..: Na přejezdech chybují řidiči, zabránit tomu má i nový film :..

přejezd Praha — V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů. Ty se jen v minulém roce staly dějištěm dvou stovek havárií, které si dohromady vyžádaly na 200 lidských životů – z toho 33 přímo na místě nehody. Konstatování dopravní policie je jednoznačné: vina leží výhradně na straně řidičů. Řidiči, cyklisté, ale i chodci hazardují a porušují dopravní předpisy. Na přejezdech s výstražnými světly či závorami přitom přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ) neselhalo ani v jediném případě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Policie České republiky (PČR), Ministerstvo dopravy (MDČR), Profesni společenství autoškol a další partneři se proto spojili v rámci dalšího z preventivních projektů – v Moravskoslezském kraji natočili a do autoškol v celé republice budou distribuovat instruktážní film o rizicích porušování předpisů, týkajících se jízdy přes přejezdy. K dispozici je video také na internetu.

SŽDC jako státní organizace vykonává správu nad drážní infrastrukturou v ČR. Je odpovědná za její provozuschopnost, provozování, rozvoj a modernizaci. Od roku 2004 za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) investuje každoročně přes 150 milionů korun na opravy a zvyšování bezpečnosti přejezdů cestou instalace či modernizace PZZ; investice do úrovňových přejezdů na modernizovaných tratích však jdou nad rámec těchto oprav. Síť SŽDC se přitom vyznačuje pátou nejvyšší hustotou přejezdů v Evropě – zhruba jeden přejezd na každý kilometr tratě. Tuto hodnotu předčí pouze Rakousko, Švédsko, Švýcarsko a Nizozemí. Kromě rekonstrukcí jsou v menší míře přejezdy také rušeny a nahrazovány podjezdy nebo nadjezdy – jen v roce 2009 jich bylo odstraněno bezmála třicet, ačkoliv na počtu dopravních nehod v ČR se tento pokles zatím výrazněji neprojevil. Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.

Nehoda na trati 182, foto: Drážní inspekceI když jsou investice do PZZ nemalé, statistika jasně ukazuje, že řidiči ve velké míře chybují a hazardují paradoxně právě na těch nejlépe chráněných přejezdech. Podle ředitele dopravní služby PČR plk. Leoše Tržila patří mezi nejčastější chyby řidičů nevěnování se řízení vozidla, nerespektování dopravního značení, zejména výstražného kříže, nepřiměřená rychlost či porušování zákazu předjíždění na přejezdech.

V rámci nové legislativy, platné od počátku tohoto roku, policie podrobně vyhodnocuje všechny dopravní nehody, u nichž došlo k úmrtí. Dopravní experti mají za úkol vypracovat zprávu s preventivními opatřeními pro dané místo nehody. Má to smysl. “V prvních 7 dnech (roku 2010) bylo 7 mrtvých na železničních přejezdech,” varoval na pondělní tiskové konferenci Jiří Jany z Profesního společenství autoškol. Marcel Klega z odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC k tomu ve své prezentaci dodává, že nesvítí–li na přejezdu s výstražnými světly žádný světelný signál nebo je–li přejezd značen pouze výstražnými kříži, řidič je povinen jet maximální rychlostí 30 km/h a pohledem se přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo.

Varováním pro nové a připomenutím pro stávající řidiče se nyní stává nově natočený instruktážní film, který demonstruje následky nejčastějších dopravních přestupků. Kromě toho představí také druhy PZZ, shrne dopravní předpisy týkající se přejezdů a demonstruje následky srážky vozidla s vlakem. Využije přitom snímky a videozáběry ze skutečných nehod i simulace jednotlivých incidentů. Promítán bude v autoškolách, na preventivních akcích sekce BESIP Ministerstva dopravy i v preventivním vlaku Českých drah. Ke zhlédnutí by měl být také během konání mezinárodní preventivní kampaně 22. června 2010. Pro nekomerční použití bude volně šířen prostřednictvím webových stránek SŽDC.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce ČR


