..: Futuristické návrhy spojení pro Evropu: Swissmetro a Eurometro :..

Ilustrační obrázek Evropa - Jaká je budoucnost rychlé dálkové železniční dopravy v Evropě? Rychlé vlaky budou jezdit pod zemí - alespoň to tvrdí příznivci projektu Swissmetro, který prezentuje vizi dálkových magnetických rychlovlaků, jezdících ve speciálních vákuových tunelech. Průměr jednoho tubusu by činil pouhých 5 metrů, soupravy by byly poháněné vlastním lineárním elektromotorem. Připravované "metro" by pak ve vzdálené budoucnosti podle optimistických odhadů propojilo všechna významná města ve Švýcarsku i dalších zemích.

Hlavní výhodou nového návrhu je zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými destinacemi. Zatímco nyní trvá cesta mezi Curychem a Ženevou přibližně tři hodiny, swissmetrem by bylo možné trasu urazit za necelou půlhodinu. Z Curychu do Basileje byste si tak zkrátili cestu ze současné jedné hodiny na přiližně deset minut.

Kratší jízdní doby však nejsou jedinou výhodou tohoto řešení: pohyb ve vákuu, kde prakticky neexistuje odpor vzduchu, by výrazně snížil energetickou náročnost. I při rychlosti 600 km/h, kterou by se měly vlaky swissmetra pohybovat, by byla spotřeba energie asi jen poloviční oproti obyčejným vlakům na klasických tratích.

Eurometro - konkurent letecké dopravy?

Švýcarsko ovšem není jedinou zemí, kde jednou možná narazíte na podzemní rychlovlaky. Právě naopak. Na swissmetro navazuje tzv. Eurometro, jehož tunely by měly protkat celou Evropu. Projekt počítá s dvěma hlavními tratěmi - první spojí Madrid s Vídní, druhá Paříž s Římem. Postupně by se pak síť rozšířila o jednotlivé lokální trasy do dalších evropských metropolí i menších důležitých destinací.

Již dnes je jasné, že pokud se podaří projekt Eurometro skutečně uvést do života, půjde o velkou konkurenci rychlé letecké dopravě. Například cesta mezi dvěma německými městy, vzdálenými 700 kilometrů, dnes trvá vlakem 5 hodin. Eurometro teoreticky zvládne stejnou vzdálenost za 90 minut. Obecně platí, že výhoda tohoto projektu se nejvíce projeví na opravdu dlouhých trasách. Například z Vídně do Lyonu dnes jedou cestující vlakem přes 15 hodin; Eurometrem by to byly pouhé dvě a čtvrt hodiny.

Jsou podle vás projekty Eurometro a Swissmetro reálné? Hlastujte v naší anketě.

V příštím díle našeho miniseriálu se podíváme na projekt Cargo-cap.

Zdroj: CARGO MOTION, Ilustrační fotografie: maglevboard.net


Samir Lepara | 24.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
24.05.2008 (16:49)  
happy: Dík, žes nakousl to vakuum. Už jsem si taky říkal, když jsem čekal na metro v proudu vzduchu, který tlačil vlak před sebou, že by se muselo dost energie ušetřit, kdyby to jezdilo ve vakuu (nižším tlaku vzduchu). Ale to by zase znamenalo větší zátěž na nosnost tunelů, ne? (O dalších komplikacích se radši ani nezmiňuju.)
registrovaný uživatel happy 
24.05.2008 (16:42)  
Podívejte,podobných projektů vám vymyslím tucet do hodiny.Jejich reálnost je ovšem nulová.Protože jde o obrovské náklady,které nebude chtít investovat ani jedna země.Dále cena jízdenky by byla tak obrovská,že by to bylo antikonkurentní k letecké přepravě.Spotřeba měďi by byla upět neúnosně vysoká.Při takovéto spotřebě by její cena závratně stoupla.Navíc mě zajímá,jak by bylo dosaženo vakua.Resp. prostředí podobné vakuum,protože 100% vakuum je nereálné i v laboratoři.Takže za tento výplod by se nemusel stydět Julies Verne,ale ať se za to stydí všichni ti,kteří mají alespoň technické a ekonomické vzdělání.
registrovaný uživatel Qaws 
24.05.2008 (15:59)  
Zní to zajímavě. A kdysi jsem také četl, že chtětí vybudovat "mořský tunel" New York - London (?)
registrovaný uživatel sames1 
24.05.2008 (13:37)  
Luxian : Bohuzel nelze nez souhlasit. Momentalne jsou projeky na povrchu zemskem a take se o nich mluvi uz leta. Byt evropske drahy v dravem konkurencnim boji(ne dotovane od statu!) Tak by mozna se snazily vyce investovat do novych sistemu, aby mohly konkurovat jak mezi sebou tak i v letecke automobilove ci lodni doprave. Projekt Berlin Praha Brno Viden od euromaglevu lezi na stole hooodne dlouho. Vsichni vime ze je to o penezich. I kdyz uznavam ze vystavba z prefabrikovanych modulu by sla mozna rychleji nez vystavha prelozek lokalnich trai v CR :)
24.05.2008 (13:15)  
proti
registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.05.2008 (11:45)  
O swissmetru jsem četl už před takovými 15 lety a myslím, že ani za dalších 15 let se nic nezmění.
24.05.2008 (11:21)  
Já taky četl o tunelu České Budějovice - Jadran v knize "Nekonvenční dráhy"... ale ten projekt zní VELMI ZAJÍMAVĚ, ale aby se to uživilo, muselo by to jezdit velmi často... cca alespon 4* za hodinu....

další informace NJ, FR, AJ

http://www.eurometro.ch/
http://www.eurometro.ch/english/frame_content.htm
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
24.05.2008 (10:50)  
Kája: Máte pravdu, zkusím to přeformulovat.
registrovaný uživatel Kája 
24.05.2008 (10:39)  
Berlin - Hannover je cca 250 km a doba jízdy necelé dvě hodiny ;-)
24.05.2008 (9:15)  
Něco podobného jsem četl tuším u Jerofimova v jeho sci-fi někdy z 50tých let minulého století, jenom používal pneumatický pohon - neznal lineární motory.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko