..: Pokuta Olomouckého kraje pro ČD snížena na polovinu :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Vůbec poprvé ve své historii zaplatí největší český dopravce více než milionovou pokutu za zpožděné vlakové spoje. Jedná se o výrazně medializovanou sankci, kterou se Českým drahám rozhodl udělit Olomoucký kraj v listopadu loňského roku jako první z objednavatelů regionální železniční dopravy. Na základě dohody ČD s krajem se ale konečná částka snížila o více než polovinu na současnou hodnotu 2,6 milionu, přičemž se vztahuje na více než stovku opožděných spojů v prvních devíti měsících roku 2007. Tato suma je přitom výrazně nižší, než se očekávalo, a to i po lednovém jednání, na kterém dráhy dosáhly zásadních ústupků ze strany hejtmanství. Hlavním důvodem tak radikálního snížení požadované částky je překlasifikování příčiny pozdního odjezdu u mnoha spojů. Do budoucna se navíc počítá s výrazným snížením smluvních sankcí.

Koncem roku 2007 se Olomoucký kraj stal prvním objednavatelem dopravních služeb, který sáhl po tak tvrdém opatření vůči provozovateli. Svůj krok prezentoval jako reakci na přetrvávající problémy s dodržováním jízdního řádu u vlaků dotovaných krajem v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti. Postup kraje měl za následek vlnu bouřlivých diskusí o reálném přínosu pokut v oblasti subvencované dopravy; zároveň však byl podnětem pro další regiony, aby možnost penalizace nekvalitních služeb zanesly do nových smluv s dopravci. Právě nejznámější případ potrestání dopravce se však nyní uzavírá s poměrně překvapivým výsledkem: kraj z původního požadavku slevil o více než padesát procent. Zdůvodňuje to tvrzením, že podle dodatečné analýzy za některá zpoždění nebyly odpovědné přímo České dráhy. Již v době udělení pokuty však kraj uváděl, že sankce reagují pouze na odřeknuté spoje a zpoždění přesahující 15 minut, kromě těch, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. Právě na stavební práce se ČD v souvislosti se zpožděními odvolávají nejčastěji.

ČD dosáhly výrazného snížení pokuty

„Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokutovat jen ty spoje, u nichž bylo zavinění drah zřejmé; například organizační důvody nebo když četa nenastoupila do vozu včas. Zpoždění, která daná například opravou tratí, jsme nakonec nepokutovali," komentoval rozhodnutí mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych pro internetový deník iDNES.cz. Současný výsledek je přijatelný i pro České dráhy, které se proti výši pokuty od počátku silně ohrazovaly: „Považujeme to za úspěšné jednání především v tom, že kraj uznal naše argumetny a pokutu nakonec snížil," hodnotí výsledek mluvčí drah Ondřej Kubala. Zatím není jasné, zda ČD pokutu uhradí v hotovosti, nebo se částka započte vůči stávajícím závazkům kraje.

Kraj rovněž zatím nebude České dráhy penalizovat za dalších 36 zpoždění zaznamenaných v posledním čtvrtletí loňského roku. Pokud se podle olomouckého radního pro oblast dopravy Petra Poláška služby ČD zlepší, hejtmanství od této pokuty zcela upustí. Náměstek ČD Petr Moravec zlepšení poskytovaných služeb vidí realisticky: „Uznáváme prokázaná pochybení, která přičítáme transformaci organizace na správce infrastruktury (SŽDC) a dopravce (ČD). Zlepšíme řízení, vytipujeme s krajem páteřní trasy, které budou mít prioritu, a cestující budeme lépe a více informovat.“

Nová smlouva: velký kompromis

Olomoucké hejtmanství počítá s tím, že spolupráce s Českými drahami bude pokračovat standardním způsobem. Minulý týden kraj jako poslední z objednavatelů regionální vlakové dopravy podepsal s ČD smlouvu na rok 2008, kterou obě strany vidí jako výrazně kompromisní. Dopravce podle ní dostane celkem 312 milionů korun na provoz osobních a spěšných vlaků, což je o 9 mil. Kč více než v předchozím roce. Původní požadavek drah přitom zněl až na 340 milionů, což krajský úřad dlouhodobě odmítal. Smlouva na druhou stranu počítá s nižšími pokutami za zpoždění spojů: místo stávajících 20 000 korun bude nově kraj moci požadovat pouze polovinu a bude-li příčinou technická závada na vozidle, sníží se částka až na 1 200 - 1 300 korun.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 7.4.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.04.2008 (10:15)  
Tak to je ale ostuda - zpoždění 120,150,... minut!
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
07.04.2008 (9:00)  
Doplněno podle oprávněných připomínek.
Registrierter Benutzer tenzor 
07.04.2008 (8:43)  
IDeeSák: však taky od JMK dostali pokutu spíše symbolickou, nicméně je pravda, že první věta článku není pravdivá.
Mimochodem, neříkal náhodou Ondřej Prášil Kubala něco o tom, že jsou ochotni zaplatit max. statisícové částky a jinak že se půjdou soudit? Jak může být v souvislosti s tímto tvrzením konečná skoro 3milionová pokuta úspěchem? :)
07.04.2008 (8:07)  
Vlk se nažral a koze neubyl ani chloupek, :-(; i tak je vidno přínos v tom, že si někdo může dovolit vystoupit proti ČD, a.s..
S tou technickou závadou mi to není moc jasné, ale tuším, že to asi nebude tak, jak bylo snahou napsat - slovíčko "až na" použité na Idnesu bude asi použitelné při souhře více náhod než jen jednoznačná závada HDV či vozů, kdy by nedošlo k odjezdu vlaku.
Registrierter Benutzer Mato 
07.04.2008 (8:07)  
nechápu tu vyjimku při "technické závadě na vozidle" Za tu je přeci odpovědný jeho provozovatel, tedy ČD... že se nestará o svůj majetek, který pak kolabuje... Pochopil bych ještě stavební práce, povětrnostní kalamity, sebevrahy, poškození kolejí, blbce na přejezdech, ale nechápu technickou závadu na vozidle
07.04.2008 (8:04)  
Trochu nepřesné - první pokuty ČD už uhradily - např v Jihomoravském kraji. Proti jejich výši neměli námitky a proto vše proběhlo téměř v tichosti
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko