Praha - Developerské firmy mají velký zájem o pražská nádraží a přilehlé pozemky. Podle ČD jsou u všech důležitých nádraží již uzavřeny smlouvy se strategickými partnery, kteří hodlají do rozvoje drážních pozemků investovat miliardy eur. Velké proměny čekají především smíchovské, žižkovské a Masarykovo nádraží.
"Praha je v podstatě rozebraná, zájem o pražské železniční reality je enormní," řekl na nedávné konferenci Czech Real 2008 ředitel odboru nemovitostních projektů ČD Karel Tabery. Většinu projektů řeší ČD pomocí společných podniků s partnery z řad developerských společností. Ty kromě financování nových staveb obnoví i nynější budovy drah.
Praha - Smíchov
K nejzajímavějším akcím patří chystaná revitalizace smíchovského nádraží, kterou bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Výkonný ředitel firmy Leoš Anderle uvádí, že Sekyra hodlá v následujících 10 až 15 letech do výstavby na Smíchově investovat až 15 miliard korun.
Novou čtvrť bude stavět Sekyra v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat kolem 12,5 miliardy Kč. Podle Taberyho je Žižkov výjimečný tím, že jde o jediný takzvaný brownfield mezi pražskými nádražími, tedy o nevyužívaný průmyslový a skladový areál, kde se železniční doprava pravděpodobně zcela zruší.
Praha - Masarykovo nádraží
Naopak na významu nabude Masarykovo nádraží v centru Prahy, které čekají zásadní změny. Revitalizace se ujme ING Real Estate Development. Zkrátí se například nástupiště, takže se rozšíří prostor pro odbavení cestujících. Jako náhrada se pro běžný provoz zprovozní i první dnes nevyužívaná poštovní kolej. V první fázi se rekonstrukce dočká zchátralá výpravní budova. Zároveň na Masarykově nádraží vznikne lukrativní parcela, kterou hodlají ČD s investorem získat zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci.
"Není to ale jednoduché k řešení," upozorňuje Tabery. Zrušení byť nevyužívané koleje trvá ve správním řízení až 1,5 roku. V plánech revitalizace je i vybudování technického železničního muzea v prázdných budovách starého depa. Paradoxně však nebude napojené na koleje, takže exponáty se sem budou muset přenášet jeřábem.
Praha - Holešovice
Další projekt obnovy nádraží a výstavby komerčních prostor se chystá v Holešovicích, ale přípravné práce komplikují nevyřešené majetkové vztahy. Koleje například leží na pozemcích města, město naopak využívá drážní pozemky a výpravní budova je na pozemcích třetích osob. Situaci má vyřešit společný podnik všech zúčastněných.
Samostatnou kapitolou je pražské hlavní nádraží, kde má vzniknout moderní dopravně-obchodní centrum. Rekonstrukce, která by měla skončit v roce 2011, se ujala společnost Grandi Stazioni. Podle Taberyho však práce nabírají zpoždění, protože se objevily nečekané závady. "Chystají se dodatky ke smlouvě, aby se zlepšilo smluvní postavení Českých drah," říká.
Kompletní přeměny se dočkají také některá mimopražská nádraží. Údajně velkolepý developerský projekt se chystá v Českých Budějovicích, obnova čeká například nádraží v Karlových Varech, Teplicích nebo Chomutově. Méně projektů je na Moravě, kde rekonstrukce v uplynulých 20 letech financoval stát.
ilustrační foto: Pražské železniční stanice a zastávky
zdroj: ČT24
| 4.6.2008 (15:00)
4 crash151: Na Masarykově nádr.jsem samozřejmě byl, trvám na tom, že cesta od vlaku z konce nástupiště do metra Nám.republiky je dost dlouhá. Napojení na Florenc je možné přes pár zrušených kolejí, rumištěm, přes parkoviště, rozbitou ul.Na Florenci.. nebo pak klasickou cestou k tram.zast.,pak tramvají,pěšky.
Pavel Q: To s tim budoucim muzeem take nechapu. Si stejne rikam ze to postavi a potom dodatecne tu kolej postavi .... musi!
Pavloš : No kluci to rekli za me ...Ova je na tom stokrat lip nez Pragl ;)
Miroslav Zikmund : Domnivam se ze reko zahrnuje stejne jako na hlavaku i celkovou modernizaci zabezpecovaciho sistemu .....
Zahuštění taktu vylučuje trojznaký autoblok … pokud by tam byl čtyřznaký, tak se je něco podobného možné.
Proboha proč na Masaryčce podchody? Tam je naopak využito toho že je to nádraží hlavové, tudíž není nutno stavět podchod když se dá dojít pěkně po nástupišti.
Brno je možná ještě roztahanější nádraží, koupit si jízdenku v pokladně a dojít na "jihlavský" nástupiště je docela procházka :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