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.1.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
19.01.2010 (16:42)  
To junkrs:nedodržování maximální dovolené rychlosti na přejezdech je prapůvodní příčinou mnoha nehod. Když jako řidič snižuji rychlost tak podvědomě dělám i další úkony,které s tím souvisí-v tomto případě pozorněji sleduji výstražníky(pokud tam jsou). A pokud tam nejsou,tak se rozhlížím. Ještě jedna,podle mne velmi důležitá věc v článku i v diskuzi zatím chybí:POSLOUCHAT,myšleno používat sluchu. Jednak to nařizuje zákon,a pak na mnoha přejezdech je to nejjistější způsob,jak zjistit že mohu přejet bezpečně.U přejezdů,zabezpečených výstražným křížem je ze strany dráhy umístěno návěstidlo s návěstí ,,Pískejte",minimálně 250 m od přejezdu. To nařizuje strojvedoucímu dávat návěst,,Pozor",to jest houkat dlouhým zvukem opakovaně. Další případ je porucha zab.zař.:vlak jede přes přejezd hodně pomalu-do 10 km/h a dává návěst ,,Pozor". Je s podivem,kolik řidičů tohle neví a při jízdě k přejezdu neposlouchá,nechá hrát rádio či přehrávač a pak se diví.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
19.01.2010 (15:12)  
Oni si ty řidiči myslí, že jakmile vidí závory že jdou nahoru, tak že už můžou jet, to je ovšem velký omyl! A doplácí se na to pořád. Jedna řidička takhle utekla hrobníkovi z lopaty v Lukavci, kdy se závory snažila objet a zůstala mimo přejezd v kolejích a ani se to nehlo. Naštěstí jel osobák po vedlejší koleji než ona a lidi co z něj vystoupili jí auto pomohli odrčit.
19.01.2010 (14:37)  
Junkrs: Taky bych viděl příčinu v mediální masáži o tom, jak jsou moderní auta bezpečná. Blbové pak, přesvědčeni o tom, že se jim při nárazu do čehokoliv nemůže nic stát, nemají zdravý pud sebezáchovy.
A pak se člověk dozví, že např. Hummvee váží stejne jako lokomotiva a v případě nárazu jede dál.
Vysvětlovat dotyčnému, že auto je stavěno čelní na náraz (do) deformovatelného předmětu o hmotnosti 1 až 3,5 tuny v rychlosti cca 60 km/h (jak dopadne "superbezpečné" BMW po srážce s něčím těžším je vidět tady: http://www.chcizit.cz/1-718-ridic-prehled-pri-predjizdeni-stojici-kamion) a vlak může mít hmotnost až 2000 tun je zbytečné, dotyčný se bude cítit uražen. A není to bohužel o dosaženém vzdělání (Větu o Hummvee pronesl jistý elektroIng.).
Registrierter Benutzer junkrs 
19.01.2010 (12:44)  
Nevím, kolik % z celkového množství nehod na přejezdu má na svědomí rychlost řidičů, ale spíš si myslím, že je příčina jinde. Buď vjetí na přejezd z nepozornosti nebo úmyslné vjetí na přejezd na čevenou. To je stejný, jako když přejíždím přez hlavní silnici. Nezáleží, jak rychle ji přejedu, ale jak bezpečně. A to nemusí být vždy úměrné. Je třeba známo, že policie měří rychlosti řidičů na přejezdech, ale sleduje i jejich chování, když "jde červená"? V tom vidím hlavní problém.
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
19.01.2010 (12:16)  
Myslím si, že paradoxně k počtu nehod přispívá kvalita přejezdů. Dokud byly mezi kolejnicema vyskládaný dřevěný pražce a přejezd připomínal tankodrom, každý si dal sakra pozor, aby jel pomalu a nenechal na kolejích kus auta. Jo když je přejezd s gumovou plochou, dá se proletěl daleko rychleji a ona pověstná poslední věta před smrtí : "to stihnu..." se zřejmě v hlavách mnoha řidičů ozývá častěji. A podle toho to taky vypadá.
19.01.2010 (11:28)  
Danysek - dík za odkaz, bral jsem to tak, že video se teprv připravuje a nehledal jsem ho - holt jsem lama

M - neboj, mezi poli s mrkví nezastavuji, zas taková lama nejsem (hlavně já radši jahody :)). Ale tam kde jsou keře, stromy, nebo tam prostě nevidím si zastavím a vůbec se za to nestydím. Teď je mimo provoz PZZ v Chomutově na hlavní silnici 1/13 křížení s tratí 137, dali tam značku STŮJ - dej přednost v jízdě... skoro všichni to projíždí. A se zákonem omezenou rychlost na třicet, protože tam nikdy neblikala bílá si taky nikdo hlavu neláme a všichni jezdí sedmdesát, protože hned za přejezdem je zase povolená max. 70 (pro silnici). O tom, že není vidět na koleje ani doprava ani doleva, přemýšlet netřeba, vždyť na Vejprty byla osobní doprava stejně skoro zrušená, že?
Registrierter Benutzer M 
19.01.2010 (11:10)  
Jasne, nejvetsi problem je rozhodne v tom, ze se na prejezdy jezdi rychle nebo se na nich predjizdi... Ja furt, ze hlavni problem spociva v tom, ze se pres prejezdy jezdi "na cervenou". Pokud zadnej vlak nejede, tak te prejezd muzu preletet stovkou a absolutne nic se nedeje. Max prijdu o vyfuk a srovnam podvozek...
Zajimalo by mne, kolik havarek na prejezdech bylo dany tim, ze pres ne nekdo predjizdel. V takovem pripade museli logicky pravidla porusit oba dva a o havarce, kdy by vlak chytl dve auta naraz jsem teda jeste neslysel:)

Vranitko - pokud zpomalujes na prejezdu, ktery kolem sebe ma 3 kilometry pole, na kterem je mrkev, tak se jim nedivim. PS: Ne, ja bych netroubil
19.01.2010 (10:19)  
No da se to pustit z webu - http://www.szdc.cz/pro-media/videogalerie/ridici-prejezdy.html
(a divim se, ze odkaz neni soucasti clanku)
19.01.2010 (9:03)  
Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.

A když jsem navrhoval rušení přejezdů, kde dochází k nehodám, byl jsem kritizován, že to nejde. A hle, sousedi na to přišli sami. Podle mě je tu těch přejezdů až příliš a pole působnosti k jejich rušení hodně široké
Korrespondent oder ŽP Mitglied IR  mail  
19.01.2010 (9:00)  
Myslím, že některé věci se musí připomínat stále kolem dokola. Prostě aby je měl každý trvale v podvědomí zafixované a tuto vědomost stále upevňovanou. A i kdyby to zachránilo 1 z těch 200 životů, tak to asi smysl mělo.
Jen si říkám, že by takový film měl obsahovat mj. 1 důležitou informaci: Zákony ČR praví, že můžete dělat, co chcete, ale nesmíte tím obtěžovat své okolí. A havárkou na přejezdu připravíte stresy tisícům lidí, protože "vhodně zvoleným" přejezdem můžete nabourat grafikon v pěkně velkém regionu. A na dané trati třeba stovky lidí nepřijedou do práce, protože to byl třeba poselndí vlak před polednem a na typické české jednokolejce se po takové havárce doprava prostě zastaví. Takže chcete-li páchat sebevraždu, tak skočte do rybníka nebo se pověste na najbližší větev, ale vynechejte laskavě ze sých úmyslů železnici...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko