Nošovice - Kvůli probíhající výstavbě výrobního závodu korejské automobilky Hyundai Motors v severomoravských Nošovicích plánuje Správa železniční dopravní cesty elektrifikaci trati číslo 322 v zájmu zvýšení přepravní kapacity a zkvalitnění přístupu k nově budované průmyslové zóně. Tato iniciativa má ale několik háčků: trať vede obcemi, jejichž obyvatelé s elektrifikací nesouhlasí. Od zvýšené intenzity železniční dopravy totiž očekávají ostrý vzestup hladiny hluku. Občané, kteří se na venkov přestěhovali kvůli klidu, by tak o něj rázem přišli.
S elektrifikací je spojené přestavění poklidné lokálky na velkokapacitní nákladní trať celostátního významu tak, aby po ní mohly jezdit osobní i, až 600 metrů dlouhé, nákladní vlaky. V rámci optimalizace tratě je nutné provést rekonstrukce přejezdů nebo některé z nich zcela zrušit, realizovat rekonstrukci mostů, propustků a inženýrských objektů. Součástí stavby je i výstavba pozemních objektů – zejména jedenáct kilometrů protihlukových stěn.
Bude provedena instalace nových kolejí a trakčních sloupů o výšce 5,6 metru; nezbytné ale budou i úpravy železničního spodku a svršku, aby po trati mohly projíždět vlakové soupravy o hmotnosti až 1600 tun při maximální traťové rychlosti 100 km/h. Projekt si vyžádá i pokácení asi 8000 stromů, což představuje až 20 ha lesní plochy. Mezi obcemi Střítež a Hnojník má dále být zbudována vyhýbna, která by se měla nacházet v místech, kde je nyní lesní porost. Převážet by se zde měly z velké části automobily z továrny Hyundai Motors z Nošovic do Polska a na Slovensko.
Zdroj: Občanské sdružení Střítež
Foto: Přema

měli bychom být rádi, že se něco rekonstruuje a zlepšuje. a věta o tom, že se někam hodí víc 810 než elektrika je opravdu zbavení svéprávnosti. tento stroj se hodí tak akorát do sběrných surovin, krám srovnatelný s jinou ostudou českého průmyslu... škodou 120
Pokud by elektrifikace 322 negativně ovlivnila přestavbu I/11, pak je to samozřejmě špatně. Když si představím, že za 5 let pojedu na Slovensko a stále přes Třinec, Vendryně atd a vedle bude nevyužitá elektrifikovaná trať...
Je zapotřebí si uvědomit, že po této trase jezdí spousta jiných kamiónů a ty po 322 stejně vlaky jezdit nebudou.
Navíc přestavba I/11 pomůže více lidem než elektrifikace 322.
Takže kamiony na železnici ano, ale za předpokladu, že se tím nezastaví přestavba silnic...
Já si tady doopravdy připadám jako v blbečkárně.
Pak se tedy naskýtá ozázka: Máme opravdu zájem náklad převést na železnici, nebo je naopak náš zájem všechno tahat kamióny? A když je tu šance z jedné velké fabriky většinu nákladu odvést vlaky, tak se postavíme proti, protože tu máme hned vedle R48? Nestěžují si náhodou lidi, že jsou neustále silnice a dálnice přecpané kamiony? Že se neúměrně zatěžují? A nebude náhodou vozba kamiony znamenat ještě větší problémy na I/11 a její další zatěžování? Je pro obce kolem téhle silnice přijatelnější, že se náklad bude vozit po kolejích, nebo po silnice, i když někdy v budoucnu možná po obchvatech?
Myslím, že na tyhle otázky jsou odpovědi jednoznačné. Jestli to někdo tak nevnímá, pak je to hodně špatné.
Pokud to náhodou nevíte, tak je již otevřená R48, která má exit přímo do Hyundaie. Přes obce žádné kamiony jezdit nebudou ať bude železnice nebo ne. Takže odpor obyvatel je pochopitelný.
Web: Jistě že ne, ale z některých prohlášení tady mám pocit, že si to někteří myslí. Navíc s tím na furt jsem to úmyslně přehnal. My se tu ale bavíme pořád jen o Hyundai, ale já mám namysli všeobecně všechny ty montovny, které se k nám za poslední leta navalily. Vždyť proboha nejsme žádná výjimka v ekonomickém chování nadnárodních firem. Já tu jen popisuju situaci, ke které běžně dochází v zahraničí. Tenhe vývoj nás také nemine. Jestli si prostě někdo myslí, že sem Hyundai, TPCA, Philips, Matsushita a dlaší firmy, které tu hlavně jen montují, chodí jen proto, že se jim líbí líbezná Česká krajina a budou tu i v době, kdy náklady na výrobu vzrosotu oproti východním zemím natolik, že to tu pro ně nebude výhodné, tak je prostě naprosto mimo. A tahle doba už pomula stává dnes, natož za 15, nebo 20 let. Pořád ale ještě máme jakési komaparativní výhody
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.














