Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.
„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.
Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.
„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.
Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:
Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.
ilustrační foto: Miloš Stloukal
| 27.6.2008 (7:00)
Halt se musím smířit s tím, že tohle je Česká republika.
Jinak vozidel co umí GSM-R je už celkem dost a do konce roku by to mělo umět většina vozidel jezdících po korytoru.
471 to mají z výroby (starší 471 dodané), dělá se to na 150, 151 a 150.2, 162. Jak jsou na tom v Brně nebo Olomouci nevím.
Když už se tedy do toho nacpou takový prachy, tak ať přes to tahají internet do vlaků a ve vlacích k lidem pomocí WiFi.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










