Česko – Stejně jako v předešlých letech i letos budou moci cestující již zanedlouho využít sezónního rychlíku Jadran, který spojí Českou republiku s turisticky oblíbeným a vyhledávaným Chorvatskem. K pobřeží Jaderského moře vlak letos poprvé vyrazí 20. června. Jak je již tradicí, ve vlaku bude kromě lehátkových, lůžkových a oddílových vozů druhé třídy řazen i speciální vagon pro přepravu automobilů. Jadran bude z důvodu stavebních prací ve stanici Kolín veden odklonem po trati 231 přes Lysou nad Labem. Z Prahy bude odjíždět vždy v 7:47. Z Kolína bude pokračovat dále po své trase, tj. přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod do Brna, kam by měl dle jízdního řádu přijíždět v 11:34. Dle mluvčího drah Ondřeje Kubaly je však tento sezónní vlak do chorvatské Dalmácie v prvních dnech vyprodán. Jeho provoz pak bude ukončen 5. září.
Vysoký nominální kurs české koruny vůči euru zapříčinil oproti minulým letům zlevnění jízdného, neboť mezinárodní jízdné je počítáno právě v evropské měně. Dráhy pro tuto destinaci doporučují zakoupit evropskou mezinárodní jízdenku City Star, která je určena jak pro jednotlivce, tak pro skupiny do pěti osob s platností jeden měsíc. Podmínkou pro uplatnění slev je však strávení minimálně jedné noci ze soboty na neděli na území Chorvatska. Cenovou kalkulaci jízdného si můžete porovnat a prohlédnout v připojené tabulce.
Jízdenka Praha – Split zpáteční
| Počet osob | City Star | City Star + Rail Plus* | 3místné kupé - lůžko | 4místné kupé - lehátko | 6místné kupé - lehátko |
|---|---|---|---|---|---|
| Jedna osoba | 3899 Kč | 3078 Kč | 1038 Kč | 798 Kč | 536 Kč |
| Dvě osoby | 6258 Kč | 4921 Kč | 2076 Kč | 1596 Kč | 1072 Kč |
| Tři osoby | 8616 Kč | 6768 Kč | 3114 Kč | 2394 Kč | 1608 Kč |
| Čtyři osoby | 10 975 Kč | 8611 Kč | 4152 Kč | 3192 Kč | 2144 Kč |
*) minimálně jeden z cestujících musí být držitelem In-Karty
- Přeprava osobního automobilu: 2916 Kč
- Přeprava motocyklu: 2044 Kč
- Přeprava kola: 258 Kč
Sezónní spoj do Splitu poprvé vyrazil z Čech již v roce 2003. Tehdy jezdil jen jednou týdně. Před dvěma lety dráhy od vypravování Jadranu na čas ustoupily. Jeho provoz byl obnoven v loňském roce s několika změnami, z nichž jmenujme tu, že jezdí v době své platnosti denně. Celá cesta trvá zhruba 24 hodin. Vlak Jadran se těší velkému zájmu turistů. Za minulé léto přepravil řádově na 12 tisíc pazažérů a 850 dopravních prostředků. V posledních dnech se však často s Chorvatskem spojují jistá omezení pro cestu. Chorvatská strana zavedla povinnost při cestě nezletilých dětí bez rodičů (zákonných zástupců) doložit jejich notářsky ověřený a přeložený souhlas. Dále mělo chorvatské ministerstvo zemědělství v minulém týdnu zakázat dovoz mléčných a masných výrobků do země, což vyvolalo značnou vlnu nelibosti, jak mezi Čechy, tak i samotnými Chorvaty nejen z řad hoteliérů.
Zdroje: ČD, České Noviny/ČTK

Koper je podle mě vhodná výchozí destinace pro celý Jadran, nejenom pro ten chorvatský, ale třeba i pro italský, takže kdyby na něj byly vhodné autobusové a vlakové přípoje ve směru Benátsko/Istrie/Dalmácie, určitě by se i díky rychlejší a pohodlnější cestě přímý spoj z ČR uživil. Jinak na ICS Slovenija jezdívala pendolina, ne desira, pokud si dobře pamatuju.
P. S.: Já jsem sice tradičně proslovinsky zaujatý, ale rozhodně není Slovinsko vzhledem ke kvalitě poskytovaných služeb vůči Chorvatsku drahé, spíš naopak. Slovinci si totiž ždímáním turistů nemusejí vynahrazovat nefungující ekonomiku a mizerné příjmy.
Michal Janko: Do Koperu se dá dobře dojet Plečnikem (bohužel tedy přes den), v Lublani navazuje přímý vlak IC, sice je veden Desirem ale to je vedlejší. Alespoň loni tomu tak bylo, v opačném směru analogicky. Samozřejmě že přes Vídeň by to bylo rychlejší a dražší.
Michal Janko: myslíš, že právě Koper je ta pravá destinace? Češi touží po moři kolem Splitu, Slovinsko je moc malé a drahé.
Praha--Brno za 4 hodiny je i na klasický rychlík hodně. Mohlo by to být trasováno přes Rakousko, a aby se ušetřil čas i peníze, tak by se na druhou stranu mohlo vynechat Chorvatsko.
Ideálně bych to viděl následovně:
Před půlnocí spojit s Pannonií (té by se zrušily ty četné zastávky dobré akorát pro lupiče a přidal by se jí policejní doprovod),
ve tři ráno v Břeclavi rozpojit,
ve čtyři může být ve Vídni,
v šest ve Štýrském Hradci
a kolem jedenácté ranní už na Jadranu v Koperu.
Pro masochisty tam může být řazen jeden dva přímé vozy >>Záhřeb>>Split, které by se odpojily v sedm ráno ve Zděném Mostě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











