Praha — V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů. Ty se jen v minulém roce staly dějištěm dvou stovek havárií, které si dohromady vyžádaly na 200 lidských životů – z toho 33 přímo na místě nehody. Konstatování dopravní policie je jednoznačné: vina leží výhradně na straně řidičů. Řidiči, cyklisté, ale i chodci hazardují a porušují dopravní předpisy. Na přejezdech s výstražnými světly či závorami přitom přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ) neselhalo ani v jediném případě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Policie České republiky (PČR), Ministerstvo dopravy (MDČR), Profesni společenství autoškol a další partneři se proto spojili v rámci dalšího z preventivních projektů – v Moravskoslezském kraji natočili a do autoškol v celé republice budou distribuovat instruktážní film o rizicích porušování předpisů, týkajících se jízdy přes přejezdy. K dispozici je video také na internetu.
SŽDC jako státní organizace vykonává správu nad drážní infrastrukturou v ČR. Je odpovědná za její provozuschopnost, provozování, rozvoj a modernizaci. Od roku 2004 za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) investuje každoročně přes 150 milionů korun na opravy a zvyšování bezpečnosti přejezdů cestou instalace či modernizace PZZ; investice do úrovňových přejezdů na modernizovaných tratích však jdou nad rámec těchto oprav. Síť SŽDC se přitom vyznačuje pátou nejvyšší hustotou přejezdů v Evropě – zhruba jeden přejezd na každý kilometr tratě. Tuto hodnotu předčí pouze Rakousko, Švédsko, Švýcarsko a Nizozemí. Kromě rekonstrukcí jsou v menší míře přejezdy také rušeny a nahrazovány podjezdy nebo nadjezdy – jen v roce 2009 jich bylo odstraněno bezmála třicet, ačkoliv na počtu dopravních nehod v ČR se tento pokles zatím výrazněji neprojevil. Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.
I když jsou investice do PZZ nemalé, statistika jasně ukazuje, že řidiči ve velké míře chybují a hazardují paradoxně právě na těch nejlépe chráněných přejezdech. Podle ředitele dopravní služby PČR plk. Leoše Tržila patří mezi nejčastější chyby řidičů nevěnování se řízení vozidla, nerespektování dopravního značení, zejména výstražného kříže, nepřiměřená rychlost či porušování zákazu předjíždění na přejezdech.
V rámci nové legislativy, platné od počátku tohoto roku, policie podrobně vyhodnocuje všechny dopravní nehody, u nichž došlo k úmrtí. Dopravní experti mají za úkol vypracovat zprávu s preventivními opatřeními pro dané místo nehody. Má to smysl. “V prvních 7 dnech (roku 2010) bylo 7 mrtvých na železničních přejezdech,” varoval na pondělní tiskové konferenci Jiří Jany z Profesního společenství autoškol. Marcel Klega z odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC k tomu ve své prezentaci dodává, že nesvítí–li na přejezdu s výstražnými světly žádný světelný signál nebo je–li přejezd značen pouze výstražnými kříži, řidič je povinen jet maximální rychlostí 30 km/h a pohledem se přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo.
Varováním pro nové a připomenutím pro stávající řidiče se nyní stává nově natočený instruktážní film, který demonstruje následky nejčastějších dopravních přestupků. Kromě toho představí také druhy PZZ, shrne dopravní předpisy týkající se přejezdů a demonstruje následky srážky vozidla s vlakem. Využije přitom snímky a videozáběry ze skutečných nehod i simulace jednotlivých incidentů. Promítán bude v autoškolách, na preventivních akcích sekce BESIP Ministerstva dopravy i v preventivním vlaku Českých drah. Ke zhlédnutí by měl být také během konání mezinárodní preventivní kampaně 22. června 2010. Pro nekomerční použití bude volně šířen prostřednictvím webových stránek SŽDC.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce ČR
| 19.1.2010 (7:00)
A pak se člověk dozví, že např. Hummvee váží stejne jako lokomotiva a v případě nárazu jede dál.
Vysvětlovat dotyčnému, že auto je stavěno čelní na náraz (do) deformovatelného předmětu o hmotnosti 1 až 3,5 tuny v rychlosti cca 60 km/h (jak dopadne "superbezpečné" BMW po srážce s něčím těžším je vidět tady: http://www.chcizit.cz/1-718-ridic-prehled-pri-predjizdeni-stojici-kamion) a vlak může mít hmotnost až 2000 tun je zbytečné, dotyčný se bude cítit uražen. A není to bohužel o dosaženém vzdělání (Větu o Hummvee pronesl jistý elektroIng.).
M - neboj, mezi poli s mrkví nezastavuji, zas taková lama nejsem (hlavně já radši jahody :)). Ale tam kde jsou keře, stromy, nebo tam prostě nevidím si zastavím a vůbec se za to nestydím. Teď je mimo provoz PZZ v Chomutově na hlavní silnici 1/13 křížení s tratí 137, dali tam značku STŮJ - dej přednost v jízdě... skoro všichni to projíždí. A se zákonem omezenou rychlost na třicet, protože tam nikdy neblikala bílá si taky nikdo hlavu neláme a všichni jezdí sedmdesát, protože hned za přejezdem je zase povolená max. 70 (pro silnici). O tom, že není vidět na koleje ani doprava ani doleva, přemýšlet netřeba, vždyť na Vejprty byla osobní doprava stejně skoro zrušená, že?
Zajimalo by mne, kolik havarek na prejezdech bylo dany tim, ze pres ne nekdo predjizdel. V takovem pripade museli logicky pravidla porusit oba dva a o havarce, kdy by vlak chytl dve auta naraz jsem teda jeste neslysel:)
Vranitko - pokud zpomalujes na prejezdu, ktery kolem sebe ma 3 kilometry pole, na kterem je mrkev, tak se jim nedivim. PS: Ne, ja bych netroubil
(a divim se, ze odkaz neni soucasti clanku)
A když jsem navrhoval rušení přejezdů, kde dochází k nehodám, byl jsem kritizován, že to nejde. A hle, sousedi na to přišli sami. Podle mě je tu těch přejezdů až příliš a pole působnosti k jejich rušení hodně široké
Jen si říkám, že by takový film měl obsahovat mj. 1 důležitou informaci: Zákony ČR praví, že můžete dělat, co chcete, ale nesmíte tím obtěžovat své okolí. A havárkou na přejezdu připravíte stresy tisícům lidí, protože "vhodně zvoleným" přejezdem můžete nabourat grafikon v pěkně velkém regionu. A na dané trati třeba stovky lidí nepřijedou do práce, protože to byl třeba poselndí vlak před polednem a na typické české jednokolejce se po takové havárce doprava prostě zastaví. Takže chcete-li páchat sebevraždu, tak skočte do rybníka nebo se pověste na najbližší větev, ale vynechejte laskavě ze sých úmyslů železnici...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










