..: První železniční koridor pokryje mobilní síť GSM-R :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.

„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.

Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.

„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.

Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:

Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.

ilustrační foto: Miloš Stloukal

Zdroje: ČT24 a Deník, Tisková zpráva SŽDC


Adys Poslat mail autorovi | 27.6.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Honza  mail  
27.06.2008 (8:53)  
Jenom další kraviny, další elektromagnetický bordel ve vzduchu a další ohyzďování krajiny. Nic jiného to nebude. Ostatně nevím, jak chtějí zvyšovat traťovou rychlost, když údržba koridorů od jejich přestavby je veškerá žádná a nejstarší předělané úseky se "udržují" snížením traťové rychlosti. Stačí se projet z Děčína do Lovosic. Z Děčína jsou původní koleje, rychlost 160 Km/h je tam tak maximálně na 300 metrech, jsou tam sice nové dráty, nové zabezpečovací systémy, ale k čemu to je. Z Ústí do Lovosic je to přímo lahůdka. Dráty jsou tam původní, i většina sloupů,zabezpečovačka je okopnutá podle dosavadní, po těch 9 letech jsou izolované styky totálně vymlácené, sváry na kolejnicích nejsou přebrušované asi od začátku ani jednou, na boudy na zastávkách za celou dobu nikdo ani nesáhl, kolejnice v obloukách jsou sežvejkané, jako kdyby už se měly vyměnit (Kolejnice tady v tom úseku ale vyměněné byly). Geometrie kolejnic to taky se ideálnímu stavu podobá jen málo a když jsem si najivně myslel, že se s tím začne něco dělat, dějaká rozsáhlejší oprava, tak řešení je snížení rychlosti, pomalé jízdy. A to se ten koridor de facto nepoužívá, kdyby tam jezdily vlaky jako za socialismu, pendolína a většina nákladů co denně ucpává hlavní silnici z Ústí do Lovosic, tak už by to mohli zabalit dávno.
Halt se musím smířit s tím, že tohle je Česká republika.
Registrierter Benutzer Hanz 
27.06.2008 (8:14)  
Jak bylo zlatě, když nebyl internet (nebo jenom přes drát) a WiFi a jiné vymoženosti moderní doby..
Jinak vozidel co umí GSM-R je už celkem dost a do konce roku by to mělo umět většina vozidel jezdících po korytoru.
471 to mají z výroby (starší 471 dodané), dělá se to na 150, 151 a 150.2, 162. Jak jsou na tom v Brně nebo Olomouci nevím.
27.06.2008 (8:05)  
a co wifi signal? dockame se ho drive, nez pujdou pindove do srotu?
Registrierter Benutzer PES38 
27.06.2008 (7:25)  
zaza: Jistě, ale lidé nemají zařízení, co by signál GSM-R bylo schopno přijmout a zpracovat. Proto jsem měl na mysli cpát do vozů modem + WiFinu. GSM opakovač je ti k ničemu, když nemá co opakovat. Kde prostě signál NENÍ, nepomůže nic.
Registrierter Benutzer zaza 
27.06.2008 (7:21)  
PES38:GSM-R a WiFi jsou rozdílná pásma, spíš ať nainstalují kromě GSM-R opakovačů i GSM opakovače. Vždyť na polovině úseku Břeclav - Ústí není signál...
Registrierter Benutzer čunče  mail  
27.06.2008 (7:18)  
Pro začátek stačí mít GSM-R mobila. Čili krabičku, na kterou se například bude dát dovolat číslem vlaku.
Registrierter Benutzer PES38 
27.06.2008 (7:14)  
Hmm, ale kolik vozidel má zařízení s GSM-R kompatibilní?
Když už se tedy do toho nacpou takový prachy, tak ať přes to tahají internet do vlaků a ve vlacích k lidem pomocí WiFi.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko