromé garáži,ale stejně skončila pro chybějící zázemí. Ale třeba 642,i když nepatří mezi nejsložitější hnací vozidla se takto udržovat nedá. Podívejte se na www.vogtlandbahn.de tam je jejich depo a porovnejte s možnostmi,které by mohli mít sukromí dopravci u nás.
Registered user Petr Šimral  mail  
15.02.2008 (7:06)  
ad Sharky 33: obávám se, že jsme řešili něco úplně jiného. A narážky na muzeum? A ono není?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko